چرا آمریکا از مقتدی صدر هراس دارد؟

گروه جهان الف،   3970303112

گمانه‌زنی‌ها در خصوص ائتلاف‌های احتمالی در عراق ادامه دارد و ممکن است این روند تا مدت‌ها ادامه پیدا کند. اما نکته‌ای که چندان در این بین مشخص نیست نوع بازی امریکا در انتخابات عراق است.

به گزارش اعتماد، در حال حاضر پیروزی ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر در عراق تبدیل به یک سورپرایز برای امریکا شده است. فردی که دشمن درجه یک امریکا پس از ورود این کشور به عراق محسوب می‌شد و این مخالفت نیز کماکان ادامه دارد در حال حاضر پیروز انتخابات عراق است و می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در دولت آینده عراق داشته باشد.

از همین رو اگر مقتدی صدر بخواهد نقشی تعیین‌کننده را در تشکیل دولت آینده عراق ایفا کند سوال اینجاست که امریکا با این موضوع چگونه برخورد خواهد کرد. به گزارش رویترز اگر چنین اتفاقی رخ دهد ایالات متحده مجبور است برای حفظ منافع خود در عراق به عنوان یکی از اصلی‌ترین متحدان این کشور با وی همکاری کند، تا از سایر رقبای دیگر خود در عراق جا نماند. در حال حاضر خبرها حاکی از آن است که امریکایی‌ها کانال‌هایی را برای برقراری ارتباط با سائرون باز کرده‌اند.

ضیاء الاسدی یکی از نمایندگان بلند پایه مقتدی صدر این خبر را به نوعی تایید کرد و گفت: مذاکرات مستقیم با آمریکایی‌ها صورت نگرفته است اما از واسطه‌هایی برای باز کردن کانال ارتباطی با ائتلاف سائرون استفاده کرده‌اند. او به رویترز گفت: آنها از ما پرسیده‌اند که موضع جنبش صدر هنگام ورود به قدرت چه خواهد بود. آیا قصد دارند جیش المهدی (نیروهای نظامی منصوب به مقتدی صدر) را بار دیگر راه‌اندازی کنند و آیا آنها به نیروهای امریکایی در عراق حمله خواهند کرد؟ ضیاء الاسدی گفت: ما قصد نداریم به عقب بازگردیم، ما نمی‌خواهیم نیروی نظامی دیگری جز نیروی نظامی رسمی، نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی در کشور وجود داشته باشد که به نظر می‌رسد بیشتر این صحبت‌ها مربوط به حضور نیروهای امریکایی و خارجی در عراق است که باید کشور را ترک کنند.

در حال حاضر طبق برآوردها حدود 7هزار سرباز امریکایی در عراق حضور دارد اما پنتاگون اعلام کرده است که 5200 سرباز در عراق مستقر هستند که بیشتر آنها نقش آموزش و راهنمایی نیروهای عراقی است . البته لازم به ذکر است که صدر به عنوان فردی ناسیونالیست مخالف حضور هرگونه نیروی خارجی و به خصوص امریکایی‌ها در عراق است که نباید در مسائل داخلی کشور مداخله کنند. اما واقعیت آن است که ایران نقش مهمی را طی سال‌های اخیر در ثبات عراق و از بین بردن تروریسم در این کشور ایفا کرد و از نفوذ بالایی در میان سیاستمداران عراقی برخوردار است، صدر نیز هرچند روابط نزدیکی با ایران دارد، اما از نظر مسائل سیاسی قصد دارد جلوی هرگونه نفوذ را در داخل کشور بگیرد.

از طرفی دیگر ایالات متحده از سال 2003تاکنون همواره تلاش کرده تا نفوذ ایران را در عراق کم کند. اما در دوره سخت‌ترین تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیز نفوذ خود را در داخل عراق حفظ کرد و در شرایط کنونی نیز در حالی که امریکا تلاش می‌کند تا در ائتلاف سائرون نفوذ پیدا کند، قطعا ایران نیز تلاش می‌کند تا منافع خود را حفظ کند.

صدر تاکنون با رهبران چندین بلوک سیاسی دیدار کرده است تا بتواند شرایط خود را برای حمایت از نامزدهای نخست وزیری تبیین کند. صدر اعلام کرده است از کسی حمایت خواهد کرد که جلوی فرقه گرایی، دخالت خارجی و فساد را در عراق بگیرد.

**احتمال ائتلاف
در حال حاضر گمانه‌زنی‌ها در خصوص ائتلاف و دولت آینده عراق ادامه دارد. اما انتخابات ضربه سنگینی را به حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق وارد کرد و ائتلاف او تبدیل به سومین لیست در انتخابات شد. اما دیپلمات‌ها و تحلیلگران غربی می‌گویند که عبادی هنوز کارت‌های بازی خود را دارد. به نظر می‌رسد که او به عنوان کاندیدای نخست وزیری آینده عراق است که همه طرف‌ها می‌توانند بر سر او به اجماع برسند

تحلیلگران معتقدند که هنوز جایگزین جدی برای عبادی مطرح نشده است که بتواند همتراز با او باشد. در حال حاضر برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که ائتلاف‌های صدر، عبادی، عامری، حکیم و علاوی به یک توافق اولیه برای تشکیل کابینه به نخست وزیری حیدرالعبادی رسیده‌اند. اما مشخص نیست که تشکیل چنین ائتلافی با چه واکنشی از سمت کردها همراه خواهد شد چرا که این ائتلاف هرچند تمامی احزاب شیعه را متحد می‌کند اما در طرف مقابل موجب نگرانی کردها و حتی سنی‌ها در عراق خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین