رونمایی بلومبرگ از طرح عربی علیه ایران

گروه جهان الف،   3970301109

با خروج آمریکا، دوران برجام تمام شد. اکنون کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس از آمریکا می‌خواهند در مقابل ایران قدرت‌نمایی کند.

فرارو: خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ای حمایت گسترده بین المللی جلب نکرد؛ با این حال، سه متحد آمریکا در خاورمیانه - عربستان، امارات و اسرائیل - به گرمی از آن استقبال کردند.

اسرائیل برای مدت طولانی ادعا کرده که برجام، برای منع ایران از تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای کافی نیست و امارات نیز مدعی شده که این توافق به ایران پوششی برای تقویت فعالیت‌هایش در منطقه داده است. اکنون که آمریکا راهبردی برای مهار ایران طراحی می‌کند، آن‌ها ایده‌های زیادی در ذهن دارند.

به گفته بلومبرگ، عربستان و امارات هرگز با این دیدگاه اوباما که توافق هسته‌ای باعث "میانه‌رو شدن" ایران و فعالیت‌هایش در منطقه می‌شود، موافق نبودند. بنابراین، آن‌ها از حملات لفظی ترامپ به ایران و بازگشت تحریم‌ها خرسند شدند. آن‌ها از آمریکا می‌خواهند که هرگونه تلاش کشور‌های اروپایی برای یافتن راهی جهت ادامه تجارت شرکت‌هایشان با ایران را ناکام کند. این در حالی است که بر اساس تحلیل بلومبرگ، گسترش قدرت منطقه‌ای ایران تا حدود زیادی قبل از امضای برجام صورت گرفته بود و تحریم‌های جامع بین المللی که در سال‌های منتهی به امضای برجام وجود داشتند، مانع از حمایت تهران از گرو‌هایی در کشور‌های منطقه نشده بود.

بلومبرگ نوشت: " بنابراین، کشور‌های (عربی حوزه) خیلج (فارس)، توقع ندارند که تحریم‌ها به تنهایی ماموریت را انجام دهند. آن‌ها امیدوارند که با توجه به شکست داعش در عراق و سوریه، اکنون واشینگتن یک استراتژی منطقه‌ای هماهنگ را برای کوچک کردن قدرت ایران رهبری کند. علاوه بر دیگر خواسته‌ها، آن‌ها خواستار یک اقدام نظامی محدود و متمرکز برای برعکس کردن برخی دستاورد‌های ایران هستند. دستاورد‌هایی که ایران پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، به دست آورده است".

به گفته این رسانه آمریکایی، آن‌ها از قبل با حوثی‌های یمن - که به ایران نزدیک هستند- درافتاده‌اند و اکنون ممکن است امیدوار باشند که در مقابله با رفتار ایران در آب‌های خلیج فارس هم نقشی ایفا کنند.

بلومبرگ افزود: " آن‌ها از واشینگتن می‌خواهند که در مقابله با ایران در عراق، پیشگام شود. اما در همان جا هم، عربستان تمایلش را برای ایفای یک نقش دیپلماتیک، سیاسی و مالی ابراز کرده است. شاید به لحاظ استراتژیکی، مهمترین صحنه حیاتی در هرگونه کارازی (علیه ایران)، سوریه باشد. کشوری که از کشور‌های خلیجی دور است. آن‌ها امیدوارند که در آنجا (سوریه)، اسرائیل خطوط قرمزش علیه رفتار ایران را اجرا کند و شرایط را برای نیرو‌های حزب الله در سوریه و حتی احتمالا در لبنان، دشوار کند".

علاوه بر این، کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس از آمریکا خواهند خواست تا مانع بهره‌گیری ایران از فروپاشی داعش در غرب عراق و شرق سوریه شود. بلومبرگ ادامه داد: " کشور‌های عربی خلیج (فارس) خواهان کار با آمریکا جهت متقاعد کردن ترکیه و روسیه به این مسئله هستند که منافع‌شان در سوریه توسط یک ایران قوی‌شده و تهاجی، تامین نمی‌شود. در غیر این صورت، روسیه ممکن است مانع بزرگی در کاستن از نفوذ ایران در سوریه و بازگرداندن حزب الله به لبنان شود".

بلومبرگ تصریح کرد کشور‌های عربی خلیج فارس در عین اینکه خواهان یک جنگ تمام عیار با ایران نیستند، اما نشانه‌هایی وجود دارد این کشور‌ها و آمریکا ناآرامی در مناطق قومیت‌نشین ایران را تشویق می‌کنند.

به گفته بلومبرگ، هدف این کشورها، تغییر رژیم ایران نیست. بلکه آن‌ها خواهان راه‌اندازی یک کارزار مهار علیه ایران هستند تا بر این کشور برای تغییر رفتارش فشار بیاورند.

بر اساس این تحلیل، خواسته‌های کشور‌های عربی، دشوار است. این کشور‌ها در گذشته به نظم آمریکایی منطقه عادت کرده و از آن نفع برده‌اند. اما اکنون، بخصوص پس از جنگ‌های عراق و افغانستان، آمریکایی‌ها، از طیف‌های سیاسی گوناگون، از جنگ در خاورمیانه خسته شده‌اند. شعار "اول آمریکا"ی ترامپ، هیجان زیادی برای این نوع درخواست‌های مداخله‌جویانه عربی نشان نمی‌دهد.

بلومبرگ در تشرح خواسته‌های کشور‌های عربی نوشت: " کشور‌های خلیجی خواهان تکرار ماجراجویی ۲۰۰۳ درعراق نیستند. آن‌ها از این امر حمایت نمی‌کنند. بلکه آن‌ها خواهان یک تلاش چندجبهه‌ای برای عقب راندن نفوذ ایران بواسطه خنثی‌سازی نایبانش، حمایت از دشمنان و شورشیان آن و خفه کردن اقتصاد آن هستند. آن‌ها معتقدند که فقط واشینگتن می‌تواند این کار را انجام دهد".

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین