راهی نو برای یک معمار

جبار فرجی، گروه تعاملی الف،   3970302064
راهی نو برای یک معمار

((مادرم علاوه برآنکه میانه‌روی و تعادل را به من آموخت، ارزش هایی نظیر صبر و احترام را نیز برایم به میراث گذاشت. پس از آنکه عهده‌دار پست نخست‌وزیری شدم تلاش کردم تا صبر و بردباری پیشه کنم و بابت کم‌کاری‌ها و اشتباهات سهوی کارکنان تحت امرم برآشفته نشوم و آنها را از کار بی‌کار نکنم در عوض با بدست آوردن وفاداری‌شان، به آنها می‌فهماندم که چه انتظاراتی از ایشان دارم. اینگونه آن ها می‌توانستند عملکرد خود را به سطحی بهینه و رضایت‌بخش ارتقاء‌ دهند. من به شدت اعتقاد دارم که گل بی‌خار خداست.)) ماهاتیر محمد

سیاست مداری پزشک و دو رگه ای هندی – مالایی در شهر الور ستار مالزی در سال 1925 میلادی در یک خانواده پرجمعیت متولد شد که پس از اتمام تحصیلاتش در سنگاپور در شهر خود به طبابت مشغول شد و از سال 1946 وارد عرصه سیاست شد تا اینکه بعد از فراز و فرودهای رهگذر سیاست در سال 1981 در حالی که نیمی از مردمی که از تنوع بالای قومیتی برخوردار بودند و در فقر کامل زندگی می کردند، نخست وزیر مالزی شد. وی در مدت 22 سال نخست وزیری بر این کشور اسلامی رشد اقتصادی این کشور را که بر پایه تسهیل سرمایه گذاری خارجی در کشور بود به ده درصد رساند و استاندارد های زندگی را تا بیست درصد رشد بخشید، توجه وی به توسعه زیرساخت ها در این کشور مشهود است از ساخت آزاد راه ها و فرودگاه ها و احداث پوترا جایا ( پایتخت سیاسی مالزی) گرفته تا تغییر و تحول در نظام آموزشی این کشور کاملا مشهود است.

رساندن نرخ تورم به 3 درصد، 14 برابری رشد صادرات این کشور طی دوران نخست وزیری دکتر ماهاتیر محمد وی را به عنوان معمار مالزی نوین مطرح کرد وی معتقد به نقش دولت در توسعه کشور بود اما از سرمایه گذاری دولت در بخش هایی که بخش خصوصی ورود کرده بودند، خودداری می نمود و همزمان به تعامل با کشورهای جهان پرداخت که درنهایت توانست با جذب شرکت های چند ملیتی مشکل بیکاری و در نتیجه فقر مطلق را به شدت کاهش دهد وی با تکیه بر طرح حمایت گرایی سازنده خود، ثابت نگه داشتن ارزش رینگیت و استفاده سازنده از رسانه ها توانست بر بحران های مالی دهه 90 میلادی فائق آید.

روزی که ماهاتیر محمد از قدرت کناره گیری کرد و قدرت را در یک جریان دمکراتیک به معاونش واگذار کرد از لحاظ اقتصادی در رتبه 17 جهانی و سرانه هر فرد مالزیایی 4000 دلار بود. می توان ماهاتیر محمد را یک ((خاطره خوب)) اقتصادی برای کشوری که قبل از حضور وی لاستیک، محصولات کشاورزی و مواد خام معدنی صادر می کرد به کشور تبدیل شد که صنایع الکترونیک را سطح بالا تولید کرد و درنهایت خودروی ملی پروتون را به تولید رسانید، نام برد.

حضور پر رنگ وی بعد از کناره گیری از قدرت مشهود بود و حتی حمایت لفظی وی از یک جریان باعث پیروزی آن می شد تا اینکه بعد از انتقادهای عمومی از گسترش فساد در میان هیات حاکمه، رهبری ائتلاف مخالفان را در سال 2018 بر عهده گرفت. و توانست با رهبری ائتلاف امید به شش دهه حکومت ائتلاف دیگری که خود زمانی رهبری آن را عهده دار بود، به عنوان مسن ترین رهبر انتخاب شده جهان لقب بگیرد.

آنچه باعث می شود دکتر محمد به عنوان نخست وزیر مالزی در سن 92 سالگی انتخاب شود، گذشته درخشانش است و مردم مالزی با توجه به شرایط کشورشان به ((یک گذشته بسیار خوب )) مجددا اعتماد کردند. شاید کمتر سیاست مداری این ریسک را بپذیرد، اما ماهاتیر محمد سابقه درخشان خود را که با پیشرفت همراه بود، برای اجرای دوباره سیاست هایش به قضاوت خواهد گذاشت. معمار نوین مالزی به شکل دمکراتیک با شعار حاکمیت قانون و شفافیت در اقدامات دولت، دوباره به عرصه سیاست دنیا بازگشته، که نشان می دهد وی در اندیشه احیای کشوری است که از نظر وی به دلیل خروج از ریل قانون از مسیر خارج شده است. تلاشی نو توسط معماری با تجربه را شاهد خواهیم بود که اگر در این راه بتواند مشکلات کشورش را برطرف نماید مالزی به یک جایگاه برجسته در حوزه ((آ س آن)) خواهد رسید، در صورتی که بتواند مشکل اساسی مالزی را که به خاطر آن دوباره پا به میدان گذاشته را حل کند.

((بله، بله! من هنوز زنده‌ام و آمده‌ام تا شاهد حاکمیت دوباره قانون بر مالزی باشیم))

*داشجوی دکترای تخصصی جغرافیای سیاسی – دانشگاه تهران