آخرین آمار از مصرف "گل" در بین دانشجویان

گروه اجتماعی الف،   3970305119

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از کاهش تمایل به مصرف و نرخ مصرف «گل» در بین دانشجویان از انتهای سال ۱۳۹۵ تاکنون خبر داد و گفت: فضای کلی کشور به سمت کاهش قابل ملاحظه گرایش به مصرف مواد مخدر است.

به گزارش فارس، پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به تشریح عملکرد ستاد و دستگاه‌های عضو در سال گذشته پرداخت و گفت: خوشبختانه اقدامات کارشناسی، دقیق، مبتنی بر برنامه و ایجاد حساسیت و دغدغه در ارکان نظام، دستگاه‌های اجرائی و همچنین مردم،  منجر به نتایج درخشانی در کشور شده است.

وی افزود: در حالی که اعتیاد در سراسر دنیا رو به فزونی است کشور ما نه تنها با افزایش خام عدد معتادان روبه رو نبوده است، بلکه ضمن مهار رشد اعتیاد، شاهد کاهش 15 درصدی تعداد مصرف کنندگان مستمر مواد در سال 94 نسبت به سال 1390 بوده‌ایم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کاهش تمایل به مصرف و کاهش نرخ مصرف "گل" در بین دانشجویان از انتهای سال 1395 تاکنون، افزود: فضای کلی کشور به سمت کاهش قابل ملاحظه گرایش به مصرف مواد است.

افشار ادامه داد: خوشبختانه مواد محرک جدید صناعی (NPS) با تنوع زیاد و بیش از 700 گونه شناخته شده و با هوشیاری و دقت مسئولین و بیداری مردم تاکنون این مواد وارد کشور نشده‌اند.
وی گفت: اقدامات برجسته و بزرگی مانند پاکی فضای اطراف دانشگاه‌ها، مکان‌های عمومی، سینماها، پارک‌ها و نیز برخورد با دانه درشت‌های مواد مخدر و ضربه زنی به بنیان‌ها و شریان‌های مالی قاچاقچیان از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: متاسفانه تمامی اقدامات مثبت سازنده و ارزنده نظام تحت الشعاع حضور تعداد قلیلی از معتادان متجاهر و متکدیان و افراد بی خانمان قرار گرفته است که حداکثر رقم آنها بین 30 تا 50 هزار نفر است؛ این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن یکی از بزرگترین شبکه‌های درمان اعتیاد در دنیا، سالانه صدها هزار نفر را تحت پوشش خدمات درمان قرار می‌دهد.

افشار گفت: باید این واقعیت انکارناپذیر را قبول کنیم که اعتیاد به مواد ریشه در تاریخ دارد و ریشه کنی آن از دستور کار تمامی کشورهای دنیا خارج شده است.
وی تاکید کرد: باید با همدلی، همراهی و هم افزایی تمامی نهادهای دولتی مسئول و بخش غیر دولتی نسبت به مهار و کنترل اعتیاد و کاهش آسیب، درمان، بازتوانی و اجتماعی شدن معتادان اقدام کنیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: اولویت اصلی حوزه پیشگیری اولیه از اعتیاد، آموزش و جلوگیری از گرایش جوانان به مصرف مواد و ایجاد مهارت و قدرت در آنان است تا تجربه مصرف را حتی برای بار اول نیز نداشته باشند.

افشار تصریح کرد: شاید گفتن آن آسان باشد اما متخصصان می‌دانند که افزایش صد درصدی تعداد سازمان‌های غیر دولتی در یک دوره چهار ساله یعنی اجتماعی شدن مبارزه در حال تحقق است.
وی گفت: صیانت از خانواده بهبود یافتگان، ایجاد فرصت‌های شغلی، اشتغال مولد و سایر حمایت‌های اجتماعی از بهبودیافتگان از اقدامات کلیدی و بنیادی در امر مبارزه است که در همین راستا در سال 1396 بیش از 7000 فرصت شغلی پایدار ایجاد شد و مطمئناً در سنوات آتی افزایش خواهد یافت.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: ایجاد جو امید، نشاط، شادابی در جوانان و نوجوانان، پر کردن اوقات فراغت و آموزش مهارت‌های اساسی و توانمندسازی آنان و تعلیم مهارت‌های فرزندپروری در والدین به نحو قابل توجهی افزایش یافته است.

افشار گفت: در طول ماه گذشته با اقدامات اساسی و علمی دستگاه‌های عضو ستاد شاهد افزایش بی سابقه قیمت ماده محرک "شیشه" در کشور بودیم و این ماده خطرناک بین 60 تا 100 میلیون نوسان قیمت داشت. علت اصلی این نوسان، مبارز موثر و منطقی با این مواد و پیش سازهای آن است.

وی ادامه داد: برخورد موثر با مواد محرک و ورودی به کشور، ضربه زنی به بنیان‌ها و کارگاه‌های تولید "شیشه" و کنترل اساسی پیش سازهای تولید شیشه مانند "افدرین" و "پسوافندرین" از دلایل اصلی افزایش قیمت است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر متذکر شد: افزایش بی سابقه قیمت "شیشه" در سنوات گذشته به علت کنترل پیش ساز این ماده در کشور باعث شد "شیشه" که به عنوان یک ماده محرک خطرناک و مخرب و دومین ماده مصرفی در سال 1390 در بین معتادان جایگاه ویژه‌ای داشت، افت اساسی پیدا کند و در حال حاضر نیز بعد از تریاک و گل و هروئین مقام چهارم را به خود اختصاص داده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین