برگزاری اولین نشست کمیسیون برجام بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای/ دلیل حضور آمانو در جلسه امروز/ ایران برای اروپا زمان تعیین کرد

گروه جهان الف،   3970304154 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

امروز اولین نشست کمیسیون برجام بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با حضور آمانو برگزار شد. این در حالی است که رویترز و آسوشیتدپرس از قول یک مقام ایرانی گزارش دادند که تهران انتظار دارد پیشنهادهای اقتصادی اروپا را ظرف چند روز آینده دریافت کند.

برگزاری اولین نشست کمیسیون برجام بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای/ دلیل حضور آمانو در جلسه امروز/ ایران برای اروپا زمان تعیین کرد

به گزارش الف به نقل از رسانه ها، اولین نشست کمیسیون برجام بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با حضور نمایندگان کشورهای امضاکننده این توافق و یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شده است.

این جلسه یک روز بعد از آن برگزار می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر پایبندی ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای را تایید کرده است.

گفته می شود دعوت از آمانو پس از اعلام خروج آمریکا از برجام با هدف ارسال این پیام بوده است که آژانس تنها مرجع اظهارنظر در خصوص پایبندی ایران به تعهدات هسته ای وفق برجام بوده و آژانس به دفعات مکرر پایبندی کامل ایران را صراحتا تایید کرده و هیچ فرد یا دولت دیگری از صلاحیت اظهارنظر در این خصوص برخوردار نبوده و نیست.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران با اشاره به این که کمیسیون مشترک برجام به درخواست ایران برگزار شده، گفته است که: هدف از تشکیل این جلسه این است که کشورهای دیگر حاضر در برجام چگونه می‌توانند نبود آمریکا را در آن جبران کنند و منتظر هستیم ببینیم اروپایی‌ها می‌توانند به تعهدات خود درباره برجام عمل کنند یا نه.

بیشتر بخوانید:

آغاز نشست کمیسیون برجام بدون آمریکا در وین

عراقچی: هنوز به این تصمیم نرسیده‌ایم که در برجام خواهیم ماند یا نه

با خروج آمریکا از برجام، طرف‌های باقی‌مانده در توافق هسته ای تاکنون وفاداری خود را به حفظ برجام مورد تاکید قرار داده و تصریح کرده‌اند که به تعهدات خود برای حفظ برجام پایبند خواهند بود. در این راستا اروپایی ها به عنوان یکی از مهم ترین بازیگران حفظ برجام تبدیل شده اند.

امروز خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس از قول یک مقام ایرانی گزارش دادند که تهران انتظار دارد پیشنهادهای اقتصادی اروپا را ظرف چند روز آینده دریافت کند.

 این مقام ارشد ایرانی، که نام او ذکر نشده به خبرنگاران گفت: «انتظار داریم که این بسته تا پایان ماه مه (دهم خرداد) به ما ارائه شود» و تهران «چند هفته پس از دریافت پیشنهادها» درباره باقی ماندن در برجام تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش آسوشیتدپرس، این مقام ایرانی همچنین گفته است که اگر اروپا نتواند راه‌حلی برای «تضمین» به ایران بیابد احتمال دارد تهران برنامه اتمی‌اش را از سر بگیرد.

همچنین رویترز به نقل از یک مقام ایرانی گفت: نشست امروز یک نشست بسیار مهم است که نشان می دهد آیا سایر طرف ها درباره توافق جدی هستند یا نه. همان طور که رهبر ما اعلام کردند، ما خواهیم دانست که آیا اروپایی ها می توانند ضمانت های معتبری بدهند یا نه.

  شروط رهبری برای ادامه برجام با اروپا

رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه در دیدار سران قوا و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام، گفت: ما بنای دعوا با اروپا نداریم اما این سه کشور نشان داده‌اند در حساسترین موارد با آمریکا همراهند. حرکت زشت فرانسه در نقش پلیس بد مذاکرات هسته‌ای و کارشکنی انگلیسی‌ها در تهیه‌ کیک زرد از این موارد بود.

رهبری شروطی را برای ادامه برجام از سوی ایران بیان داشتند. این شروط به قرار زیر می باشد:

*آمریکا قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ را نقض کرده است؛ اروپا باید یک قطعنامه علیه نقض آمریکا، صادر کند.

*اروپا باید متعهد شود که بحث موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی را مطرح نخواهد کرد.

* اروپا باید با هر گونه تحریم جمهوری اسلامی مقابله کند و مقابل تحریم‌های آمریکا صریح بایستد.

*اروپا باید فروش کامل نفت ایران را تضمین کند.

*بانک‌های اروپایی باید تجارت با جمهوری اسلامی را تضمین کنند.

رهبری همچنین تاکید داشتند که اگر اروپایی‌ها در پاسخگویی به مطالبات ما تعلل کردند، حق ایران برای آغاز فعالیت‌های هسته‌ای محفوظ است.

در این راستا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز درباره احتمال تضمین ندادن اروپایی ها و تصمیم عملی ایران مبنی بر خروج ایران از NPT و بازگشت به غنی سازی بالای 20 درصد، اظهار کرد: به جز این دو گزینه ایران راه های متعدد دیگری را نیز پیش رو دارد، تا اگر به شرایط بن بست رسیدیم، بتوانیم از آن استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید:

قاسمی: اروپایی‌ها اقدام عملی نکنند، ما عملیاتی اقدام می‌کنیم

در حال حاضر مقام‌های اروپایی گفته‌اند که برای بی‌اثر کردن خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران، قصد دارند به «مقررات انسداد» متوسل شوند. مقررات انسداد، شرکت‌های اتحادیه اروپا را از رعایت تحریم‌های آمریکا منع می‌کند و حکم هیچ دادگاهی را برای اجرای مجازات‌های آمریکا، به‌رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش الف، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه‌شب دو هفته پیش، با تکرار اتهام‌های همیشگی به ایران اعلام کرد که دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند و تحریم‌های یکجانبه تعلیق شده کشورش را علیه ایران بازخواهد گرداند. این تصمیم در حالی گرفته شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 11 بار پس از اجرایی شدن برجام، پایبندی ایران را به این توافق بین‌المللی تائید کرده است.

ساعتی قبل دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک و اولین نشست پس از خروج آمریکا از برجام در سطح معاونان وزیران خارجه پنج کشور (انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) و ایران پس از حدود سه ساعت پایان یافت. 

در پایان این نشست عراقچی در گفت وگو با خبرنگاران افزود: نشست فوق العالده کمیسیون مشترک برحام به درخواست ایران برای بررسی خروج آمریکا از این توافق، عواقب خروج آمریکا و اینکه آیا بقیه اعضاء برجام قادر هستند این توافق را بدون آمریکا حفظ و منافع ایران را در برجام تامین کنند، برگزار شد. 

وی افزود: قبل از این نشست، گروه کاری تحریم ها را تشکیل دادیم و جلسات متعدد کارشناسی هم با کارشناسان اتحادیه اروپا هم با کارشناسان سه کشور اروپا و کارشناسان چینی و روسی جلسات بسیار فشرده ای داشتیم؛ همینطور جلسه کمیسیون مشترک که سه ساعت به طول انجامید.

بیشتر بخوانید:

عراقچی: به حفظ برجام مطمئن‌تر شدیم

عراقچی ادامه داد: فکر می کنم که در مجموع جلسه خوبی بود از این جهت که تمامی اعضاء باقی مانده در برجام موضع کاملا متحد خودشان را در خصوص ادامه تعهداتشان در برجام اعلام کردند ؛ آنها همچنین از خروج آمریکا ابراز تاسف و اعلام کردند که تامین خواسته های ایران در برجام و عادی سازی همکاری های اقتصادی با ایران برای بقای برجام یک امر کاملا ضرور است.

به گزارش الف هیات مذاکره کننده کشورمان بعد کمیسیون مشترک برجام، با روسای هیات های دیگر جداگانه و چندجانبه دیدارهایی خواهد داشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۸۸۸۲۱۷:۱۶:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۴
اگر ایران کوتاه نیاد، 100 درصد برجام پایان یافته است
ناشناس۳۵۹۰۸۱۲۰:۴۷:۴۳ ۱۳۹۷/۳/۴
بار دیگر روسیه در حساس ترین زمان برای ایران دوباره حرکتی انجام داد که به نفع امریکا و برجام و البته به ضرر ایران شد. امروز قیمت جهانی نفت 3 دلار کاهش یافته چون روسیه اعلام کرد که تولید نفت خود را بعد از دو سال افزایش خواهد داد. البته زیاد هم نباید روسیه را سرزنش کرد چون به دنبال منافع ملی خود است .روسیه می داند شرکتهای اروپایی چاره ای ندارند جز همکاری با تحریمهای امریکا و کاهش خرید نفت ایران. پس روسیه از حالا می خواهد از عربستان عقب نماند و سهم ایران را با فروش نفت خود به اروپاییها از ان خود کند. از انطرف هم عربستان برای اینکه از روسیه عقب نماند اعلام کرده به اندازه افزایش تولید نفت روسیه اقدام به افزایش تولید نفت برای جبران کاهش صادرات نفت ایران و ونزوئلا خواهد کرد. از طرف دیگر هم مناسب ترین قیمت نفت برای امریکا و ترامپ همین حدود 70 تا 75 دلار در بشکه هست که هم همه شرکتهای نفت شیل امریکا را سودده باقی نگه می داردو سیل تولید نفت شیل امریکا ادامه می یابد و هم این قیمت فشار زیادی به مصرف گننده ها امریکا وارد نمی کند و هم باعث افزایش شدید سرمایه گزاری در انرژی باد و خورشید که شرکتهای اروپا سرامد ان هستند نمی شود
ناشناس۳۵۹۶۵۹۱۱:۰۵:۲۵ ۱۳۹۷/۳/۵
برادرجان متخصص اقتصاد نیستی حرف نزن. اینجوری برای خودت بیشتر حفظ آبرو میکنی. بالا بودن قیمت نفت در این شرایط اصلا به سود ایران نیست. بالا بودن قیمت نفت باعث میشه آمریکاییها برای تولید نفت شیل توجیه اقتصادی داشته باشند و ما را به زانو در بیارن. قیمت نفت باید زیر شصت دلار باشه تا آمریکاییها نتونن نفت شیل تولید و صادر کنن و ما بتونیم خریدارهای نفت خودمون و سهممون از بازار را حفظ کنیم.
علی۳۵۹۰۸۴۲۰:۵۱:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۴
تا الان خیلی کوتاه اومدیم چیزی عایدمان نشد بسه دیگه
ناشناس۳۵۹۰۹۵۲۱:۱۷:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۴
عزیز . این گزارش خلاف واقع اقای ظریف و عراقچی به ملت ایران و احتمالا مسئولان بالاتر بود که می فرمودند هیچ کشوری نمی تواند از برجام خارج شود چون توافق چند جانبه است! این الفبای سیاست بین الملل است که هیچ کشوری وارد توافقی یا قرار دادی یا قطعنامه ای نمی شود که نتواند از ان خارج شود مگر اینکه اشغال شده باشد یا مستعمره باشد. به همین دلیل بود که ایران 598 را دو سال نپذیرفت یا کره شمالی تمام قطعنامه های شورای امنیت را نمی پذیرد یا ما قطعنامه های شورای امنیت را ورق پاره می نامیدیم. بهترین وسیله برای قوام و دوام برجام این بود که ان را معاهده قلمدادمی نمودیم و اقای ظریف باید شرظ پذیرش برجام را تصویب به عنوان معاهده در کنگره امریکا می کرد . در ان زمان ترامپ دیگر کاره ای نبود و کنگره امریکا باید با دو سوم رای به خروج از برجام رای می داد که تقریبا غیر ممکن بود. اگر هم بفرمایند که کنگره برجام را به عنوان معاهده نمی پذیرفت نشان می دهد اقای ظریف با وجود دهها سال زندگی در امریکا اصلا شناختی از حاکمیت امریکا ندارد. اطمینان داشته باشید که کنگره هم با کمی بالا و پایین با پافشاری ایران در قبال سیمان کردن اراک ان را می پذیرفت همانطور که همین حالا ترامپ و کنگره بارها گفتند اگر کیم قبول به خلع سلاح اتمی کند انها قطعا برای ضمانت به کره شمالی ان را به عنوان یک معاهده در کنگره امریکا تصویب خواهند کرد. ولی ما با ساده اندیشی تیم سیاست خارجی چه کردیم؟! همه صنعت هستهای را در برابر قول اقای کری و تازه انهم در اتاقی که فقط دو نفر یعنی اقای ظریف و اقای کری بودند سیمان کردیم. حتی مترجم هم نبوده که بتوانیم از انها برای شهادت استفاده کنیم که بله اقای کری چنین قولی داده شاید هم اصلا قولی در کار نبوده مانند همان گزارشات نادرست به محضر ملت ایران و مقامات پایینتر مانند خاتمه همه تحریمها در یکروز!
ناشناس۳۵۹۳۴۹۰۶:۲۹:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۵
بزرگوار با تشکر از مطالب خوب شما، بعید می‌دانم که ظریف تضمین های لازم را نخواسته باشد ولی طرف مقابل خودداری کرده است، اما اگر این را به مردم می گفتند بهتر بود
ناشناس۳۵۸۹۶۱۱۸:۱۵:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۴
تمام کنید این جلسات بیهوده را..
ناشناس۳۵۸۹۹۳۱۸:۴۳:۳۵ ۱۳۹۷/۳/۴
اگه اروپا شرایط رهبری ایران رو پذیرفته دیگه این جلسات و بسته اروپا یعنی چی و اگه نپذیرفته آیا وزارت خارجه بی توجه به شرایط رهبری می خواد با اروپا توافق کنه؟!
ناشناس۳۵۸۹۹۶۱۸:۴۶:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۴
حتی اگر امریکا هم خارج نشده بود این اتفاقات نمی افتاد تاکی با واقع بینی بیگانه باشیم؟
ناشناس۳۵۹۰۰۶۱۸:۵۷:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۴
اگر امیدی به اروپا بود خوب بود اما حالا که تضمینی نمیدهند و ما هم حسن نیت خود را ثابت کردیم دلیلی برای طولانی کردن و معطل کردن مردم و اقتصاد وجود ندارد
ناشناس۳۵۹۰۳۴۱۹:۳۳:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۴
فکر کنم بجای ظریف یکی از قهرمانان بدنسازی رو بفرستین که حساب دستشون بیاد
بورامینی۳۵۹۰۳۸۱۹:۳۵:۴۶ ۱۳۹۷/۳/۴
اکنون اینجا سوال از دستگاه دیبلماسی قابل طرح است که حضور رییس ازانس بین المللی هسته ای در جلسه جه ضرورتی داشته اینگونه موارد باید شفاف سازی شود اگر اعلام بایبندی ایران به برجام است که طبق بیانیه ها ودر ملاقات های خصوصی با کشور های دخیل انجام می شود ایا خللی در بازرسی ها صورت گرفته وایا درخواستهای جدیدی مطرح شده چه لزومی داشته است
ناشناس۳۵۹۱۲۱۲۱:۴۳:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۴
ظاهرا آقایان ظریف و عراقچی باید حتما از اروپا هم ضربه بخورن !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین