نقش جدید روسیه در حل بحران سوریه چه خواهد بود؟

گروه جهان الف،   3970231110

مسکو قصد دارد به حضور نظامی خارجی در سوریه سرو سامان داده و راهکار جدیدی برای حل و فصل مناقشه در این کشور اجرا کند،‌ البته موفقیت این طرح، بدون موافقت همه نقش آفرینان مورد تردید است.

 

به گزارش تسنیم، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشت: به نظر میرسد مسکو عملیات نظامی خود در سوریه را از سر گرفته و اصول جدیدی برای مشارکت در حل و فصل مناقشه در این کشور در نظر بگیرد. "ولادیمیر پوتین" بعد از ملاقات با "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد که از تصمیم وی در مورد تشکیل هیئت دولتی به منظور شکل گیری کمیته قانون اساسی سوریه، حمایت می کند. ضمن اینکه به عقیده پوتین، فعال سازی روند حل و فصل سیاسی اوضاع در سوریه باید به خارج شدن نظامیان خارجی که بدون مجوز دمشق در این کشور حضور دارند، مربوط باشد.

این در حالی است که بسیاری از شرکت کنندگان در حل و فصل مناقشه سوریه دولت سوریه را به رسمیت نشناخته و و خواستار تغییرات اساسی در این کشور بدون حضور بشار اسد هستند. بغیر از ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا، ترکیه و اسرائیل نیز از جمله آنها هستند. هر یک از این طرفها نیز بخشی از خاک سوریه به اشغال خود در آورده و آن را از کنترل دولت سوریه خارج کرده اند.

در این خصوص اشغال بلندیهای جولان توسط اسرائیل وضعیت استثنایی دارد که تل آویو دهها سال است بطور یکجانبه این منطقه را اشغال کرده و آن را جزو سرزمین خود می داند. این احتمال وجود دارد مناطقی که در حال حاضر تحت کنترل نیروهای آمریکایی و متحدانشان و همچنین ترکیه قرار دارد نیز به همین سرنوشت دچار شود.

قصد مسکو برای تحریک بخشیدن دوباره به روند حل بحران سوریه

"الکساندر لاورنتییف" نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه و نماینده اصلی مسکو در مذاکرات آستانه گفته است،‌ پیشرفت در روند حل و فصل سیاسی اوضاع سوریه با خروج نظامیان خارجی از این کشور تحرک دوباره خواهد یافت. به عقیده وی، این مسئله شامل تمامی نیروهای خارجی می شود. بدین ترتیب، مشخص می شود که تسریع در حل و فصل مناقشه سوریه،‌ اهمیت تازه ای برای مسکو پیدا کرده است.

این در شرایطی است که طی چند هفته اخیر صدها هزار پناهجوی سوری به خانه های خود باز گشته اند. ضمن اینکه مقامات دمشق تصمیم گرفته اند تا این روند بازگشت تنها از طریق دولت و بر اساس حکم جدید (قانون شماره 10) بشار اسد انجام شود.

طبق ارزیابیهای کارشناسی، در حال حاضر در سوریه بیش از 10 میلیون پناهجو وجود دارد. گفته می شود نزدیک به 4 میلیون شهروند سوری این کشور را ترک کرده و حدود 7 میلیون نفر نیز پناجوی داخلی محسوب می شوند. واضح است که بازگشت سریع این تعداد جمعیت ممکن نیست. بدین ترتیب بر اساس دستور جدید بشار اسد، داراییها و تملکات افرادی که به سوریه بازنگشته اند، ملی اعلام خواهد شد.

"آلکسی وندیکتوف" سردبیر شبکه رادیویی «اخا ماسکوا» معتقد است که قانون جدید بازگشت پناهجویان سوری می تواند به چالش جدیدی در این کشور تبدیل شود. به گفته وی، البته روسیه می تواند بشار اسد را متقاعد سازد تا این قانون را لغو کند. این مسئله نه به نفع مسکو و نه به نفع دمشق است، چرا که باعث انتقادات بیشتری از آنها در عرصه بین المللی می شود.

به نوشته این روزنامه، واضح است که با وجود فایق آمدن بر بسیاری از مشکلات در سوریه، ادامه ایجاد ثبات در این کشور چندان آسان نخواهد بود. در این بین فرمول جدید مسکو برای حل مسائل، مذاکرات در جهت دست یابی به توافق بین نیروهای سیاسی سوری است و در این چارچوب مسئله تغییر دولت و برگزاری انتخابات جدید مطرح نیست.

البته هنوز موضع گیری اتحادیه اروپا و آمریکا در رابطه با ابتکارعملهای جدید روسیه مشخص نیست. آمریکایی ها همچنان به بهانه مبارزه با تروریسم در سوریه پایگاه نظامی داشته و از مخالفان مسلح سوری حمایت می کنند. فرانسه نیز ظاهرا همین راه را در پیش گرفته و بنا به برخی اخبار، از هم اکنون در خاک سوریه پایگاه و نیروی نظامی مستقر کرده اند. بدین ترتیب دورنمای تلاشهای جدید مسکو برای تاثیرگذاری بر روند اوضاع سوریه در هاله ای از ابهام قرار دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین