پوپولیست تلگرامی

محمدصادق فقفوری،   3970230026 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

ارتباط و اتصال «خواست شخصی و باندی‌» به «خواست مردم» شگرد پوپولیستی یک سیاستمدار برای پیشبرد اهداف خاص با تمسک به فضای هیجانی است.

ارتباط و اتصال «خواست شخصی و باندی‌» به «خواست مردم» شگرد پوپولیستی یک سیاستمدار برای پیشبرد اهداف خاص با تمسک به فضای هیجانی است...

ارتباط و اتصال «خواست شخصی و باندی‌» به «خواست مردم» شگرد پوپولیستی یک سیاستمدار برای پیشبرد اهداف خاص با تمسک به یک فضای هیجانی و عاری از منطق است. اظهارنظرهای این روزهای وزیر ارتباطات و برخی دیگر از دولتمردان راجع به تلگرام همین‌گونه است. عملکرد دولت هم در رابطه با این پیام‌رسان به همین نحو است؛ یکی به میخ و یکی به نعل، پوپولیستی، هیجانی و غیرمنطقی.

وزیر ارتباطات دو شب پیش در گفت‌وگوی ویژه خبری مدعی شد: «در بحث پیام‌رسان‌ها، انتخاب اول و آخر را خود مردم می‌کنند. محلی‌سازی نیاز به زیرساخت‌‌هایی دارد. واقعیت این است که افکار عمومی همراهی نمی‌کند و مردم اعتماد ندارند، اگر فیلترینگ شکست بخورد یا موفق شود در هر دو صورت محکوم می‌شویم.»
انتساب نظر باندی – شخصی از جانب آقای آذری جهرمی به «خواست مردم»، از چند جهت محل اشکال است:

1-‌ به گفته خود آقای آذری جهرمی در همان برنامه، در همین مدتی که کار کردن با تلگرام به دلیل عمل نکردن به تعهداتش در ایران با اختلالاتی مواجه شده است، اقلا 5/4 میلیون نفر به پیام‌رسان‌های داخلی مراجعه کرده‌اند. یعنی «خواست مردم» لزوماً تلگرام و استفاده از آن نیست، بلکه اهمیت دست اولی برای مردم وجود شبکه‌ای برای پیام‌رسانی بدون اختلال است. به عبارت دیگر درست است که انتخاب اول و آخر با مردم است، اما این انتخاب لزوماً تلگرام نیست؛ آمار‌‌ها این‌گونه می‌گویند.

2- پیام‌‌رسان تلگرام به طور جدی در اکتبر 2013 وارد ایران شد با کاربرانی کمتر از 100 هزار نفر ! همین حالا و با اینکه از فعالیت برخی پیام‌رسان‌های داخلی یک سال بیشتر نمی‌گذرد، بیش از 10 میلیون کاربر در پیام‌رسان‌های داخلی فعالند. پر و بال دادن دولت به تلگرام باعث شد کاربرانش در ایران میلیونی شوند. اخیراً هم مواردی از قرارداد دولت با تلگرام موسوم به «تلگرام گیت‌» رسانه‌ای شده است. یقیناً اگر توجه دولت به جای تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی معطوف‌ می‌شد، «خواست و انتخاب اول و آخر مردم» همین پیام‌رسان‌های داخلی می‌بود. واضح است که وقتی تلگرام به همت دولت دارای پهنای باند اختصاصی عجیب است، به نحوی که بیش از نیمی از فضای اینترنتی کشور را به خود اختصاص می‌داده و وقتی مجموعه دولت، از مدارس گرفته تا وزارت‌خانه‌‌‌ها و دولت الکترونیک خدمات خود را در تلگرام ارائه می‌کرده‌اند، ایرانیان به سمت این پیام‌رسان غیربومی و قانون‌شکن سوق داده می‌شوند که البته این سوق مردم هم «خواست دولتمردان‌» بود نه «انتخاب مردم»؛ خواستی که بهره‌برداری‌های سیاسی و جناحی از آن شد و متاسفانه هنوز هم می‌شود.

3- رویه عملی دولت در مواجهه با تلگرام، غیراخلاقانه و دورویانه است. خود رئیس‌جمهور اواخر سال گذشته وزیر ارتباطات را طی نامه‌ای محرمانه مکلف کرده بود از تلگرام رفع انحصار و با فیلترشکن‌‌‌ها برخورد جدی کند، اما حالا و برای فرافکنی طوری وانمود می‌کند که کانه هیچ نسبتی با انسداد کج دار و مریز تلگرام نداشته و ندارد ! همه گلوگاه‌های مجازی کشور دست دولت است: رئیس‌جمهور رئیس شورای عالی فضای مجازی است و وزیر ارتباطات دستش روی دکمه فیلترینگ! با این همه هنوز هم دولت با ترجیح منشی دورویانه حاضر نیست صادقانه به مردم بگوید فعالیت تلگرام چه مخاطرات امنیتی و اقتصادی در پی داشته که ناگزیر به انسداد آن شده است؛ البته انسداد تلگرام هم اکنون بیشتر مسخره و طنز است تا واقعی و جدی !

4- تلگرام برای برخی کاربران در دسترس است، حتی پر سرعت‌تر از قبل! در برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده پهنای باند خانگی تلگرام مسدود نیست! اپراتورهای همراه شل کن و سفت کن راه انداخته‌اند؛ فیلترشکن‌‌‌ها هم به فعالیت خود ادامه می‌دهند! اراده‌ای در دولت برای مقابله با هنجارشکنی و قانون‌گریزی تلگرام نیست که هیچ، هزینه یک خواست سیاسی هم در حال قالب شدن به «خواست مردم» است. وزیر ارتباطات همین هفته گذشته گفته بود وزارت‌خانه متبوعش برخورد جدی با فیلترشکن‌‌‌ها را که بدافزار هستند و از امریکا ساپورت می‌شوند و... آغاز کرده است، اما در عمل ظاهراً رویه دولت فقط ایجاد حاشیه برای نظام و به بهانه تلگرام است.

5- «محکومیت در هر دو صورت موفقیت یا شکست در فیلترینگ» هم از جمله اظهارات نغز آقای وزیر است! صورت مسئله با این اظهارات در حال عوض شدن است. مسئله این است: تلگرام با تبعیت نکردن از قوانین ایران محکوم به محدود شدن در ایران است؛ محدودیت به‌خاطر تبعیت نکردن از قوانین هم مختص ایران نیست، از روسیه و انگلستان و فرانسه آغاز شده است. این که با یک شبکه قانون‌شکن برخورد شود، محکومیت است؟! شکست در برخورد با پیام‌رسان هنجارشکن، محکومیت است؟! البته که محکومیت است، اما نه از حیثی که مدنظر لحن آقای جهرمی است، بلکه از این حیث شکست در برخورد با پیام‌رسان قانون‌شکن محکومیت است که به قانون‌شکنی بها و رسمیت ساختاری داده شده است.

عجیب که آقای آذری جهرمی به‌جای قاطعیت در مواجهه با قانون‌شکنی به نوعی صحبت می‌کند که تشویق و تهییج به هنجارشکنی و قانون‌گریزی در بین ایرانیان افزایش یابد. البته شاید ایشان هم مثل آقای فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی از جانب آقای رئیس‌جمهور ناگزیر شده‌اند اظهاراتی را بر خلاف میلشان و برای استمرار حاشیه تلگرام در رسانه ملی بیان کنند !

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۲۲۳۵۰۹:۰۶:۲۶ ۱۳۹۷/۲/۳۰
اصلاح طلبی یعنی پوپولیسم هوشمند.
ناشناس۳۵۲۲۴۲۰۹:۱۳:۵۴ ۱۳۹۷/۲/۳۰
تغافل نکنید چند نفر از این 4،5ملیون که به پیامرسانهای داخلی کوچ کردن با رضایت رفتن و با اشتیاق موندن؟!
ناشناس۳۵۲۲۴۴۰۹:۱۴:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۳۰
نویسنده چه تلاشی کرده که بگه مردم تلگرا را انتخاب نکردن ! آقا جان وایبر را فیلتر کردین مردم رفتن تلگرام همین چقدر اسمان و ریسمان می بافید که دولت را مقصر جلوه بدین و بکوبین ؟
ناشناس۳۵۲۲۵۴۰۹:۱۸:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۳۰
حمایت از خواست ۴۰ میلیون نفر ایرانی یعنی صحبت پوپولیستی؟ البته متعجب نیستم. همیشه قیم مآبانه با مردم رفتار کرده اید.
رضا۳۵۲۵۱۹۱۲:۱۶:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۳۰
اصولگرایان مردمدارای خوبی نیستن و اصلاحطبان حکومتدارهای ضعیف این خیلی مهم نیست فاجعه زمانی میشه که اصلا نمیتونن با هم کنار بیان اینا به اونا برچسب غربزده میزنن و اونا به اینا لیبل متحجر
ناشناس۳۵۲۲۵۸۰۹:۲۰:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۳۰
هرچیزی رو که بخواهیم انتخاب کنیم باید از منوی شما و همفکرانتون باشه! از لباس و خودرو فیلم و کتاب و...گرفته تا موسیقی و تئاتر ! آخرش هم میشه وضعیت امروز که هیچکدومتون جوابگوی هیچ عملکردی نیستید!! حالا هم که گیر دادید به یک شبکه ارتباطی-اجتماعی! جالبه که خیلی از مسئولان تصمیم گیر در حوزه فضای مجازی، حتی بلد نیستند ایمیل یا اکانت کاربری در یک اپلیکیشن ایجاد کنند، اما تصمیم گیر سرنوشت فضای مجازی کشور شده اند!!!
ناشناس۳۵۲۲۹۵۰۹:۳۶:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۳۰
یک بیانیه سیاسی در محکومیت یک نرم افزار!!!!
فرناز۳۵۲۳۴۷۱۰:۱۲:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۳۰
این نوشته شما نشان می دهد که همچنان تلگرام پیام رسان اول مردم ایران است و عملیات فیلترینگ با شکست مواجه شده است.
ناشناس۳۵۲۳۹۲۱۰:۴۸:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۳۰
دولت، کاربران رو به تخلف از قانون تشویق می کنه!
ناشناس۳۵۲۴۰۴۱۰:۵۲:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۳۰
هرچی توتلگرام هست تو سروش وآی گپ هم هست من تلگرام را پاک کردم دوستانم پیشنهاد سروش رادادند سروش خیلی خوبه این مدت که من استفاده می کنم کارم را راه انداخته من نمی دانم چرا مخالف خوانی بین مردم این همه رونق داره توجه کردید ؟ یک چیز را خودشان انتخاب می کنند بعد خودشان هم بهش فحش می دهند کاش در مدرسه هاچیز های بهتری یاد می گرفتیم
ناشناس۳۵۲۵۲۴۱۲:۱۹:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۳۰
حق انتخاب با ملت هست یا نیست یک کلام
ناشناس۳۵۲۶۹۶۱۳:۴۹:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۳۰
اینکه دولت مخالف انحصار تلگرام و پیگیری راهی برای از کار انداختن فلیتر شکن ها باشد و همزمان مخالف فیلتر کردن تلگرام کاملا منطقی است و به هیچ وجه دورویی حساب نمیشه. شاید اگر حوصله به خرج میدادید به مرور انحصار تلگرام میشکست. ولی چه کنیم که برخی میخواهند «کن فیکن» باشند! اصلا علم و جامعه شناسی و ... را قبول ندارند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین