روش‌های غلط رایج برای درمان ‌مارگزیدگی

گروه سلامت الف،   3970310091 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان گفت: با شروع فصل بهار و گرما مارها از لانه‌های خود بیرون می‌آیند که این امر آمار مارگزیدگی و عوارض ناشی از آن را افزایش می‌دهد.

عباس اولیا سمیع در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: مارها هم مانند سایر جانوران در طبیعت زندگی می‌کنند و در فصل بهار تا پاییز که هنوز هوا رو به سردی نرفته است از لانه‌های خود بیرون می‌آیند. وی تصریح کرد: در طبیعت 65 نوع مار شناسایی شده که 12 نوع آن سمی است. بیش از 90 درصد گزش‌ها در فصل‌های گرم سال به ویژه فصل بهار اتفاق می‌افند.

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان با بیان اینکه در 98 درصد موارد مارگزیدگی در ناحیه دست و پای انسان‌ها رخ می‌دهد، ابراز کرد: بیشتر مصدومان شامل کشاورزانی است که در حال کار هستند و یا افرادی که برای گشت و گزار به کوه و دشت می روند و با مار مواجه می‌شوند.

اولیا سمیع افزود: 35 درصد از مصدومان مارگزیدگی را کودکان زیر 10 سال تشکیل داده و مابقی مربوط به بزرگسالان است. از نظر جنسیت نیز شیوع مارگزیدگی در مردان بیشتر از زنان است. وی با تاکید بر اینکه وقتی در فصل بهار به گشت و گزار در صحرا می‌روید باید از لانه ی مار دوری کنید، ابراز کرد: درصورت مشاهده مار کنجکاوی نکنید و به آن نزدیک نشوید چراکه مار برای دفاع از خود و در پاسخ به تحریک و تهیدید،اقدام به نیش زدن می‌کند.

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان با بیان اینکه تا کنون 12 نوع  مار سمی شناسایی شده است، گفت: مارهای کبرا و افعی از شایع‌ترین مارهای سمی در منطقه ما است. اولیا سمیع با بیان اینکه با گزش مارهای سمی ، سه دسته از اختلالات اصلی در بدن انسان به وجود می‌آید، ابراز کرد: در وسط دندان های مار حفره‌هایی وجود دارد که بزاق سمی در پایه‌ی  دندان قرار می‌گیرد بنابراین وقتی گاز می‌گیرند زهر از راه پایه دندان به بدن فرد انتقال می‌یابد. وی تصریح کرد: این سم یک نوع آنزیم است که با ورود به بدن فرد موجب ایجاد اختلالات انعقادی می‌شود و قسمت گزش شروع به خونریزی می‌کند.

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان افزود: آسیب نکروزی از دیگر اختلالاتی است که به وسیله گزش و ورود زهر در بدن افراد ایجاد می‌شود. در این حالت غشاء سلول  تخریب شده و منجر به تخریب بافت می‌شود. سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان گفت: عامل عصبی از دیگر عوارض مارگزیدگی است که در آن موجب تخریب بافت عصبی می‌شود.

* در مراکز درمانی از سرم ضد زهر استفاده می‌شود

اولیا سمیع از وجود سرم ضد زهر در اغلب مراکز درمانی خبر داد و خاطرنشان کرد: ضروم ضد زهر بر اساس نوع گونه سمی مارها ساخته شده و حداقل 6 نوع سروم ضد زهر در کشور ما وجود دارد.

*علائم مار گزیدگی چیست؟

وی از مهم‌ترین علائم مارگزیدگی خبر داد و گفت: وجود یک یا دو سوراخ در موضع گزیده شده، درد موضعی، سوزش، تاول، کبودی، خونریزی،افت فشارخون، تخریب بافت و غیره است. سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان ابراز کرد:ترکیب سم در بدن به دلیل تاثیراتی که بر عصب و عضله داشته است موجب اختلالات تنفسی می‌شود.

اولیا سمیع با تاکید بر اینکه بروز علامت‌های مارگزیدگی در افراد از یک تا 24 ساعت متفاوت است، اظهار داشت: تمام افرادی که دچار می‌شوند باید حواسشان جمع باشد و نباید تنها به شرایط و حال عمومی  فعلی شان اکتفا کنند چراکه دارای اثر تخریبی پیشرونده است.

*افتادگی پلک از علامات عصبی مار گزیدگی است

وی با بیان اینکه افتادگی پلک از علامات عصبی مار گزیدگی است، ابراز کرد: اختلال در تکلم و دوبینی نیز از علامت‌های اولیه این عارضه است. سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان گفت: هنگام مواجه با مارگزیدگی هرچه سریعتر با اورژانس 115 تماس بگیرید و حتی اگر مار توسط افراد حاضر در صحنه کشته شد، باز هم باید احتیاط کنید چراکه مار پس از قطعه قطعه شدن هم خطرناک است.

اولیا سمیع گفت: در صورتیکه شرایط ایمن باشد، می‌توانیم با رعایت موارد ایمنی، مار را برای شناسایی نوع سم و کمک به درمان کامل بیمار ، با خود ببریم. وی افزود: مار گزیدگی درد زیادی دارد  بنابراین فرد مصدوم احساس می کند که ممکن است جان خود را از دست بدهد بنابراین باید به او اطمینان دهیم که در صورت درمان به موقع هیچ مشکلی برای مصدوم پیش نمی‌آید.

*کمک های اولیه در مارگزیدگی

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان گفت: عضو مار گزیده را باید در حالت بی‌حرکت و افقی قرار دهید، بی حرکت سازی عضو بسیار مهم است چراکه حرکت عضلانی موجب سرعت جریان و جذب سم در بدن می‌شود. اولیا سمیع تصریح کرد: اگر در موضع گزش فرد مصدوم النگو و انگشتر وجود دارد باید سریعا خارج کنیم چون پس در صورت تورم عضو، مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: محل گزش را با آب خنک و صابون شست‌وشو دهید و کمی بالاتر از محل گزش عضو را با بانداژ محدود کننده به گونه ای که فاصله ای به اندازه عبور یک انگشت بر زیر آن وجود داشته باشد، ببندید. ایجاد فاصله بر زیر بانداژ مانع از قطع شدن جریان خون می‌شود.

* مکش و برش دادن از روش‌های غلط درمان مارگزیدگی است

سخنگوی مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان تاکید کرد: مکش، برش دادن محل گزش، ساکشن و قرار دادن یخ بر روی محل گزش از روش های ناصحیح در هنگام مارگزیدگی است که هرگز توصیه به انجام آن نمی‌شود.

اولیا سمیع افزود: وقتی همراه فرد مصدوم به وسیله دهان اقدام به مکش محل گزش مار می کند، سم از طریق دهان به بدن فرد دوم هم وارد می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۸۲۴۹۱۸:۵۹:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۱۰
خدا کند هر مسوول ناصالح و دغل کار را نیش بزنند و خبرهاش هم پخش شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین