نعشِ برجام و دکتر ظریفی که فاتحه می خواند

امین میرزائی، گروه تعاملی الف،   3970223031 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
نعشِ برجام و دکتر ظریفی که فاتحه می خواند

آیه ای در قرآن وجود دارد که هر کسی را رهینِ کرده های خود می داند. "کُلُّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ رَهِینَهٌ"(المدّثر/38). معنایِ سر راستِ آیه این است که کسی را در گورِ کس دیگر نمی خوابانند، و ذهنیات و کرده های ترامپ را به حسابِ مَنویات و سیاست هایِ دکتر ظریف نمی نویسند.

ظریف، هاله بین و رمّال نیست که تله کینِسیس ( فنّ جابجایی اشیاء از راه دور و از طریق تله پاتی) بلد باشد و نورون های مغز ترامپ را از این سوی کُره جابه جا کند! مثلاً به ظریف چه مربوط که پارانوئیدی مثل ترامپ یک شبه تصمیم می گیرد از یونسکو بیرون برود؟! ضمن آن که بیرون رفتن ترامپ از یونسکو نه به معنی بیرون رفتن دائمِ آمریکا از آن سازمان است ( چرا که احتمال دارد دو سالِ دیگر فرد دیگری خط خطی هایش را روی کاغذ معاهدات بنشاند و آمریکا را به دامانِ یونسکو برگرداند )، و نه یونسکو از به رسمیت شناختنِ فلسطین دست کشیده و مثلاً چُغازنبیلِ ما را به سودِ اسرائیل به حراج گذاشته ! حالِ ما و ترامپ و برجام هم همین است.

عزیزانی در داخلِ کشور چهارشنبه سوری راه انداخته اند و در فردایِ سه شنبه ای که ترامپ از برجام پا پس کشیده، روی آتش به پرشِ ارتفاع مشغولند. به نظرم این چهارشنبه سوریِ "بهاری" با تمایلاتِ "مارکسیستی" این عدّه ربط دارد که اقتصاد را زیربنا می دانست و همه چیز را با متر و مکیالِ ارز می سنجید.

دلواپس گرامی و آتش افروز محترم !

اگر ظریف و روحانی نبودند که جنابعالی و کلّ ملّت شریف ایران در ذیل بند هفتم منشور سازمان ملل جا خوش کرده بودید و در انتظارِ ساعت صفرِ حمله جهانی لحظه شماری می کردید. برجام اگرچه اسرائیل را از بلند پروازی هایِ جاهلانه اش منصرف نکرده، امّا دستکم اروپا و آسیا و آمریکای لاتین و اقیانوسیه را از پشت توپ و تانک و مسلسلشان به کناری کشانده. کیهان که این روزها در دلش قند آب می شود ، برود امثالِ [...] را عَلَم کند که به همراه [...] رجزِ جنگ می خواندند، بی آن که ملزومات آن را که همپیمان و شریک اقتصادی ست به داخلِ کشور راه داده باشند. شریکِ اقتصادی و مدیرِ بازاریابی به کشور ما حمله نمی کند. حمله زمانی ست که منافعِ ما و جهان در دو سمتِ دیوارِ بلندِ بی اعتمادی قرار گیرد. این را حتّی من که فیلسوف و دین پژوهم می دانم، چه رسد به نخبه هایِ علومِ سیاسیِ جهان که مبادلاتِ اقتصادی را بزرگترین مانع جنگ و تحریم و نزاع و نِقار به شمار می آرند.

الغرض، خروجِ ترامپ از برجام پایانِ دنیا نیست. یکسالِ دیگر رقابت هایِ ریاست جمهوری آمریکا آغاز می شود، و اگر ما عاقل باشیم از فرصتِ لابی گریِ رسانه ای به سود خود بهره می جوئیم. نه آن که میدان را چنان خالی کنیم که ریاست جمهوری دو سر ماجرا (اینجا و آنجا) به دست کسانی بیفتد که شب و روز استند آپ کمدیِ نتانیاهویی راه می اندازند، یا بدلِ داعشی ها را سوار اسب می کنند و در شویی تبلیغاتی به پردیسِ کوروش می فرستند تا مگر شمشیرِ دامِکلوسِ جنگ هماره بر فرازِ سرمان آویزان باشد! که تنها در این صورت است که ظریف به جایِ سرودِ فتح فاتحه می خواند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۲۲۸۳۰۹:۱۸:۵۷ ۱۳۹۷/۲/۲۳
برادر ارجمند ادبیات شما هم خیلی فرقی با بقیه نمیکنه .این کشور دچار همین نوع از نگاههاست که همدیگرو متهم میکنیم الان به نظر شما دلواپسها خوشحال هستن ؟ از چی خوشحالن از اینکه کشور دچار مشکلات تحریمی اقتصادی بشه؟ البته شعار کاسب تحریم سر خواهید داد بدون اینکه بگویید چه کسانی بیشتر منتفع شدن / صرافیها مال چه کسانی بود؟ . نه برادر من اگر حرف کسی اثبات شد معناش خوشحالی نیست . اقای ظریف هم رمال نیست اما میشد اندکی هم به نگرانی افراد دلسوز گوش داد و و با انواع و اقسام برچسب از رده خارجشون نکرد . اینها نتیجه شعارهای کلی هست که دادید و تفکیک نکردید بین کسانی که همیشه و همجا در همه دولتها منتفع هستند با افراد سالم و بدنه اصولگرایی و خیلی راحت تیتر زدید امضای کری تضمین است
ناشناس۳۴۲۲۸۵۰۹:۲۱:۱۷ ۱۳۹۷/۲/۲۳
اصلاح طلبان عاشق غرب ، توجه داشته باشید که در غرب معمولا اینطور مواقع ، باید عذرخواهی کرد!!
ناشناس۳۴۲۶۱۹۱۲:۳۹:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۲۳
دور از جون . عذرخواهی ؟ نگو
ناشناس۳۴۲۲۹۵۰۹:۳۰:۵۴ ۱۳۹۷/۲/۲۳
مردم را از جنگ نترسونید؟ الان اگر شما نشستی و برای خبرگزاریت مقاله می‌نویسی مال اینه که یه عده جوونمرد از زندگیشان گذشتن فرسنگ‌ها اون طرف دارن میجنگن تا کشور در امنیت باشه ، اونوقت شما میگی برجام سایه جنگ را برداشت!!!
عباس۳۴۲۳۳۳۰۹:۵۸:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۲۳
جناب میرزایی اگر سواد انگلیسی دارید یکبار متن وحاشیه 100صفحهای برجام را بخوانیذ حتما نظرتان تغییر مک کند جناب ظریف در مجلس فرق کلمه رفع تحریم و تعلیق را نمیدانست
حميد۳۴۲۳۴۱۱۰:۰۲:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۲۳
مقاله بسیار خوب و قابل توجه ایی است ولی متاسفانه عنوان آن به هیچ وجه با متن سازگاری ندارد و بیننده را به خواندن آن ترغیب نمی نماید.لطفا اگر امکانش هست اصلاح نمایید. متشکرم
ناشناس۳۴۲۳۵۲۱۰:۰۵:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۲۳
شما که خوشحال باید باشید برجام تمام!! حالا بفرمائید از نعمات بی برجامی بهره مند شوید!!!!!
م گ۳۴۲۳۷۲۱۰:۲۳:۲۷ ۱۳۹۷/۲/۲۳
احسنت خیلی عالی بود مختصر و مفید حرف دل ما بود.بار ها با خود میگفتم گناه ظریف و روحانی چیست طرف مقابل نا اهله.
ناشناس۳۴۲۳۸۲۱۰:۲۸:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۲۳
چه ساده لوحانه
حجت۳۴۲۳۸۳۱۰:۲۸:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۲۳
ظریف هاله بین و رمال نیست اما دیپلمات که بود.او نمی بایست هنگام امضای برجام تضمین از 6 کشور می گرفت؟ این متنی است که برای خودت می نویسی که مثلا" به کیهان حمله کنی؟ دیدی که پیش بینی های کیهان همه شان درست از آب در آمد .واقعا" متن آبکی نوشتید از شما بعید بود.ببینم چاپ هم می کنی یا ...
حمید۳۴۲۴۰۶۱۰:۴۲:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۲۳
"اگر ظریف و روحانی نبودند که جنابعالی و کلّ ملّت شریف ایران در ذیل بند هفتم منشور سازمان ملل جا خوش کرده بودید و در انتظارِ ساعت صفرِ حمله جهانی لحظه شماری می کردید" اصل مطلب همینه
ناشناس۳۴۲۴۱۴۱۰:۴۷:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۲۳
افسوس که با دیوانه ای روبرو هستیم که هر چه بگوید عمل می کند یا مذاکره یا اتفاقی دیگر
ناشناس۳۴۲۴۳۳۱۱:۰۳:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۲۳
هر حرفی میزنید به خودی‌های زحمتکش توهین نکنید. باشه ... دوره بعدی ریاست جمهوری مال شما ولی بیخودی توهین نکنید. تازگی ها شما هم مثل کیهان بد دهن شدین.
ناشناس۳۴۲۴۳۴۱۱:۰۳:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۲۳
به جای اینهمه ژست طلبکاری بهتره عذرخواهی کنید. واقعا عذرخواهی اینقدر سخته؟؟؟؟ 5 سال است که کل مملکت را فرستادین روی هوا حالا طلبکار هم هستید؟؟؟؟؟ شما که ادعای فلسفه دارید چرا مغلطه میفرمایید؟ ؟؟؟ مطالبتان سراسر. ..... بود.
محمود۳۴۲۵۱۰۱۱:۳۹:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۲۳
به نظرم الان باید در فکر ساعت صفر حمله جهانی باشیم جناب مقاله نویس غرب نقشه های بزرگ به کمک عوامل داخلی برای به زانو در آوردن این ملت می کشد و متاسفانه یک عده غرب زده می خواهند چهره غرب را بزک کنند آمریکای کد خدا تبدیل شد به موجود مزاحم . این یعنی چه؟ چطور شد که خروج ترامپ از برجام پایان دنیا نیست یک زمانی آب خوردن مردم هم به برجام ربط داشت
ناشناس۳۴۲۶۲۳۱۲:۴۲:۲۸ ۱۳۹۷/۲/۲۳
مقاله بی معنا و سخیفیه . قرار نیست سیاستمدار ، رمال باشه . اما قطعا و لزوما باید عاقل و صاحب درک و فهم و شعور باشه . چیز به این سادگی رو متوجه میشی ؟
رضا۳۴۲۶۹۷۱۳:۱۴:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۲۳
دولتی که تمام تخم مرغهایش را در سبد برجام گذاشت و با دادن آب نبات چوبی و قول های بی سر و ته سر کارآفرینا و صاحبان سرمایه (چه فکری چه مالی) رو گرم کرد وقتی پیاده نظامی مثل حضرت عالی داره خیلی نیازی به تشکر کردن نداره. من با وجودی که هرگز به روحانی رای نداده ام ولی روحانی رو طبق قانون اساسی رئیس جمهور کشورم می دونم و ازش حمایت می کنم، شما بی خود بادمجون دور قاب نچین که توی سفره خبری نیست! رئیس جمهور محترممون هم باید، باید و باید بیاد و رسماً از مردم عذرخواهی کنه چون این ایام و اتفاقات سالها گوشزد میشد ولی همیشه منتقدین دلسوز رو با برچسب های مختلف از رده خارج میکردن... فیلم صحبتهای مدیرمسئول شرق هنوز هم توی اینترنت هست که گفت برجام نیاز به بزک کردن داشت... الحق که روی سنگ پا را سفید کردی خبرنگار وابسته...:)
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین