وزیر ارشاد: فعالیت‌های قرآنی چهل سال اخیر قابل قیاس با چند قرن قبل نیست

گروه فرهنگی الف،   3970229199 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر ارشاد فعالیت‌های قرآنی سال‌های بعد از انقلاب را بی‌نظیر دانست و گفت: فعالیت‌های قرآنی بعد از انقلاب با چند صده قبل از آن قابل قیاس نیست اما باید در زمینه نظریه‌پردازی، ارتباط وجودی با قرآن و هنر‌های قرآنی بیشتر تلاش کنیم.

به گزارش فارس، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم طی سخنانی انقلاب اسلامی را براساس قرآن دانست و گفت: جریان احیای تمدن اسلامی با قرآن آغاز شد و جمهوری اسلامی افتخار دارد که ریشه‌هایش براساس قرآن است و این انقلاب با قرآن شروع شد. همچنین کسانی که در پایه جمهوری اسلامی تاثیر‌گذار بودند کار را با باز‌خوانی معارف قرآنی آغاز کردند و با همین نگاه حرکتی که در تاریخ 40 ساله انقلاب رخ داده بر همین اساس است.

وی نام نمایشگاه قرآن را برگرفته از تاریخ چهل‌ساله انقلاب دانست و گفت: نام نمایشگاه امسال هم بر اساس تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی و خدمات آن به قرآن است و سهم اتفاقات قرآنی در جمهوری اسلامی با قبل از آن قابل قیاس نیست.

صالحی ادامه داد: در حوزه تولید اندیشه و کتاب در 40 سال گذشته 38 هزار عنوان کتاب چاپ شده که 16 هزار در فضای علوم قرآنی و 9 هزار در حوزه تفسیر قرآن بوده است که اگر با قبل از انقلاب مقایسه کنیم این رقم غیر قابل مقایسه و تطبیق است. همچنین در حوزه‌های دیگر هم این ارقام دیده می‌شود. امروز چندین هزار موسسه قرآنی در کشور داریم که نشانه تکاپو‌های قرآنی در کشور است.

وی برگزاری مسابقات قرآنی کشور را از دیگر اتفاقات خوب انقلاب اسلامی دانست و گفت: هر سال چند صد هزار نفر در مسابقات قرآن شرکت می‌کنند، همچنین مسابقات بین‌المللی قرآن اتفاق بزرگی است که فرصت ارتباط جمهوری اسلامی را با فضای قرآنی در داخل و خارج کشور ایجاد می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در زمینه فعالیت‌های دیجیتالی شاهد فعالیت 400 سایت قرآنی و 500 نرم‌افزار قرآنی هستیم که ارائه خدمات قرآنی می‌کنند. همچنین مساجد ما نسبتشان با قرآن وسعت پیدا کرده برنامه تلاوت روزانه و تفسیر روزانه در 6 هزار مسجد برگزار می‌شود.

صالحی به رشد و توسعه ترجمه‌های قرآن اشاره کرد و گفت: ترجمه قرآن به زبان فارسی و دیگر زبان‌ها از کار‌های انجام شده در سال‌های انقلاب است و ترجمه‌های مختلف فرصتی فراهم کرده تا آنهایی که می‌خواهند به قرآن کریم رجوع کنند کارشان راحت‌تر باشد. همچنین ترجمه قرآن به دیگر زبان‌ها هم فرصت‌سازی کرده که بتوان مفاهیم قرآن را در جهان گسترش داد.

وی فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی را غیر قابل قیاس با فعالیت‌های صده‌های قبل دانست و گفت: می‌توان ادعا کرد که حرکت‌های جامعه ایرانی در این چهل سال اخیر قابل مقایسه با چند صده قبل هم نیست و حجم فعالیت‌های قرآنی در این چهل سال حجمی است انبوه و قابل توجه.

صالحی درباره نمایشگاه قرآن گفت: یکی از اتفاقات قرآنی انقلاب اسلامی نمایشگاه قرآن است که امروز از ربع قرن آن عبور کردیم و وارد بیست‌وششمین سال برگزاری آن شدیم. این نمایشگاه منحصر به تهران نیست و در کل کشور نمایشگاه‌های قرآنی شروع می‌شوند و نمایشگاه قرآن پهنه‌اش در کل ایران است. همچنین نمایشگاه قرآن به علت گستره تنوع موضوعی‌اش فرصت‌های زیادی را برای بازدید‌کنندگان ایجاد می‌کند و نمایشگاه از لحاظ مخاطب و موضوع به همه اقشار و سنین مربوط می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش‌های قرآنی جمهوری اسلامی گسترده اما ناکافی دانست و گفت: البته این‌ها کافی نیست و باید اتفاقات خوب بیشتری رخ دهد. مردم ایران که زیر پرچم قرآن هستند تعهدات بیشتری در برابر قرآن دارند. البته مجموع تلاش‌های چهل ساله کانامه‌ای درخشان است اما باید گام‌های را باز هم برداریم.

وی از ضرورت تلاش در زمینه نظریه‌پردازی‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: امروز به حرکت بیشتر در زمینه نظریه پردازی‌ در حوزه معارف قرآنی داریم. شتاب ما در این زمینه کافی نیست و اگر می‌خواهیم تاثیر‌گذار باشیم باید حوزه‌های نظریه‌پردازی قرآنی توسعه بیشتری پیدا کند. علامه طباطبایی دو حرکت بزرگ داشت یکی در زمینه فلسفه و دیگری در زمینه تفسیر که این دو حرکت را با گفت‌وگو در فضای حوزه آغاز کرد. جریان نظریه‌پردازی قرآنی با سرعت ارتباط لفظی با قرآن نیست و این می‌تواند برای جمهوری اسلامی مخاطره آمیز باشد.

صالحی ادامه داد: خوب است که ما در جریان تلاوت در جهان اسلام پیشرو باشیم اما بهتر است که نظریه‌ها و کتب ما در حوزه معارف قرآنی در جهان اسلام گسترش پیدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباط انسان با قرآن را دارای سه سطح دانست و گفت: سطح اول ارتباط ما با قرآن لفظی و سطح دوم ارتباط با مفاهیم قرآن است که ارتباط با ترجمه، تفسیر و معارف قرآن است که انسان با ذهن و عقلش ارتباط برقرار می‌کند. اما سطح ارتباط سوم با قرآن سطح ارتباط وجودی با قرآن است و در این سطح باید ببینیم قرآن و تلاوت آن بر ایمان ما چقدر می‌افزاید؟ آیا شنیدن و خواندن قرآن ایمان ما را افزایش می‌دهد؟ قرآن چقدر جوهره ایمان و یقین ما را افزایش می‌دهد و ما را به یقین نزدیک‌تر می‌کند.

وی توجه به هنر‌های قرآنی را از دیگر موضوعاتی دانست که باید به آن توجه کرد و گفت: هنر‌های قرآنی باید متناسب با هنر‌های موجود و فعال در جامعه باشد و در این زمینه باید سینما، هنر‌های آوایی، تجسمی و دیگر هنر‌ها به خدمت قرآن بیایند.

به گزارش فارس در این مراسم از قرآن منصوب به حضرت علی(ع) و تمبر اختصاصی بیست‌وششمین دوره نمایشگاه قران کریم رونمایی شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین