شمخانی: لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم ربطی به FATF ندارد

گروه اقتصادی الف،   3970230119 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی هیات رئیس مجلس گفت: در نشست غیرعلنی امروز شمخانی به طور رسمی اعلام کرد که اصلا بحث FATF در لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم میان مطرح نیست.

به گزارش فارس، بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه علنی امروز(یکشنبه) خانه ملت در توضیح نشست غیرعلنی صبح امروز پارلمان اظهار داشت: در جلسه امروز با حضور آقایان ظریف، کرباسیان، شمخانی و عراقچی برگزار شد. 

وی افزود: با توجه به آغاز مذاکرات برجامی با اروپایی‌ها، آقایان ظریف و عراقچی از چند و چون مذاکره با اروپایی‌ها گزارشی ارائه کردند. 

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این رابطه، درخصوص ضمانت‌هایی که باید پس از خروج آمریکا از برجام توسط اروپایی‌ها ارائه شود، مباحثی مطرح شد البته این موارد در حال مذاکره است و هیچ چیزی قطعی و نهایی نیست. 

وی ادامه داد: اما آنچه خواست نمایندگان مجلس است و در این جلسه نیز تاکید شد، حفظ منافع ملی و ایستادن بر مواضع ملت و توصیه‌های مقام معظم رهبری است که در این باره نیز 11 نفر از نمایندگان به ایراد سخن پرداختند. 

نعمتی همچنین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مباحثی که در جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس مطرح شد، موضوع لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی بود، همچنین لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم هم بررسی شد. 

وی ادامه داد: در این خصوص هم مباحث سنگینی مطرح شد، بحثی که در این رابطه وجود دارد این است که آیا تصویب این لوایح به معنای الحاق به FATF است یا خیر که در این رابطه آقای شمخانی به طور رسمی اعلام کرد که اصلا بحث FATF در این میان مطرح نیست و این دو موضوعی که امروز در مجلس مطرح است مربوط به مسائل داخلی است. 

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: مجلس محل تضارب افکار و گفت‌وگو است لذا نمایندگان هم عده‌ای مخالف عده‌ای موافق بودند و همه آنها از سر دلسوزی صحبت کردند، اما آنچه در این میان مسلم است این است که اکثر نمایندگان خواستار تامین منافع ملی هستند و اینکه خارج از منویات رهبری حرکت نشود. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این جلسه تصمیم مبنی بر اینکه لوایح مذکور در صحن مجلس بررسی شود، اتخاذ شد یا خیر، عنوان کرد: این لوایح در دستورکار مجلس است اما با توجه به اینکه نگرانی‌هایی از سوی برخی نمایندگان مجلس وجود دارد، امیدواریم با توضیحاتی که امروز دوستان ما ارائه کردند این نگرانی‌ها برطرف شده باشد، بنابراین این موارد در دستورکار مجلس قرار دارد. 

نعمتی بر همین اساس اضافه کرد: هرکدام از لوایح سه‌گانه به صورت مستقل در دست بررسی است و دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در نشست امروز چندین بار به صراحت اعلام کرد که این موارد اصلا ربطی به گروه اقدام مالی (FATF) ندارد و ما ورود نکرده‌ایم، اما به نظر من ممکن است این موارد به نوعی مرتبط باشند. 

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ من فکر می‌کنم این لوایح جزو آن 46 الزام FATF است و مردم باید اینها را بدانند، ما هم باید تلاش کنیم تا منافع ملی را درنظر بگیریم ضمن اینکه ممکن است برخی با ما دشمنی کنند که آن هم طبیعی است.