سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: تخلف مالی سلبریتی‌های درجه چندم در فضای مجازی

گروه اجتماعی الف،   3970307087

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در برخی از مواقع سلبریتی‌های درجه چندم تخلفاتی را برای کمک به درمان بیماران انجام می‌دهند که باید مراجع قضایی این موضوع را پیگیری کنند.

به گزارش فارس ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری اظهار داشت: اضافه کردن سبوس در نان‌ها، متفاوت است آرد سبوس‌دار که جزو مواد غذایی توصیه شده است، مورد تایید وزارت بهداشت است.

حریرچی ادامه داد: بعضی نانوایی‌‌های لواش به آردهای معمولی سبوس اضافه می‌کنند، که اگر میزون آن کنترل نشود، ممکن است مشکل ایجاد کند.
وی در ارتباط با فعالیت سلبریتی‌ها در فضای مجازی برای جمع‌آوری پول درمان بیماران، گفت: قرار نیست وزارت بهداشت در همه امور دخالت کند، اما در همه جای دنیا افراد مشهور از هنرمندان و ورزشکاران، اقدام به جمع آوری پول می‌کنند.

وی گفت: اما ممکن است در بین بعضی افراد درجه چندم مواردی از تخلفات وجود داشته باشد که مراجع قضایی باید برخورد کنند و باید توجه داشت در هرقشری امکان بروز تخلف وجود دارد.

حریرچی با اشاره به نقش حوادث ترافیکی در مصدومیت و مرگ و میر افراد گفت: در نیمه اول دهه 80، حوادث ترافیکی دومین علت مرگ و نخستین علت مرگ زودرس در کشور بوده است ولی با اقدامات متعدد انجام شده در طی 10 سال منتهی به سال 95 میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی 31.7درصد و مرگ زودرس ناشی از این حوادث 37درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه حوادث ترافیکی سومین عامل مرگ و میر در کشور و دومین عامل مرگ زودرس در ایران است توضیح داد: در سال 1370 مجموع سالهای از دست رفته عمر ایرانی ها به دلیل حوادث ترافیکی برابر 1.900.000 سال بوده است که با وجود افزایش جمعیت به میزان 43 درصد در 25 سال؛ تا سال 1395 و همچنین افزایش چند برابری تعداد خودرو و موتورسیکلت، سالهای از دست رفته عمر در ایران به دلیل حوادث ترافیکی در کل کشور 44 درصد کاهش یافته است که این موضوع نشان دهنده اقدامات موفق در این زمینه است.

وی ادامه داد: همچنین از سال 1384 تا سال 1396 تعداد خودروهای کشور 166 درصد و تعداد موتورسیکلتها 187درصد رشد پیداکرده است اما افزایش میزان مصدومین ناشی از حوادث ترافیکی به نسبت بسیار کمتر بوده و در این 12 سال 21درصد رشد کرده و به عبارت دیگر 1.21 برابر بیشتر شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی از میزان بسیار زیاد 27 هزار و 755 نفر در سال 84 به میزان زیاد 15 هزار و 932 نفر در سال 96 کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در واقع این کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از تصادفات و کنترل نسبی تعداد مصدومین نتیجه اقدامات متعدد و مهم در حوزه‌های مختلف توسط سازمانها و دستگاههای مختلف و نیز همکاری بین بخشی و همکاری و تغییر فرهنگ مردم است، ولی این اقدامات هنوز کافی نیست و اکتفا به اقدامات سابق ممکن است شامل پسرفت و یا عدم بهبود نتایج شود.

حریرچی گفت: به عبارت دیگر علاوه بر تداوم و نهادینه سازی اقدامات ثمربخش قبلی، باید اقدامات جدید مهم دیگری برای کاهش حوادث ترافیکی و مصدومیت و مرگ و میر ناشی از این حوادث باید انجام داد.

وی ادامه داد: توجه کنیم که در سال 96 در هر 32 دقیقه یک مرگ یا 44 نفر در هر روز به دلیل حوادث ترافیکی داشتیم و در سال 96 تعداد بار مراجعه مصدومین حوادث ترافیکی به بیمارستانهای کشور برای دریافت اقدامات درمانی اعم از بستری و سرپایی و اعم از مراجعه بار اول از سر صحنه و مراجعات ضروری بعدی 827 هزار بار بوده است.

حریرچی تصریح کرد: همچنین در طی نوروز سال 97، بالغ بر 38 هزار و 426 نفر توسط آمبولانس‌های اورژانس به مراکز درمانی انتقال یافتند که رشد 23.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 1396 با اعزام 30 هزار و 874 نفر به مراکز درمانی را نشان می‌دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه نشست خبری با اشاره به بخشنامه وزارت بهداشت در زمینه تامین تجهیزات پزشکی اظهارداشت: تمام بیمارستان‌های کشور اعم از دولتی، خصوصی، خیریه، عمومی و غیردولتی ملزم هستند تا تجهیزات پزشکی خود را بر اساس قیمت‌های اعلام شده در سامانه وزارت بهداشت تهیه کنند که این اقدام در راستای رضایت بیماران بستری صورت گرفته است. همچنین بیمارستان باید تمام بیماران مراجعه‌کننده را بپذیرد و هیچ بیماری به دلیل بحث‌های مالی به سایر مراکز درمانی ارجاع داده نشود.

* ماجرای ناامنی غذایی در سیستان و بلوچستان

حریرچی در خصوص برخی اخبار در زمینه وجود ناامنی غذایی در استان سیستان و بلوچستان توضیح داد: تحقیقات ما نشان می‌دهد که میزان ناامنی غذایی در این استان 2.2 درصد است در حالیکه ناامنی غذایی به طور متوسط 14 درصد در نظرگرفته می‌شود.

وی در خصوص بحث لاغری در این استان نیز توضیح داد: میانگین لاغری در کشور ما 4 درصد گزارش شده است که در این استان این رقم به 5.9 درصد می‌رسد. باید توجه داشته باشیم که در سال 87 آمار لاغری 19 درصد بوده که در سال‌های اخیر این آمار کاهش یافته است.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص میزان تغییر عوامل مرگ و میر ایرانیان در 12 سال گذشته توضیح داد: در حال حاضر بیماری‌های قلبی و عروقی اولین دلیل مرگ و میر ایرانیان به شمار می‌رود. دومین عامل مرگ و میر بیماری‌های عروق مغزی و سومین عامل حوادث ترافیکی است.

وی گفت: باید توجه داشته باشیم که از 13 عامل مرگ و میر 10 مورد به بیماری‌های غیر واگیر مربوط است و بیماری‌های عفونی و ذات‌الریه به نسبت سال 2005 کنترل شده‌اند.

* شیوع بیماری دیابت در کشور

حریرچی در خصوص شیوع بیماری دیابت توضیح داد: یکی از علل شیوع این بیماری در کشور ما افزایش سن و همچنین تغذیه نامناسب است.

وی افزودک رواج مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی که حاوی قند و چربی زیاد هستند باعث افزایش دیابت در کشور شده است.

* کاهش معوقات شرکت‌های تامین کننده دارو و تجهیزات پزشکی

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص معوقات شرکت‌های تامین کننده دارو و تجهیزات پزشکی توضیح داد: با اقداماتی که در چند ماهه اخیر انجام شده است در این زمینه شاهد بهبودی نسبی هستیم.

وی گفت: یکی از روش‌های تامین مالی در کشور اوراق است در حالیکه همه علاقه داریم که مبادلات به صورت نقدی انجام شود.

حریرچی گفت: استفاده از اوراق یک روش متداول در کشور است و اگر برای سال‌های بعدی نیز سررسیدی صادر شود سود آن برای شرکت‌های دریافت کننده محاسبه می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ما همواره با توجه به افزایش نرخ تورم و ارز قیمت‌گذاری‌ها را انجام می‌دهیم اما برخی از شرکت‌های ارائه کننده خدمات توقع دارند بلافاصله پس از نوسانات ارزی سودهای بیشتری را دریافت کنند که براساس اعلام وزارت بهداشت بیماران می‌توانند تخلفات در زمینه قیمت تجهیزات پرشک را با سامانه 190 در میان بگذارند.

* نصب دستگاه‌های شوک قلبی در اماکن عمومی

حریرچی با اشاره به موضوع مرگ ناگهانی در دنیا توضیح داد: این اتفاق در اکثر مواقع در جوانان رخ می‌دهد که شایعترین علت آن سکته‌های قلبی است.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در آینده دستگاه‌های AED (دستگاه‌های شوک قلبی) در اماکن عمومی مانند فروشگاه‌های بزرگ و پر رفت و آمد نصب خواهد شد تا در صورت مشاهده موارد اینچنینی فرد از مرگ ناگهانی نجات پیدا کند.

* فعالیت‌ انجمن‌های خیریه در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت انجمن‌های خیریه در کشور توضیح داد: معمولاً این انجمن‌ها برای کمک‌رسانی به بیماران تشکیل می‌شود اما در کشور ما اکثر این انجمن‌های مردم نهاد توفع حمایت‌های دولتی را دارند و این افراد نیز باید به محدودیت‌های مالی دولتی توجه داشته باشند.

* موضوع استقلال بیمارستان‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: معمولاً بیمارستان‌ها به دلیل پیچیدگی فرایندها با شهرها مقایسه می‌شوند به طوریکه این اماکن باید 24 ساعته فعالیت کنند و کارهایی مانند جراحی و نگهداری بیماران را انجام دهند.

وی افزود: حدود 40 درصد هزینه‌های سلامت کشور در بیمارستان انجام می‌شود که از دید ما اداره بیمارستان دچار مشکلات قابل توجهی است.

وی افزود: بیمارستان‌های کوچک در برخی از شهرها خصوصاً بیمارستان‌های دولتی به عنوان محل اشتغال افراد دیده می‌شوند که با این دید گاهاً این بیمارستان‌ها به خوبی اداره نمی‌شوند.

وی گفت: مسئول بیمارستان باید از اختیارات مناسب برخوردار باشد و براساس آن در صورت انجام هرگونه اقدامی پاسخگویی لازم را انجام دهد.

وی گفت: در 3 دهه گذشته این موضوع که بیمارستان‌ها مستقل باشند تقاضای بیمارستان‌ها بوده و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بیمارستان‌ها از سال 74 خودگردان بوده‌اند و با فرانشیز و کمک‌های دولتی اداره می‌شدند که این امر از مزایا و معایبی برخوردار بوده است.

وی افزود: وقتی که بخشنامه‌ای در این زمینه صادر می‌شود عده‌ای جو سازی می‌کنند و برخی از کارشناسان تنها به معایب آن می‌پردازند در صورتیکه اجرای این آئین‌نامه هیچ تغییری بر پرداختی مردم نخواهد داشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین