خواب خرگوشی سامانه ۱۲۴ و مردمی که قربانی گرانفروشی می‌شوند+تصاویر

گروه اقتصادی الف،   3970306004 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

مسئولان دولتی از مردم می‌خواهند تا در صورت مشاهده گرانفروشی آن را به سامانه ۱۲۴ مربوط به «سازمان حمایت مصرف‌کنندگان‌ و تولیدکنندگان» اطلاع دهند اما این سامانه خود در خوابی عمیق به سر می‌برد.

به گزارش تسنیم، گران‌فروشی و سودجویی یکی از مشکلاتی است که امروزه به مراتب خود را در اقتصاد کشور نشان  می‌دهد و دستگاه‌هایی مانند سازمان‌ حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان و تعزیرات حکومتی و بازرسی اصناف گویا توان لازم برای برخورد با این پدیده را ندارند.

امروزه حتی در کالاهای بسته‌بندی مانند لبنیات که قیمتی مصوب و تعزیراتی دارند به قیمت خود فروخته نمی‌شوند و مردم با تخلفی با عنوان «گران‌فروشی» مواجه‌اند که بر اساس «قانون تعزیرات حکومتی» جرم انگاری شده است.

بنابراین گزارش، با وجود اینکه برای چند کارخانه صنایع لبنی جریمه‌های چند ده میلیاردی بریده شده است اما همچنان برخی صنایع به افزایش قیمت محصولات خود بدون تعیین  قیمت‌های جدید در کارگروه تنظیم بازار و اخذمجوزهای لازم ادامه می‌دهند.

تجربه نشان داده است که صنایعی که در گذشته نیز جریمه‌های میلیاردی شده‌اند بعد از مدتی با اعلام مشکلات خود برای تولید از شامل بخشودگی جرائم می‌شوند.

ماده 2 این قانون در رابطه با گران‌فروشی می‌گوید: گران‌فروشی عبارت است از عرضه کالا یا خدمات به بهای بیش از نرخ‌های  تعیین  شده توسط مراجع رسمی به طور علی‌الحساب یا قطعی و عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت‌گذاری و انجام هر نوع اقدامات دیگر که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار شود.

آنچه از این تعریف قانونی استفاده می‌شود این است که پیش از هر چیز مراجع رسمی باید نرخ کالا و خدمات را تعیین و آن را به اطلاع مردم و کسبه برسانند تا چنانچه کالایی به بهای بیش از نرخ‌های تعیین‌شده عرضه شد نهادهای نظارتی، قضایی و مردم بتوانند با آن مقابله کنند.

اینک ابتدا می‌خواهیم ببینیم قیمت کالاها و خدمات توسط کدام مرجع رسمی تعیین و اعلام می‌شود:

ماده 1 نظام تامین و تعیین قیمت کالا و خدمات (سبد حمایتی) مصوبه 16 اردیبهشت‌ماه 1380 هیات دولت در این باره می‌گوید: کالاها و خدمات مختلف از نظر قیمت‌گذاری به دو گروه زیر دسته بندی می‌شوند:
‌گروه اول: کالاها و خدمات اساسی، حساس و ضروری
‌گروه دوم: سایر کالاها و خدمات.
‌ماده 2 این قانون می‌افزاید: قیمت کالاها و خدمات گروه اول (کالاها و خدمات اساسی، حساس و ضروری) بعد از کارشناسی لازم توسط «سازمان حمایت مصرف‌کنندگان‌ و تولیدکنندگان» مطابق فرآیند تصمیم‌گیری قیمت کالاها توسط «شورای اقتصاد» تعیین می‌شود.

طبق این بندها قیمت‌ها ابتدا در «سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان» کارشناسی و توسط شورای اقتصاد تعیین می‌شود.

«سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان» که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است مرجع رسمی اعلام این قیمت‌هاست.

این سازمان سایتی به نام پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات دارد و علی القاعده باید جدیدترین قیمت کالاهای اساسی، حساس و ضروری در آن اعلام شود.

اکنون می‌خواهیم بررسی کنیم که با وجود توسعه فضای مجازی و اهمیت اطلاع‌رسانی قیمت‌ها از این طریق و از همه مهم‌تر داعیه دولت محترم درباره ضرورت توسعه ارتباطات مردم و آگاهی‌های عمومی آنها در این فضا، آیا مردم می‌توانند از طریق این سایت، قیمت‌های روز کالاهای پرمصرف خود را در اختیار داشته باشند تا آنها را گران‌تر از قیمت نخرند؟

نرخ عرضه سه کالای تخم مرغ، لبنیات و خودرو اخیرا رشد قابل توجهی داشته است. به اذعان مسئولان سازمان حمایت در افزایش قیمت لبنیات و خودرو تخلف صورت گرفته است و بنا بر قانون می‌تواند مصداق «گرانفروشی» باشد.

وحید منایی، معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از مردم خواسته است؛ در صورت مشاهده هرگونه تخلف درباره گرانفروشی، عدم عرضه، احتکار، تبانی، عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور برای کالا و خدمات، مراتب را از طریق سامانه 124 منعکس کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

اما همانطور که گفتیم از ماده 2 قانون تعزیرات حکومتی استفاده می‌شود که پیش از هر چیز مرجع رسمی اعلام قیمت‌های کالا و خدمات وظیفه دارد تا قیمت‌ها را به اطلاع مردم برساند و بر این اساس «سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان» پیش از هر چیز وظیفه دارد قیمت‌های تعیین شده را به صورت دقیق و روزآمد اطلاع‌رسانی کند، اما در ادامه خواهیم دید که در این زمینه کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد.

به عنوان مثال شما وقتی در پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات به بخش اعلام قیمت لبنیات که مورد استفاده روزانه مردم است مراجعه کنید با پیام زیر مواجه می‌شوید.

حتی قیمت این کالا در بخش قیمت‌های خود اظهاری بنگاه‌های اقتصادی نیز متعلق به یک سال پیش است

در مورد خودرو نیز وضع از این بهتر نیست و شما با پیغام زیر روبرو خواهید شد.

قیمت اعلامی تخم مرغ نیز در این سایت متعلق به بیش از سه سال پیش است، ببینید:

اوضاع درباره سایر کالاها نیز مانند یکی از اشکال فوق الذکر است و این همه نشانگر آن است که یا «سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان» به عنوان مجموعه‌ای وابسته به دولت در اعلام قیمت‌ها در پایگاه رسمی خود کوتاهی می‌کند و یا اینکه این سازمان در اعلام‌های خود از سرعت رشد قیمت‌ها بازمانده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۰۹۱۶۰۶:۵۱:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۶
دولت خودش گرانفروشی میکند (ذلار و خودرو و آب و برق و گاز و....) وگرانفروش ها را میگیرد مثل دزدی که داد میزد آی دزدو بگیرید
ناشناس۳۶۱۱۷۳۱۱:۲۱:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۶
کسی این میان دقت نکرد پارسال بیمه ساختمان رو 5 برابر کردند . بیمه خیلی ها رو دوبرابر . خیلی بد شده داستان چخبره واقعا . مردم ندارند . بخدا ندارند
ناشناس۳۶۰۹۵۱۰۸:۲۴:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۶
خیلی وقته خواب هستند.
ناشناس۳۶۱۰۱۰۰۹:۱۴:۵۸ ۱۳۹۷/۳/۶
همه ما خوبیم اما تو باور نکن
محمد۳۶۱۰۶۶۱۰:۰۴:۱۷ ۱۳۹۷/۳/۶
دوربین های عکاسی از دی ماه تا کنون قیمتش 2برابر شده! مگه قیمت دلار 2 برابر شده؟! آقایون به سایت های معروف فروش سر بزنید و قیمتها رو ببینید اگه اینها واردات قانونی دارند باید کالا رو با دلار 4200 تومانی به مردم بفروشند و اگر هم واردات غیرقانونی دارند هم که مشمول قاچاق هستند...
ناشناس۳۶۱۱۲۳۱۰:۵۱:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۶
خیلی خوش خیالی
ناشناس۳۶۱۱۰۸۱۰:۳۸:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۶
گرانفروشی وکم فروشی جزء عادت در امده است وقبهی ندارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین