قانون انسداد تحریم ها و تضمین هایی که ایران می خواهد/ آیا اروپا مقابل تحریم های آمریکا ایستادگی خواهد کرد؟

معصومه پورصادقی، گروه سیاسی الف،   3970229087 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

اتحادیه اروپا در اولین تضمین عملی‌اش برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران مقررات "مسدودکننده" را مطرح کرده است حال اینکه آیا این مقررات اجرایی خواهد شد یا خیر، شاید مستلزم زمان است، اما باتوجه به سوابق اروپا بعید به نظر می رسد اروپا پای تضمین هایش بایستد.

قانون انسداد تحریم ها و تضمین هایی که ایران می خواهد/ آیا اروپا مقابل تحریم های آمریکا ایستادگی خواهد کرد؟

به گزارش الف، بعد از خروج دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا، چین و روسیه ضمن اعلام حمایت از برجام و باقی‌ماندن در آن، از ایران نیز خواستند تا در این توافق بماند، اما جمهوری اسلامی ایران از اروپایی ها خواست که در مورد ماندن در برجام تضمین های قطعی و عینی را به ایران بدهد.

اتحادیه اروپا در اولین تضمین عملی‌اش برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران «قانون انسداد» را مطرح کرد. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، اعلام کرده است که اتحادیه اروپا روز گذشته روند حقوقی اجرای مقررات بازدارنده‌ای (مسدودکننده) را آغاز کرده که به موجب آنها می‌تواند با تحریم‌های امریکا علیه ایران مقابله کند. یعنی این قانون سعی دارد تا شرکت های اروپایی فعال و غیرفعال در ایران را از تحریم های آمریکا محافظت کند اما اینکه توافق هسته‌ای با ایران با توسل اتحادیه اروپا به راه‌هایی مثل قانون انسداد به حیات خود ادامه دهد یا خیر، سوالی است که شاید زمان بتواند به آن پاسخ بدهد اما به عقیده بسیاری از صاحبنظران باید دید اروپا چقدر به این تضمین ها پایبند است.

در واقع با اجرایی شدن این قانون، هم کمپانی‌های اروپایی می‌توانند با تحریم‌های آمریکا علیه سایر کشورها همراه نشوند و هم اینکه می‌توانند در صورت متضرر شدن در نتیجه تحریم‌های امریکا در دادگاه‌های اروپایی علیه امریکا اقامه دعوا کنند. 

 امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در خصوص اقدام اروپا برای معاف کردن شرکت‌هایش از تحریم‌های آمریکا گفت: «کمیسیون اروپا پیشنهاد به روزرسانی قانون مسدودساز سال ۱۹۹۶ و حمایت بانک سرمایه‌گذاری اروپایی را مطرح کرده و ما هم از آن حمایت کردیم.  فقط بحث ایران مطرح نیست، بلکه بحث اجرای و عملیاتی کردن مواضع اتحادیه اروپا است.»

امانوئل ماکرون افزود: احتمال دارد، در کوتاه مدت، شرکت‌های چینی و روسی بتوانند در ایران بمانند و از منافع اقتصادی تجارت با ایرانیان بهره‌مند شوند ولی برای اروپا، مهم این است که راهی به سمت ایران باز شده باشد و این مسیر، باز بماند.

عکس یادگاری سران اتحادیه اروپا

قانون انسداد چیست؟

سابقه اتخاذ مقررات مسدود‌کننده به زمانی برمی‌گردد که ایالات متحده از ابزار تحریم‌های ثانویه برای تحت فشار قرار دادن برخی دولت‌ها استفاده کرد. سال 1996 میلادی، در واکنش به تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران، کوبا و لیبی، اروپایی ها قانونی را وضع کردند که از شرکت های اروپایی که با ایران همکاری می کردند، در برابر تحریم های آمریکا دفاع می کرد.

در واقع در سال 96 میلادی آمریکا با اعمال تحریم‌های ثانویه علیه کوبا کشورهای دیگر را مکلف کرد ضمن پیروی از مقررات تحریمی اعمال شده از سوی ایالات متحده، از تجارت و مناسبات مالی با این کشور پرهیز کنند. کشورهای اروپایی که  هم این موضوع را خلاف منافع خود با کوبا دیدند،  چراکه تحریم های آمریکا منافع تجاری آنها را با خطر مواجه میکرد و استقلال سیاسی و اقتصادی اروپا با قانون های آمریکا از بین میرفت، قانون انسداد را تصویب و اعمال کردند که مطابق آن حکم هیچ دادگاه امریکایی و غیرامریکایی در راستای مجازات شرکت‌های اروپایی حاضر در کوبا را مشروع ندانسته و تبعیت از این احکام را غیرالزام آور دانستند، اما اروپا تنها در همان یکسال این قانون را اجرا کرد و دیگر اثری از اجرای قانون انسداد نبود.

آیا اروپا به قانون انسداد پایبند خواهد بود؟

به عقیده بسیاری از تحلیلگران به نظر می رسد که باتوجه به سابقه اروپایی ها مشخص نیست که آنها بتوانند این قانون مسدود کننده را اجرایی کرده و یا سطح روابط تجاری خود با ایران را حفظ کنند، اما چند نکته اساسی در اینجا مطرح است اینکه آیا منافع ایران به خصوص منافع اقتصادی اش با اجرایی شدن این قانون تامین خواهد شد یا خیر، چراکه اروپا در طول این سال ها همواره به ایران نگاه مصرفی و صادراتی داشته است و چه قبل و چه بعد از برجام هیات های اقتصادی زیادی از اروپا به ایران می آمدند اما هیچ گاه به طوری جدی شاهد ثمره ای از این نشست ها نبودیم گرچه شاید مقصر اصلی آن آمریکا و تحریم های اعمال شده اش باشد اما خود اروپایی ها هم هیچ گاه به تعهداتشان در برابر ایران متعهد نبودند.

از سوی دیگر، بزرگترین مشکلی که با اروپا وجود دارد، بحث مبادلات بانکی است. با توجه به نفوذ دلار در سیستم بانکی دنیا به نظر می رسد تاثیرات این مقررات چندان موثر نخواهد بود و ما در طول توافق هسته ای هیچ گاه روابط بانکی مان با اروپا گشایش نیافت لذا بعد از این نیز چنین نخواهد شد. همچنین درخواست از دولت‌های اروپایی برای نقل و انتقالات با بانک مرکزی ایران و آغاز روند قانونی تامین مالی پروژه‌های اروپا در ایران توسط بانک سرمایه‌گذاری اروپا از دیگر اقداماتی است که اتحادیه اروپا می‌تواند برای نفع بردن ایران از اجرای برجام انجام دهد. همچنین آنها می‌توانند کمک مالی به ایران را در چارچوب برجام حفظ کنند.

ابوالفضل ظهره وند کارشناس سیاست خارجی و هسته ای در گفتگویی با خبرنگار الف، در مورد روند اجرایی شدن «قانون انسداد» از سوی اتحادیه اروپا اظهار داشت: اخباری که از نشست سران کشورهای اروپایی در صوفیه منتشر شد نشانگر این است که برجام تغییر آنچنانی نخواهد داشت و بعید است که اروپا با توجه به سوابقی که در گذشته در مورد این قانون داشته است پایبند بوده و آن را اجرایی کند.

وی تصریح کرد: برجام مهمترین دستاورد اتحادیه اروپا بعد از جنگ جهانی دوم است لذا سعی می کند برجام را حفظ نماید، اما معتقد است که موضعش در مورد برنامه موشکی، نفوذ ایران در منطقه همان موضع ترامپ است اما سعی دارد در مورد برجام از راه دیپلماتیک به نتیجه برسد.

این کارشناس مسایل هسته ای ادامه داد: مطرح کردن مققرات مسدود کننده در واقع ترفندی است که اروپا هم می تواند پالس مثبتی به ایران بدهد و هم حفظ آبرو در عرصه بین المللی کرده باشد و روابط تجاری خود با ایران را تداوم دهد لذا تنها دلیل مطرح کردن اتحادیه اروپا به این موضوع تنها جنبه روانی دارد چراکه کشورهای کوچک تر هستند که از این قانون بهره برده و مشمول مجازات هایی می شوند که آمریکا اعمال می کند اما شرکت های بزرگ تری که در آمریکا وجود دارد می توانند خود تصمیم گیری کنند.

بر اساس این گزارش، نفی نقش آمریکا در آینده اتحادیه اروپا و ماندن در توافق هسته ای بعید به نظر می رسد و اروپا زمان محدودی و در بهترین حالت دو ماه برای متقاعد کردن تهران دارد ولی به عقیده صاحبنظران این تلاش ها نیز تنها یادگاری نوشتن روی یک دیوار کاذب دیگر یعنی اروپا است.

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۱۶۱۳۱۶:۲۴:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۲۹
سیاست ترامپ و اروپا به بهترین شکل ممکن در مورد ایران دارد پیش می رود. بزرگترین نگرانی ترامپ و اسراییل و اروپا بعد از خروج از برجام خروج ایران بود. ولی با این وعده ها و کمی تبلیغ ایران را در برجام نگه داشتند و به مرور تحریمها و فشار اقتصادی به ایران افزایش خواهد یافت و دیگر ایران نیز هرگز نخواهد توانست از برگ خروج از برجام استفاده کند. بعد از اشتباه استراتژیک ایران در سیمان کردن اراک حالا کادر سیاست خارجی و مسئولان اشتباه بسیار بزرگتری انجام دادند و با عدم خروج فوری از برجام همه جوره دست امریکا و اروپا را برای صحنه افرینی و صحنه ارایی در ماههای اینده باز گذاشت. بقیه حرفها و ادعاها فقط داستان است مانند همان داستانهای شیرین بعد از برجام و لغو همه تحریمها در یک روز. به اسم ملت ایران همه جوره امتیاز به طرف غربی خواهند داد این دیپلماتهای قرن!
ناشناس۳۵۱۶۱۴۱۶:۲۵:۲۶ ۱۳۹۷/۲/۲۹
شرکت توتال که در واقع مانند پژو فرانسوی ترین شرکت فرانسه است اعلام کرده که 30 درصد سهام ان و 90 درصد ارتباطات بانکی ان متعلق به امریکا است. در واقع این امار را به راحتی و حتی بیشتر به کل شرکتها و اقتصاد اروپا می توانید تعمیم دهید و باز بروید از اروپا انتظار داشته باشید به خاطر گلخند های اقای ظریف روبروی امریکا بایستد!
داوود۳۵۱۷۶۸۱۸:۵۰:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۲۹
تا ۱۴۰۰ سعی و امید به امتیازگیری از دولت روحانی دارند چون میدانند بعدش از این خبرها نیست و برعکس باید امتیاز بدهند
ناشناس۳۵۱۶۱۵۱۶:۲۶:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۲۹
از ابتدای سال 2018 یعنی چهار ماه پیش که ترامپ اعلام کرد که از برجام خارج می شود قیمت نفت از 60 دلار به 80 دلار افزایش یافت که نتیجه ان افزایش تولید نفت امریکااز 9 میلیون به 10 میلیون بشکه فقط در چهار ماه بود و با ادامه تحریم نفت ایران و رسیدن قیمت نفت به 100 دلار تولید نفت امریکا به 13 میلیون بشکه می رسد.حالا این چهار میلیون اضافی تولید نفت امریکا را در 100 دلار ضرب کنید و ان 9 میلیون بشکه قبلی را در 40 دلار . نتیجه اینکه ترامپ با خارج شدن از برجام مستقیم 350 میلیارد دلار یعنی بیشتر از 7 برابر کل صادرات نفت ایران برای امریکا درامد ایجاد کرده که با توجه به درامد غیر مستقیم این میزان تولید بیشتر نفت در گردش سرمایه و مالیات و اشتغال و رونق اقتصادی در امریکا به راحتی 1000 تا 1500 میلیارد دلار به اقتصاد امریکا سود رسیده که اگر کانادا و عربستان و امارات را که در واقع همگی انها به اقتصاد امریکا ارتباط دارند بیاوریم متوجه می شویم که ترامپ برای امریکا چه کرده و چرا رهبران اروپا و چین که وارد کننده های اصلی نفت هستند اینقدر از ترامپ عصبانی هستند و چرا روسیه در سوریه و کره شمالی و در برجام در برابر محور ترامپ و نتانیاهو سکوت کرده چرا که روسیه هم با 11 میلیون بشکه تولید نفت و بیشتر گاز و صادرات گاز به چین و اروپا بیشترین سود را از این افزایش قیمت نفت می برد. فقط ملتهای ایران و ونزوئلا هستند که به خاطر مدیران و سیاستمداران بسیار کار بلد باید ببینند که چگونه تولید نفت و صادرات نفت انها اب می رود و در برابر امریکاو روسیه و عربستان و امارات و عراق و ... سایر کشورهای نفت خیز دارند دور همی سهم انها از این کیک را می خورند و ایران و ونزوئلا را بیشتر تحریک می کنند که بیشتر مقاومت کنند!
جواد۳۵۱۶۳۵۱۶:۴۲:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۲۹
اروپا و آمریکا در مساله برجام تقسیم کار کرده اند . این تقسیم کار بنحویست که اروپا بعد از خروج آمریکا از توافق برجام بتواند با اندک فرصتهای اقتصادی ناچیزی که از طریق شرکتهای کوچک به ایران می دهد ایران را در برجام نگه دارد تا بدین صورت بدون اینکه امتیاز قابل ملاحظه ای به ایران داده باشد فعالیتهای هسته ای ایران را متوقف و همچنان تحت نظر داشته باشد .
ناشناس۳۵۱۶۶۱۱۷:۰۶:۳۱ ۱۳۹۷/۲/۲۹
در واقع بسیار بد تر از دوران اوباما. انها می خواهند برای سالها دولت ایران در این وضیعت بماند. با دادن روزنه های تنفس به نقطه تصمیم گیری برای مذاکره نرسد و همینجور برای سالها نفت ایران مانند ونزوئلا از بازار جهانی دور خواهد بود
ژاندارک۳۵۱۶۴۳۱۶:۵۲:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۲۹
هدف اصلی امریکا حمله نظامی به ایران است، اما برای رسیدن به هدف خود در حال مقدمه چینی است، اول باید مطمئن می شدند ایران سلاح اتمی نمی سازد و با این هدف برجام را امضاء کردند. اکنون برای خروج ایران از سوریه برنامه دارند و با حمله به نیروهای ایرانی در سوریه قصد دارند هزینه را برای ایران بالا ببرند تا ایران خاک سوریه را ترک کند. سپس قصد دارند برنامه موشکی ایران را تضعیف کنند و در نهایت به ایران حمله کنند. الان روسیه هم قابل اعتماد نیست و نشان داد طرفدار اسرائیل است. چرا که از حملات اسرائیل به نیروهای ایران حمایت می کند. وضعیت روسیه و چین که اینه به اروپا دیگه اصلا نمیشه اعتماد کرد.
ناشناس۳۵۱۶۶۹۱۷:۱۸:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۲۹
چقدر خوش باورید همین خوش باوری کار دستتان خواهد داد
ناشناس۳۵۱۶۷۰۱۷:۱۹:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۲۹
هم اروپایی ها و هم امریکایی ها به دنبال جنگ با ایران هستند و این قانون انسداد هم فقط بهانه است برای وقت تلف کردن
بورامینی۳۵۱۹۰۴۲۱:۲۳:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۲۹
هدف غرب فشار حداکثری وتنش امیز است ایران بنحوی باید این ترفند را بی اثر کند وبا تحریم ایران وضمنا افزایش قیمت نفت به جهان سوم نیز صدمه وارد می شود وازاین زمینه نیز میشود استفاده نمود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین