سه استراتژی اروپا برای حفظ برجام

گروه سیاسی الف،   3970301072

مدیر کل شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر این که ایران براساس توافق برجام می‌خواهد تمام راه‌های اقتصادی گشوده شود، گفت:‌ حفظ برجام، ایجاد فرصت‌های اقتصادی و امتیازگیری از مواردی است که اروپایی‌ها در مشورت‌های خود مد نظر دارند.

ایسنا: مدیر کل شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر این که ایران براساس توافق برجام می‌خواهد تمام راه‌های اقتصادی گشوده شود، گفت:‌ حفظ برجام، ایجاد فرصت‌های اقتصادی و امتیازگیری از مواردی است که اروپایی‌ها در مشورت‌های خود مد نظر دارند.

عبدالرضا فرجی راد در ارزیابی خود از مذاکرات ایران وطرف‌های اروپایی با توجه به خروج ‌آمریکا از برجام، اظهار کرد: اینکه طرف‌های اروپایی پس از خروج آمریکا خواسته باشند ضمانت دهند بعید می‌دانم کسی به دیگری ضمانت دهد در واقع نه آن‌ها به ایران ضمانت می‌دهند نه این که اگر برجام را عملی نکنند ایران می‌تواند ضمانت کند که در برجام بماند.

وی تصریح کرد:‌ برجام یک توافق بین‌المللی است و همه باید به آن احترام بگذارند. در شرایط فعلی اروپایی‌ها روندی را پیش گرفتند و بر اساس آن حرکت می‌کنند اما در مرحله مقدماتی بوده و با هم مشورت می‌کنند.

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی همچنین بیان کرد: نتیجه این مشورت‌ها در سه مولفه قابل بررسی است؛ نخست اینکه برجام را حفظ کنند، مساله دیگر در اختیار قرار دادن فرصت‌های اقتصادی برای ایران است تا ایران از برجام خارج نشود و مساله سوم هم در صورت تحقق ایجاد فرصت‌های شغلی ممکن است خواسته‌هایی را از ایران داشته و بخواهند با ایران در مورد مسائل منطقه و موشکی مذاکره و صحبت کنند.

فرجی‌راد ادامه داد: به همین دلیل فکر نمی‌کنم صرفا به خاطر اینکه آمریکا از برجام خارج شده و آنها متعهد به این توافقنامه بودند، بخواهند هزینه‌هایی را در مقابل متحد بزرگ خود یعنی آمریکا بپردازند برای اینکه اقتصاد ایران راه بیفتد به ویژه اینکه روس‌ها هم به نوعی وارد این بازی شده‌اند.

وی با اشاره به سفر مرکل صدراعظم آلمان به روسیه، گفت: تصورم این است که این سفر صرف بررسی مسائل دوجانبه یا اوکراین نمی‌تواند باشد، بلکه اولویت اول مذاکرات رهبران روسیه و آلمان، مساله همکاری با ایران است و پس از آن می‌تواند در مورد مسائل سوریه، اوکراین و یا روابط دوجانبه هم صحبت‌هایی انجام شود. مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی همچنین اظهار کرد: روند کار در آینده بهتر مشخص می‌شود که اروپایی‌ها تا کجا پا پیش می‌گذارند. آنچه مسلم است، اینکه آمادگی دارند راه‌هایی را باز کنند و در حدی یک خسارت محدودی را از جانب آمریکا متقبل شوند اما اینکه این را هم بپذیرند به نظر آمادگی لازم وجود ندارد زیرا خسارت بزرگی به شرکت‌های بزرگ اروپایی وارد می‌شود.

فرجی‌راد خاطرنشان کرد: برای ایران در درجه اول فعال شدن سیستم بانکی، فروش نفت حائز اهمیت است و ایران می‌خواهد بر اساس توافق به عمل آمده تمام راه‌های اقتصادی برایش باز باشد. به نظر می‌رسد ایران و اروپا می‌توانند با هم کار کنند اما باید دید چطور با هم کنار می‌آیند.

وی تاکید کرد: ایران نمی‌خواهد به جز برجام درباره مساله دیگری صحبت کند، اما اروپایی‌ها با توجه به حساسیتی که در مسائل موشکی و منطقه‌ای دارند بر این موضوعات هم اصرار می‌کنند تا نهایتا امتیازی که از ایران می‌گیرند را بر دامن ترامپ و کاخ سفید بیندازند و بگویند که شما نتوانستید با ایران کار کنید و حرفی برای گفتن ندارید.

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی درباره اینکه آیا اروپا می‌تواند در برابر آمریکا ایستادگی کند؟، گفت: اخبار چند روز اخیر نشان داده که آمادگی دارند تا شرکت‌های کوچک و متوسط خود را برای همکاری با ایران تشویق کنند اما اگر آمریکا بخواهد فشار وارد آورد عکس‌العمل نشان می‌دهند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین