«جامعه‌شناسی از چه معضلی رنج می‌برد؟»؛ استیون کول؛ ترجمه‌ی عبدالحسین کلانتری؛ ترجمان نقد جامعه‌شناسی آکادمیک

دکترعلی غزالی‌فر*،   3970223105 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اوضاع جامعه‌شناسی خوب نیست، اما فقط یک مشکل ندارد. حتی مشکلات آن از یک نوع هم نیست، بلکه از مجموعه‌ای از مشکلات گوناگون رنج می‌برد. همین امر باعث می‌شود که عده زیادی از منظرهای گوناگون به این مسئله بپردازند و هر کدام بخشی از معضلات آن را نشان دهند

نقد جامعه‌شناسی آکادمیک

«جامعه‌شناسی از چه معضلی رنج می‌برد؟»

نویسندگان: مجموعه نویسندگان

گردآورنده: استیون کول

مترجمان: گروه مترجمان

سرپرست مترجمان: عبدالحسین کلانتری

ناشر: ترجمان علوم انسانی، چاپ اول 1394

517 صفحه، 33000 تومان

 

در صورت تمایل می‌توانند کتاب «جامعه‎‌شناسی از چه معضلی رنج می‌برد؟» را از اینجا خریداری کنید.

 *****

کسی فکرش را نمی‌کرد که یک خانم دست به چنین کارهای خشک و خشنی بزند، اما زد. آن‌قدر زد تا عاقبت او را بانوی آهنین لقب دادند. مارگارت تاچر (1925-2013)، در مقام اولین نخست‌وزیر زن در تاریخ بریتانیا، مشت‌های آهنین خود را فقط بر سر امور اقتصادی و سیاسی نکوبید، بلکه گاهی آنها را در حلق دانشگاه‌ها نیز فرو می‌کرد. از جمله کارهای درخشانی که کرد تحت فشار قراردادن رشته‌های جامعه‌شناسی بود. او بودجه و امکانات آنها را دچار مشکل اساسی کرد؛ زیرا اعتقاد داشت که جامعه‌شناسی "به‌درد" نمی‌خورد و باید بساط این‌گونه چیزهای بی‌فایده و بیهوده را برچید. این‌گونه بود که کل دم‌ودستگاه جامعه‌شناسی بریتانیا را در دهه هشتاد میلادی به‌خوبی دچار مشکل کرد. این فقط یکی از مشکلاتی است که از بیرون به این دانش تحمیل شد. اما مشکلات جامعه‌شناسی بیش از اینهاست و امروزه هم کمتر از گذشته نیست؛ البته اگر بیشتر نشده باشد. جامعه‌شناسی از درون هم دچار مشکلات گوناگونی است. همچنین هیچ‌کدام از این موارد مختص به کشورهای غربی هم نیست.

در ایران، جامعه‌شناسی، به عنوان یک رشته دانشگاهی، به صورتی درآمده است که آشنا و غریبه از آن می‌نالند. استادان و پژوهشگران و دانشجویان این رشته از وضع موجود شکایت می‌کنند. مسئولان و مدیران نهادهای مختلف هم از آن خرسند نیستند. علی‌رغم این اشتراک در نارضایتی، دلایل هر گروه بسیار متفاوت است. به همین دلیل، پیشنهاد هر دسته برای دست یافتن به وضع مطلوب هم متفاوت است. برخی برآنند که جامعه‌شناسی رایج، دانشی سکولار است و باید جامعه‌شناسی اسلامی-ایرانی داشته باشیم. در مقابل عده‌ای اصرار دارند که سرشت این رشته سکولار است و هر گونه دینی‌سازی آن در واقع به معنای ویرانگری این دانش است. این از جهت محتوایی. اشکالات ساختاری هم کم نیستند. استادان از عملکرد دانشجویان گله می‌کنند. دانشجویان از استادان دل پر دردی دارند. و هر دو گروه به‌طور اساسی از دانشگاه‌ها دلخورند. با این وضع نابسامان چه باید کرد؟

واقعیت این است که فقط ما نیستیم که با این مسئله دست به گریبان هستیم. در بسیاری از کشورها، از جمله کشورهای پیشرفته غربی، هم این مشکل به وضوح دیده می‌شود. جالب است بدانیم که استادان آمریکایی هم از رواج این امر شکایت دارند که دانشجویان جامعه‌شناسی نه تنها اهل مطالعه نیستند، بلکه همه مطالب را یکی دو روز مانده به امتحانات پایان ترم می‌خوانند و امتحان می‌دهند و بعد همه را فراموش می‌کنند. برای این‌که امکان هرگونه بازیابی اطلاعات جامعه‌شناختی را هم منتفی کنند، کتاب‌های خود را می‌فروشند. وخامت اوضاع به حدی جدی است که استیون کول تصمیم می‌گیرد از صاحب‌نظران این رشته بخواهد هر کدام مقاله‌ای در این زمینه بنویسند. این کتاب مجموعه‌ای است از شانزده مقاله برتر از میان آن مقالات بسیار.

اوضاع جامعه‌شناسی خوب نیست، اما فقط یک مشکل ندارد. حتی مشکلات آن از یک نوع هم نیست، بلکه از مجموعه‌ای از مشکلات گوناگون رنج می‌برد. همین امر باعث می‌شود که عده زیادی از منظرهای گوناگون به این مسئله بپردازند و هر کدام بخشی از معضلات آن را نشان دهند. در این اثر شاهد چنین تنوعی در دیدگاه‌ها هستیم؛ فمنیسم، مارکسیسم، پست‌مدرنیسم از جمله دیدگاه‌هایی هستند که پیروان آنها از آن منظر به نقد و بررسی جامعه‌شناسی پرداخته‌اند. اما مشکلات مشترک کلان هم وجود دارد که در مقالات تکرار می‌شوند. مسئول این پروژه، دکتر استیون کول، این موارد را در این زمینه برمی‌شمرد: ایدئولوژی‌زدگی، عدم پیشرفت و اجماع، تضاد میان فرهنگ بومی کشور و طرز تفکر جامعه‌شناختی، پست‌مدرنیسم، زبان، تنزل دانشجویان، عدم احترام و همکاری سازنده میان استادان و مشکل در تعمیم پذیری. منظور از مورد اخیر این است که بسیاری از جامعه‌شناسان گمان می‌کنند که می‌توانند از زاویه دید کوچک خود همه چیز را ببینند و بفهمند و درباره همه جهان حکم کلی صادر کنند.

از طرفی، استادانی هم هستند که می‌گویند برخی از آن‌چه مشکلات جامعه‌شناسی نامیده می‌شود، در واقع محدودیت‌های ذاتی این رشته است. به عنوان نمونه این دانش به چیزهایی می‌پردازد که بسیار متغیر هستند و تا بخواهد آنها را از جهت نظری به چنگ آورد و حل‌و‌فصل کند، موضوع عوض شده است! از این روی، گویی این دانش همیشه از واقعیت عقب می‌ماند. در هر صورت، جامعه‌شناسی همانند دیگر دانش‌ها محدودیت‌هایی دارد که از آنها گریزی نیست. البته برخی هم اعتقاد دارند که وضع چندان بدی هم ندارد و این‌طور نیست که قبلا حالت ایده‌آلی داشته است. عده‌ای هم مشکلات آن را داخلی و گروهی مشکلات را ناشی از عواملی بیرونی می‌دانند. پروفسور پیتر برگر، جامعه‌شناس سرشناس آمریکایی، بر این باور است که مشکلات جامعه‌شناسی امروز زیر سر جامعه‌شناسان است؛ زیرا بسیاری از آنان افرادی هستند کوته‌نظر، پیش‌پاافتاده و ایدئولوژی‌زده. همچنین، برخی از نویسندگان از روش‌های کمی دفاع می‌کنند و بعضی دیگر جانب روش‌های کیفی را می‌گیرند.

ویژگی مهم این اثر آن است که نقد و بررسی‌ها به هیچ وجه از نوع کلی‌گویی نیست، بلکه کاملا دقیق است و امور مشخصی را نشانه می‌گیرد. برای این‌که نوع و جزئیات امورِ مورد توجه مقاله‌نویسان بهتر معلوم شود، می‌توان این موارد را به عنوان مثال نام برد: واحدهای درسی مقدماتی دوره کارشناسی این رشته، افرادی که در ارتباط با این رشته باید استخدام شوند، نظام ارزش‌یابی درسی، چگونگی مقالات مجلات آکادمیک، ویژگی‌های متون جامعه‌شناسی، نحوه سروکله زدن با نظریات، سبک‌های گوناگون نوشتن متون جامعه‌شناختی.

روی هم رفته، شانزده مقاله همگی انتقادی هستند اما بسیار متفاوت. در آنها علاوه بر توصیف وضع فعلی، تامل در آینده و تلاش برای ارائه راه‌حل نیز به چشم می‌خورد. لذا کتاب بدبینانه و نومیدانه نیست، بلکه با هدف سازندگی نوشته شده است. یکی از امور نویدبخش این است که در جامعه‌شناسی جریان‌های حاشیه‌ای جالبی وجود دارد که علی‌رغم نادیده گرفته شدن، پتانسیل‌های بالایی دارند و امروزه می‌توانند افق‌های جدیدی را در پژوهش‌های جامعه‌شناختی به روی اهل این رشته بگشایند. مقاله پایانی، "نوشتن از پیرامون جامعه‌شناسی"، به‌طور کامل، چه از جهت صوری و چه از جهت محتوایی در همین ارتباط است. نویسندگان این مقاله با استفاده از نظریات پست‌مدرن مقاله‌ای را ابداع کرده‌اند که بسیار جالب و خواندنی است. این زن و شوهر ماجراهای روزمره و زندگی شخصی خود را در کنار نظریات کلان جامعه‌شناسی قرار داده‌اند.

این کتاب در اصل نقد جامعه‌شناسی آمریکایی است، اما بسیاری از مطالب آن برای جامعه‌شناسی در ایران هم کاملا سودمند است و اساسا با همین غرض ترجمه شده است؛ زیرا علاوه بر اشتراکاتی که بین آنها وجود دارد، باید به این نکته هم توجه کرد که جامعه‌شناسی آمریکایی امروزه، به‌نوعی، الگوی جامعه‌شناسی در بسیاری از کشورها شده است. بر این اساس، نقدِ آن، نقد الگو و افقی است که پیشاپیش می‌توان مشکلات آن را دید و از آن رهید.

 

*دکترای فلسفه

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین