سوم خرداد و پخش ۱۱ فیلم دفاع مقدسی/ جنگی‌های سعید راد، جمشید هاشم‌پور و خسرو شکیبایی

گروه فرهنگی الف،   3970303063

تعطیلات آخر این هفته (سوم و چهارم اردیبهشت)، شبکه های مختلف سیما شاهد پخش 17 فیلم سینمایی، تلویزیونی و انیمیشن می‌شوند.

 فیلم‌های سینمایی، تلویزیونی و انیمیشن «ابو زینب»، «ژنرال»، «مزرعه پدری»، «یوما»، «نفس»، «گلوگاه شیطان»، «روز سوم»، «دوئل»، «شیدا»، «روز‌های زندگی»، «اتوبوس شب»، «پاندا کونگ فوکار ۳»، «عملیات میلان»، «در جستجوی نمو»، «خرگوش کیک‌پز»، «بزرگ‌مرد کوچک» و «رنگ خدا»، پنج‌شنبه و جمعه ۳ و ۴ خرداد از شبکه‌های سیما روی آنتن می‌روند.
 
فهرست بالا شامل 13 فیلم ایرانی، سه انیمیشن و تنها یک اثر خارجی است. حضور کم رنگ سینمای جهان در جدول پخش این هفته، رویه‌ای خیلی غیر معمول است که شاید قرار داشتن در ایام ماه مبارک رمضان، دلیل اصلی این کاهش باشد.

به مناسبت سالگرد سوم خرداد، روز آزاد سازی خرمشهر از دست ارتش عراق، 11 فیلم دفاع مقدس روی آنتن تلویزیون خواهند رفت که از آن میان می‌توان به آثار خاطره‌انگیز و مهمی چون «مزرعه پدری» به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور، «نفس» کار نرگس آبیار، «روز سوم» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، «دوئل» اثر احمدرضا درویش، «شیدا» به کارگردانی کمال تبریزی و «اتوبوس شب» کار کیومرث پوراحمد اشاره کرد.

جمشید هاشم‌پور با سه فیلم، سعید راد با حضور در یک اثر و خسرو شکیبایی با یک فیلم از جمله بازیگران شناخته شده‌ای هستند که در آثار دفاع مقدسی این هفته تلویزیون نقش آفرینی می‌کنند.

شبکه یک

- فیلم سینمایی «ابو زینب» به کارگردانی علی غفاری، جمعه ۴ خرداد ساعت ۱۶ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «خانواده عامر از شهدای معروف لبنان هستند که در برابر اشغال رژیم صهیونیستی مقاومت زیادی کردند. محور این فیلم سینمایی مادر این شهید بزرگ لبنانی است که با بازی کارمن لبساست به تصویر درآمده است. او به مدت ۱۵ سال خبر شهادت فرزند ۱۹ ساله‌اش را از مردم، شوهر و فرزندانش مخفی نگه می‌دارد.»

شبکه دو

- فیلم تلویزیونی «ژنرال» به کارگردانی علی شاه‌حاتمی، پنج‌شنبه ۳ خرداد ساعت ۸ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

ژنرال، قصه دو روحانی به نام‌های حمید و کریم است که نیت کرده‌اند به جبهه آمده و در گردان شهادت که گردان خط شکن است، مشغول به خدمت شوند، اما از آنجایی که نیرو‌های این گردان تکمیل است، حاج علی، فرمانده گردان نمی‌تواند آن‌ها را بپذیرد.

در این فیلم میلاد کی‌مرام و علی اسیوند نقش‌آفرینی کرده‌اند.

- فیلم سینمایی «مزرعه پدری» به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور، پنج‌شنبه ۳ خرداد ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

مزرعه پدری داستان نویسنده‌ای به نام محمود است که به خاطر بررسی آخرین رمانش (مزرعه پدری) از سوی یک تشکل دانشجویی در دزفول همراه خانواده‌اش به این شهر می‌رود. او رابطه‌ای بسیار عمیق و نزدیک با فرزندان و همسرش دارد، اما در میانه‌های نشست یکی از دانشجویان به کشته شدن همسر و فرزندانش در اثر حمله توپخانه دشمن در سال‌های ابتدایی جنگ تحمیلی اشاره می‌کند که موجب تغییر ناگهانی شرایط روحی محمود می‌شود و با بازگشت به گذشته خاطرات حضورش در صحنه‌های نبرد را مرور می‌کند. در این فیلم مهدی احمدی، جمشید هاشم‌پور و آتنه فقیه نصیری هنرنمایی کرده‌اند.

- فیلم تلویزیونی «یوما» به کارگردانی صادق پروین آشتیانی، جمعه ۴ خرداد ساعت ۸ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

داستان فیلم با بازی حمیرا ریاضی در بحبوحه اوایل حمله ارتش بعث عراق به خاک ایران و اشغال شهر‌های مرزی اتفاق می‌افتد؛ مادری در جستجوی فرزندان گم‌شده خویش است...

- فیلم سینمایی «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار، جمعه ۴ خرداد ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

خلاصه داستان فیلم از این قرار است: «بهار دختر بچه‌ای است که به همراه پدر، دو برادر، یک خواهر و همسر پدربزرگش در منطقه‌ای حاشیه‌ای و سال‌های دهه آخر دهه ۵۰ و اول دهه ۶۰ زندگی می‌کند. بهار درس‌خوان، خیالاتی و خوش سر و زبان است و داستان ساده و شیرینی از زندگی خود را تعریف می‌کند و با این داستان‌ها تاریخ عامه مردم روایت می‌شود. بهار در سال‌های جنگ، روزی که در خانه تنها بوده در بمباران کشته می‌شود و تمام تخیلات و دنیای زیبایش به پایان می‌رسد.»

مهران احمدی، پانته‌آ پناهی‌ها، شبنم مقدمی و جمشید هاشم‌پور بازیگران این فیلم هستند.

- فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» به کارگردانی حمید بهمنی، جمعه ۴ خرداد ساعت ۲۳ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

در این فیلم خواهید دید: «گروهی از ماموران شناسایی ایران در سال ۱۳۶۴ برای شناسایی منطقه‌ای از رودخانه اروند دچار سختی‌های فراوانی می‌شوند، اما سرانجام منطقه شناسایی شده و عملیات والفجر۸ انجام می‌گردد. امین زندگانی، پوریا پورسرخ و جمشید هاشم‌پور در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.»

شبکه سه

- فیلم سینمایی «روز سوم» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، پنج‌شنبه ۳ خرداد ساعت ۱۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

فیلم، قصه برادری است که در شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای مجبور می‌شود، خواهر کوچک و علیلش را در زیر خاک پنهان کند تا شبانه آن را از میان عراقی‌ها که خانه را محاصره کرده‌اند، فراری دهد که این ماجرا سه شب ادامه دارد و اتفاقات زیادی در حاشیه آن رخ می‌دهد و در واقع داستان سه روز آخر سقوط خرمشهر است.

در این فیلم باران کوثری، پوریا پورسرخ و برزو ارجمند نقش‌آفرینی کرده‌اند.

- فیلم سینمایی «دوئل» به کارگردانی احمدرضا درویش، پنج‌شنبه ۳ خرداد ساعت ۲۴ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

در این فیلم با بازی سعید راد، پژمان بازغی و پریوش نظریه خواهید دید: «زینال پس از بازگشت از اسارت خاطرات گذشته‌اش را مرور می‌کند. با شروع جنگ و آغاز حمله عراقی‌ها، او که همسرش هانیه را از دست داده، به همراه یحیی یک گروه مقاومت محلی را سازماندهی می‌کند. پس از حمله بی‌امان هواپیما‌ها به جمعیت آواره‌ای که درصدد عزیمت از منطقه جنگی هستند و انفجار قطار و تخریب ایستگاه راه‌آهن، سلیمه از زینال قول می‌گیرد که همسرش یحیی را سالم به او برگرداند. تعدادی از نیرو‌های دولتی که مدعی‌هستند ماموریتی محرمانه دارند با هم‌دستی اسکندر تصمیم می‌گیرند، گاوصندوق به جامانده در یک واگن باری را از آن خارج کنند.»

- فیلم سینمایی «شیدا» به کارگردانی کمال تبریزی، جمعه ۴ خرداد ساعت ۱۰ به روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «فرهاد که در جنگ مجروح شده و موقتاً بینایی‌اش را از دست داده، به بیمارستانی صحرایی منتقل شده که در آن پرستاری به‌نام شیدا از مشاهده‌ مقاومت فرهاد در تحمل درد شگفت‌زده می‌شود و به تدریج می‌فهمد که می‌تواند با تلاوت قرآن، التیام‌بخش او باشد. مراقبت شیدا از فرهاد به مرور پیوندی عاطفی بین آن‌ها ایجاد می‌کند که با مرخص شدن ناگهانی فرهاد از بیمارستان منجر به جدایی‌شان می‌شود. فرهاد در جستجوی شیدا به جبهه برمی‌گردد، ولی جنگ تمام می‌شود و جستجو را دشوار می‌کند.»

در این فیلم لیلا حاتمی و پارسا پیروزفر نقش‌آفرینی کرده‌اند.

شبکه چهار

فیلم سینمایی «روز‌های زندگی» به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی، پنج‌شنبه ۳ خرداد ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «سال ۱۳۶۷ زوجی که هر دو پزشک هستند در یک بیمارستان صحرایی در جبهه جنوب کار می‌کنند. آن‌ها مدت زیادی را مشغول درمان بیماران و مجروحان جنگ در بدترین شرایط و با کمترین امکانات بوده‌اند. امیرعلی، زن و شوهری هستند که زندگی خود را وقف بیمارستان صحرایی در جبهه جنوب کرده‌اند. خبر آتش‌بس باعث می‌شود آن‌ها به فکر تغییر شرایط و بازگشت به خانه بیفتند که ناگهان نیرو‌های عراقی به بیمارستان حمله می‌کنند.»

هنگامه قاضیانی و حمید فرخ‌نژاد در این فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

- فیلم سینمایی «اتوبوس شب» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، جمعه ۴ خرداد ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه چهار روی آنتن می‌رود.

در خلاصه داستان فیلم با بازی خسرو شکیبایی و مهرداد صدیقیان آمده است: «عیسی جوانی است که در زمان جنگ مسئول انتقال اسرای عراقی به محل مقرر است. در این مسیر با راننده اتوبوس و یک رزمنده (عماد) که همسرش در پشت خط منتظر اوست و یک اسیر دو رگه ایرانی عراقی (فاروق) ماجرا‌هایی دارد. آن‌ها قرار است اتوبوس اسرا را به قرارگاه ببرند، اما به شب می‌خورند و راه را گم می‌کنند. عماد برای پیدا کردن مسیر به جلو می‌رود و در میدان مین به شهادت می‌رسد. از طرف دیگر اسرا شورش می‌کنند.»

شبکه پنج

- انیمیشن سینمایی «پاندا کونگ فوکار ۳» به کارگردانی الساندرو کارلونی، جمعه ۴ خرداد ساعت ۸:۳۰ از شبکه پنج پخش می‌شود.

در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است: «پاندا باید با یک دشمن جدید که اهالی دره و استاد و دوستانش را تهدید می‌کند به مقابله برخیزد. این دشمن که یک اژد‌هاست با قدرت‌ بسیار قوی اقدام به از بین بردن درخت دانایی خواهد کرد و با قدرتش قصد دارد تا جنگجوی اژد‌ها را شکست داده و سپس به همه حکومت کند ...»

- فیلم سینمایی «عملیات میلان» به کارگردانی جینگ وانگ، جمعه ۴ خرداد ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه پنج پخش می‌شود.

در این فیلم با بازی اندی لو، زامینگ هانگ و چولام ونگ خواهیم دید: «یک شرکت چینی هنگ‌کنگی که توسط پسری نابغه به نام لوییس لو اداره می‌شود، قصد دارد اختراع دانشمند سوئیسی را خریداری کرده و برای منافع انسانی به تولید انبوه برساند. این دانشمند بذری را پرورش داده و تولید کرده که بدون خاک و با اندکی آب به سرعت رشد کرده و به درختی بزرگ تبدیل شده و میوه می‌دهد. اما در لحظه ملاقات ناگهان یک گروه تبهکار حرفه‌ای به آن‌ها حمله کرده و دانشمند و بذر شگفت‌انگیز او را می‌دزدند.

شبکه کودک

- انیمیشن سینمایی «در جستجوی نمو» به کارگردانی اندیرو استانتون و لی آنکریش، پنج‌شنبه ۳ خرداد ساعت ۱۴ از شبکـه کودک پخش خواهد شد.

داستان فیلم در مورد یک دلقک ماهی به نام مارلین است که در مورد پسرش نمو حساس است و نگران است که او را از دست بدهد. اما با همه‌ مراقبت‌هایش او را در اقیانوس گم می‌کند. مارلین با کمک یک ماهی آبی رنگ به نام دوری در اقیانوس به جستجوی نمو می‌پردازد.

- انیمیشن سینمایی «خرگوش کیک‌پز» به کارگردانی ییجون سان، جمعه ۴ خرداد ساعت ۱۴ از شبکه کودک پخش خواهد شد.

در این فیلم خواهید دید: «شیفو که فرمانروای ورزش کونگ‌فو است از شاگردش بیگی می‌خواهد به نزد دخترش پونی برود و نامه‌ای را که پدر برای او فرستاده به او بدهد و از پونی بخواهد پیش پدر بازگردد. بعد از رفتن بیگی افراد شروری به سردستگی اسلش به فرمانروا شیفو حمله می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند نشان استادی را از شیفو بگیرند، اما وقتی موفق به گرفتن نشان نمی‌شوند شیفو را با سمی مسموم می‌کنند و از آنجا می‌روند.»

شبکه امید

- فیلم تلویزیونی «بزرگ‌مرد کوچک» به کارگردانی صادق دقیقی، پنج‌شنبه ۳ خرداد ساعت ۱۸ از شبکه امید پخش خواهد شد.

داستان فیلم به اوایل جنگ و حمله عراق به خرمشهر بازمی‌گردد. این نوجوان تنها به انگیزه دفاع از آب و خاک، رشادت‌های بسیاری را بروز داده است. او در ابتدا به دست نیرو‌های عراقی می‌افتد و مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد، اما اعتماد عراقی‌ها را جلب کرده و مواد غذایی، مهمات و گرای دشمن را به نیرو‌های ایرانی می‌رساند.»

شبنم قلی خانی، پویا امینی، سوگل طهماسبی، حبیب‌اله الهیاری و پرهام دلدار بازیگران این فیلم هستند.

- فیلم سینمایی «رنگ خدا» به کارگردانی مجید مجیدی، جمعه ۴ خرداد ساعت ۱۸ از شبکه امید پخش خواهد شد.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «محمد دانش‌آموز هشت ساله‌ای که در مدرسه نابینایان تهران درس می‌خواند و پس از یک سال همراه پدر به زادگاهش، روستایی در ارتفاعات شمال و نزد مادربزرگ و دو خواهر خردسالش بازمی‌گردد. این بازگشت، مکاشفه او در طبیعت و هستی است. مکاشفه‌ای که پدر از آن غافل است.»

در این فیلم، حسین محجوب، محسن رمضانی، سلامه فیضی و فرحناز سفری نقش‌آفرینی کرده‌اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. انتقام از پوتین؟

  12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین