تاثیرات احتمالی خروج آمریکا از برجام بر سیاست های هند

گروه جهان الف،   3970227081

روزنامه هندی 'ایندیا تایمز' با مرور تاثیرات احتمالی خروج آمریکا از برجام بر سیاست های هند در قبال ایران نوشت: شاید دولت دهلی نو در ابتدا با مشکلاتی به علت احیای تحریم ها علیه ایران مواجه شود اما این سختی ها چندان شدید نخواهند بود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، 'ایندیا تایمز' نوشت: مقامات هندی مهارت خاصی در مواجه با تحریم های آمریکا علیه ایران در خود ایجاد کرده اند، بنابراین اگر اختلاف های اروپا و آمریکا در خصوص تحریم های ایران در آینده ادامه داشته باشد، فضای کافی برای مانور هند وجود خواهد داشت. موضع هند در سال 2005 زمانی که این کشور علیه برنامه هسته ای ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای رای داد، مشخص شد. کی نتوار سینگ وزیر اسبق امور خارجه هند در آن زمان منافع ملی هند را مهم تر از تعهدات جنبش غیر متعهد ها دانست.

یکی از تاثیرات منفی خروج آمریکا از توافق هسته ای بر پروژه بندر چابهار خواهد بود که هند در آن سرمایه گذاری کرده است. تحریم های ثانوی آمریکا بر سرمایه گذاری هند در این بندر راهبردی تاثیر خواهد گذاشت. مقامات هند سخنانی در مورد دریافت تخفیف از آمریکایی ها مطرح کرده اند اما هنوز برای پیش بینی رفتار ترامپ و یا جان بولتون مشاور امنیت ملی او بسیار زود است.

این روزنامه افزود: در عین حال، رویداد هایی که در چند روز گذشته اتفاق افتاد نگران کننده نبود. الیوت انجل یکی از اعضای ارشد کنگره آمریکا با موفقیت لایحه ای را معرفی کرد که در ارتباط با فروش سلاح آمریکا به کشور های جهان، هند را هم سطح کشور های ناتو قرار می دهد. این لایحه به ارتقا هند از نظر همکاری راهبردی دفاعی آمریکا کمک می کند و می تواند زمان فروش تجهیزات نظامی آمریکا به هند را تا نصف کاهش دهد.

همچنین انتخاب پاولا دوبریانسکی یک مقام در دولت جرج بوش و عضو شورای آتلانتیک به عنوان فرد سوم در وزارت امور خارجه آمریکا یک خبر خوب دیگر برای هند است. دوبریانسکی فردی است که به شدت از هند حمایت می کند و ممکن است برای بدست آوردن تخفیف هاتی برای هند درقبال تحریم های آمریکا علیه ایران مبارزه کند.

بر اساس اعلام آمریکا ، تا تاریخ 15 مرداد ماه ( 6 ماه اوت)، تحریم های مربوط به بخش خودرو سازی ایران، تجارت فلزات گرانبها، آلومینیوم، فولاد، گرافیت و هرگونه معامله با ریال ایران بازگردانده خواهد شد. تا 14 آبان ماه ( 5 نوامبر)، تحریم ها علیه بانک مرکزی، بخش انرژی، اپراتورهای بنادر، حمل و نقل، معاملات نفت و محصولات نفتی ایران تحریم خواهند شد و ارتباط با اتباع ایرانی که در فهرست تحریم های آمریکا قرار گرفته اند نیز غیر ممکن خواهد بود.

روزنامه مذکور ابراز عقیده کرد که اروپایی ها ممکن است از زمان تعیین شده برای متقاعد کردن تهران برای امضای یک توافق 'بهبود یافته' و بازگشت ترامپ به توافق هسته ای استفاده کنند اما در عین حال تاکید کرد که اروپا و ایران هردو اعلام کرده اند که توافق هسته ای بدون آمریکا زنده خواهد ماند در حالیکه چین دارای سهام گسترده تری در آمریکا است و همکاریش با ایران محدودیت های عملی خواهد داشت.  همزمان روسیه نیز خواهد توانست تا حدودی به ایران کمک کند اما این کشور قدرت نجات ایران را نخواهد داشت.

'ایندیا تایمز' در انتها تاکید کرد که مهمترین عامل محدود کننده اروپا رژیم صهیونیستی خواهد بود چون اهمیت این کشور در ساختار سیاسی اروپا و آمریکا به دلایل تاریخی غیر قابل انکار است.