بهره برداری اردوغان از نمایش اسرائیل ستیزی

میرزاسعدین داورپناه، گروه تعاملی الف،   3970302070 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
بهره برداری اردوغان از نمایش اسرائیل ستیزی

نمودار ارتباط میان ترکیه و اسرائیل طی سال های اخیر زمامداری «رجب طیب اردوغان» چند نقطه برجسته دارد که هر بار افکار عمومی جامعه ترکیه را سراسر درگیر خود کرده است. سال ۲۰۰۹ طی نشستی در حاشیه کنفرانس داووس، اردوغان که آن زمان نخست وزیر بود با شیمون پرز رییس جمهور وقت اسرائیل به جدل لفظی جنجالی پرداخت و در نهایت جلسه را ترک کرد. خاطره این درگیری لفظی هنوز در ترکیه با تکرار عبارت «وان مینت» تداعی می شود.

چندی گذشت تا اینکه اوج تنش میان دو کشور متاثر از حمله نیروهای ارتش اسرائیل به کاروان کمک رسانی غزه در ۲۰۱۰ اتفاق افتاد. این حادثه که به فاجعه «ماوی مرمره» شهرت یافته باعث شد روابط سیاسی میان دو کشور به پایین ترین سطح سیاسی تقلیل یابد اما با وجود فراخواندن سفرای هر دو کشور، قطع کامل روابط اتفاق نیفتاد.

بالاخره تلاش های چند ساله اسرائیل برای دلجویی ( از تماس تلفنی نتانیاهو و عذرخواهی از اردوغان در ۲۰۱۳ ) نتیجه داد و اواخر سال ۲۰۱۶ (آذرماه ۱۳۹۵) سفرای هر دو کشور به سفارتخانه ها برگشتند.

خشم و اندوه عمومی مردم ترکیه از کشتار ماوی مرمره در سال ۲۰۱۰ پر سر و صدا بود و سال ۲۰۱۶ (تیرماه ۱۳۹۵) بلافاصله پس از اعلام رسانه ای «توافق ارتقا روابط» نیز ناگهان مردم ترکیه از خبر حمله تروریستی به «فرودگاه آتاتورک» استانبول تکان خوردند و به عزای عمومی نشستند. اگر چه هنوز هم ارتباط میان اعلام توافق دو کشور با حمله به فرودگاه روشن نیست اما ۵ ماه پس از آن مصادف با روز ورود سفیر اسرائیل به خاک ترکیه باز هم هیاهوی حمله تروریستی دیگری به «استادیوم بشیکتاش» استانبول افکار عمومی را متحیر کرد!

در روزی که رئیس جمهور اسرائیل ورود سفیر کشورش به ترکیه را یک عید خوانده بود که شایسته جشن گرفتن است، ملت ترکیه متاثر از شوک حمله تروریستی دیگری به ماتم نشسته بودند. (چهار ماه قبل از حمله به فرودگاه آتاتورک و نه ماه مانده به حوادث استادیوم بشیکتاش، خیابان «استقلال» استانبول هم صحنه حمله مرموز دیگری بود که بر اثر آن سه اسرائیلی کشته شدند)

به هر حال طی توافق ارتقا روابط، اسرائیل عذرخواهی کرد و تعهد پرداخت غرامت به خانواده کشته شدگان کشتی ماوی مرمره را پذیرفت. از سوی مقابل نیز دادستان استانبول اعلام کرد پرونده بازداشت ۴ نظامی اسرائیلی (از جمله فرمانده ستاد کل ارتش اسرائیل) مختومه شده است! روابط این دو کشور که با قراردادهای اقتصادی نگاهبانی شده بارها بر اثر جنگ لفظی طرفین با فراز و فرودها مواجه شده اما به قطع کامل روابط سیاسی نرسیده است. بالاخره تمرکز حساسیت آنکارا به "تهدید شبه نظامیان کرد" پرونده روابط را به فصل جدیدی رساند وقتی اسرائیل گستاخ علی رغم همه مخالفت ها و حتی هشدار صریح ترکیه یک تنه از همه پرسی تجزیه کردستان عراق پشتیبانی کرد. (شاید انگیزه اصلی اردوغان از احیای روابط سطح بالا با اسرائیل هم مهار دخالت اسرائیل و کم کردن موانع عملیات سرکوب شبه نظامیان کرد بود.)

در واکنش جبرانی به دخالت های بی شرمانه اسرائیلی ها، اظهارات اردوغان علیه اسرائیل نیز بی پروا تر شد و با وقوع هر حادثه میان اسرائیلی ها و فلسطینیان این اردوغان بوده که توجهات عمومی را به لفاظی اش علیه اسرائیل جلب کرده است. البته واکنش اردوغان به اقدامات اسرائیل محدود به لفاظی در محضر ملت نبوده و در فرصت ریاست دوره ای ترکیه بر سازمان کنفرانس اسلامی با ابتکار اردوغان دو نشست اضطراری در واکنش به تغییر وضعیت قدس و کشته شدن ده ها فلسطینی بی دفاع برگزار شده است. بدین وسیله اردوغان که سودای احیای شکلی از عثمانی گری و رهبری دول اسلامی را هم در سر می پروراند، پرچمداری مهیج ترین مواضع تبلیغاتی علیه اسرائیل را نیز در میان سران کشورهای اسلامی بر عهده گرفته است.

اما از بعد امنیت داخلی، اردوغان اکنون ضمن تروریستی خواندن دولت اسرائیل و دعوت دول اسلامی به مقابله جدی با «دشمنان مسلمین»، حسابگرانه در پی دستاویزی موثر جهت اعتبار زدایی بیشتر از گروه های مسلح کردی است. برجسته کردن قباحت پشتیبانی بی پرده «اسرائیل تروریست و جنایتکار» از «تجزیه کردی» در چشم افکار عمومی می تواند مشروعیت استقلال خواهی کردها را بیش از پیش تضعیف کند به وجهی که حتی فعال شدن تبلیغات دولتی بر خطر این روابط آشکار نیز ضرورت چندانی نداشته باشد!

اردوغان در آستانه انتخابات تاریخ ساز ریاست جمهوری ترکیه، بار دیگر قوای مسلح کشور را به ماموریت خارجی برای مقابله با شبه نظامیان کرد فرستاده است و خبرسازی این عملیات را به عنوان سرمایه ای ارزشمند بر می شمرد تا بر اساس آن در قامت "مسلمانی غیور و وطن پرست" به رقابت های انتخاباتی وارد شود!

غیر قابل چشم پوشی است که افکار عمومی ترکیه با اسرائیل ستیزی همدلی نشان می دهد آنچنان که حتی آتاتورکیست ها (حزب اصلی اپوزیسیون) در واکنش به جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان مسلمان بیانیه صادر می کنند. حزب «جمهوریخواه خلق» فراتر از صدور بیانیه پیشنهاد قطع کامل روابط ترکیه با اسرائیل را مطرح کرد تا شاید ضمن آزمودن صداقت اردوغان، توجه عمومی را نیز به خود جلب کند. سرانجام یاران پارلمانی اردوغان با ناکام گذاشتن این ترفند اجازه ندادند ابتکار عمل "بازی با اسرائیل ستیزی" و امتیازات آن از انحصار «عدالت و توسعه» خارج شود! اردوغان که حتی پس از اخذ شدیدترین محکومیت های بین المللی علیه اسرائیل در ماجرای ماوی مرمره اقدام به قطع روابط نکرده بود اکنون نیز در آستانه انتخاباتی سرنوشت ساز به استقبال ریسک یک منازعه پیچیده و حساس (که افکار عمومی به جزییات آن توجه دارند) نرفت و به چینش میدان رقابت سیاسی از سوی دیگران فرصت نداد. از سوی مقابل اسرائیل هم در پاسخ به مدیریت اردوغان پیش نویس محکومیت قتل عام ارامنه به دست عثمانی را از مسیر تصویب و رسمیت خارج کرد!

اردوغان وعده داده که پس از انتخابات روابط کشورش با اسرائیل را بازنگری خواهد کرد. به هر حال همچنان جنگ لفظی مقامات دو کشور جریان دارد و باز هم سفرا در محل ماموریت خود حاضر نیستند اما همواره باید چگونگی بهره برداری جدید اردوغان از اداره این تقابل را رصد کرد.

(دستاوردهای امنیتی و سیاسی راهبرد اسرائیل ستیزی ایران قابل قیاس با آثار این رونوشت های تاکتیکی و منفعت جویانه نیست)

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۶۲۸۷۱۱:۳۱:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۲
ژست ضد اسراییلی می گیرن.... همزمان مانور مشترک نظامی هم با اسراییل دارن!! و سالانه ۱۳ میلیارد دلار مبادله اقتصادی! ترکیه میداند که نفوذ و محبوبیت جمهوری اسلامی در بین اهل سنت منطقه، به خاطر حمایت از ملت فلسطین است .. حالا ترکیه به زعم خود می خواهد با حمایت از فلسطین ، رهبری اهل سنت را داشته باشد..اما ملت ها می دانند که این ها نمایش است..
ناشناس۳۵۶۳۲۹۱۱:۵۳:۱۷ ۱۳۹۷/۳/۲
اردوغان یک بازیگر سیاسی است لیکن دستش رو شده و فردی غیر قابل اعتماد است
ناشناس۳۵۶۳۹۱۱۲:۲۷:۱۲ ۱۳۹۷/۳/۲
درسته
ناشناس۳۵۶۶۸۷۱۵:۲۲:۵۱ ۱۳۹۷/۳/۲
او بفکر منافع کشورش هست
ناشناس۳۵۶۳۶۶۱۲:۱۴:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۲
عجب مقاله عجیبـی !
ناشناس۳۵۶۴۱۲۱۲:۳۸:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۲
شما به فکر منافع ملی کشورت باش دیگران پیشکش
اسفند۳۵۷۳۷۶۰۸:۴۷:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۳
اتفاقا این موضوع به منافع کشور خیلی ربط داره
ناشناس۳۵۶۷۰۱۱۵:۳۰:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۲
روشن تر از این نمیشه گفت
ناشناس۳۵۷۱۵۰۲۳:۱۶:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۲
اردوغان ژن دیکتاتوری داره مردم ترکیه دیر بجنبن ترکیه رو به فنا داده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین