میزان دریافتی یارانه هر نفر تا امروز

گروه اقتصادی الف،   3970227071

براساس آمار منتشر شده، اگر فردی از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در پایان سال 1389 تمام مراحل را دریافت کرده‌ باشد، شب گذشته با پرداخت یارانه اردیبهشت، دریافتی کل وی تا مرز چهار‌میلیون تومان رسیده است. در حال حاضر بیش از ۷۷‌میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند و با وجود رایزنی‌ها و پیشنهادات دولت در لایحه بودجه ۱۳۹۶‌، سرانجام روال به مانند گذشته ادامه پیدا کرد.

سرگردانی توپ یارانه‌ها در زمین دولت و مجلس

سال گذشته با پرداخت هشتاد و پنجمین یارانه در آخرین روزهای اسفند حجم یارانه دریافتی هر ایرانی به سه‌میلیون و 876‌هزار و پانصد تومان رسید. به گزارش خبرآنلاین، بسیاری از کارشناسان معتقدند حداقل 30‌میلیون یارانه بگیر در حال حاضر در فهرست یارانه بگیران قرار دارند که نیازی به دریافت ماهانه این رقم از دولت ندارند با این حال عوارض اجتماعی ناشی از حذف یارانه‌ها مانعی مهم بر سر راه ساماندهی آن تلقی می‌شود. توپ حذف یارانه‌ها بارها میان دولت و مجلس جا به جا شده است، اما با این حال هنوز تصمیمی قاطع در این زمینه اتخاذ نشده و طبق برنامه‌ریزی‌ها و مفاد پیش‌بینی شده در قانون برنامه ششم توسعه به‌نظر می‌رسد مساله یارانه تا سال 1400 همچنان مساله اقتصاد ایران باقی بماند.

امسال نیز اولین یارانه سال ۹۷ در حالی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که به‌گفته محمدباقر،‌ نوبخت سخنگوی دولت ۲۴‌میلیون نفر از دهک‌های پردرآمد جامعه از ۷۷‌میلیون نفری که در ماه یارانه دریافت می‌کنند باید از لیست حذف شوند تا دولت با کسری بودجه مواجه نشود. البته نوبخت در اظهار نظر دیگری با بیان این مطلب که اینکه فقط گفته شود که افراد پردرآمد بدون سازوکار حذف شوند عملیاتی نیست، به همین دلیل سال97 پرداخت یارانه‌ها متفاوت از استمرار سال 96 نیست،‌ گفت: به این دلیل که مشخص نیست که به چه طریق باید دهک‌های پردرآمد حذف شوند نحوه حذف دهک‌های پردرآمد همانند سال 96 می‌شود. به گزارش میزان، هشتاد و ششمین مرحله یارانه نقدی در حالی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که لیست دریافت‌کنندگان یارانه تغییری نکرد و علاوه بر تعدادی که یارانه آنها در بودجه تامین شده بود چند‌میلیون مازاد بر رقم بودجه نیز یارانه دریافت کردند.

براین اساس در بودجه سال جاری منبع تخصیص‌یافته شده به بخش هدفمندی یارانه‌ها حدود ۳۳‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان در نظر گرفته شده که از این منبع یارانه نقدی و غیرخانوار‌ها پرداخت شود. در حال حاضر حدود ۷۷‌میلیون نفر در لیست دریافت یارانه هستند که دولت با توجه به میزان بودجه بخش هدفمندی یارانه‌ها در بخش نقدی و غیرنقدی می‌تواند یارانه ۶۰‌میلیون نفر را در ماه پرداخت کند و با این وجود ۱۷‌میلیون نفر مازاد بودجه تعیین شده برای این بخش در فروردین یارانه دریافت کردند که دولت منبع تامین این هزینه را باید از سایر درآمد‌ها یا از طریق استقراض پرداخت کند. با این وجود پیشنهاد‌های دولت برای حذف یارانه‌بگیران و در نهایت توافقاتی که در کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۷ انجام شد، به نتیجه‌ای نرسید و راهکار مشخصی برای غربالگری یارانه‌بگیران وجود ندارد. حتی در کمیسیون تلفیق موضوع حذف یارانه‌بگیران بر‌اساس بررسی حساب‌های بانکی نیز مصوب شد، ولی در صحن علنی رای نیاورد. در این راستا نوبخت با بیان اینکه حذف یارانه ۲۴‌میلیون نفر جزو تکالیف دولت در تبصره ۱۴ بودجه است، بیان کرد: دولت علاقه‌مند نیست یارانه مردم را قطع کند، ولی انتظار داریم که با شناسایی دقیق افراد بتوانیم یارانه افرادی که نیاز ندارند را حذف کنیم و هدف مجلس را در جهت حذف یارانه تحقق بخشیم. سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: اطلاعات افراد به‌طور کامل در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست و از استانداران محترم می‌خواهیم تا در راستای تکمیل اطلاعات افراد کمک کنند.

دریافتی کل هر فرد از یارانه

یارانه نقدی اردیبهشت به روال معمول ساعت ۲۴ روز ۲۶ ماه واریز شد. دولت شب گذشته هشتاد و هفتمین مرحله یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرد. طی زمان آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در پایان سال 1389 تاکنون هر فردی که تمام مراحل را دریافت کرده‌ دیشب دریافتی کل وی تا مرز چهار‌میلیون تومان رسید. در این سال‌ها مبلغ یارانه نقدی همواره ۴۵‌هزار و ۵۰۰ تومان برای هر نفر بوده و تغییری نکرده است.

به گزارش ایسنا، در طول سال معمولا دولت بیش از ۴۲‌هزار‌میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌کند در حالی که برای سال جاری نزدیک به ۳۳‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان برای پرداخت‌های نقدی و غیرنقدی خانوارها اختصاص پیدا کرده و در این شرایط اگر غربالگری یارانه‌بگیران انجام نشود، با کسری منابع مواجه می‌شود. دولت در هر ماه علاوه بر یارانه نقدی ۴۵‌هزار و ۵۰۰ تومانی که به هر نفر پرداخت می‌کند، از سال گذشته و طبق قانون بودجه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام و سازمان بهزیستی را نیز از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها در دستور کار قرار داد، به‌طوری که سهم خانوارهای یک نفره از گروه‌های هدف ۹۵‌هزار تومان، دو نفره ۱۸۹‌هزار تومان، سه نفره ۲۵۳‌هزار تومان، چهار نفره ۳۳۷‌هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بیشتر تا ۳۶۵‌هزار تومان مازاد بر مبلغ یارانه پرداخت می‌شود. در مجموع یارانه‌های نقدی و پرداخت مستمری‌ها در هر ماه حدود ۳۶۰۰‌میلیارد تومان پرداختی در روز واریز یارانه‌های نقدی انجام می‌شود. در رابطه با نحوه واریز یارانه‌ها باید یادآور شد که تا چندی پیش واریز یارانه نقدی از محل بانک‌ها انجام می‌شد، اما با انتقال حساب‌های دولتی به بانک مرکزی حدود دو ماهی است که واریز یارانه به‌طور مستقیم از بانک مرکزی به حساب‌ها انجام می‌شود.

منبع: آرمان

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین