واکنش وزارت وزارت بهداشت به استفساریه مجلس: خارج کردن قهوه خانه‌ها از لیست اماکن عمومی پاک کردن صورت مسئله است

گروه اجتماعی الف،   3970306132

معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: استفساریه مجلس در خصوص خارج کردن قهوه‌خانه از لیست اماکن عمومی باعث کاهش نظارت بر این مکان ها خواهد شد.

به گزارش فارس، علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری هفته بدون دخانیات، اظهار داشت: باید توجه داشت که اکثر بیماری‌ها به دلیل مصرف دخانیات بروز می‌کند و بسیاری از کشورها با وضع مالیات مناسب توانستند از این موضوع پیشگیری کنند.

وی افزود: بحث دخانیات برای سازمان جهانی بهداشت اهمیت دارد، این موضوع یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جهانی است و 1 میلیارد و 400 میلیون نفر در جهان از سیگار استفاده می‌کنند.

رییسی ادامه داد: 84 درصد سیگاری‌ها که مصرف روزانه دارند در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند که این موضوع یک هشدار جدی برای ما محسوب می‌شود.

رییسی با بیان اینکه عوارض مصرف سیگار و دخانیات بر سلامت بر کسی پوشیده نیست و کمتر سرطانی وجود دارد که با مصرف سیگار مرتبط نباشد تصریح کرد: در کشور ما سالیانه 55 میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود که این میزان مصرف 10 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و حوزه سلامت برای درمان بیماری‌های ناشی از عوارض مصرف سیگار باید 20 تا 30 هزار میلیارد تومان هزینه کند.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: از منظر سازمان جهانی بهداشت یکی از اصلی‌ترین تهدیدکننده‌های اصلی سلامت مردم در قرن بیست و یکم قلیان است.

رییسی با اشاره به رواج مصرف قلیان در کشور گفت: در جهان نیز این مشکل وجود دارد که قبح مصرف قلیان کمتر از سیگار است؛ مصرف قلیان در خانم‌های ایرانی نیز در حال افزایش است و این خطر بزرگی محسوب می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از مسیرهای مبارزه همین اطلاع رسانی و آموزش است گفت: برای تغییر رفتار، نیاز به آموزش داریم، اما گاهی نیاز به جریمه و سخت‌گیری در خصوص تخلفات نیز باید مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به گسترش قهوه خانه‌ها جلوی دبیرستان ها و دانشگاه ها گفت: در این اماکن قلیان با ارزان‌ترین قیمت عرضه می شود.

رییسی با بیان این‌که در 58 کشور دنیا مالیات بر خرده فروشی سیگار بالای 70 درصد است توضیح داد: تا سال گذشته مالیات بر خرده فروشی سیگار در کشور ما صفر بود و یک نخ سیگار به سادگی و با کمترین هزینه در دسترس افراد قرار دارد. وقتی عرضه زیاد باشد، قطعا مصرف نیز بالا می‌رود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: این‌که راه حلی برای سخت‌تر کردن عرضه سیگار پیدا کنیم اهمیت دارد. وضع کردن مالیات بر عمده فروشی و خرده فروشی سیگار می تواند از گسترش فروش این محصول جلوگیری کند.

وی با بیان این‌که بحث استفساریه اماکن عمومی و خصوصی درباره عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها جای تعجب دارد، ادامه داد: با تصمیم مجلس قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی خارج شده است. اگر قهوه‌خانه جزو اماکن عمومی نیست، پس آیا خصوصی است؟ اگر جزو اماکن خصوصی باشد، کارشناسان بهداشت حق ورود به این اماکن را ندارند و باید برای نظارت و بازرسی حکم قضایی دریافت کنند و این یکی از اشکالاتی است که نیاز به اصلاح دارد.

وی افزود: با نفوذ شرکت های تولید کننده دخانیات این اتفاق درحالی رخ داد که استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است. حالا با این کار صورت مسئله را پاک کردند تا بگویند مصرف قلیان ممنوع نیست.

رییسی گفت: در سال 94 تحقیقی در گروه هدف دانش آموزان انجام شد که امسال نیز از مهر ماه این تحقیق انجام خواهد شد. نتایجی که این تحقیقات داشته نشان می‌دهد در بین نوجوانان 13 تا 15 سال، 10.2 نوجوانان مصرف کننده دخانیات، 9 درصد مصرف کننده مواد دخانیات تدخینی، 3.4 درصد مصرف کننده سیگار، قلیان 11.2 مصرف کننده داشته است. 20.4 نوجوانان در معرض دود دخانیات در منزل بودند. همچنین 65 درصد مصرف کنندگان، سیگار مصرفی خود را مغازه و سوپرمارکت یا دکه‌های مطبوعاتی تهیه می‌کردند.

معاون وزیر بهداشت افزود: 68.5 درصد این افراد گفتند که از طرف فروشنده هیچ سوالی مبنی بر سن و سال خریدار نشده است. 7 نفر از هر 10 نفر دانش آموز پیام‌های ضد سیگار را از رسانه‌ها شنیدند. بیش از 76 درصد دانش آموزان می‌دانند که مصرف سیگار برای سلامت زیان آور است. 78 درصد نوجوانان موافق ممنوعیت کامل مصرف دخانیات در اماکن عمومی هستند.

رییسی با بیان این‌که سالانه حدود 55 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود، اظهار کرد: میزان سرمایه‌گذاری برای تولید سیگار در کشور بیش از 80 میلیارد نخ سیگار است. معنی این موضوع چیست؟ آیا می‌خواهیم صادرکننده سیگار باشیم؟ آیا این جزو افتخار کشور و شاخص توسعه است؟ باید این سوالات از وزارت صنعت و معدن پرسیده شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات در طرح steps حدود 55 میلیارد نخ سیگار به صورت سالانه در کشور مصرف می‌شود.

وی گفت: میزان سرمایه گذاری برای تولید سیگار در کشور ما برای تولید 80 میلیارد نخ سیگار است که این سوال مطرح می‌شود که آیا ما میخواهیم به صادر کننده سیگار تبدیل شویم؟ این موضوع جزو شاخص های توسعه ای ما نیست و وزارت صنعت باید در این زمینه پاسخگو باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین