برخی مسئولان به توان داخلی بی‌توجه هستند/ سود واردات ۲۰۰ درصد و سود تولید ۵ تا ۲۰ درصد 

گروه اقتصادی الف،   3970306017 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک استاد اقتصاد با بیان اینکه ارزان بودن دلار مشکل اصلی تولید است، گفت: برای حمایت از تولید، باید قیمت دلار واقعی شده زیرا دلار ارزان منجر به واردات می‌شود.

ابراهیم رزاقی در گفت‌وگو با فارس گفت: تحریم شدن به منزله ورود به جنگ اقتصادی است و با تحریم، فرصتی برای ما پیش می‌آید، تا روی پایمان بایستیم و ضعف را به نقطه قوت تبدیل کنیم. 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس همه دنیا علیه ما بودند و ما را تحریم کردند؛ افزود: اما با دید اقتصاد مقاومتی و استقلال خواهانه صنایع دفاعی را علیرغم اینکه کار بسیاری سختی بود، به وجود آوردیم و امروز در این زمینه در جایگاه پنجم دنیا قرار گرفته‌ایم. 

استاد بازنشسته اقتصاد بیان داشت: همچنین با تکیه بر اقتصاد مقاومتی، صنایع هسته‌ای را به وجود آوردیم. 

وی در ادامه با انتقاد از واردات بی‌رویه گفت: برخی مسئولان ذلت ما را می‌خواهند و به توان داخلی توجه ندارند. 

رزاقی با بیان اینکه برخی مسئولان می‌گویند همه چیز ما به تحریم‌ها و برجام وصل است، گفت: ما باید از هر تحریمی خشنود شویم، زیرا این محدودیت‌ها باعث می‌شود، تا کالاهای مورد نیازمان را خودمان تولید کنیم و در آن زمینه بی‌نیاز شویم. 

این کارشناس اقتصادی با طرح این پرسش که عمده‌ترین آسیب استقلال اقتصادی ایران چیست، گفت: در این مورد دلایل زیادی عنوان می‌شود و تولید‌کنندگان عدم وجود مواد اولیه و قطعات و همچنین پرداخت مالیات را عنوان می‌کنند، اما نکته مهم این است که تولید کننده داخلی در مقابل واردات توان دفاعی ندارد. 

وی با اشاره به اینکه سود تولید 5 و نهایتا 20 درصد است، گفت: این در حالی است که واردکننده از محل واردات 200 درصد سود می‌کند. 

رزاقی با بیان اینکه قیمت واقعی دلار 12 تا 13 هزار تومان است، گفت: پایین نگه داشتن قیمت دلار مانند دادن سوبسید به واردات است. 

وی افزود: مهمترین مشکل تولید دلار ارزان است، زیرا با دلار ارزان واردات صورت می‌گیرد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: به هر فردی که یک دلار بدهند 3 برابر سرمایه ایرانی را به خارج منتقل می‌کند. 

وی با بیان اینکه اکنون همه چیز به واردات وابسته شده است، گفت: این در حالی است که با دید استقلال خواهانه و روحیه جهادی، همه چیز در داخل قابل تولید است. 

استاد بازنشسته اقتصاد با انتقاد از اینکه هیچ کدام از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دولت نمی‌پرسد که چرا دلار را به این ارزانی به واردات اختصاص می‌دهد، گفت: متاسفانه بسیاری از افراد فاسد فقط به منافع حزبی و شخصی خود می‌اندیشند. 

وی با اشاره به میلیون‌ها بیکار و افرادی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند، گفت: اکثر بازنشستگان زیر خط فقر زندگی می‌کنند. 

رزاقی گفت: در اوایل انقلاب اسلامی با حقوق 3 سال امکان خرید یک خانه وجود داشت، اما اکنون باید با حقوق 30 سال یک خانه خرید. 

وی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار در قیمت برخی کالاها مشهود است، گفت: اما از آنجا که برای واردات کالاهای اساسی مثل گوشت، برنج و روغن یارانه پرداخت می‌شود، این افزایش مشهود نیست. 

وی با بیان اینکه تهاجم اقتصادی شروع شده است، گفت: این تهاجم روز به روز فضای جامعه را بدتر می‌کند. 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه فرض می‌کنیم، مسئولان انقلابی و جهادی هستند و می‌خواهیم در این شرایط برای حل مسائل اقتصادی راه‌حل بدهیم، بیان داشت: بسیاری از کالاها امروزه از خارج وارد می‌شود، بنابراین باید بررسی شود که واردات کدام کالاها لازم است که با ارز ارزان‌ انجام شود. 

وی گفت: برای حمایت از تولید  در ابتدا  باید تمام واردات کالاهای اساسی و قطعات مورد نیاز کارخانجات موقتا با دلار ارزان انجام شود. 

رزاقی با اشاره به سفر به خارج از کشور گفت: نیازی نیست که هر ساله 7 میلیون نفر با دلار ارزان قیمت از کشور خارج شوند، بلکه متقاضیان این بخش می‌توانند دلار را با قیمت واقعی خریداری کنند، مگر اینکه خروج آنها از کشور برای شرایط خاصی مانند بیماری و یا... باشد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مخارج ارزی کشور سالانه حدود 50 تا 60 میلیارد دلار است، بیان داشت: با این اقدامات مخارج کشور نصف می‌شود و با نصف شدن مخارج دیگر نیاز به مفت فروشی نفت نداریم. 

وی افزود: دوم باید از تمام فعالیت‌هایی که تولیدی نیست و دلالی محسوب می‌شود، مالیات اخذ شود. 

رزاقی با بیان اینکه باید به تولید‌ یارانه پرداخت کرد، گفت: با پرداخت یارانه به تولید، بخش تولید رشد می‌کند و به نسبت افزایش یارانه به تولید یارانه برای کالاهای ضروری وارداتی کاهش می‌یابد. 

وی با بیان اینکه مسئولیت‌ها را باید جانبازان و جان نثاران این نظام واگذار کرد، گفت: با این روش بدون وارد شدن ضربه به تولید، می‌توان تولید را افزایش داد. 

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه از هر گونه فعالیت سفته ‌بازی باید مالیات اخذ شود، گفت: بدین روش سرمایه دار  برای کسب سود به سمت تولید می‌آید و واردات کم می‌شود. 

وی به دلیل واردات قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: وقتی واردات 200 درصد سود دارد، قاچاق صورت می‌گیرد، به طوری که بخش اعظمی از واردات قاچاق با پرداخت رشوه از گمرکات وارد کشور می‌شود. 

رزاقی با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف ذکر شده نیازمند حضور مدیران جهادی هستیم، گفت: متاسفانه به این افراد مسئولیت داده نمی‌شود. 

وی با اشاره به اینکه در دوران سازندگی بزرگترین خیانت به کشور صورت گرفت، گفت: در آن دوران مدیران جهادی خانه‌نشین شدند، در حالی که این افراد حاضر بودند جان خود را برای حفظ آرمان‌های انقلاب نثار کنند. 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بدترین نوع سرمایه‌داری در ایران به وجود آمده است، گفت: به کارگر، بازنشسته و جانباز امکان نمی‌دهیم که تشکل داشته باشند تا در قالب تشکل از حقوق خود دفاع کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۱۰۱۲۰۹:۱۶:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۶
وقتی کالا را با دلار 4200 وارد کنند و با معادل دلار 6200 بفروشند حداقل 50% سود می کنند.
ناشناس۳۶۱۰۶۷۱۰:۰۵:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۶
دوربین های عکاسی از دی ماه تا کنون قیمتش 2برابر شده! مگه قیمت دلار 2 برابر شده؟! آقایون به سایت های معروف فروش (مثل دیجی کالا) سر بزنید و قیمتها رو ببینید اگه اینها واردات قانونی دارند باید کالا رو با دلار 4200 تومانی به مردم بفروشند و اگر هم واردات غیرقانونی دارند هم که مشمول قاچاق هستند...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین