برجام عملا لغو شد! حالا چه کنیم؟

علی اکبر نقیه گروه سیاسی الف،   3970222077 ۵۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
برجام عملا لغو شد! حالا چه کنیم؟
 
با فرمان ترامپ, تحریم های آمریکا باز می گردد و آگاهان می دانند ماندن یا رفتن اروپایی ها فرق چندانی در تبعات اقتصادی آن برای ایران ندارد. در دوگانه دشواری قرار داریم:
 
۱- اگر از برجام خارج شویم, در شدیدترین انزوای جهانی و محاصره اقتصادی خواهیم بود.
2- اگر در برجام بمانیم, با افزایش تدریجی فشار تحریم های اقتصادی و کاهش صادرات نفت, یک زجر فرسایشی را متحمل می شویم. این دفعه, تشدید تحریم ها با تمام توان توسط آمریکا به سبب انزوای بیشتر ایران, تنبیه به عنوان عامل بی ثباتی و بازیگر بد منطقه به خواست اسرائیل و عربستان, و نهایتا تحقق آرزوی تغییر رژیم  خواهد بود!
 
راهکار چیست؟
 
گزینه ایده آل (و در حال حاضر غیر ممکن) این که فعالیت هسته ای به سرعت و با تمام توان آغاز شود و به توان بازدارنده هسته‌ای دست یابیم. ظاهرا از نقطه فعلی ۳-۶ ماه زمان می برد. آن وقت در جایگاهی مشابه وضعیت فعلی کره شمالی قرار می گیریم. موضع اقتدار و دست بالا در مذاکرات. در مقابل واگذاری بازدارنده هسته ای, رفع تمامی تحریم های اقتصادی و هر گونه تهدید نظامی توسط آمریکا, کره جنوبی و ژاپن را به دست می آورد. ما هم با آن دُرّ گران بها, نه تنها رفع تمامی تحریم ها, بلکه خلع سلاح هسته ای اسرائیل را مطالبه می کنیم تا توازن قدرت نظامی در خاورمیانه برقرار شود.
 
چگونه این ایده ال را به واقعیت برسانیم؟
 
انزوا و محاصره شدید اقتصادی آن مدت لازم برای به سرانجام رساندن بازدارنده هسته ای, نیازمند مقاوم بودن اقتصاد و همراهی مردم است. رضایتمندی اجتماعی و اقتصادی مردم در حال حاضر در شرایط مطلوبی نیست. مدتی در برجام بمانیم و با فوریت و انسجام و همکاری تمامی ارکان نظام شرایط اقتصادی و اجتماعی را سامان دهیم. سپس با همراهی و پشتوانه مردمی برای تحمل سختی کوتاه مدت, با ترک برجام به توان بازدارنده هسته ای دست یابیم, و توافقی بزرگ و پایدار برای خلاصی از تحریم ها و تهدیدها را رقم بزنیم.
 
اگر تمامی ارکان نظام ملزم و به راه شوند, شرایط حیاتی کشور را درک کنند و دست از رقابت های مخرب جناحی بردارند, اقدامات فوری فراوان که در کوتاه مدت نتایج ملموس به همراه دارد, برای ساماندهی اوضاع اقتصادی و رضایتمندی و امیدواری مردم ممکن است:
 
-مقررات زدایی از کسب و کار مردم و تسهیل کارآفرینی 
-ابطال تمامی انحصارهای واردات و فعالیت اقتصادی
-خروج نهادهای حکومتی از فضای کسب و کار مردم 
-اصلاحات ساختاری برای توقف موازی کاری های مخرب 
-برخورد با باندهای کارشکن و فاسد در نظام بوروکراسی کشور (و اطلاع رسانی آن) 
-مدارا و تساهل در برخورد با مردم و احترام به سبک زندگی و سلیقه های متنوع 
-محاکمه شفاف مفاسد اقتصادی از همه جناح ها 
 
این قبیل اقدامات که نشان از زدودن غبار فساد و ناکارآمدی از نظام است, مردم را امیدوار و همراه می کند تا به آن گشایش بزرگ برای رفع تمامی تحریم ها علیه کشور و نظام دست یابیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۰۸۱۵۱۰:۵۰:۳۵ ۱۳۹۷/۲/۲۲
واقعا با چه منطقی ، اقایان تاسیسات را بتن ریختند؟ لااقل پلمپ می کردید تا اگر تعهدات را انجام ندادند، تهدید به فک پلمپ کنی... این چه هنر دیپلماسی است که به قول شفاهی اعتماد کنی؟
amin۳۴۱۴۷۵۱۵:۰۵:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۲۲
دوست من ایا کلا بحث اتمی ست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۴۰۸۱۸۱۰:۵۲:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۲۲
جان کری در جلسه استماع کنگره : اگر برجام امضا نمی شد ،تحریم ها فرو می پاشید...
ناشناس۳۴۱۰۷۶۱۲:۲۱:۳۱ ۱۳۹۷/۲/۲۲
خب الان چرا فرو نمی پاشه؟
ناشناس۳۴۱۳۰۹۱۳:۴۶:۳۱ ۱۳۹۷/۲/۲۲
چون ادامه حرف کری این بوده ما با برجام تحریمها را به عنوان یک اهرم در تمام جهان حفظ کردیم البته الان هم اگر ما و دولت به تولید داخلی کمک کنیم بعد از چند ماه تحریمها کاملا بی اثر میشود ضمن اینکه چون بعد از برجام تحریمهای خیلی محدودی برداشته شده بود و تحریمهای اصلی باقی بود، الان خیلی تغییر جدی نخواهیم داشت در این چند سال هم دولت فرصت داشت تا تولید داخل را تقویت کند و الان ثمره اش را ببینیم امیدوارم کاری انجام داده باشد
ناشناس۳۴۲۱۵۱۰۴:۳۷:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۲۳
حالا که برجام به هم بخوره خواهیم دید که ایا تحریمها فروخواهد پاشید و برجام هم ایا بی اثر بوده و کارکردی نداشته یا نه اینده نشان خواهد داد که برجام هیچی نبوده یا کارکردی هم داشته و ایا واقعا اثری نداشته یا موثر بوده پس به هم خوردن برجام دو چیز را نشان خواهد داد: 1- ادعای اینکه تحریمها خودش داشت فرومیپاشید حاللا که تحریمها برگرده خواهیم دید که ایا خودبخود فرومیپاشه یا نه 2- این ادعا که برجام هیچی نبوده و اثری نداشته را هم خواهیم دید که ایا اثر داشته یا نه
ناشناس۳۴۱۲۰۴۱۳:۰۷:۰۰ ۱۳۹۷/۲/۲۲
به کره شمالی توجه کنید. تحریم ها فرو ریخت یا ... ؟!
ناشناس۳۴۱۸۶۵۱۹:۱۰:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۲۲
بهترین کار مذاکره برای برجام 2 هست چون آخر عاقبت ما کره شمالی هست
ناشناس۳۴۰۸۲۶۱۰:۵۵:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۲۲
رسما وسط پل مانده ایم ... نه می توانیم خارج شویم ، چون طبق مکانیسم ماشه ، کلی مجازات در پی دارد...نه میشود برجام یکطرفه را ادامه داد.. سردار دیپلماسی کشور را به ته دره برده..
ناشناس۳۴۲۱۳۵۰۲:۳۵:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۲۳
کشور در ته دره بود قصد بیرون آمدن داشتیم نشد.
ناشناس۳۴۰۸۳۴۱۰:۵۷:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۲۲
"-مقررات زدایی از کسب و کار مردم و تسهیل کارآفرینی -ابطال تمامی انحصارهای واردات و فعالیت اقتصادی -خروج نهادهای حکومتی از فضای کسب و کار مردم -اصلاحات ساختاری برای توقف موازی کاری های مخرب -برخورد با باندهای کارشکن و فاسد در نظام بوروکراسی کشور (و اطلاع رسانی آن) -مدارا و تساهل در برخورد با مردم و احترام به سبک زندگی و سلیقه های متنوع -محاکمه شفاف مفاسد اقتصادی از همه جناح ها " این کارها را نزدیک به 40 سال است میگویند و میخواهند انجام دهند اما... متاسفانه با دولت مردان کنونی و افراد تاثیر گذار بر پست و مقام های مختلف ، مجلس و ... بعید است به این خواست ها رسید
ناشناس۳۴۰۸۳۶۱۰:۵۷:۴۳ ۱۳۹۷/۲/۲۲
برای اینکه کشور از این وضعیت خارج بشود فقط و فقط باید حمایت مردم رو داشت . مردم خواستار اصلاحات اساسی و برخورد قاطع با مفاسد هستن ؛هر شخصی در هر مقام و پستی . انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی به صورت جدی . انجام اصلاحات برای رونق بخش تروریست و گردشگری ایجاد فضای باز سیاسی و رسانه ای باور کنید این موارد نه تنها باعث تضعیف نظام نیست بلکه صد در صد باعث قوی تر شدن حکومت خواهد شد .
ناشناس۳۴۰۸۴۹۱۱:۰۱:۵۷ ۱۳۹۷/۲/۲۲
گزینه ایده آل (و در حال حاضر غیر ممکن) این که فعالیت هسته ای به سرعت و با تمام توان آغاز شود و به توان بازدارنده هسته‌ای دست یابیم. ظاهرا از نقطه فعلی ۳-۶ ماه زمان می برد. آن وقت در جایگاهی مشابه وضعیت فعلی کره شمالی قرار می گیریم. موضع اقتدار و دست بالا در مذاکرات. در مقابل واگذاری بازدارنده هسته ای, رفع تمامی تحریم های اقتصادی و هر گونه تهدید نظامی توسط آمریکا, کره جنوبی و ژاپن را به دست می آورد. ما هم با آن دُرّ گران بها, نه تنها رفع تمامی تحریم ها, بلکه خلع سلاح هسته ای اسرائیل را مطالبه می کنیم تا توازن قدرت نظامی در خاورمیانه برقرار شود. این حرف شما کامل اشتباهه امریکا کل پایگاه های هسته ای رو بمباران و نابود میکنه قبل از اینکه شما بمب بسازی راه حل در حال حاضر عقب نشینی کامل از مواضع هست مثل کره شمالی
ناشناس۳۴۲۱۴۰۰۳:۱۲:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۲۳
متاسفانه نویسنده محترم اصلا مشکلی که کشور در حال حاضر گرفتار آن است را خوب درک نکرده و شرایط حاکم بر دنیای امروز نیز آنقدر راحت گرفته که باعث ارائه پیشنهاد رسیدن به قدرت بازدارنده هسته ای شده است.اگر این راه حل عملی بود مطمئن باشید نظام قبل از قبول مذاکرات این مسیر را می پیمود. همه خوب میدانند که اگر غنی سازی گسترده و رسیدن به قدرت بازدارنده هسته ای میتوانست باعث امتیاز گیری از آمریکا شود کره شمالی الان با حقارت تمام حاضر به تسلیم نمیشد. کنترل جامعه و مردم کره شمالی بسیار آسانتر از ایران است و تقریبا مردگان متحرکند. دوم. راهکار نویسنده محترم جهت گره گشایی از مشکلات اقتصادی نیز جالب است انگار اصلا در این کشور زندگی نکرده و شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر ایران را نمیشناسد. مهمترین چیزی همیشه در این کشور مغفول مانده و یا نخواسته اند که مشخص شود, همان خواست واقعی مردم ایران است که اگر به آن گردن نهند همه مشکلات به تدریج حل خواهد شد.
ناشناس۳۴۰۸۵۳۱۱:۰۲:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۲۲
برای اصلاح طلبان برجام هیچ وقت لغو نخواهد شد..همه هم خارج شوند ، خودشان ادامه می دهند...! مرسی خودباوری!!
ناشناس۳۴۱۲۵۳۱۳:۲۶:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۲۲
لغو برجام = شروع فعالیت اقتصادی نان و آبدار امثال زنجانی ها و کاسبان تحریم و شروع ساخت ایرباس و بوئینگ توسط آقایان البته بصورت ماکت چون هنوز بصورت واقعی موفق به ساختن خودرو نشده ایم
ناشناس۳۴۰۸۶۱۱۱:۰۵:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۲۲
-ابطال تمامی انحصارهای واردات و فعالیت اقتصادی -خروج نهادهای حکومتی از فضای کسب و کار مردم با این دوتا چرا از اول مبارزه نشده ؟ الان فکر میکنی اقایان این پول ها رو ول میکنند دنبال منافع کشور میروند ؟
سید یحیی نیری۳۴۰۸۶۵۱۱:۰۸:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۲۲
این کار حداقل از دولت روحانی و اصلاحات بدور است... چون نه جرات و جسارتش رو دارند و نه هیچ نگاه و تفکری... نگاه دولت و اصلاح طلبها بیشتر به خارج از مرزها و بیشتر به لژیونرهاست تا نیرو های داخل و شرکت های داخلی... دنیا رو چین و اقتصادش گرفته ، ولی هنوز به پابوسی کدخدا میرن... ذلت هم حدی داره بخدا... لطفا حدتون رو برای ما هم شفاف کنید...
بنده خدای بیکار شده۳۴۱۱۲۸۱۲:۳۷:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۲۲
آقا بسه اصلاح طلب و اصولگرا هر دو دستتون برای مردم رو شده ایران الان متخصص با سواد بی جناح دلسوز و آگاه به امورات دنیای امروز می خواد همین همش قدرت بین یه سری مدیر پیر که خودشون مملکت رو به این روز انداختن دست به دست می شه اینم شد کار ؟ روی دور باطل افتادیم هزار ماشالله حضرات هم وا نمیدن از میزهاشون
رضا۳۴۰۸۷۲۱۱:۱۲:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۲۲
باید خیلی سریع عمل کرد و مهلت نداد که موعد ۳ ماه و ۶ ماه تحریمها برسه. باید به آستانه بازدارندگی برسیم. والسلام
ناشناس۳۴۰۸۷۶۱۱:۱۳:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۲۲
منظورتون دستیابی به سلاح هسته ای است؟ بعید میدانم اجازه دهند به آن مرحله حتی نزدیک بشویم
ناشناس۳۴۰۸۹۳۱۱:۲۲:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۲۲
متاسفانه اشتباه شما اینجاست که فکر می کنید کره شمالی از موضع اقتدار وارد مذاکره با آمریکا شده. کره شمالی بخاطر تحریمها و خطر جنگ اتمی با آمریکا و البته فشار های چین بدلیل ترس از تمایل ژاپن و کره جنوبی بسمت تسلیحات هسته ای، حاضر به تغییر مواضع شده. تازه هنوز نتیجه مذاکرات اتمی کره شمالی با آمریکا معلوم نیست. اگر موفق باشد باید کلا خلع سلاح اتمی و موشکی را بپذیرد و اگر ناموفق باشد، ادامه تحریمهای فلج کننده و تنش در شبه جزیره کره.
ناشناس۳۴۰۹۰۵۱۱:۲۶:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۲۲
اشتباه اینجاست که کسی نمی گوید باید حامی خواست مردم باشیم و دقیقا تمام مشکلهای کشور از همین تفکر آغاز می شود.
ناشناس۳۴۱۱۳۶۱۲:۴۰:۴۱ ۱۳۹۷/۲/۲۲
مردم عافیت طلب هستند.
ناشناس۳۴۱۲۵۸۱۳:۲۹:۰۱ ۱۳۹۷/۲/۲۲
مردم مثل شما دستشان در جیب بیت المال نیست
ناشناس۳۴۰۹۱۰۱۱:۲۷:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۲۲
اولاً: کره شمالی دست بالا را ندارد و مشاهده کردیم قبل از مذاکرات، خود بسیاری از دستاوردها را نابود کرد تا تازه طرف مقابل برای مذاکره حاضر شود. دوماً: نظام کره شمالی با توسل به دیکتاتوری مردم رو مجبور به قبول شرایط کرد. ظاهراً پیشنهاد شما چنین بویی میدهد. سوماً: مواردی که شما گفتین عمراً در این کشور اجرا شود. سالهاست دیدیم که فشار بر مردم افزایش یافته اما کاهش نیافته. نمونه سادش همین دلاره که هرچند سال یکبار عمداً گرون میکنند ارزش پس انداز مردم میاد پایین.
ناشناس۳۴۰۹۲۰۱۱:۳۲:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۲۲
برویم بطور جدی و علمی برنامه ریزی کنیم برای تقویت صنعت توریسم در ایران این همه جاذبه ی توریستی بی نظیر داریم نفت نمی خرند به درک کشور ما چهار فصل است با کلی آثار باستانی صاحبنطران و کارشناسان بی طرف بی جناح ایران دوست را دعوت کنیم بطور ریشه ای و بنیادی اول فرهنگسازی کنند وموانع فرهنگی را رفع کنند سپس با جذب سرمایه خارجی بطور قوی اقدام کنند به زودی رقیب سرسخت ترکیه و امارات خواهیم شد اگر و فقط اگر همت کنند دلسوزان ایران
ایرانی۳۴۱۴۶۵۱۴:۵۸:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۲۲
متاسفانه این نقطه قوتی است که تمامی دولت ها به عمد نادیده می گیرند.
ناشناس۳۴۱۵۵۶۱۵:۵۸:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۲۲
بظاهر کار ساده ایست ولی تا تعامل فرهنگی وسیاسی با دنیا ودرراس آنها امریکا برقرارنشود صنعت توریسم شکوفا نخواهدشد. این صنعت تبلیغات وسیع رسانه ای زیر ساختهای قوی و تسامح وتساهل فرهنگی می خواهد که هیچکدام فراهم نیست...
ناشناس۳۴۲۰۷۳۲۳:۵۷:۲۷ ۱۳۹۷/۲/۲۲
تو آفسایدی دوست عزیز ما داریم تحریم شدید میشیم اون وقت بریم سراغ صنعت توریسم کی تو تحریم می آد کشور ما؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۴۰۹۲۸۱۱:۳۴:۳۶ ۱۳۹۷/۲/۲۲
تا دیدگاه مردم ما نسبت به اقتصاد این است که دولت باید کار ایجاد کند و با مهارت های سطحی پشت میز بنشینند و ماهانه حقوق دریافت کنند اوضاع ما همین است،دولت فقط باید بستر سازی کند یعنی سرمایه گذاری در توانمند سازی و آموزش نیروی کار ماهر نه نیروی انسانی مدرک گرا.دولت امروز ما پنج میلیون کارمند دارد این یعنی اوج فاجعه در اقتصاد یک کشور.
استاد دانشگاه۳۴۰۹۴۷۱۱:۴۰:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۲۲
به این می گویندفرمول کره شمالی. با توجه به جامعه ایران جواب عکس می دهد و با عث ایجاد بحران اقتصادی سیاسی اجتماعی می شود.
ناشناس۳۴۰۹۵۴۱۱:۴۲:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۲۲
اگر دستیابی به توان بازدارندگی هسته ای سالها طول کشید چی؟
ناصر۳۴۰۹۷۲۱۱:۴۸:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۲۲
چرا باید بمب اتم بسازیم به شرایط قبل از برجام بر می گردیم و به هیچ وجه در انزوا هم قرار نمی گیریم . فعالیت صلح آمیز هسته ای مان را هم تحت نظر آژانس با قدرت ادامه می دهیم . شما هم می خواهید جاده صاف کن برجام های بعدی باشید . با لغو توافق هسته ای آمریکا در انزوا قرار می گیرد که توافقی را بدون علت بهم زده .
ناشناس۳۴۰۹۸۲۱۱:۵۱:۲۷ ۱۳۹۷/۲/۲۲
چه اشتباهی؟ چه خسارت محضی؟ با برجام تحریم بانک مرکزی و تحریم فروش نفت بلافاصله تعلیق شد ( در همان ابتدای مذاکرات) . آیا واقعا وضعیت الان با وضعیت سال 91 یکیست؟ آیا از سال 92 تا امروز هم دولت ایران مثل سالهای 90 و 91 برای تامین مخارج خود و فروش نفت مجبور شده دست به دامن شیادانی مانند بابک زنجانی شود؟ اگر یک بساز بفروش لمپن و نادان توافقی را یک طرفه به هم زده تقصیر آقای روحانی و ظریف چیست؟
ناشناس۳۴۱۰۰۶۱۱:۵۸:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۲۲
البته که آرزو بر جوانان عیب نیست ولی بهتر نیست آرزوهات معقول باشه عزیزم ؟!؟!؟ یا نکنه شما تازه از کره مریخ برگشتی و از شرایط کشوری بنام ایران خبر نداری ؟!؟! فرموده ای : " اگر تمامی ارکان نظام ملزم و به راه شوند ..." همین " اگر" کوچولو همه درب ها رو می بنده . به نظر تو این ارکان میتونن ملزم و به راه شوند ؟!؟!؟ آیا این ارکان که فقط در پی منافع شخصی و جناحی هستن ، میخوان ملزم بشن که اون اقدامات فوری لیست شده در انتهای نوشته ات رو اجرا کنن ؟!؟!؟ عزیزم ، همه میدونیم که متاسفانه خانه از پای بست ویران شده ....
ناشناس۳۴۱۰۰۹۱۱:۵۹:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۲۲
آنانی که به سلامت کار میکنند و چندین شغل ایجاد کرده اند، واقعا از آزار سازمان های دولتی و شبه دولتی کارد به استخوانشان رسیده است. سازمان مالیاتی، حسابرسی تامین اجتماعی، بخشنامه های لحظه ای دولت، و ...
ناشناس۳۴۱۰۲۷۱۲:۰۷:۰۶ ۱۳۹۷/۲/۲۲
این راهکار حداقل چند مشکل داره: - رسیدن به توان بازدارنگی یعنی تولید بمب اتم، با توجه به ادعاهای قبلی ما که به کرات برآن تاکید داشتیم ، باعث وهن ارزش فقاهت و فتوا میشه. - فعالیتهای هسته ای ما به شدت تحت نظارت قرار دارند و با کوچترین احساس خطری از سوی آمریکا با گزینه های نظامی پاسخ داده خواهیم شد. چرا که شروع جنگ با ایران بدون بمب اتم راحتتر از ایران دارای بمب اتم خواهد بود. - سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی پیش کش! شما راه حلی بده تا همین شرایط فعلی برقرار بمونه! - به فرض محال اینکه بتوان شرایط اقتصادی را سروسامان داد، آنوقت مردمی که طعم آسایش اقتصادی را بیشتر بچشند قطعا" کمتر از جنگ احتمالی حمایت خواهند کرد.( به دلیل نگرانی از دست دادن داشته هایشان).
ناشناس هسته ای۳۴۲۱۵۴۰۵:۲۸:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۲۳
مگر رهبر معظم بکار گیری بمب اتم را حرام نکرده اند؟
ناشناس۳۴۱۰۴۴۱۲:۱۰:۳۵ ۱۳۹۷/۲/۲۲
اگر لغو شد با عاقلان و متخصصین اقتصادی دلسوز مشورت کنید
ناشناس۳۴۱۱۳۱۱۲:۳۹:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۲۲
نقطه سر خط بازگشت به سالهای 88 تا 92 نان را به نرخ لحظه خوردن
رضا۳۴۱۱۳۵۱۲:۴۰:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۲۲
بنظرم به آراء عمومی مراجعه کنیم ببینیم اکثریت مردم چی میخوان
سینا۳۴۱۱۴۴۱۲:۴۲:۴۴ ۱۳۹۷/۲/۲۲
حالا چه کنیم؟ بهتر است آقای روحانی در یک تصمیم لاکچری, بابک زنجانی را از زندان ازاد کند تا دوباره بتوانند تحریمها را دور بزنند!
ناشناس۳۴۱۱۴۹۱۲:۴۴:۲۹ ۱۳۹۷/۲/۲۲
بجای این طرحهای بیفایده نظر مردم را بخواهید. سهم نظر و رای مردم در این طرحهای ابتکاری شما کجاست؟
ناشناس۳۴۱۱۵۲۱۲:۴۵:۰۰ ۱۳۹۷/۲/۲۲
البته باید منتظر دیدار سران آمریکا و کره شمالی ماند. ولی بنظر من حجم سیگنالهای تسلیم کره شمالی آنقدر زیاد بود که ترامپ ذوق زده و مطمئن به پیروزی و دست بالا در برابر کره شمالی، تصمیم گرفت حتی بدون همراهی اروپا برجام را پاره کند.
ناشناس۳۴۱۱۶۵۱۲:۵۰:۰۱ ۱۳۹۷/۲/۲۲
اگر ما بدنبال بازدارندگی هسته ای رفتیم و عربستان و ترکیه و امارات و ... هم اینکار را کردند و یا حداقل از آمریکاییها خواستند که آنها را زیر چتر اتمی خود بگیرد، آن وقت چه می کنید؟ دور باطل و بینهایتی از تهدید و تحریم در انتظارمان خواهد بود، درحالیکه اقتصادمان فروخواهد پاشید و بدلیل ترس از عکس العمل متقابل توان استفاده از سلاح اتمی را هم نخواهیم داشت.
ناشناس۳۴۱۱۶۶۱۲:۵۰:۳۲ ۱۳۹۷/۲/۲۲
اگر بازدارندگی هسته ای می توانست کشورهای دیگر را وادار کند که نفت و گازمان را بخرند و یا با ما تجارت کنند و روابط بانکی و مالی داشته باشند، روسیه تا بحال این کار را کرده بود...
ناشناس۳۴۱۳۱۲۱۳:۴۶:۵۰ ۱۳۹۷/۲/۲۲
کی گفته توان بازدارنده هسته‌ای یعنی بمب اتم ؟ نویسنده هم چنین چیزی نگفته
ناشناس۳۴۲۱۴۳۰۳:۲۷:۵۷ ۱۳۹۷/۲/۲۳
اگر قدرت بازدارنده هسته ای بمب اتم نیست, پس چیست؟ شما بگو بزرگوار
حسین۳۴۱۳۳۶۱۳:۵۵:۳۲ ۱۳۹۷/۲/۲۲
چرا اصرار دارید ازموده را دوباره بیازمید ایران به حد نهایت توانایی هسته ای که می توانست برسد، رسید و مذاکره کرد و نتیجه اش شد برجام. تکرار دوباره این کار نه تنها گزینه ایده ال نیست بلکه از اساس اشتباه است. راه حل مشکل اینست که تعاملات تجاری با کشورهای مستقل دنیا مبتنی بر واحد پول محلی آن کشورها(تجارت بدون دلار) را چنان گسترده کنیم که تاثیر قطع ارتباط با اروپا و آمریکا به صفر برسد در چنین شرایطی اگر آمریکا ببیند که تحریم هایش بر اقتصاد ایران اثر گذاری ندارد خود ناچار به رفع تحریم ها و مذاکره با ایران خواهد شد.
ناشناس۳۴۱۴۸۸۱۵:۱۴:۳۶ ۱۳۹۷/۲/۲۲
احترام به سبک زندگی های مختلف!پس تکلیف من دهه شصتی که به شعارهای شما اعتماد کردم و دست از پا خطا نکردم چی میشه؟الف واگذارت به امیرالمومنین اگه چاپ نکنی
ناشناس۳۴۱۴۹۰۱۵:۱۵:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۲۲
فقط با فرستاده چند موشک سمت ریاض و اسرائیل دنیا تسلیم خواسته ها ایران
ناشناس۳۴۲۴۳۶۱۱:۰۴:۲۹ ۱۳۹۷/۲/۲۳
بله اونا هم برگ چغندرن .
منتقد۳۴۱۶۰۰۱۶:۲۰:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۲۲
با موندن یا با خروج از برجام تقابل سیاسی و اقتصادی با غرب وجود داره. فکر نمیکنید بهتره یک همه پرسی در این باره انجام شه؟ آری یا نه فرقی نمیکنه اما نتیجش هر چی باشه اکثریت مردم پشتش می ایستن. با خروج امریکا از برجام عملا برجام از بین رفته. یکی از مهمترین عواید برجام برای ایران هواپیمای ایرباس و بویینگ بود که عملا از بین رفته. موندم باقی کشورها کمکی به ایران نمیکنه.
ناشناس۳۴۱۹۲۰۱۹:۵۴:۳۲ ۱۳۹۷/۲/۲۲
خدا رو شکر که بابک زنجانی اعدام نشد حالا وقتشه که آزاد بشه و به کارش ادامه بده
شناسا۳۴۲۱۲۱۰۱:۲۵:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۲۳
با سلام، وقتی در عصر مدرن و در نظام جمهوری اسلامی قراردادی با دشمنان قسم خورده ملت ایران بسته می شود که طرف مقابل هر لحظه ای اراده کرد می تواند به صورت یکطرفه از آن خارج شود و تمامی مفاد قرارداد را منتفی کند ولی ما مجبوریم تا ابد در این قرارداد باقی بمانیم، نباید پادشاهان قاجار را بخاطر عهدنامه های ننگین گلستان و ترکمانچای سرزنش کرد!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین