برکات مذاکرات/ «عدم اعتماد به آمریکا» در بیانات رهبر معظم انقلاب

گروه سیاسی الف،   3970223032 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

یکی از برکات همین مذاکرات اخیر این بود که دشمنی آمریکایی‌ها و مسئولین دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا با ایران و ایرانی، با اسلام و مسلمین آشکار شد، برای همه مدلّل شد، همه این را فهمیدند. می‌شنوید لحن‌های این‌ها را، حرف‌های این‌ها را...

برکات مذاکرات/ «عدم اعتماد به آمریکا» در بیانات رهبر معظم انقلاب

به گزارش‌‌میزان، آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند؛ این گزاره‌ای است که در طول ۴ دهه اخیر به کرات ثابت شده است؛ هر بار نیز که عده‌ای در داخل بر مبنای خوشبینی ساز مذاکره با آمریکا را کوک کرده‌اند، رهبر بصیر انقلاب بر مبنای تجربه‌ای تاریخی و همچنین شناخت عمیق از خوی بی‌انت‌های سلطه‌جویی آمریکایی‌ها، بر این گزاره که «آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند» تاکید کرده‌اند.

بار‌ها و بار‌ها گفتم به آمریکا اعتماد نکنید!
مقام معظم رهبری، در بازدید روز چهارشنبه هفته گذشته‌شان از دانشگاه فرهنگیان و سخنرانی در میان اساتید و دانشجویان این دانشگاه، بار دیگر بر این گزاره تاکید فرمودند و بیان داشتند «امّا راجع به برجام؛ خب، بنده از روز اوّل بار‌ها و بار‌ها گفتم به آمریکا اعتماد نکنید! هم در جلسات خصوصی این را گفتم، هم در جلسات عمومیِ مردمی گفتم؛ در جلسات خصوصی بیشتر هم این را گفتم؛ گفتم به این‌ها اعتماد نکنید؛ اگر میخواهید قرارداد ببندید، تضمین‌های لازم را فراهم بکنید، بعد صحبت کنید، بعد قرارداد ببندید، بعد امضا کنید؛ به حرفِ این‌ها اعتماد نکنید».

در مهرماه سال ۹۲، در حالیکه حدود سه ماه از روی کارآمدن دولت یازدهم می‌گذشت مذاکرات مقدماتی میان ایران و ۱+۵ برای حصول یک نقشه راه جهت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای به صورت نوبه‌ای در شهر‌های وین و ژنو در جریان بود.

به آمریکایی‌ها بدبینیم
در همان مقطع (۱۳ مهر ۹۲) مقام معظم رهبری طی بیاناتی در مراسم تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه شهید ستاری، ضمن حمایت از تحرک دیپلماسی دولت، گفتند: «ما به هیئت دیپلماسی ملّت عزیزمان و دولت خدمتگزارمان خوشبین هستیم؛ البتّه به آمریکایی‌ها بدبینیم؛ به آن‌ها هیچ اعتمادی نداریم. ما دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا را دولتی غیرقابل اعتماد میدانیم؛ دولتی خودبرتربین، دولتی غیرمنطقی و عهدشکن، دولتی سخت در پنجه‌ی تصرّف و اقتدار شبکه‌ی صهیونیسم بین‌المللی - که به‌خاطر رعایت خواسته‌ها و منافع نامشروع شبکه‌ی صهیونیستی بین‌المللی مجبورند با رژیم غاصب و جعلی اشغال‌کننده‌ی فلسطین مماشات کنند...»

احساس بی‌اعتمادی و بیزاری نسبت به دولت آمریکا 
یکماه بعد از آن در تاریخ در آبان ماه ۹۲، در حالیکه برشدت تحرک دیپلماتیک دولت یازدهم برای حصول توافق مقدماتی با ۱+۵  افزوده شده بود، مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۹۲ در دیدار دانش آموزان و دانشجویان، فرمودند: «این رویکرد استکباری که آمریکایی‌ها دارند و از ده‌ها سال پیش تا امروز هم ادامه دارد، موجب شده است که در ملّتهای دنیا یک احساس بی‌اعتمادی و بیزاری نسبت به دولت آمریکا به‌وجود بیاید؛ این مخصوص کشور ما نیست؛ هر ملّتی به آمریکا اعتماد کرد، ضربه خورد؛ حتّی آن کسانی که دوست آمریکا بودند. حالا در کشور ما دکتر مصدّق به آمریکایی‌ها اعتماد کرد؛ برای اینکه بتواند خود را از زیر فشار انگلیس‌ها نجات بدهد، به آمریکایی‌ها متوسّل شد؛ آمریکایی‌ها به جای اینکه به دکتر مصدّق که به آن‌ها حسن ظن پیدا کرده بود کمک کنند، با انگلیس‌ها همدست شدند، مامور خودشان را فرستادند اینجا و کودتای ۲۸ مرداد را راه انداختند. مصدّق اعتماد کرد، کتکش را [هم]خورد؛ حتّی کسانی که با آمریکا میانه‌شان هم خوب بود و به آمریکا اعتماد کردند، ضربه‌اش را خوردند».

دشمنی آمریکایی‌ها با ایران و ایرانی، با اسلام و مسلمین آشکار شد
در ۱۹ دیماه ۱۳۹۲ در حالیکه بیش از یکماه از حصول توافق مقدماتی ژنو میان ایران و ۱+۵ می‌گذشت و در داخل، جو غالب حکایت از نوعی خوشبینی به طرف غربی و در راس آن‌ها آمریکا داشت، مقام معظم رهبری طی سخنانی در دیدار مردم قم، فرمودند: «یکی از برکات همین مذاکرات اخیر این بود که دشمنی آمریکایی‌ها و مسئولین دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا با ایران و ایرانی، با اسلام و مسلمین آشکار شد، برای همه مدلّل شد، همه این را فهمیدند. می‌شنوید لحن‌های این‌ها را، حرف‌های این‌ها را؛ آنجایی که اقدام نمیکنند، میگویند نمیتوانیم - راست میگویند، نمیتوانند - و اگر میتوانستیم تاروپود صنعت هسته‌ای ایران را بکلّی از هم جدا کنیم، میکردیم، امّا نمیتوانیم. بله، البتّه نمیتوانند. چرا نمیتوانند؟ چون این ملّت اراده کرد که در این مسئله و در همه‌ی مسائل خود روی پای خودش بایستد و ایستادگی کند، ابتکار خودش را به میدان بیاورد؛ و آورد؛ [بنابراین]دشمن نمیتواند کاری بکند؛ در همه‌ی مسائل همین‌جور است».

۲۳ تیر ۱۳۹۴، سند توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ یا همان برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» در هتل کوبورگ شهر وین منعقد شد. فردای همان روز کافی بود نگاهی به تیتر اکثر روزنامه‌های کشور انداخت که چه حرارت و جوی نه تنها پیرامون ادعای پایان تحریم‌ها بلکه تلویحا پیرامون پایان تخاصم ایران و آمریکا، شکل گرفته بود.

سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد
در همین اثنا چند روز بعد در ۲۷ تیرماه رهبر بصیر انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر، بار دیگر عمق دوراندیشی و حازمیت خود را در خصوص شناخت خوی استکباری آمریکا نشان دادند و فرمودند: «با این مذاکرات و با متنی که تهیّه شده است، در هر صورت سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد. همان‌طور که بار‌ها تکرار کردیم، ما با آمریکا در مورد مسائل گوناگون جهانی و منطقه‌ای مذاکره‌ای نداریم؛ در مورد مسائل دوجانبه مذاکره‌ای نداریم؛ گاهی در موارد استثنائی مثل این مورد هسته‌ای، بر اساس مصلحت، مذاکره کرده‌ایم؛ این مورد هم فقط نبوده است، قبل از این هم مواردی بوده است که من در سخنرانی‌های عمومی قبلی به آن‌ها اشاره کرده‌ام. سیاست‌های آمریکا در منطقه با سیاست‌های جمهوری اسلامی ۱۸۰ درجه اختلاف دارد».

معظم‌له در همان روز عیدفطر سال ۹۴ (۲۷ تیر) در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی، در حالیکه با توجه به انعقاد برجام در چند روز قبل از آن، انتظار مستمعین خارجی این دیدار عدم موضعگیری رهبر ایران علیه خوی استکباری آمریکا بود، خطاب به آمریکایی‌ها فرمودند: «شما آمریکایی‌ها، شما سیاستمداران آمریکا در نهایتِ بی‌انصافی حرف میزنید و قضاوت میکنید؛ [حتّی در مورد]واقعیّات واضح».

دشمنیِ رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی یا دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا با ما از اوّل تا حالا هیچ کم نشده
مقام معظم رهبری در شهریور ماه سال ۹۴ نیز در شرایطی که باز هم جو غالب نوعی القای حسن نیت به آمریکا بود در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت، تاکید فرمودند که «یک نکته‌ای را من در این مسئله‌ی هسته‌ای و تمام شدن مسئله‌ی هسته‌ای در ذهنم هست که جزو نگرانی‌های من است، جزو دغدغه‌های بنده است و آن این است که ما توجّه کنیم به هدف‌هایی که دشمنان صریح جمهوری اسلامی در ذهن خودشان دارند میپرورانند و کار‌هایی که میخواهند انجام بدهند. مسلّم است که دشمنی‌های دشمنان جمهوری اسلامی از اوّل انقلاب تا حالا کاسته نشده؛ بله، یک جا‌هایی دشمنی‌ها و اِعمال دشمنی مهار میشود -در این شکّی نیست- لکن این به‌معنای این نیست که دشمنی‌ها کم شده. اعتقاد ما این است که دشمنیِ رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی یا دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا با ما از اوّل تا حالا هیچ کم نشده...»

سازش با آمریکا مشکلات کشور را به‌هیچ‌وجه حل نمیکند
در ۱۳ آبان سال ۹۵ درحالیکه حدود ۱۰ ماه از اجرایی شدن برجام می‌گذشت، مقام معظم رهبری در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان، ضمن بیان تحلیلی دقیق از منطق و عقلانیت مستتر در استکبار ستیزی و آمریکا ستیزی ملت انقلابی ایران و تلاش دو گروه وابستگان و ازنفس‌افتاده‌ها در داخل برای القای بی‌منطق بودن این مشی نظام، فرمودند: «فکر غلط و خطائی که این هم باز دارد به‌نحوی از سوی آمریکایی‌ها تزریق میشود و کسانی هم در داخل آن را ترویج میکنند و از اوّلی خطرناک‌تر است، این است که اگر ما با آمریکا سازش کنیم، مشکلات کشورمان حل خواهد شد. [این]از آن اشتباهات عجیب‌وغریب و بسیار خطرناک [است]. [میگویند]اگر ما با آمریکا سازش کردیم، مشکلات کشور حل میشود. خب، حالا ده تا دلیل میشود شمرد برای اینکه این حرف غلط است، این حرف دروغ است، این حرف فریب است. سازش با آمریکا مشکلات کشور را به‌هیچ‌وجه حل نمیکند؛ نه مشکلات اقتصادی را، نه مشکلات سیاسی را، نه مشکلات امنیّتی را، نه مشکلات اخلاقی را، بلکه بدتر خواهد کرد. ده پانزده دلیل وجود دارد و میشود شمرد و ردیف کرد برای این قضیّه؛ آخری‌اش همین قضیّه‌ی برجام است. من چقدر در طول مذاکرات گفتم که این‌ها بدعهدند، این‌ها دروغگویند، این‌ها پای حرفشان نمی‌ایستند؛ حالا ملاحظه میکنید! امروز آن کسی که دارد میگوید آن‌ها بدعهدند دیگر من [فقط]نیستم؛ مسئولین محترم کشور، خود مذاکره‌کنندگان ما که این‌همه زحمت کشیدند، یک سال و خرده‌ای مذاکره کردند، رفتند، نشستند، برخاستند؛ ده روز، پانزده روز، بیست روز خارج از کشور، پشت میز مذاکره با آن‌همه زحمت، عرق ریختند، زحمت کشیدند، آن‌ها دارند میگویند».

بسیاری از مسائل ما با آمریکا اساساً قابل حل نیست
معظم‌له در ۲۲ خرداد سال ۹۶ نیز در دیدار مسئولان عالی نظام، فرمودند: «بسیاری از مسائل ما با آمریکا اساساً قابل حل نیست، علّت هم این است که مشکل آمریکا با ما، خود ما هستیم - یعنی خود جمهوری اسلامی- مشکل این است. نه انرژی هسته‌ای مشکل است، نه حقوق بشر مشکل است؛ مشکل آمریکا با نفْس جمهوری اسلامی است. اینکه یک دولتی، یک نظامی، یک حکومتی به وجود بیاید، آن­‌هم در یک جای مهمّی مثل ایران، آن­‌هم در یک سرزمین ثروتمندی مثل ایران، یک حکومتی سرِ کار بیاید که به «آری و نه»‌ی قدرتی مثل آمریکا اعتنا نداشته باشد و خودش در مسائل «آری و نه» بگوید، این برایشان غیر قابل تحمّل است؛ با این مخالفند، با این معارضند. این معارضه را چه‌جوری میخواهید حل کنید؟ بنابراین، با آمریکا مشکلات ما حل­‌شدنی نیست؛ این‌ها با اصل نظام مشکل دارند».

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  10. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  12. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  13. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  14. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  15. اسراییل چه باید بکند؟ 

  16. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  18. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  19. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  20. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  23. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  24. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین