یاد و خاطره قاسم افشار در کلام ۵ گوینده خبر +عکس

گروه فرهنگی الف،   3970227007

قاسم افشار، گوینده‌ای نام‌آشنا که بیش از سه دهه اخبار مهم کشورمان را روایت کرد و ۱۰ سال اخیر زندگی خود را از تلویزیون دور بود، برای همیشه همکارانش را تنها گذاشت و در سن ۶۷ سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایسنا، محمدرضا حیاتی، مازیار ناظمی، مرتضی حیدری، حسن عابدینی و فواد بابان که تجربه سال‌ها  همکاری با زنده‌یاد قاسم افشار را داشتند، خاطراتشان را با این گوینده باسابقه روایت کردند. 
قاسم افشار

 با تمام وجود دعا کردم خبر درگذشت قاسم افشار شایعه باشد

محمدرضا حیاتی با اشاره به درگذشت زنده‌یاد قاسم افشار (گوینده سابق خبر صداوسیما) اظهار کرد: آقای افشار برای من دوست و رفیق خیلی خوبی بود و من با شنیدن خبر درگذشت او با تمام وجود دعا کردم کاش تمام این‌ها شایعه‌ای باشد که مانند همیشه در فضاهای مجازی علم می‌کنند اما متاسفانه با خبر شدم که یکی از همکارانم را برای همیشه از دست داده‌ام. 

او با بیان این که زنده‌یاد افشار خدمت‌گزار و تاثیرگذار در عرصه رسانه و صداوسیما بود، اظهار کرد: قاسم افشار در سال‌هایی که مشغول به کار بود با همه اعضای خبر و اعضای تحریریه رابطه خوب و صمیمانه‌ای داشت. زمانی که در هیات تحریریه بود ارتباط خیلی خوب و نزدیکی با همه داشت و هیچ موقع در طول این ایام طولانی که همکار ما بود هیچ کلام نامربوطی از او شنیده نشد. 

حیاتی درباره نحوه آشنایی خود با مرحوم افشار و شروع به کار در صداوسیما گفت: آقای افشار قبل از من در یک برنامه مذهبی جلوی دوربین می‌رفت و برنامه اجرا می‌کرد. در همان سال‌ها بود که با حضور او در بخش خبر آشنا شدم و کارمان در بخش خبر را به موازات هم شروع کردیم. در لحظاتی که ما با هم بودیم، افشار خیلی آدم شاد و بذله‌گویی بود و همه را با کلمات و زبان خود سر ذوق می‌آورد. او روحیه‌ای بشاش داشت که همین یکی از خصوصیات ویژه شخصیتش بود. 

این گوینده خبر با بیان این که این اواخر با ارتباطات تلفنی و دیگر راه‌ها با ایشان در ارتباط بودم، تصریح کرد: از ابتدای بیماری آقای افشار به طور مرتب جویای احوالش بودم و وقتی از دوستان نزدیک پرس‌وجو می‌کردیم می‌گفتند که حالش خوب است. همین چند وقت پیش با تماس تلفنی که با افشار داشتم، گفتم که به زودی برای زیارت شما به مشهد می‌آیم که خیلی خوشحال شد و قرار شد که به زودی همدیگر را ببینیم که متاسفانه دیگر میسر نشد. 

وی با اشاره به خاطرات هشت سال دفاع مقدس و فضای کار در دوران جنگ تحمیلی، بیان کرد: عملیات که می‌شد ما در تحریریه حضور داشتیم و خبرهای مربوط به پیروزی‌ها و عملیات را می‌خواندیم و در این سال‌ها که در کنار آقای افشار در رادیو و تلویزیون کار می‌کردم او با صدای رسا و گرمی که داشت بسیار تاثیرگذار بود.

قاسم افشار که از سال‌های اول انقلاب، گویندگی در بخش های خبری رادیو و تلویزیون را بر عهده داشت و در بحبوحه سال های دفاع مقدس با صدایی حماسی بارها اخبار مربوط به پیروزی های رزمندگان اسلام را به اطلاع هموطنان رسانده بود، بامداد امروز بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

  قاسم افشار در گویندگی بی‌نظیر بود

فواد بابان، گوینده پیشکسوت خبر نیز با خواندن بیت شعر «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق  ثبت است بر جریده عالم دوام ما»، یادآور شد:  درباره شخصیت بی بدیل خبر تلویزیون هرچقدر بگویم کم است به دلیل اینکه سی سال سر یک میز باهم بودیم. ایشان سال ۶۰ برای گویندگی امتحان دادند و وارد سازمان شدند.

او درباره شخصیت قاسم افشار بیان کرد: قاسم افشار فردی برجسته، متدین، معتقد، با ایمان، پاک، خالص، ثابت قدم و خوش خلق بود . همچنین از جهت شخصیت حقوقی و کاری  بی‌بدیل بود و از سال ۶۰ تا ۹۰ که گویندگی کردند و ما در التزام رکاب ایشان بودیم ، یکبار هم غیبت نکرد . اگر می‌خواست یک یا دو روز مرخصی بگیرد از قبل زنگ می‌زد و به شوخی می‌گفت، شنیدم می‌خواهی به جای من بیایی  و در ادامه می‌گفت به جای شما می‌آیم و شما هم به جای من بیا. ایشان بسیار بذله گو، رک و دوست داشتنی بود. 

این گوینده پیشکسوت خبر با اشاره به فعالیت خبری خود از سال ۱۳۵۲ ادامه داد: می‌توانم قسم بخورم که در گویندگان قبل انقلاب و بعد از انقلاب نظیر قاسم افشار را از جهت گویندگی ندیدم چون تن صدای بی‌نظیری داشت و کمترین تپق را در طول گویندگی خود می‌زد و این مساله بی نظیر است من کمتر کسی را اینگونه دیدم.

بابان اضافه کرد: ایشان همیشه دو ساعت قبل از پخش خبر می‌آمد زیرا گویندگان معمولا باید دوساعت قبل به استودیو بیایند. او در طول این سی سال بی‌نظمی در رفت و آمد به کار نداشت درحالی که ما بی‌نظمی داشتیم.

او در پایان درباره کناره گیری قاسم افشار از تلویزیون، اظهار کرد: ایشان سی سالشان پر شده بود و خودشان هم مایل نبودند که به کار ادامه دهند. البته چشمشان به واسطه بیماری دیابت  ضعیف شده بود. همیشه می‌گفتند دوست دارم در اوج از کار کناره بگیرم  و تقریبا سال ۹۰ بود که از سازمان کناره گرفت.

میان فعالان خبر تلویزیون ارتباط دوستانه‌ای وجود دارد

حسن عابدینی، مدیر خبرگزاری صداوسیما نیز ضمن عرض تسلیت برای درگذشت قاسم افشار (گوینده خبر) اظهار کرد: این واقعه نه فقط برای تلویزیون، بلکه برای حوزه رسانه‌ای کشور بسیار تاسف‌برانگیر است. درگذشت جناب آقای قاسم افشار که از گویندگان حرفه‌ای نسل نخست گویندگان صداوسیما بودند، برای همه همکارانی که با او کار کردند و مردمی که بیش از سه دهه با ایشان خاظره دارند، بسیار سخت است.

او ادامه داد: آقای افشار فردی بسیار اخلاقی و به وقت کار بسیار جدی بودند که تلاش می‌کردند دانشی که دارند را به نیروهای جوان منتقل کنند. وظیفه شناسی آقای افشار به گونه بود که در این ۳۰ سالی که گویندگی خبر می‌کردند حتی یک بار به اندازه یک دقیقه هم تاخیر نداشتند. همچنین از نظر فن گویندگی جزو سرآمدان گویندگی بودند و همواره تلاش می‌کردند تا به نیروهای جوان و تازه‌کار کمک کنند و تجربیاتشان را در اختیار آنها بگذارند.  امیدوارم خدواند ایشان را رحمت کند و به خانواده‌شان صبر بدهد و در نهایت به همه کسانی که با صدا و تصویر او در سال‌های جنگ و بعد از انقلاب خاطره دارند، تسلیت می‌گویم.

مدیر خبرگزاری صداوسیما همچنین در پاسخ به این پرسش که "آیا در ۱۰ سالی که زنده‌یاد قاسم افشار در تلویزیون حضور نداشت، از او خبر داشتید؟"، گفت: گاهی در این مدت دوستان صداوسیما با او ارتباط داشتند و ارتباط دوستانه‌ای وجود داشت. میان دوستانی که خبر تلویزیون را برعهده دارند، ارتباط دوستانه‌ای وجود دارد که به مرور به ارتباطی عمیق و صمیمی تبدیل می‌شود. بنابراین این ارتباط نه تنها با آقای افشار بلکه با سایر دوستانی که از این حرفه بازنشسته شده‌اند نیز وجود داشته و همواره نیز وجود دارد.

عابدینی همچنین درباره زمان و مکان تشییع پیکر زنده‌یاد قسام افشار، بیان کرد: ما از زمانی که خبر فوت آقای قاسم افشار را شنیدیم، یک تیم خبری را به منزل ایشان فرستادیم. طبیعتا و قطعا خانواده آن مرحوم در این باره تصمیم می‌گیرند که به محض اطلاع‌رسانی، زمان و مکان دقیق را اعلام می‌کنیم تا تمام افرادی که با ایشان خاطره دارند در این مراسم حضور پیدا کنند.         

باید حرمت قاسم افشار بیشتر نگه داشته می‌شد

همچنین مازیار ناظمی، گوینده خبر در سخنانی اظهار کرد: حدود دو ماه پیش با یکسری از دوستان قدیمی خبر به موسسه خیریه (بنت الهدی) ایشان که برای درگذشت دختر کوچک خود ایجاد کرده است، رفتیم و ایشان را دیدیم. ایشان گفت به من سر بزنید و حالم را بپرسید به دلیل اینکه روزگار خیلی طولانی نیست. فقدان او غم‌انگیز است، قاسم افشار مرد بزرگی بود که روحیه بزرگی داشت. صدا، ابهت و اجرای او برای کشور و نظام ذخیره بود و از ایشان آموختیم و بسیاری مانند من افتخار می‌کنند که شاگرد قاسم افشار بودند. جای او خالی است و باید تا دور هم هستیم قدر هم را بدانیم و به هم احترام بگذاریم.

او با اشاره به آشنایی خود با قاسم افشار بیان کرد: قاسم افشار یک شخصیت دوست‌داشتنی بود و صدای او بی‌نظیر و ماندگار است. این عبارت که تنها صداست که می‌ماند، برازنده قاسم افشار است. در رویای من بود که با آقای حیاتی و فواد بابان همکار شوم. سال ۷۹ روز اولی بود که آقای افشار را دیدم؛ در خبر ۱۹ شبکه یک بخش ورزشی را اجرا می‌کردم. خود را معرفی کردم و گفتم نیروی جدید اخبار ورزشی هستم و ایشان هم با دقت به حرف من گوش می‌داد. در نهایت گفت خوشحالم که همکار ما شدی. ایشان در آن دوره به من اصول خبر را می‌گفت و برای من جالب بود که فردی چنین نگاه محبت‌آمیزی به جوانی دارد که از شهرستان آمده است و رفتارش سخاوتمند بود.

این گوینده خبر تلویزیون ادامه داد: او فردی فوتبالی بود و اطلاعاتش در این راستا کامل بود و درباره فوتبال سر به سر هم می‌گذاشتیم و با من شوخی می‌کرد. آهنگ صدای ایشان، طمانینه، حضور و اجرای ایشان به ما انگیزه می‌داد و همیشه پشت ما بود. حضور او در تحریریه، حرف زدن و نگاهش برای بچه‌هایی مانند ما که تازه داشتیم در خبر مطرح می‌شدیم و کار یاد می‌گرفتیم، واقعا ارزشمند بود.

ناظمی درباره کناره‌گیری قاسم افشار از تلویزیون اظهار کرد: ما سرمایه‌های سازمان و بخش خبر را باید بهتر از این حفظ می‌کردیم و من دقیق نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که از کار خبر تلویزیون کنار رفتند اما فکر می‌کنم باید حرمت ایشان بهتر نگه داشته می‌شد. در آن دوره موضوعی پیش آمد و گفتند گویندگانی که بازنشسته هستند، در شیفت قرار نگیرند؛ البته این موضوع با حال و هوای انتخابات سال ۸۸ تقارن پیدا کرد اما به نظرم موضوع کناره‌گیری ایشان بیشتر کم‌حرمتی به او بود. قاسم افشار فردی ارزشمند بود و فردی نبود که بخواهی هر جا از او استفاده کنی. بعد از آن هم برنگشت و هیچ برنامه‌ای را نپذیرفت. گاهی با او ارتباط تلفنی داشتیم.

او در پایان گفت: قاسم افشار بیماری دیابت هم داشت و با آن درگیر بود. فضای مجازی در این مدت نامهربان بود و شایعاتی درباره سلامتی ایشان منتشر می‌کردند. 

 

قاسم افشار هیچگاه از کار خیر فروگذار نکرد

مرتضی حیدری ـ مجری و گوینده خبر ضمن عرض تسلیت برای درگذشت قاسم افشار (گوینده خبر) گفت: آقای افشار یک استاد تمام عیار بود. نه اینکه بخواهم الان که او را از دست داده‌ایم بگویم، بلکه همیشه هم به خودشان و هم در جمع همکاران گفته‌ام که او بسیار در کارش جدی و استاد و در آداب و معاشرت انسانی بسیار شریف و بی‌ریا بود. 

او ادامه داد: آقای افشار در تمام عمر و به‌ویژه در این ۱۰ سالی که از کار خبر دور بودند، کار خیر می‌کردند و به افراد محروم و نیازمند رسیدگی می‌کردند. در واقع او هم در کار حرفه‌ای خود استاد و انسانی تمام عیار بود و هم در منش و رفتار خود. امیدوارم خداوند او را رحمت کند.

حیدری یادآور شد: زنده‌یاد افشار با وجود اینکه در سال‌های اخیر با بیماری دست و پنجه نرم می‌کردند، اما هیچ‌گاه از کار خیر فروگذاری نکردند.

انتهای پیام

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین