پمپئو از زبان نتانیاهو و لیبرمن حرف می‌زند

عبدالباری عطوان،   3970301119

همه شروط تعیین‌شده توسط وزیر خارجه آمریکا، اسرائیلی است و در خدمت هژمونی اسرائیل در منطقه خاورمیانه و از بین بردن هرگونه تهدید علیه این رژیم به ویژه از سوی ایران است. واضح است که وی از زبان نخست‌وزیر اسرائیل و وزیر جنگ این رژیم سخن می‌گوید.

پمپئو از زبان نتانیاهو و لیبرمن حرف می‌زند

سخنرانی روز گذشته «مایک پمپئو» وزیر خارجه جدید آمریکا و تعیین ضرورت التزام ایران به ۱۲ شرط در مقابل جلوگیری از اعمال تحریم‌های تاریخی علیه ایران که آمریکا به دنبال اعمال آنها است، خطرناک‌ترین تهدید تا به امروز علیه ایران به شمار می‌رود که مقدمه‌ای برای محاصره بی‌سابقه ایران به شمار می‌رود و می‌تواند به جنگی همه جانبه علیه این کشور منجر شود.

پمپئو در این سخنرانی، استراتژی جدید آمریکا را اعلام کرد، استراتژی که به گفته پمپئو از هفت محور در خصوص کیفیت تعامل با ایران تشکیل می‌شود، و همگی این محورها در راستای یک هدف اساسی قرار دارند، این هدف همانا تغییر نظام در ایران است، همانند آنچه در عراق و لیبی رخ داد.

جوهره اساسی ۱۲ شرط پمپئو را می‌توان در چهار نکته‌ای که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، مختصر کرد. نخست: پایان برنامه موشک بالستیک ایران در مرحله نخست و نابودی همه زرادخانه‌های نظامی و هسته‌ای ایران، دوم، توقف حمایت نظامی و مالی ایران از گروه‌های مسلح که اشاره‌ای واضح به حزب‌الله لبنان و جنبش حماس و جهاد اسلامی در فلسطین و حشد الشعبی در عراق است. سوم، توقف دخالت‌های ایران در درگیری‌های خاورمیانه و این یعنی در مرحله نخست مساله فلسطین و لبنان و سوریه و عراق در درجه دوم. چهارم نیز عقب‌نشینی کامل از سوریه و پایان هرگونه حضور نظامی ایران در خاک این کشور.

همه این شروط غیرممکن، اسرائیلی است و در خدمت هژمونی اسرائیل در منطقه خاورمیانه و از بین بردن هرگونه تهدید علیه این رژیم به ویژه از سوی ایران است. واضح است که پمپئو از زبان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل و «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ این رژیم سخن می‌گوید.

مضمون پیام تهدیدآمیز آمریکا در سخنرانی پمپئو که با هدف رسیدن این پیام به ایران و متحدانش عنوان شد این است که تحریم‌های تاریخی که دولت آمریکا به دنبال اعمال آنها علیه ایران است به طور کامل با تحریم‌هایی که علیه کره‌شمالی و پیش از آن علیه عراق اعمال شده است، مطابقت دارد.

ایرانی‌ها انتظار این تهدیدات آمریکا را داشتند و همینطور توقع آن را نیز دارند که اتحادیه اروپا به تحریم‌های واشنگتن علیه ایران بپیوندد، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران از نگرانی‌های کشورش در این زمینه گفت و تاکید کرد: تعهدات اروپا برای نجات توافق هسته‌ای کافی نیست و باید گام‌های بیشتری در این زمینه برداشته شود، چرا که حمایت سیاسی کافی نیست.

در این بین قطعا کشورهای حاشیه خلیج فارس در کنار آمریکا قرار خواهند گرفت، چرا که  آمریکا به دنبال تغییر نظام ایران است، همانطور که فورا تحریم‌های آمریکا علیه سید حسن نصرالله و ۹ مقام مسئول دیگر از رهبران حزب‌الله را تایید کردند.

از واکنش ایران به این نوع از خطرناک‌ترین تهدیدات در تاریخ روابط میان دو کشور بی‌خبر هستیم، آیا همانطور که رهبر ایران تهدید کردند این کشور فورا به غنی‌سازی اورانیوم بازخواهد گشت؟ یا اینکه برای بررسی مواضع و قرار گرفتن در جریان مواضع متحدانش در روسیه، چین و برخی از کشورهای اروپایی صبر خواهد کرد؟

پاسخ فوری به این پرسش را در اختیار نداریم، اما روشن است که سخنرانی پمپئو اعلام جنگ و اشاره‌ای واضح به نیت دولت ترامپ برای تغییر نظام در ایران است.

تهدیدات آمریکا علیه ایران نسیمی پیش از طوفان نابودکننده جنگی است که ترامپ و کوتوله‌های دولتش از جان بولتون و ماتیس گرفته تا پمپئو بر طبل آن می‌کوبند، افرادی که همگی نژادپرست و علیه اسلام و مسلمانان و اعراب هستند، البته بزرگ آنها که نتانیاهو است و حاکم فعلی کاخ سفید است را نیز فراموش نکرده‌ایم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین