طلسم آزادراه تهران - شمال کی شکسته می‌شود؟

گروه اقتصادی الف،   3970228034

آزادراه تهران - شمال که بنا بود نوروز سال گذشته به مرحله افتتاح نخستین قطعه خود برسد، با گذشت بیش از ۱۵ ماه از وعده ابتدایی هنوز برای بهره‌برداری با اما و اگرهایی روبه روست.

به گزارش ایسنا، این آزادراه مهم در حالی وارد بیست و دومین سال از آغاز فعالیت های عمرانی اش شده که با وجود برنامه ریزی و همراهی وزارت راه و شهرسازی با بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار اصلی طرح، هنوز مشخص نیست چه زمانی به بهره برداری نهایی خواهد رسید و این یعنی این‌که شکستن طلسم این طرح مهم عمرانی همچنان نیاز به صبر و انتظار خواهد داشت؛ موضوعی که صحبت های جدید رییس بنیاد مستضعفان نیز آن را تایید می کند.

بر اساس گفته های سعیدی کیا، قطعه نخست آزادراه که چند بار با تاخیر در افتتاح مواجه شده، در حال حاضر وارد فاز اقدامات تاسیساتی و روشنایی شده است و با پایان این مرحله امید آن وجود خواهد داشت که این قطعه ظرف چند ماه آینده به بهره برداری برسد. اگر برای این مرحله از کار لااقل سه ماه زمان احتیاج باشد، احتمالا این قطعه در زمان پیش‌بینی دولت یعنی شهریور ۱۳۹۷ آماده بهره‌برداری خواهد بود.

قطعه دوم این آزادراه نیز که کار ساخت تونل البرز به عنوان یکی از مهم ترین تونل های جاده‌ای ایران در آن از چند سال قبل آغاز شده با حضور پیمانکاران مختلف ادامه دارد و طبق ارزیابی های بنیاد احتمالا در سال ۱۳۹۹ به پایان خواهد رسید.

با عبور از این دو خان کار به قطعه سوم آزادراه می رسد که به دلیل دشواری جغرافیایی و شیب بالای منطقه یکی از پیچیده ترین قطعات آزادراهی ایران خواهد بود. این قطعه که هنوز در مرحله مطالعات نهایی به سر می برد هنوز سرمایه گذاران خود را نشناخته و با توجه به اعلام آمادگی کشورهایی مانند کره جنوبی برای سرمایه گذاری در آن احتمالا با فاینانس خارجی ساخته خواهد شد.

با توجه به پیچیدگی کار روی قطعه سوم، به نظر می رسد برنامه ریزی ابتدایی صورت گرفته برای تکمیل این آزادراه تا سال ۱۴۰۰ امکان پذیر نخواهد بود و شاید این پروژه مهم که حالا ۲۲ ساله شده، برای بهره برداری نهایی پای در دهه چهارم حیات خود بگذارد.

جزییات فنی و تاریخچه طرح

افزایش قابل توجه تقاضا برای سفر به استان های شمالی باعث شد، از اواسط دهه ۵۰، نخستین مطالعات برای ساخت آزادراهی که در کوتاه ترین زمان و مسافت ممکن اتصال استان های مرکزی کشور به شمال را کاهش دهد در دستور کار قرار گرفت. این مطالعات متوقف شد تا در سال های پایانی دولت هاشمی رفسنجانی کار ساخت این آزادراه بار دیگر از سر گرفته شود و این طرح مهم در چهار قطعه وارد فاز عملیاتی شود.

در دولت قبل قطعه چهارم این آزادراه که از نظر فنی و جغرافیایی بیش از دیگر قطعات برای کار عمرانی شرایط مساعد داشت به بهره برداری رسید که البته طی کردن گام های پایانی برای افتتاح آن در سال های گذشته برنامه ریزی شد.

با آغاز به کار دولت روحانی، آخوندی - وزیر راه و شهرسازی یکی از نخستین بازدیدهای خود از طرح های زیربنایی را به آزادراه تهران – شمال اختصاص داد و پس از آن بود که با همراهی وزارت راه به عنوان نماینده دولت و بنیاد مستضعفان به عنوان مسئول پروژه سرعت پیگیری طرح به طور قابل توجهی افزایش یافت؛ به طوری که پس از سه سال میزان پیشرفت فیزیکی قطعه نخست به اندازه ای رسید که در طول تمام سال‌های گذشته انجام شده است. در این فضا بود که دو طرف امیدوار شدند این آزادراه در نوروز ۱۳۹۵ به بهره برداری برسد؛ وعده ای که خیلی زود مشخص شد با واقعیت های طرح همسانی ندارد. پس از آن نیز با چند تاخیر ثبت شده رییس بنیاد مستضعفان اعلام کرد که قطعه نخست در زمستان ۱۳۹۶ به بهره برداری خواهد رسید که به دلیل وقوع سیل در منطقه کارگاه طرح عملا امکان اجرای آن فراهم نشد تا دولت اعلام کند که نمی توان تصور کرد که قطعه نخست این طرح پیش از شهریور ۱۳۹۷ به بهره برداری برسد؛ وعده ای که به نظر می رسد امکان اجرایی شدن آن بیش از وعده های گذشته خواهد بود.

آزادراه تهران – شمال که از غرب تهران آغاز می شود، در قطعه نخست تا شهرستانک ادامه خواهد داشت. این مسیر که موازی با جاده چالوس حرکت می‌کند، با توجه به عدم نیاز به عبور از کرج، ۶۰ کیلومتر فاصله تهران تا استان مازنداران در محدوده چالوس را کاهش خواهد داد. قطعه نخست این آزادراه که تونل البرز شاخصه اصلی آن به حساب می‌آید از شهرستانک آغاز شده و تا پل زنگوله امتداد می‌یابد و قطعه سوم که البته هنوز مختصات دقیق فنی آن نهایی نشده از پل زنگوله تا مرزن آباد کشیده می شود و سپس به قطعه چهارم می رسد که در حال بهره برداری است.

بر اساس آخرین اظهارات معاون وزیر راه وشهرسازی تا کنون نزدیک به ۳۰۰۰ میلیارد تومان به این طرح تزریق مالی صورت گرفته که نزدیک به نیمی از آن از سوی بنیاد مستضعفان و بخش بیشتر از سوی دولت بوده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین