با دلار 4200 تومان نمی‌توان همه کالا‌ها را تامین کرد/افزایش قیمت غیر قانونی است

گروه اقتصادی الف،   3970224028 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان نمی‌توان همه کالا‌ها را تامین کرد، گفت: هرگونه افزایش قیمت غیر قانونی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛  بررسی نتایج جلسه غیرعلنی مجلس درباره مسائل ارزی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 23 اردیبهشت ماه بود که با حضور غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شوای اسلامی و هادی قوامی نایب رئیس کمیسیون مذکور برگزار شد.

در ابتدای برنامه غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شوای اسلامی اظهار کرد: در جلسه غیرعلنی امروز تیم اقتصادی دولت، گزارش‌هایی از کار‌های انجام شده و در دست اقدام ارائه کردند.معاون اول رئیس جمهور بحث کاملی را مطرح کرد، اما در حوزه موضوعات و مطرح شدن همه سوالات زمان کافی وجود نداشت.

وی با بیان این که مجلس از ورود دولت به موضوع بازار ارز رضایت دارد، تصریح کرد: هر چند دولت دیر به موضوع ورود پیدا کرد، اما برنامه‌هایی که تنظیم کرده امیدوار کننده است، البته باید بگوییم در این خصوص نیاز به تلاش بیش‌تری است.باید به دولت کمک کنیم تا در این مسیری در پیش گرفته با سرعت بیش‌تری پیش برود و اگر در محلی هم خطایی باشد، این ما هستیم که باید مانع آن شویم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که عدم تعادل در عرضه و تقاضای ارز باعث افزایش قیمت آن شد، افزود: دولت برای مدیریت این موضوع باید کار می‌کرد.

وی مسائلی، چون افزایش تقاضا و خروج سرمایه ارزی را عامل افزایش قیمت بازرار ارز دانست و ادامه داد: دولت برای مدیریت این بازار مجبور به کاهش تقاضا شد و‌ این موضوع باعث خروج برخی کالا‌ها از لیست ارزی شد و امروز این موضوع محل بحث دولت و مجلس است و دولت نتوانسته در مورد آن درست پاسخ دهد.

تاجگردون با بیان این که امروز دیگر کالا‌های واسطه‌ای جز لیست دولت نیست، گفت: در سیاست‌های قبلی، واحدی برای تامین این کالا‌ها وجود داشت، اما امروز که آن را نداریم باید بازاری برای تامین کالا‌ها ایجاد کنیم.

با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان نمی‌توان همه کالا‌ها را تامین کرد، پس باید بازار آن را ایجاد کرد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان نمی‌توان همه کالا‌ها را تامین کرد، پس باید بازار آن را ایجاد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی قیمتی را برای ارز اعلام کرده و قیمتی هم در بازار آزاد وجود دارد، کدام‌یک باعث قیمت گذاری بازار کشور می‌شوند، بیان کرد: صدای موضوع دوم بلندتر است، اما واقعیت اقتصاد همان بحث اول یعنی قیمت‌گذاری توسط بانک مرکزی است و ما باید صدای موضوع دوم را از بین ببریم.

تاجگردون با بیان این که قیمت بازار آزاد تاثیری در حدود ۵ درصد بر قیمت‌گذاری‌ها دارد، تصریح کرد: این موضوع نقش زیادی در اقتصاد ندارد. خروج ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار سرمایه داریم در حالی که می‌گوییم برای سرمایه‌گذاری خارجی نیاز به ۶۰ میلیارد داریم عدد بالایی است، اگر مانع خروج ۲۵ هزار میلیارد دلار از کشور شویم دیگر به این بحث‌ها نیازی نیست.

در ادامه برنامه هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شوای اسلامی درباره جلسه امروز اظهار کرد: آنچه که در این جلسه باید مطرح می‌کردیم نرخ ارزی بود که دولت آن را اعلام کرد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: در گذشته بازار به نحوی بود که عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می‌کرد، اما به دلیل اتفاقات سال ۹۶ از جمله پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تلاش وی برای ایجاد شوک در بازار اقتصادی کشورمان، دولت را با مشکلات هم داخلی و هم خارجی مواجه کرد.

نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان را تصویب کردیم و مابقی نرخ‌ها، قاچاق است

وی ادامه داد: دولت برای مدیریت بازار، ارز نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان را تصویب کرد که این نرخ پایین‌تر از نرخ تعادلی بازار بود و همین باعث شد بخشی از تقاضا‌ها رد شود. همین نرخ را در کشور داریم و مابقی نرخ‌های قاچاق است و قصد داریم آن را حفظ کنیم و دولت نیز باید برای حفظ آن بازار میانی را تشکیل دهد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که آنچه که مورد تاکید ما است تشکیل بازار میانی توسط دولت است، افزود: اگر دولت این بازار را ایجاد نکند قادر نخواهد بود از نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان حراست کند.

وی با بیان این که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد دلاری شده، گفت: این چنین اتفاقات ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد؛ در سال‌ها ۹۵ و ۹۶ شرایط به گونه‌ای بود که سرمایه زیادی از کشور خارج شد.

قوامی تصریح کرد: دولت باید روی کاهش تقاضا، مدیریت تقاضا و افزایش عرضه برنامه داشته باشد، برای نمونه دولت در سال گذشته ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو کالایی سفارش داده که امکان تولید در داخل بوده و اگر جلوی آن گرفته شود می‌توان تقاضا را مدیریت و کاهش داد.

نمی‌خواهیم نرخ دلار را ۴ هزار و ۲۰۰ تومان نگاه داریم

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که قیمت بانک مرکزی و یا قیمت بازار آزاد کدام‌یک بر بازار کشور تاثیر دارد، گفت: بازار نرخ دوم نگه‌دارنده بازار نرخ اول است؛ ما نمی‌خواهیم نرخ دلار را ۴ هزار و ۲۰۰ تومان نگاه داریم.

وی ادامه داد: بر اساس آمار مرکز آمار ایران در یازده سال وضعیت شغلی از حدود ۲۰ میلیون به بیش از ۲۲ میلیون نفر رسیده، اما وقتی در آمار ریز می‌شویم، می‌بینیم برای نمونه تعداد کارفرما‌ها که موتور محرک و عرضه کننده ارز هستند از ۱ میلیون و ۲۳۳ هزار نفر به ۸۱۲ هزار نفر رسیده که نشان می‌دهد سیاست‌های دولت‌های مختلف، چون شرایط کارآفرینی را محیا نکردند نتوانسته‌ایم بازار جدید ایجاد کنیم تا کارآفرینان بتوانند کالای خود را صادر کند و ارز وارد کند؛ دولت وظیفه دارد شرایط را برای کارآفرینان ایجاد کند.

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه باید متناسب با درآمدهای ارزی، ریال را خرج کرد گفت: دولت نباید دست به رفتارهای غیرقانونی بزند، زیرا در این صورت هم ذهن مجلس مشوش و هم تصمیمات دولت متزلزل می‌شود. تورم لجام گسیخته در جامعه مهار شده است، به طوری که برای مهار تورم سیاست انقباضی لازم بود که توانست به خوبی اثر خود را بر جا بگذارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تولید کنندگان تحت فشار قرار دارند لذا باید در راستای حمایت از آنها اقداماتی صورت گیرد افزود: اقتصاد کشور اقتصادی بسته نیست، لذا اگر نرخ تورمی را در جامعه ایجاد کنیم که در تولید کننده انگیزه ایجاد شود، می تواند موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه هرگونه افزایش قیمت غیر قانونی است عنوان کرد: در قانون بودجه سال 97، سقف افزایش حقوق 20 درصد و به صورت پلکانی تعیین شده است، عدم توجه به تفاهم و برداشت دیگری از متن قانون ، توسط دولت سبب ایجاد اختلاف نظر در این خصوص شده است ، افزایش ۲۰ درصدی حقوق برای کف حقوق بگیران است.در قانون بودجه ما می خواستیم افزایش حقوق کارکنانی که حقوق های پایینی می گیرند به حقوق کارکنانی که پرداختی بالا دارند نزدیک شود.

تاجگردون با اشاره به تعیین سقف برای پاداش بازنشستگی کارکنان دولت، گفت: عملکردها نشان می دهد بسیاری از کارکنان در آستانه بازنشستگی، پیش از عید خود را بازنشسته کردند و تقریبا پاداش بازنشستگی کسانی که شب عید کنار رفتند تا به قانون سال 97 برنخورند، یک عدد میلیاردی است که سبب نگرانی شده است.

در سال های اخیر با ریزش کارآفرینان روبرو هستیم

وی با بیان اینکه ۹۸۷ نفر در ایران در دستگاه های مختلف بالای ۴۰۰ میلیون تومان پاداش گرفتند خاطرنشان کرد: 60 تا 70 درصد کارکنان حقوق های زیر دو و نیم میلیون دریافت می کنند، شکاف جدی بین پاداش بازنشستگان بود که باید متعادل می‌شود.

هادی قوامی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه باید شرایط اجتماعی را برای کارآفرینان مهیا کنیم، متاسفانه در سال های اخیر با ریزش کارآفرینان روبرو هستیم گفت: ارزش افزوده سبب زمین‌گیر شدن تولید شده، طبق گزارش دیوان محاسبات ۱۷ هزار میلیارد تومان از درآمد دولت واریز نشده است، لذا دولت در تخصیص اعتبارات عمرانی دچار کمبود شده است.

وی با اشاره به اینکه باید محیط کسب و کار را مساعد کرد افزود: دولت باید منظور قانونگذار را تامین کند، باید تمهیداتی را فراهم کرد تا قانون اجرایی شود.

قوامی با اشاره به اینکه باید برخی تقاضاهای دولت و مردم برای افزایش درآمدهای داخلی و کاهش نیاز به ارز به سمت کالاهای ایرانی سوق یابد گفت: ناچاریم برای بهبود شرایط تولید کنندگان مقداری تورم را بپذیریم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به افزایش حقوق کارمندان برای امسال در دولت گفت: نوعی نامهربانی یا توجه نکردن به تفاهم با­مجلس یا برداشت دیگر از متن قانون بودجه انجام شده، آنچه که در مجلس تصویب شد افزایش 20 درصدی کف حقوق کارمندان بود و ­برای بقیه حقوق ها به روش پلکانی ­افزایش می شود، اما­ اکنون دولت افزایش حقوق را بین 12 تا 6 درصد اعمال کرده است.

وی با بیان اینکه ­هرچه با دولت گفتگو می کنیم نمی پذیرد و پاسخ جدی نمی ­دهد، ادامه داد: مجبور هستیم نظر استفساریه را برای افزایش حقوق کارمندان به صحن علنی مجلس ارائه دهیم و آن را به قانون تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد : در سال 97 سقف پاداش را حدود 280 میلیون تومان قرار دادیم، اما افرادی که حقوق آنها بالای 8 میلیون تومان بود بر این اساس ضرر می کردند، 987 نفر در دستگاه ها و شرکت های دولتی و بانک ها پاداش بازنشستگی بیش از 400 میلیون تومان گرفته و آخر سال 96 خود را بازنشست کرده اند.

تاجگردون با اشاره به اینکه 200 نفر از این افراد بیش از 600 میلیون تومان پاداش گرفته اند و فردی نیز یک میلیارد و 280 میلیون تومان پاداش گرفته است عنوان کرد: 14 نفر از کسانی که بیش از 400 میلیون تومان پاداش گرفته اند و خود را در سال 96 بازنشسته کرده اند امسال دوباره به کار بازگشته اند لذا، از دولت خواسته ایم این افراد که سطح ­آنها معاون وزیر است از سیستم دولتی کنار بگذارد­و در بخش خصوصی به کار گرفته شوند.

وی با اشاره به اینکه مجلس نشان داد که در مباحث اقتصادی با دولت همسو است، افزود: در بودجه هزار میلیارد جایزه صادراتی در نظر گرفته شده است، اما باید مابه‌التفاوت ارز را با مابه‌التفاوت جایزه صادراتی پایین بیاوریم .
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۳۸۸۸۰۷:۱۱:۴۱ ۱۳۹۷/۲/۲۴
اقدام اخیر دولت تحت تک نرخی کردن ارز فقط افزایش قیمت ارز دولتی بود نه تک نرخی کردن ان .چرا حقایق را وارونه جلوه می ده اقای روحانی و بانک مرکزی ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  22. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین