از ایرانپاک و جباری تا نیکبخت و رحمتی حسرت جام جهانی بر دل کدام ایرانی‌ها باقی ماند؟

گروه ورزشی الف،   3970231037

بررسی بازیکنانی که می‌توانستند در جام‌جهانی با لباس ایران به میدان بروند جذابیت‌هایی را با خود به همراه دارد.

حسرت جام جهانی بر دل کدام ایرانی‌ها باقی ماند؟

تیم ملی ایران درحالی خود را آماده رقابت‌های جام جهانی فوتبال در روسیه می‌کند که شاید مروری بر بازیکنانی که در جام‌های جهانی غایب بوده‌اند خالی ازلطف نباشد.

جام جهانی ۱۹۷۸

اولین تجربه حضور ایران در جام‌جهانی فوتبال با غیبت بازیکنان زیادی همراه بود. کسانی مثل کلانی، بهزادی و مناجاتی از تیم ملی خداحافظی کرده‌ بودند ولی در این میان کسانی هم بودند که می‌شد دعوت شوند ولی این اتفاق رخ نداد و برخی هم بودند که دعوت شدند ولی جام‌جهانی را از دست دادند.

۱- رضا عادلخانی: مهاجم و بازیکن موفق تیم تاج سابق که پیش از سفر تیم ملی برای آسیب نخوردن دخترش، مجبور شد خودش را فدا کند و از پله‌ها به پایین پرتاب شد. او در همان لحظه دچار پارگی رباط و شکستگی شد و جام‌جهانی را از دست داد.

۲- غلامحسین مظلومی: از بهترین مهاجمان تاریخ فوتبال ایران بود ولی به دلیل آسیب در ناحیه مینیسک نتوانست تیم ملی را همراهی کند.

۴- صفر ایرانپاک: دلیل نبردن ایرانپاک به جام‌جهانی را سن بالای او عنوان کردند.

۵- اکبر کارگرجم: مدافع موفق آن روزهای استقلال به دلیل سلیقه حشمت مهاجرانی دعوت نشد.

۶- علی جباری: اولین سلطان فوتبال ایران بود ولی او هم به دلیل سلیقه مهاجرانی به تیم ملی دعوت نشد.

۷- منصور رشیدی: دروازه‌بان تیم استقلال و رقیب ناصر حجازی بود ولی مهاجرانی ترجیح داد کربکندی را به جای او به جام‌جهانی ببرد.

۸- پرویز قلیچ‌خانی: گرایشات او به جریانات چپ در دوره پهلوی دوم باعث خط خوردن او از تیم ملی شد. می‌گویند او بازی‌اش حتی چشم‌نوازتر از علی کریمی بوده است و بسیاری برای دعوتش به تیم ملی وساطت می‌کنند ولی دستور از بالا بوده تا به تیم ملی دعوت نشود.

جام‌جهانی ۱۹۹۸

۱- رضا شاهرودی: مدافع هافبک چپ‌پا و محبوب تیم ملی ایران تنها چند روز قبل از جام جهانی با شکستگی پا در تمرین تیم ملی روبه رو شد تا جام جهانی را از دست بدهد.

۲- مجید نامجو مطلق: او تیم ملی را در استرالیا هم همراهی کرد ولی در نهایت راهی جام‌جهانی نشد. نامجو مطلق از بهترین بازیکنان تاریخ ایران بود ولی قبل از جام جهانی در دوران افت خود بود.

۳- علی موسوی: او سال‌ها بود که تیم ملی را همراهی می‌کرد ولی در نهایت او را به جام‌جهانی نبردند و علی لطیفی و بهنام سراج را راهی جام‌جهانی کردند.

جام‌جهانی ۲۰۰۶

۱- ستار زارع: او چند روز قبل از جام‌جهانی مصدوم شد تا برانکو او را به جام‌جهانی نبرد. او از بازیکنان مورد علاقه سرمربی وقت تیم ملی بود.

۲- مجتبی جباری: پاره شدن رباط صلیبی هافبک خلاق و جوان آن روزهای استقلال باعث شد تا به جام‌جهانی نرسد.

۳- نیکبخت واحدی: علیرضا آن روزها بهترین چپ ایران بود و با استقلال هم قهرمان شده بود ولی مصدومیت بد موقع باعث شد به جام‌جهانی نرود و مهرزاد مدنچی در جام‌جهانی بازی کند. این اتفاق اثرات خوبی بر نیکبخت نگذاشت و در نهایت او بعد از جام‌جهانی راهی پرسپولیس شد.

۴- کریم باقری: هافبک موفق تیم پرسپولیس بود ولی مدت‌ها بود که در سن ۲۷ سالگی از تیم ملی خداحافظی کرده بود و حاضر نشد در جام‌جانی ۲۰۰۶ باشد. او بعدها دوباره به تیم ملی برگشت ولی تجربه بازی‌اش در جام‌جهانی منحصر به همان ۹۸ باقی ماند.

جام‌جهانی ۲۰۱۴

۱- مجتبی جباری: او با وجود نقش موثر در صعود تیم ملی به جام‌جهانی، به دلایل نا معلومی قبل از جام‌جهانی با نامه‌ای از تیم ملی خداحافظی کرد و کی‌روش هم بلافاصله این مساله را قبول کرد.

۲- هاشم بیک‌زاده: قرار بود دفاع چپ تیم ملی در جام‌جهانی باشد ولی مصدومیت این رویای او را از بین برد و در نهایت راهی جام‌جهانی نشد.

۳- سردار آزمون: آن زمان تازه نامش شنیده شده بود. مهاجم جوانی که دروازه‌ را به خوبی باز می‌کند اما کی‌روش در نهایت تصمیم گرفت او را به جام‌جهانی نبرد.

۴- محمدرضا خلعتبری: او هم نقش پررنگی در صعود تیم ملی به جام‌جهانی داشت اما کی‌روش در لیست نهایی او را قرار نداد تا حسرت بازی در جام‌جهانی برایش باقی بماند.

۵- مهدی رحمتی: هنوز هم از بهترین دروازه‌بان‌های ایران است. او سال‌ها دروازه‌بان اول ایران بود و به دلیل نامعلومی اعلام کرد که مدتی می‌خواهد استراحت کند. این مساله با واکنش تند کی‌روش همراه شد و فشارهای مختلف بر سرمربی تیم ملی هم باعث نشد تا این دروازه‌بان را دوباره به تیم ملی دعوت کند. هرچند او تجربه حضور به عنوان دروزاه‌بان ذخیره را در جام‌جهانی ۲۰۰۶ داشت.

۶- هادی عقیلی: پیش از بازی دوستانه ایران و کویت وقتی فهمید در ترکیب اصلی نیست، اردوی تیم ملی را ترک کرد تا کی‌روش برای همیشه روی نام او هم خط قرمز بکشد.

جام‌جهانی ۲۰۱۸

هرچند هنوز فهرست نهایی تیم ملی اعلام نشده ولی در حال حاضر چهار بازیکن هستند که حسرت حضور نیافتن در جام‌جهانی را تجربه می‌کنند.

۱- علی کریمی: هافبک وسط تیم ملی ایران به دلیل مصدومیت شانس بازی در جام‌جهانی را از دست داد.

۲- داریوش شجاعیان: پاره شدن رباط صلیبی این بازیکن در مصاف با ذوب‌آهن باعث شد در لیست تیم ملی قرار نگیرد.

۳- علی علیپور: آقای گل لیگ ایران رقابت سختی با هم پستی‌های لژیونرش داشت و در نهایت کی‌روش او را دعوت نکرد.

۴- کمال کامیابی‌نیا: معمولا پای ثابت دعوت به تیم ملی بود هرچند که به او بازی نمی‌رسید. در هرحال او به تیم ملی دعوت نشد تا حسرت حضور در جام‌جهانی برایش باقی بماند.

به گزارش ایسنا،‌ سید جلال حسینی،‌ وریا غفوری، حسین حسینی و کاوه رضایی هم چهار بازیکنی هستند که بارها به تیم ملی دعوت شده‌اند و از این بین، کاپیتان پرسپولیس مهره اصلی خط دفاع تیم ملی در انتخابی جام جهانی بود اما در لیست تیم ملی برای اردوی ترکیه نامی از این چهار نفر دیده نمی‌شود و آنها در فهرست استندبای حضور دارند. شاید مصدومیت یکی از بازیکنان انتخاب شده یا هر اتفاق دیگری باعث شود که این یک یا چند نفر از این چهار تن، به لیست نهایی تیم ملی اضافه شوند وگرنه نام آنها هم به فهرست بلندبالای حسرت‌خورندگان جام جهانی افزوده می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین