محمد بن سلمان کجاست/ درگیری های کاخ الخزامی و سناریوهایی که درباره ولیعهد عربستان مطرح می شود

گروه جهان الف،   3970305218 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اوائل اردیبهشت ماه رسانه ها از وقوع تیراندازی در کاخ الخزامی خبر دادند از آن روز به بعد محمد بن سلمان در انظار عمومی ظاهر نشده است. درباره این موضوع سناریوهای مختلفی مطرح شده است. اما همزمان ریاض تلاش دارد تا هر از گاهی با انتشار تصاویر و اخباری از ولیعهد از عادی بودن اوضاع خبر دهد.

محمد بن سلمان کجاست/ درگیری های کاخ الخزامی و سناریوهایی که درباره ولیعهد عربستان مطرح می شود

به گزارش الف، اوایل اردیبهشت‌ماه به طور ناگهانی صدای تیراندازی شدید در ریاض، پایتخت عربستان شنیده شد. همان موقع برخی در شبکه های اجتماعی و رسانه ها از احتمال وقوع کودتا سخن گفتند اما عربستان ضمن تکذیب این اخبار، اعلام کرد که یک پهپاد به کاخ پادشاهای نزدیک شده و نیروهای دولتی شروع به تیراندازی کرده اند. اما از آن روز به بعد تا کنون محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در برابر دوربین رسانه ها قرار نگرفته است.

همان روزها، مجتهد فعال توییتری که هر از گاهی اخباری محرمانه از خاندان آل سعود منتشر می کند اعلام کرد که تیراندازی ریاض، ربطی به پهپاد نداشت بلکه یک هجوم صورت گرفت که در آن از ماشین‌های حامل توپ ۵۰ میلیمتری استفاده شد. نیرو‌های سلطنتی هم در پاسخ به این هجوم، به طور درهم و برهم شلیک کردند. مجتهد عنوان کرده بود که در این حمله شش نفر از نیرو‌های امنیتی و دو تن از مهاجمان کشته شده‌اند.

از آن جا که از زمان روی کار آمدن آل سلمان، رقابت ها و درگیری های جدی بین شاهزادگان سعودی بر سر مناصب قدرت درگرفته احتمال وقوع چنین اتفاقی و درست بودن سخنان مجتهد باورپذیر به نظر می رسید.

به طور کلی در هفته های اخیر درباره این که چرا محمد بن سلمان در  مجامع عمومی ظاهر نشده  سناریوهای مختلفی مطرحی شده است.

برخی از احتمال به قتل رسیدن ولیعهد عربستان سخن گفته اند. این احتمال با توجه به اینکه حدود یک ماهی از حمله به کاخ پادشاهی می گذرد و خبری درباره مرگ وی منتشر نشده بسیار بعید به نظر می رسد.

برخی نیز مطرح کرده اند که احتمالاً محمدبن سلمان مجروح شده  و قادر به حضور در فضاهای عمومی نمی باشد. اگر این فرضیه درست باشد تا چند وقت دیگر ولیعهد عربستان در برابر عموم ظاهر خود شد. در این راستا دیروز مجتهد نوشت که صحبت‌ها درباره زخمی شدن بن سلمان در حادثه الخزامی افزایش یافته است. به نظر وی احتمال دارد بن سلمان بزودی برای تکذیب خبرها با یک رسانه مصاحبه کند.

 پایگاه صوت العرب نیز به نقل از منابع آمریکایی نوشت که در حادثه تیراندازی در کاخ پادشاهی در منطقه الخزامی، محمد بن سلمان مجروح شده است. به نوشته این پایگاه خبری، محمد بن سلمان پس از این حادثه با بالگردی از محل خارج شده است.

احتمال دیگری که در این باره مطرح می شود این است که بدلیل درگیرهای اخیر در فلسطین که بر سر انتقال سفارت آمریکا رخ داد عربستان سعودی تمایلی به اظهارنظر در این باره ندارد چرا که چالش اصلی را نه این موضوع بلکه بحث محدود کردن ایران در منطقه می داند.

در واقع مقامات عربستان مدت هاست که وقعی به خواسته های فلسطینیان نمی نهند و برجسته شدن بیت المقدس را سبب به حاشیه رفتن موضوع ایران می دانند. همچنین آنها چون با رژیم صهیونیستی در یک جبهه ضد ایرانی قرار گرفته اند تمایلی به انتقاد از اسرائیل ندارند.

سناریو دیگری که در این باره مطرح می شود این است که بعد از وقوع تیراندازی در کاخ الخزامی از آن جا که هنوز افرادی که در پشت این قضیه هستند دستگیر نشده اند ولیعهد از ترس اینکه دوباره اتفاقی مشابه رخ دهد فعلا ترجیح می دهد در فضاهای عمومی ظاهر نشود تا تمامی عوامل کودتا شناسایی شوند.

نکته جالب این جاست که تلاش های مقامات عربستان نیز برای اقناع رسانه ها درباره محمدبن سلمان تا کنون نتیجه بخش نبوده است. همین چند روز قبل بود که رئیس دفتر بن سلمان اقدام به انتشار عکسی از حمد بن عیسی پادشاه بحرین، عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی کرد تا به گمان خود به این اخبار پایان دهد اما این اتفاق عملاً رخ نداد.

در نهایت باید گفت فارغ از این که کدام یک از این سناریوها درست باشد موضوع مهم این است محمدبن سلمان که همیشه تلاش داشته جلوی دوربین ظاهر شود و به اظهارنظر درباره مسائل مختلف بپردازد بیش از یک ماه است چنین کاری انجام نداده و این موضوع نیز امری غیرعادی جلوه می کند.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۰۹۳۷۰۸:۰۱:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۶
شاید رفته تعطیلات!
ناشناس۳۶۲۷۱۵۱۰:۱۸:۵۱ ۱۳۹۷/۳/۷
ممکن است یک تاکتیکی از سوی غرب به عربستان داده شده باشد تا کانون توجه قرار بگیرند
متحیر۳۶۰۹۴۴۰۸:۰۴:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۶
اصلا فرض بفرمایید که امشب بصورت رسمی اعلام کنند که او مرده است. چه چیزی عاید ما میشود؟ مشکل اقتصاد ما حل میشود یا مساله ی آلودگی هوا؟ مساله تحریم‌ها حل میشود یا معضل کودکان کار؟
حسین۳۶۱۳۱۵۱۲:۲۵:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۶
چه ربطی داره؟اینجا یک سایت خبریه و اینم یک تحلیل خبریه... هر سایتی قسمتهای مختلف سیاسی اجتماعی فرهنگی رسانه کتاب و... داره، مگر قراره هرچیزی به اقتصاد مربوط بشه؟
ناشناس۳۶۲۰۳۷۱۸:۲۱:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۶
احسنت
امیر۳۶۱۳۸۲۱۲:۵۰:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۶
عزیزم چرا انقدر عصبانی هستی ؟ سایت خبری هستش و داره تحلیل میکنه اینجا که سایت کاریابی نیست
ناشناس۳۶۱۶۷۶۱۵:۰۶:۳۷ ۱۳۹۷/۳/۶
این کاربرهای فکر می کنند که بن سلمان بمیره مثلا اتفاق خاصی میفته یادتون هست که پادشاه قبلی میخواست بکمیره چقدر خوشحال بودن؟ حالا بدتر شد این هم بمیره چند تا شاهزاده هستند که خیلی بذتر هستند و هی بددتر و بدتر میشه
حسین۳۶۰۹۷۳۰۸:۴۲:۵۱ ۱۳۹۷/۳/۶
همش خواب و خیال هست
ناشناس۳۶۰۹۷۶۰۸:۴۶:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۶
نگران نباش میاد. شما مشکلات بیشمار داخلی مردمتون را حل کنید
ناشناس۳۶۰۹۸۶۰۸:۵۱:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۶
یا مرده یا بشدت زخمی شده وگرنه برا حفظ آبروشونم آفتابی میشد
ناشناس۳۶۱۰۷۸۱۰:۱۷:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۶
امیدوارم که به درک واصل شده باشه
ناشناس۳۶۱۲۳۱۱۱:۵۴:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۶
اینایی که منفی میدن خیلی باحالن . یعنی از طرفداری از امریکا و اروپا ، رسیدن به طرفداری از عرب سعودی ! خیلی پیشرفت بزرگیه !
ناشناس۳۶۱۵۰۵۱۳:۴۲:۵۸ ۱۳۹۷/۳/۶
اونایی که منفی میدن کاری به بن سلمان و احیانا خباثت درونی اون کاری ندارند ما یاد گرفتیم برا دشمنمون هم مرگ نخواهیم و مرگ باد سر ندیم خدا خودش جای حق نشسته لازم به این حرکات نیست دوره اش هم تموم شده.
ناشناس۳۶۱۶۶۳۱۴:۵۹:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۶
بلی من طرفدار امریکا و عربستان هستم ایا این حق را ندارم باید از شما اجازه بگیرم نظرم و دید من با شما مخالف است اشکال داره برای من جالب است که غیر از سروصدا هنری دیگر نداری
ناشناس۳۶۲۲۳۱۲۱:۴۵:۵۵ ۱۳۹۷/۳/۶
طرفدار عربستانی برو توی جده و ریاض ، یا هرجایی اطراف خلیج عربی ! اینجا ایرانه و خلیجش هم اسمش فارسه . منم حالم از هرچی وطن فروشه مثل تو به هم میخوره که جز ونگ ونگ کردن کار دیگه ای بلد نیستن . اگر هم میتونی برو ینگه دنیا ، البته اگر ترامپ که گفته همه مهاجرها یک مشت حیوونن راهت بده .
ناشناس۳۶۲۲۷۳۲۲:۳۵:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۶
مگر مملکت ملک شما که بگید برو و بیا ایران کشور همه ایرانیان
ناشناس۳۶۳۱۴۸۱۴:۱۶:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۷
طرفدار عربستانی ؟ مگه تروریستی ؟
ناشناس۳۶۱۹۸۶۱۷:۴۰:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۶
حالا چکار کنیم مرگ بن سلمان ترامپ اردوغان نتانیاهو نخست وزیر انگلیس را ارزو میکنم.امیدوارم خوشحال شده باشی
ناشناس۳۶۱۰۸۹۱۰:۲۴:۲۲ ۱۳۹۷/۳/۶
چه اهمیتی داره ، چرا به جای تنش سعی در روابط دوستانه نداریم ؟
عدالت۳۶۱۱۱۶۱۰:۴۳:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۶
خسته شدیم از این حرفهای روشنفکری، سرانجام گفتمان دوستانه همفکرانتان در دولت را داریم میبینیم که کشور را به چه مصیبتی گرفتار کرده اند، در ضمن جناب روشنفکر، ما مشکلی نداریم آنها مشکل دارند با ایران که صدها نفر از ایرانیان را در منا قتل عام کردند و امثال شما، سکوت کردند. جای خجالت دارد که در برابر دشمنان این مرز و خاک، از موضع ضعف و سستی حرف میزنید.
ناشناس۳۶۱۱۵۷۱۱:۱۶:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۶
کدام ضعف کدام سستی عزیزم دوستان نظرش این است که زنده یا مرده بودن ایشان ارزش این همه شلوغ کردن نداره چون عربستان سعودی و سلمان چندین پسر داره و سیاست کلی عربستان دست یک نفر نیست با تشکر
ناشناس۳۶۱۲۴۷۱۲:۰۱:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۶
راست میگه باید دوست باشیم . چه اهمیتی داره که بگن خلیج عربی به جای خلیج فارس ؟ چرا باید ناراحت شد اگر بازیکنان فوتبال عربستان موقع سکوت به احترام قربانیان ایران ، میخندن و توپ بازی میکنن ؟ چی میشه اگر عربستان بگه ایران اصلا تاریخ و تمدنی نداشته ؟ چرا نباید مدرنیته رو از عربستانی یاد بگیریم که هنوز همه مرداش حرمسرا دارن و با دمپایی در جلسات رسمی شرکت میکنن ؟ اقا بیاین دوست باشیم با همه مردم دنیا . اگر عربستان تروریست فرستاد تا مردم رو به رگبار ببنده ازش تقدیر کنین . اگر امریکا هواپیمای مسافربری رو زد بذارین به حساب گفتگوی تمدنها . اگر فرانسه با قراردادهای زیرمیزی ، میلیونها یورو به جیب کارگران خودش ریخت وقتی کارگر ایرانی بیکار میشه ، الکی ناراحت نشیم . بیاین یاد بگیریم هفت هزار سال تمدن رو میشه خیلی ارزون فروخت ...
ناشناس۳۶۱۹۲۱۱۶:۵۵:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۶
به این میگن مغلطه درجه یک. دوست عزیز در دنیای امروز روابط بین الملل به تمامی حرکات هر دو طرف رابطه توجه داره.
ناشناس۳۶۱۷۸۲۱۵:۵۱:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۶
ظاهرا از دشمنی شون خبر نداری
ناشناس۳۶۱۱۶۲۱۱:۱۸:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۶
فرض کنیم کشته شده باشه چه نفعی به حال ما داره؟ من یادم میاد پادشاه قبلی رو هم دوستان خوشحالی میکردن از مرگسش و میگفتن 6 ماه بعدش بین شاهزاده ها درگیری میشه و فلان میشه و ....الان یکی بدتر اومده جاش این هم برود اون دو سه نفر دیگه که خیلی بدتر هستند اونا بیان که از این خیلی سخت گیرتر هستند مواضعشون رو خوندید؟ به مراتب بدتر هستند
علوی۳۶۱۲۰۴۱۱:۳۴:۳۷ ۱۳۹۷/۳/۶
ان شاء الله به درک وصل شده باشد و این زمینه سقوط قطعی آل یهود باشد.
ناشناس۳۶۲۰۱۴۱۷:۵۹:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۶
به درک واصل بشه دشمن اسلام و فلسطین و مسلمانان .... بن سلمان نوکر اسراییل یا مرده یا نزدیک به مرگه . وگرنه تصویر و فیلم ایشون که هرروز پخش میشد. عاقبت ستمگران و آدم کشان مرگ همراه با ذلت است
ناشناس۳۶۲۰۱۷۱۸:۰۳:۳۷ ۱۳۹۷/۳/۶
ان شالله
ناشناس۳۶۲۲۵۷۲۲:۱۱:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۶
مرگ بر بن سلمان.میلیاردها مرگ بر بن سلمان. که اینقدر آدم بی گناه دریمن کشته
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین