مروری بر اخبار مهم روز؛ تقابل فراکسیون امید با لاریجانی/ اتمام پروژه روحانی و میزان شانس جهانگیری برای انتخابات بعدی/ هشتگ جدید ضرغامی/ جوالدوز شرق به اصلاح طلبان/ ادامه حاشیه های بیانیه آیت الله جنتی

گروه سیاسی الف،   3970226166 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

 تقابل فراکسیون امید با لاریجانی/ اتمام پروژه روحانی و میزان شانس جهانگیری برای انتخابات بعدی/ هشتگ جدید ضرغامی/ جوالدوز شرق به اصلاح طلبان/ ادامه حاشیه های بیانیه آیت الله جنتی

حاشیه های بیانیه آیت الله جنتی

دو روز پس از بیانیه آیت الله جنتی درباره برجام واکنش‌ها همچنان به آن ادامه دارد.

آیت‌الله احمد خاتمی، سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بیانیه منتشر شده در خصوص برجام، بیانیه مجلس خبرگان نبوده است، عنوان کرد: این بیانیه رییس مجلس خبرگان رهبری است نه بیانیه مجلس خبرگان و نه حتی بیانیه هیات رییسه مجلس خبرگان؛ بیانیه با سربرگ رییس مجلس ثبت شده است و ذیل آن نیز امضای آیت‌الله احمد جنتی قرار دارد، بنابراین اینکه در رسانه‌ها چنین منعکس شد این بیانیه مجلس خبرگان رهبری است انعکاس درستی نیست.

واکنش آیت‌الله احمد خاتمی به بیانیه منتشر شده در خصوص برجام

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: در موضوع هسته‌ای عده‌ای هم تصور می‌کنند که مسایل جهانی و اموری که به نوعی در مجامع بین‌المللی و شورای امنیت مطرح شده را با سخنرانی، شعار و تحریک احساسات مردم می‌توان حل و فصل کرد که البته ثابت شده که این هم مسیر درست و دقیقی نیست...  دستاورد و هدف دیگر رفع تحریم‌ها در راستای تامین منافع ملی بود که در این راستا، اگر چه ممکن است از صد در صد خواسته‌های خود در عمل به 80 درصد دست یافته باشیم.

روحانی: باید در ارزیابی دستاوردها، بین برجام و نبود برجام مقایسه انجام دهیم/ ۸۰ درصد اهداف برجام محقق شد/ باید روشن شود چه کسی مستحق ملامت است

آیت الله مسعودی خمینی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بیانیه ایشان را موجب سوءاستفاده دشمنان اسلام و انقلاب دانست. مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی هم در یادداشتی در این روزنامه بدون نام بردن از آیت الله جنتی از موضع اخیر او انتقاد کرد.

حجت الاسلام اکرمی هم در گفت و گو با جماران گفت: به نظر من مسئولین باید قبل از آنکه اختلافات خود را به میان مردم بکشانند، خودشان با یکدیگر صورت مساله را روشن کنند... امروز زمانی که آیت الله جنتی به نام خبرگان نامه می دهد، آقای عراقچی، شمخانی یا حتی آقای روحانی را صدا بزند و بپرسد که چه اتفاقی افتاده؟ یا چه کاری باید انجام دهید؟ نه اینکه خودش تصمیم به نوشتن نامه، اول به نام مجلس خبرگان و بعد از آنکه خبرگانی ها بگویند بی اطلاعند، در رسانه های خود بنویسند«نامه رئیس مجلس خبرگان».

حجت‌الاسلام مجید انصاری نیز گفت: «آقای جنتی در این بیانیه راهکاری ارائه نکرده‌اند و همان مسائل کلی که مقام معظم رهبری خطوط آن را ترسیم کردند و دولت هم با تمام توان دارد اقدام می‌کند را بیان کردند. ثانیا فاصله بین دفتر آقای جنتی با دفتر آقای رئیس جمهور فکر می‌کنم کمتر از صد متر یا دویست متر باشد و تلفن سیاسی هم دَم دستشان است و خیلی راحت می‌توانند نظرات خودشان را با آقای رئیس جمهور در میان بگذارند».

روزنامه جوان هم نوشت: فردای خروج امریکا از برجام، ما اعتراض به دولت خودی را که با اعتماد نابجا به امریکا، این وضع را رقم زده بود، کنار گذاشتیم و همه علیه امریکای عهدشکن متحد شدیم... یک نفر از خیل عظیم منتقدان برجام نخواست مثل بقیه از حق اعتراض خود بگذرد... حامیان دولت و خود دولتمردان، همان‌هایی که اتفاقاً به خاطر غلط درآمدن سیاست دولت روحانی باید این روزها بیش‌تر پی وحدت باشند، هجمه‌ها علیه رئیس مجلس خبرگان را آغاز کردند... کار درست همان بود که آیت‌الله جنتی کرد؛ تاکید بر لزوم عذرخواهی حسن روحانی از ملت.

انتخابات 96 و رای میرسلیم

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در مصاحبه با عصر ایران می گوید: میرسلیم محاسبات وتحلیل هایی داشت مبنی براینکه اگر از جریان انتخابات انصراف دهد، آرای جمعیت طرفدارش به سبد رای آقای روحانی اضافه خواهد شد نه آقای رئیسی. لذا بین دو راه قرار داشت، اگر کنار می رفت این 500هزار رای به آقای روحانی اضافه می شد و اگر کنار نمی رفت این رای فریز می شد و حداقل به آرای کسی نمی افزود و عملا به نفع آقای رئیسی تمام می شد... اولین پرونده فسادی که درکشور ایجاد می شود، پرونده شهرداری تهران است. بستر این فساد در دولت سازندگی به وجود آمد، اما دولت اصلاحات آمد از آن دفاع کرد. چون آن سیاستی که در دولت آقای هاشمی دنبال می شد، «سیاست کار به هر قیمتی بود».

  آیا نوبخت فرزندان ظریف و زنگنه را «کاسب تحریم» معرفی کرد؟

دو روز پس از انتشار گزارش دوتابعیتی ها و فعالیت اقتصادی فرزندان برخی مسئولان دولتی، این موضوع به نشست خبری محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز کشیده شد که نوبخت در پاسخ به این سوال تلویحاً اعلام کرد که وجود فرزندان دوتابعیتی می‌تواند در ایام تحریم کمک‌دهنده باشد. وی بر همین اساس گفت‌: من سربسته بگویم بخشی از ابزارها را که در دوران تحریم کمک می‌کردند، سوزاندیم. وقتی تحریم باشیم که مسیر رسمی جواب نمی‌دهد... تسنیم نوشت: دیروز سخنگوی دولت تلویحا تائید کرد که فرزندان مسئولان دولت روحانی، دو تابعیتی و برای تجارت در ایام تحریم در خارج فعالیت اقتصادی کردند.

اولین کارت زرد وزیر فرهنگ

خانه ملت امروز سوال از عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دستور کار خود داشت، دستوری که فرمان آن را مطهری داد و البته خودش هم در قامت یک نماینده سوال کرد... البته ناراحتی از کلماتی چون بی‌بی‌شاپ و استار برگر هات از عصبانیت مطهری کم نکرد و سوال از وزیر را نهایتا به رای مجلس گذاشت و وزیر فرهنگ اولین کارت زرد خود را دریافت کرد.

دعوای خیلی‌ها بر سر لحاف ملا است

عزت الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صدا وسیما به فردانیوز می گوید:

* حاکمیت نقاب یا روتوش در فضای مجازی اتفاق می‌افتد. یعنی در فضای مجازی شما ممکن است فکر کنید با یک دختر خیلی زیبای جذاب دارید چت می‌کنید، بعد آن طرف ممکن است عفریته یا یک پیرمرد هوس باز نشسته باشد که مثل یک دختر با شما صحبت می‌کند و می‌خواهد شما را تلکه کند.

* من یکی از وظایف خودم را در طول چند سال اخیر این مورد تعریف کردم که هر جا که دو قطبی بی ربط شکل می‌گیرد نگذارم دوقطبی شکل بگیرد. اخیرا یک هشتگی برای خودم تعریف کردم که دو قطبی ممنوع.

* بنده به عنوان یک فرد مطلع از نزدیک با نگاه رهبری در این حوزه آشنایی دارم ... که معتقد اند آزادی عمل باید در حوزه فضای مجازی باشد. فضای مجازی باید تقویت شود، باید سرعت داشته باشد، باید مردم راحت در فضای مجازی کار کنند.

 * من خیلی‌ها را دیدم که دم از آزادی بیان می‌زنند و بر این اساس رای می‌گیرند و مردم هم با آن‌ها همراهی می‌کنند، اما در مورد شنیدن حرف مخالف حتی در جلسات خصوصی‌تر که فرد دنبال این نیست که افکار عمومی را منحرف کند، تاب و تحمل و توان ندارند وبر خورد می‌کنند؛ بنابراین مردم که امروز مخاطب شما هستند و این مطلب را می‌خوانند بدانند ... خیلی جا‌ها دعوا سر لحاف ملا است.

* من در مورد بعضی سرویس‌های سایبری مثل توئیتر نظرات خاص خود را دارم و در جلسات مهم تصمیم گیری نظرات خودم را گفتم.

* اگر صدا وسیما بیافتد دست دولت، مردم بدبخت می‌شوند... دست هر دولتی چه احمدی نژاد بود و چه روحانی مردم هیچ گونه نشانی از آن طراوت، چند صدایی و آزادی بیان را در صدا وسیما نمی‌دیدند.

 * الان اصلا مردم زیر بار حرف کشکی نمی‌روند. یعنی یک روحانی برجسته حرفی را می‌زند مردم می‌گویند این چه حرفی است. مردم راست می‌گویند.

ضرغامی : راه موفقیت کشور ، بازگشت به الگوی رفتاری سال 57 است

نسبت به آمدن آقای ناطق برای 1400 خوشبین نیستم

محمدعلی ابطحی به روزنامه آفتاب یزد گفت:

* نسل اول انقلاب باید به سنت بازنشستگی احترام بگذارد. منهای ... چپ و راستی یک اعتقاد کلی تر دارم و می‌گویم وقتی سنی را برای بازنشستگی قرار می‌دهند آن سن و آن قانون باید پذیرفته شود.

*الان معتقدم تجربه مدیریت دهه 60 به خاطر اتفاق دنیای ارتباطات که دنیای متفاوتی را ایجاد کرد، این تجربه امر مثبتی نیست...من مثال شاخص این موضوع را همین وزیر ارتباطات می‌دانم...در حالی که قاچاق موبایل که بزرگترین قاچاق بود با یک سیستم رجیستری از همان پشت میز حل شد ...

*(ضمن حمایت از شهردار شدن محسن هاشمی) با این استدلال که در شورا نباید شخص دیگری خارج از مجموعه به این ترکیب وارد شود مخالفم ...

* وقتی حمایت یکپارچه:«تکرار می‌کنم...» تعیین کننده می‌شود، این بار هم نیاز بود در آن فضا، پیش شرط‌هایی برای روحانی گذاشته می‌شد. اگر چنین بود یعنی کار حزبی در حال انجام بود، نه اینکه با کلی از این وزرا بعد از انتخابات، همه رهبران اصلاح‌طلب مخالف باشند و آقای روحانی به تنهایی تصمیم بگیرد و راه خودش را برود.

*برداشت من این است که مجموعه‌های سیاسی یارگیری پنهان‌شان را برای انتخابات شروع کرده‌اند و تلاش خود را انجام می‌دهند. البته زمان تعیین می‌کند کدام بالا برود و بیشتر زمینه حضور پیدا کند. جریان اصلاح‌طلبی نیز علاقه مند است البته اگر رد صلاحیت‌ها اوج نگیرد یک فرد اصلاح‌طلب کامل وارد ماجرا شود؛ مانند عارف، جهانگیری و...

* نسبت به آمدن آقای ناطق برای 1400 خوشبین نیستم!

 شورای شهر به شدت سیاسی شده است

شرق نوشت: نفس انتخاب محمدعلی نجفی و استعفای یک‌شبه او در همان موعد شش‌ماهه مورد انتظار، در‌حالی‌که جز بیماری دلیل دیگری برایش گفته نشد، مهم‌ترین خلا اصلاح‌طلبان در دفاع از خودشان است. انتخاب نجفی با اطلاع از وضعیت این مدیر و شرایطش در میان گزینه‌های بسیار و بعد بی‌شهردار‌ماندن یک‌باره تهران در همان ابتدای راه اصلاح‌طلبان، ضربه سنگینی بود که خود اصلاح‌طلبان با انتخاب اشتباه بر پیکر خودشان وارد کردند. نباید این واقعیت تلخ را کنار گذاشت که تصمیم‌گیران و جهت‌دهندگان به اعضای شورا در بیرون از گود ارزیابی درست و جامعی از رقیب و مولفه‌های مهم بالادستی نداشتند.

اگرچه بعد از یک سوزن به اصولگرایان، لازم است اصلاح‌طلبان جوالدوزی هم به خودشان بزنند و متوجه باشند چطور دارند زمینه بهره‌برداری رقیب و نارضایتی مردمی را فراهم می‌کنند. اصلاح‌طلبان که در زمان انتخاب محمدعلی نجفی انسجام خود را نشان دادند، در فرصت دو ماهه انتخاب شهردار دومشان با اذعان به نداشتن گزینه‌هایی که همه جوانب مورد نظر را داشته باشد، اختلافاتی دامنه‌دار داشتند که بسیاری از این اختلافات را خودشان به بیرون از دامنه حزبی می‌کشاندند. باید قبول کرد که شورای پنجم که با جریان‌های سیاسی تلفیق شده، بسیار بیشتر از دوره‌های قبلی شورا جهت‌گیری سیاسی پیدا کرده و باید متوجه این آفت باشد.

 دولت هم هزینه «فتح‌الفتوح» نشان دادن برجام را داد

امیر محبیان در گفت و گو با روزنامه اعتماد گفت: «دولت هم هزینه «فتح‌الفتوح» نشان دادن برجام را داد. » او همچنین بیان می‌کند که « برجام در واقع انتخاب بین بد و بدتر برای ایران بود. » این استاد دانشگاه تاکید کرد که «نباید در برجام به عنوان یک راه‌حل موقت ماند؛ دلواپسان بعضا دغدغه‌های قابل فهمی دارند اما اصرار بر سودگیری از این برداشت برای برخورد سیاسی با یک جریان عملا دغدغه‌های آنها را فاقد حسن‌نیت می‌نمایاند، در حالی که شاید به‌واقع چنین نباشد.» محبیان در ادامه می گوید: روحانی طبعا رای لازم را برای دو دوره ریاست‌جمهوری گرفته است امّا فقط بالارفتن از نردبان قدرت مهم نیست، پایین‌آمدن از نردبان قدرت با اعتبار و احترام هم مهم است... دولت پذیرای تعامل روحانی نتوانست گره‌ها را کاملا باز کند، وضعیت رقبا معلوم است.

حسین الله کرم در پاسخ به سوالات روزنامه اعتماد نوشته است: الان بحث تضمین از اروپا از سوی رییس‌جمهوری مطرح است. ایشان(منظور روحانی است) ۱۲ سال پیش هم با اروپاییان به نتیجه نرسید اما بعد از آن برای برداشتن تحریم‌ها اروپا با امریکا همراه شد. بعدها آقای روحانی مذاکره با کدخدا را مطرح کرد به این مفهوم که اگر سال ۸۲ با اروپا به نتیجه نرسیده تصور این بود که اروپا رعیت است و می‌توان با امریکا به عنوان کدخدا مذاکرات را پیش ببرند که البته این‌بار کدخدا توافق را به هم زد. بنابراین اگر روحانی نتواند تضمین‌های لازم را از اروپا بگیرد باید برجام را آتش زد و موضوعی که مطرح کردید(عدم کفایت) رخ می‌دهد و در واقع می‌تواند حمایت‌ها برداشته‌شود.

ما اینیم

 روزنامه اعتماد امروز نوشت: محسن کوهکن نماینده لنجان که پیشگام دیگر همفکرانش در مجلس، فندک از جیب بیرون کشید، آگاه از ابعاد وسیع رسانه‌ای این اقدام گفته است: یکی از دوستانم که همان روز در اجلاسی در پاکستان شرکت داشت، نقل می‌کند ناگهان رییس اجلاسیه در میانه نشست یادداشتی به دستم داد که پرسیده بود آیا این درست است که نمایندگان ایران برجام و پرچم امریکا را در صحن علنی آتش زده‌اند؟! این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: نکته جالب اینکه این دوست بنده نیز ضمن تایید خبر، به مزاح گفته است که «ما اینیم!»

احمد امیرآبادی فراهانی می‌گوید: «آتش زدن پرچم اقدامی فراکسیونی نبود. بلکه تعدادی از نمایندگان به‌صورت خودجوش دست به این کار زدند و ربطی به فراکسیون نداشت. » این عضو اصولگرای هیات رییسه مجلس که تمایل به اظهارنظر بیشتر نداشت، صرفا تاکید کرد: «در شرایط فعلی حتما به انسجام و وحدت ملی نیاز داریم و همه گروه‌های سیاسی باید با یکدیگر متحد باشند؛ چراکه دشمنی واحد به‌نام ترامپ داریم. بنابراین باید با همدلی و هم‌فکری مسائل را حل کنیم.»

می‌خواهید آتش زدن پرچم آمریکا و برجام را به گردن من بیاندازید

سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به نامه نیوز می‌گوید اقدام هفته گذشته نمایندگان عضو این فراکسیون در آتش زدن پرچم آمریکا و برجام، بدون هماهنگی قبلی انجام شده و فراکسیون در جریان نبوده است.

دنبال خیال‌بافی نیستیم

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ترک بروکسل در جمع خبرنگاران گفت: اروپا متحد آمریکایی‌ها هستند و اروپا قرار نیست روابطش را با آمریکا کنار بگذارد اما در شرایط کنونی با سیاست‌هایی که ایالات متحده مخصوصا شخص آقای ترامپ اتخاذ کرده است الان برای اروپا زمان این است که ببیند چگونه منافع خودش را دنبال کند. ما دنبال خیال‌بافی نیستیم که اروپا رابطه‌اش را با آمریکا به هم بزند. نه چنین چیزی امکان‌پذیر است و نه اروپایی‌ها خودشان چنین حرفی می‌زنند بلکه دنبال این هستیم که اروپا از منافع خودش دفاع کند.

ظریف: دنبال خیال‌بافی نیستیم که اروپا رابطه‌اش را با آمریکا به هم بزند

  همچنان در خُماری برجام

امروز روزنامه کیهان در سرمقاله خود نوشت: معلوم نیست آقای ظریف سفر اروپایی رفته تا از آنها تضمین بگیرد پای تعهدات ضدتحریمی خود بمانند و با تحریم‌های ثانویه آمریکا مخالفت کنند یا بسته پیشنهادی اروپا را که نوعی دیکته تازه و باج‌خواهی نیابتی آمریکاست، بپذیرد و با خود به تهران بیاورد! متاسفانه برخی قرائن، ناظر بر احتمال دوم است... چند ماه دیگر که خیانت اروپا آشکار شد، امثال روحانی و ظریف شروع نکنند به خطابه‌های انقلابی علیه اروپا و به شعور مردمی که ذات غرب را مدت هاست شناخته‌اند، توهین کنند. اگر باید موضع انقلابی و ملی عزتمندانه گرفت - که باید گرفت- زمانش همین حالاست.

پروژه روحانی تمام شده است

تقی آزاد ارمکی در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان اظهار داشت: برجام پروژه روحانی بود و تمام شد. پروژه روحانی تمام شده است و هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد، 100 سال دیگر هم رئیس‌جمهور بماند، هیچ کاری نمی‌تواند کند... نه توانایی کار دیگری دارد، نه نیروهای او این چیزها را می‌فهمند. هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد...روحانی پروژه خود را انجام داده و هیچ کار دیگری از جمله رفع مشکلات اقتصادی را نمی‌تواند انجام دهد.

ارمکی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره احتمال نامزد شدن علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری می گوید: اینها بازی انتخاباتی خواهند ساخت، ولی پیروز انتخاباتی نخواهند بود. با ادامه نظر رهبری در مورد مشارکت حداکثری در انتخابات، اینها بازی انتخاباتی خواهند کرد، ولی پیروز انتخابات کس دیگری خواهد بود. یعنی این افراد خواهند آمد و حرف‌های خود را خواهند زد، اما به نظر من فرد دیگری خواهد آمد و اینها را افشا خواهد کرد و پیروز انتخابات خواهد شد. در این شرایط عبور از لاریجانی و جهانگیری رخ خواهد داد. ولیکن اگر شرایط به گونه دیگری باشد به این معنی که به گونه‌ای جامعه کنترل شود، آنگاه لاریجانی یا جهانگیری می‌توانند بیایند.

آزاد ارمکی گفت: از نظر من بازیگر اصلی اصولگرایان هستند چون مساله اصولگرایی مساله کاهش نابرابری اقتصادی و فقرزدایی است. به این دلیل می‌توان گفت اصولگرایی بازپیروز انتخابات می‌شود.

فراکسیون ها در اندیشه تسخیر صندلی های بالا نشین مجلس

محمد بادامچی، عضو فراکسیون امید درباره جلسه صبح روز گذشته این فراکسیون به «ابتکار» گفت: «صبح روز سه شنبه در فراکسیون امید درباره انتخابات هیات رئیسه مجلس به طور جدی وارد بحث و تبادل نظر شدیم و برای هیات رئیسه مجلس و کمیسیون ها قصد داریم به طور کاملا جدی ورود کنیم و برای همه کرسی ها اعم از ریاست و سایر سطوح نامزد معرفی خواهیم کرد و فعالتر از دو سال گذشته در این باره ورود خواهیم کرد.» نماینده مردم تهران در مجلس افزود: «به تعداد کرسی های هیات رئیسه فراکسیون امید نامزد خواهد داشت مگر اینکه در مذاکرات بعدی فراکسیون های سیاسی دیگر بخواهند با ما وارد مذاکره شوند و با ما ائتلاف کنند».

غلامرضا حیدری هم دلیل موفق نبودن فراکسیون امید در انتخابات هیات رئیسه قبلی را عهدشکنی برخی افراد دانست که به آنها قول دادند ولی از طرفی بدعهدی کردند و لحظه رای دادن نظر خود را تغییر دادند و عهد شکستند.

  اصولگرایان خوشبین نباشند، باید اشکالات را برطرف کرد

محمدرضا میرتاج الدینی، عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به نامه نیوز گفت: این احتمال که در انتخابات مجلس سال 98 و ریاست جمهوری 1400 تغییر ذائقه سیاسی در جامعه اتفاق بیفتد و اقبال به سمت اصولگراها باشد بیشتر است...جبهه جریان انقلابی اصولگرا نیز نباید خوشبینانه نگاه کنندبلکه اشکالات  را برطرف و آسیب شناسی کنند.

 واکنش وزیر کشور به تخریب ویلای منتسب به وی در ساوجبلاغ

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در واکنش به خبر تخریب ویلای متعلق به وی در ساوجبلاغ گفت که این خبر دروغ است.