موسوی لارگانی در گفتگو با الف مطرح کرد: سرگرم مذاکره با اروپا نشویم؛ مشکلات اقتصادی را حل کنیم/ تحریم‌ها 20 درصد نقش دارد/برخی در مسئولیت‌ها نفوذ دارند و مانع حل مشکلات می‌شوند

گروه اقتصادی الف،   3970305118 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر سرگرم مذاکره با اروپا شویم قطعاً بازهم ضربه‌ای دیگر دیگری به اقتصاد کشور وارد خواهد شد، گفت: متاسفانه در چهار سال گذشته تمام مسائل کشور را به برجام گره زدند، ولی نه‌تنها هیچ مشکلی از کشور حل نشد، بلکه بر مشکلات افزود.

سرگرم مذاکره با اروپا نشویم؛ مشکلات اقتصادی را حل کنیم/ تحریم‌ها 20 درصد نقش دارد/برخی در مسئولیت‌ها نفوذ دارند و مانع حل مشکلات می‌شوند

به گزارش الف؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سران قوا و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام، مسئله اول کشور را مسئله اقتصادی عنوان کردند و افزودند: با همه تلاش‌ها وضع اقتصادی کشور تعریفی ندارد و بسیاری از مردم در فشار شدید گرانی و مشکلات هستند. باید عمیقاً باور کنیم که مشکلات اقتصادی با تکیه‌بر ظرفیت‌های فراوان داخل کشور قابل‌حل است و نسخه‌های غربی نه درزمینهٔ اقتصاد و نه در عرصه‌های دیگر نظیر جمعیت، حلّال مسائل و دشواری‌های کشور نیستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، گفتند: اقتصاد مقاومتی علاج همه مشکلات کشور است و امروز با توجه به اقدامات دشمن، باید بخش‌هایی از اقتصاد مقاومتی در اولویت قرار گیرد.

رهبر انقلاب با بیان اینکه اقتصاد دولتی جواب نمی‌دهد، بیان کردند: در سال‌های اخیر، این درس گرفته شد که گره زدن حل مسائل کشور بخصوص مسائل اقتصادی به برجام و خارج از کشور، یک خطای بزرگ است. هنگامی‌که ما مسائل اقتصادی و کسب‌وکار را به برجام گره می‌زنیم، نتیجه این می‌شود که صاحبان کار و سرمایه چند ماه منتظر امضا شدن یا نشدن برجام می‌مانند و بعدازآن هم منتظر اجراشدن و یا اجرا نشدن آن هستند و سپس نیز منتظر اینکه آیا امریکا در برجم می‌ماند یا نمی‌ماند و درنهایت دستگاه فعال اقتصادی کشور همیشه معطل خارجی‌ها است.

** تمام مسائل کشور را به برجام گره زدند؛ حتی بارش باران/دولت فریب لبخندی‌های فریبکارانه طرف مقابل را خورد

سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد سخنان رهبری و توصیه‌های ایشان در بر اقتصاد کشور؛ گفت: متاسفانه، نه‌فقط اقتصاد بلکه تمام مسائل  کشور در چهار سال گذشته به برجام گره‌زده شد و شاهد بودیم که حل آلودگی هوا، کمبود بارش باران، بیکار و... را  به حل مسئله هسته‌ای و برجام گره‌زده شده بود.

وی افزود: مسوولان کشور یعنی قوه مجریه و در راس آن، رئیس‌جمهور  چشمش به دست خارجی‌ها بود و فکر می‌کردند با اجرای برجام و توافق با 1+5 تمام، مشکلات کشور حل خواهد شد؛ ولی نه‌تنها هیچ مشکلی از کشور حل نشد، بلکه مشکلات مضاعفی هم ایجاد شد و برخی  اشخاص حقیقی و حقوقی قبلاً  تحریم و در لیست سیاه نبود، اما بعد از اجرای توافق هسته‌ای، علیرغم قول‌های داده‌شده افراد وارد لیست سیاه شدند و حتی قرار بود آمریکا تحریم‌های ده سال را تمدید نکند، ولی بازهم تمدید شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد مذاکره با اروپایی‌ها برای ماندن درد برجام؛ گفت: اگر سرگرم مذاکره با اروپا شویم قطعاً بازهم ضربه سنگین دیگری به  اقتصاد کشور خواهد خورد؛ اگر مسوولان نظام در این ده سال اخیر به فرمایشات مقام معظم رهبری و نکات ایشان توجه کرده بودند، بخصوص در بحث اقتصاد مقاومتی و اگر دنبال برقراری ارتباط با کدخدا ارتباط نبودند و فریب لبخندی‌های فریبکارانه طرف مقابل را نمی‌خورند، قطعاً اکنون مشکل آن‌چنانی در بحث  اقتصاد نداشتیم؛ یعنی مشکلات کنونی به کوتاهی‌ها برخی مسوولین و دل بستن به غرب و اروپا بی می‌گردد.

**دولت به اقتصاد مقاومتی بی‌توجه بود/ اگر با افغانستان مذاکره کرده بودیم، منفعت بیشتری به دست می‌آوردیم

موسوی لارگانی تصریح کرد: یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری در دو سال اخیر توجه به بحث اقتصاد مقاومتی بوده است که اگر دولت اجرایی می‌کرد، قطعاً مشکل حل‌شده بود و یا مشکلات کمتری داشتیم، مثلاً سال گذشته مقام معظم رهبری فرمودند واردات کالاهایی که در کشور تولید می‌شود، حرام شرعی است، اما اکنون تراز واردات کشور در سال 96 مثبت است؛  یعنی حتی نسبت به سال 95 واردات علیرغم حکم مقام معظم رهبری، افزایش‌یافته است و بی‌رویه کالا، وارد کنیم.

وی با بیان اینکه توجهی  به تولید در کشور نداریم؛ گفت: این عدم توجه باعث افزایش بیکاری و قطعاً دچار مشکل خواهیم شد؛ اگر به‌جای این‌همه نشست‌وبرخاست در 1+5، با کشورهای اطراف خودمان مانند روسیه، ترکیه عراق و افغانستان مذاکره کرده بودیم؛ قطعاً نتایج بیشتر و بهتری نسبت به از برجامی داشت درحالی‌که اکنون آن‌ها تمام تعهدات خود را زیر پا گذاشتند و کوچک‌ترین نتیجه‌ای برای کشور نداشت و حاصل این‌همه نشست و برخاست را مشاهده نکردیم.

**کلید حل مشکلات اقتصادی در داخل است/ تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که چند درصد مشکل اقتصاد ایران به داخل مربوط می‌شود؛ و تحریم‌ها چه میزان تاثیر دارد، گفت: نظر بنده 80 در  مشکلات اقتصادی کشور به داخل برمی‌گردد و حدود 20 درصد آن به روابط خارجی و تحریم مرتبط است؛ زیرا عده‌ای در پی درآمد و جیب خود هستند و این افراد دنبال بهبود اقتصاد کشور، ایجاد رونق، دنبال مقاوم  اقتصاد، کاهش وابستگی، توسعه صادرات در کشور نیستند، زیرا برای آن‌ها واردات سود دارد.

موسوی لارگانی با بیان اینکه کلید حل مشکلات اقتصادی در داخل است و برخی مواقع سوء مدیریت‌ها  و بروکراسی اداری مانع آن است، ادامه داد:  امروز تنها وزیر اقتصاد متصدی اقتصاد کشور نیست و وزرای صنعت، کشاورزی، تعاون و بانک مرکزی نقش دارند؛ مثلاً مجموعه عظیمی از تولیدکنندگان از صنایع بزرگ و کوچک زیر نظر وزارت صنعت است یا جهاد کشاورزی مسئول واردات و صادرات و تولید بوده و برای حل مشکلات اقتصادی باید یک هماهنگ باشند؛ یعنی باهم هم‌نظر باشند و هم‌پوشانی کنند.

**مبارزه با فساد و حل مشکل بروکراسی اداری در اولویت باشد

وی با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار یکی از راه‌های حل مشکلات است؛ گفت: به نظرم فساد اداری و بروکراسی اداری نقش بیشتر دارد و باید با آن مبارزه شود؛ البته عده‌ای که به دنبال کسب سودند که دولت نفوذ دارند یا خودشان بعضاً در تصمیم‌گیری‌ها دخیل هستند و وابستگی‌هایی دارند؛ این‌ها مافیا تشکیل دادند و در همه شکستند آن‌ها کار سختی است که همین موضوع باعث شده برخی افراد پورسانت و  یا سفرهای خار جی می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند مشکلات اقتصاد ایران و صادرکننده‌ها  و تولیدکننده حل شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۹۹۵۵۱۳:۱۳:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۵
در دنیای امروز تحریم معنا ندارد.. هزار راه برای دور زدن تحریم ها هست..بررگنمایی تحریم با هدف توجیه مذاکره در سال ۹۲ صورت گرفت..
ناشناس۳۶۰۰۶۸۱۴:۰۸:۴۸ ۱۳۹۷/۳/۵
وقتی نتونی صادر کنی اقتصادی هم وجود نخواهد داشت
مسعودی۳۶۰۱۲۰۱۴:۳۱:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۵
الان مشخص شد که اساسا مذاکرات برجام را سیاسی انتخاباتی چیدند نه اقتصادی . یعنی فقط برای فتح مجلس ۹۴ و ریاست جمهوری ۹۶ بود. بخاطر همین برجام برای مردم توان گشایش اقتصادی و رفع تحریم نداشت. آیا این نوعی خیانت و دروغگویی به مردم نیست؟ نباید مجازات شوند؟
ناشناس۳۶۰۱۳۳۱۴:۳۶:۴۳ ۱۳۹۷/۳/۵
خیلی جالبه منظورت از دور زدن تحریم بابک زنجانی که نیست؟
ناشناس۳۶۰۶۹۷۲۱:۴۷:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۵
البته راههای دورزدن تحریم هم پر هزینه هستند هم فساد پرور و هم دشوارو پرخطر
ناشناس۳۵۹۹۶۲۱۳:۱۸:۱۱ ۱۳۹۷/۳/۵
ببخشید میشه ایشان بفرمایند وقتی ما صنعت نداریم، تکنولوژی نداریم، سرمایه نداریم، تولید نداریم، نمی‌تونیم صادرات داشته باشیم، پول جابه‌جا کنیم،‌ سرمایه‌گذاری کنیم چطوری اقتصاد را باید پیشرفت داد؟؟؟؟؟
ناشناس۳۶۰۰۷۰۱۴:۰۹:۱۱ ۱۳۹۷/۳/۵
صادرات پراید 131 !
ناشناس۳۶۰۱۳۱۱۴:۳۵:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۵
وقتی صادرات نفت به زیر 200 هزار بشکه در روز برسد، پاسخ این سوال را خواهد فهمید.
ناشناس۳۶۱۴۲۲۱۳:۱۰:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۶
در بدترین شرایط تحریم هم صادرات زیر 1.5میلیون بشکه نیامد نمودار صادرات نفت را نگاهی کنید خوب است
سید حسام۳۶۰۷۰۲۲۱:۵۶:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۵
ترانزیت. گردشگری. همین دو تا رو درست کنیم هر کدوم بیش از فروش نفت درآمد دارند. اما کسایی که اقتصاد کشور رو بازیچه برجام و سیاسی بازی کرده اند دغدغه و فهم این مسائل رو ندارند.
ناشناس۳۵۹۹۸۰۱۳:۲۷:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۵
اشتباه اماری نه ۲۰ در سد بلکه ۲۱.۷۶ در صد است مشکلات بعلت تحریم است
مسعودی۳۵۹۹۹۷۱۳:۳۶:۱۷ ۱۳۹۷/۳/۵
الان مشخص شد که اساسا مذاکرات برجام را سیاسی انتخاباتی چیدند نه اقتصادی و فقط برای فتح مجلس ۹۴ و ریاست جمهوری ۹۶ بخاطر همین برجام برای مردم گشایش اقتصادی و رفع تحریم نداشت. این نوعی خیانت و دروغگویی به مردم نیست؟ نباید مجازات شوند
بورامینی۳۶۰۰۲۹۱۳:۵۱:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۵
بیان نظرات از طریق سایت الف زمینه تبادل ان نظرات رانیزحتی المقدور فراهم نموده که بنظر میرسد جایگاه تاثیر گذار انرا در فضای سیاسی افزایش داده ومی دهد به باور برخی روش دولت اقای روحانی مبتنی بر اینست که از حداکثرتوان (نرم افزار و دیبلماتیک وحداقل سخت افزار وغیر دیبلماتیک )دیبلماسی خارجی درروابط بین الملل استفاده نموده وبحث مقاومت را ازاین دریچه بیگیری میکند نکته مثبت این روش همواره قرار دادن امریکا در موضع باسخگویی است به نحوی که به اجماع جهانی علیه امریکا و محکومیت قطعی ان منجر شودو به این طریق عکس العمل های لازم که تاثیر گذاری بیشتری می تواند داشته باشد از سوی ایران بیگیری نماید
ناشناس۳۶۰۰۶۴۱۴:۰۸:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۵
بدون تعامل با دنیا مشکلات اقتصادی کشور حل نخواهد شد . با چه تکنولوژی ؟
بورامینی۳۶۰۱۰۴۱۴:۱۹:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۵
ادامه...موفقیت این روش منوط براینست که در تعامل مثبت دولت با سایرسازمانها وبدون کاستی وبا هماهنگی بیشترین تاثیر گذاری راداشته باشد اشکال وقتی بروز میکند که کاستی هایی صورت میگیرد همه قبول دارند که اقتصاد ما بیشتر نفتی است وجدای از ان درتعامل کشورهای جهان با ایران وبالعکس که ضرورتی طبیعی وجمعی وانکار نابذیر است سدی از سوی امریکا وانگلیس وجود دارد که همه با ان به نوعی درگیر هستند که در تعاملات انها خدشه وخلل ایجاد میکند بنظر میرسد روشهای دیبلماتیک مقابله امیز سبب میشود که کشور های جهان در تعمل با ایران از سد امریکا عبور کرده ومانعی جدی بر سر راه انان نباشد
بورامینی۳۶۰۱۴۷۱۴:۴۳:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۵
ادامه... با در نظر گرفتن ملاحظات فوق صرف نظر ازاینکه چند درصد تاثیر گداری تحریمها از خارج یا معطوف به مدیریت داخل20 درصد یا کمتر ویا بیشتر است مسلم این است که در تناقض وبی ارتباط با یکدیگر تا حدودی نیستند در اقتصاد مقاومتی که مبتنی بر درون زایی وبرون نگری تنطیم شده است تعادل نسبی شاخص ها مورد توجه قرار میگیرد مانندتعادل نسبت به تولید ناخالص ملی-- و رشد اقتصادی ونقدینگی-- وبهره بانکی- بهره وری وکیفیت- توسعه بایه مالیاتی -حمایت از کالای ایرانی -افزایش نرخ ارز متناسب بارشد اقتصادی مواردی است که کارشناسان اقتصادی بدان ها اشاره میکنند
ناشناس۳۶۰۲۹۲۱۶:۱۰:۴۸ ۱۳۹۷/۳/۵
. صادرات نفت و گاز و پتروشیمی متوقف شود، از کجا کسب درآمد ارزی می کنید؟ اگر هم بتوانید چند بشکه صادر کنید پول آنرا چطور بداخل کشور می آورید؟ با سقوط ارزش ریال چه می کنید؟ در تامین غذا و نهاده های کشاورزی برای 80 میلیون نفر جمعیت و با وجود خشکسالی های مداوم به واردات وابسته هستیم، آنرا چطور تامین خواهد کرد؟ برای تامین ماشین آلات، مواد اولیه و تکنولوژی واحدهای تولیدی چکار خواهید کرد؟ اگر هم تولیدی در کار باشد، به کجا صادر می کنید که چرخ تولید بچرخد؟ با بیکاری افراد، خط فقر، توقف پروژه های عمرانی، کوچ نخبگان از کشور و ... چه خواهید کرد؟ هزینه حمایت از گروههای طرفدار ایران در منطقه را چطور تامین میکنید؟ ...
بورامینی۳۶۰۷۲۶۲۲:۳۱:۵۸ ۱۳۹۷/۳/۵
ادامه...برای تکمیل مطلب حتی المقدور با ملاحظه موارد مختلف ودر خصوص هدف گذاری برنامه توسعه اقتصادی مبتنی بر عدالت اجتماعی(اقتصاد مقاومتی) تولید ثروت وتوزیع ثروت مورد توجه قرار میگیرد ودستاورد رشد واقعی اقتصاد تمامی سطوح درامدی را در برمی گیرد غیر از طبیعت افزایش نسبی قیمتها وارز متاثر از رشد واقعی اقتصادولی نوسانات قیمت ناگهانی ودفعی که مشابه ان اخیرا رخ داده شکاف بین درامد هارا تجربه کرده است در هدفمندی یارانه که یکی از اهداف ان صرفه جویی حامل های انرزی(بنزین) بود وتا مدتی ادامه داشت اکنون می بینیم که مصرف در اوج ان به دوبرابر افزایش یافته است یکی از عوامل ان نوسانات قیمت ناگهانی است که از سود جویی در قیمتها ناشی می شود واقشاری که اشتغالی ندارند ویا اشتغال ازاد ندارند ویا ملاحظاتی در کسب وکار بکار میگیرند تضعیف میکند در رشد اقتصادی متاثر از افزایش نرخ فزاینده نقدینگی نیز بدلیل عدم تعادل نسبی بین شاخص های اقتصادی که اشاره شداحتمال اینکه برخی بطور برابر منتفع نشوند دور از انتظار نیست بنا برگفته برخی ناظران اقتصادی در برخی کشور ها نظام تامین اجتماعی جامع که بر بایه اطلاعات کامل بایه مالیاتی از مجموع درامد های مالیاتی قابل دسترسی است اقشار خارج از میدان رقابت ازاد رامورد حمایت قرار میگیرند لزوم تجمیع نهاد های بوششی و حمایتی وتقویت انان را در مقاطع استثنایی اجتناب نابذیر می سازد
ناشناس۳۶۱۰۵۸۰۹:۵۵:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۶
مگر وقتی معاونان وزارت امور خارجه در مورد برداشته شدن تحریم چانه زنی میکنند ؛ اقتصاد مملکت ساکن است .؟ هر کسی در حد توان باید وظیفه خود را برای کشورش انجام دهد از جمله نمایندگان مجلس
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. مجلس مقابل این اقدام بایستد

آخرین عناوین