جایی که آمار طلاق صفر است

گروه اجتماعی الف،   3970217072 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

«حصار بالا» نام روستایی در جنوب پایتخت است، که مردم آن فارغ از زندگی ماشینی امروزی، با اهمیت به بنیان خانواده و ارزش ها، با واژه های دادگاه، شکایت و طلاق غریبه هستند.

هر ساله با انتشار آمار طلاق در کشور، فعالان اجتماعی و فرهنگی و دلسوزان و کارشناسان در خصوص رشد میزان طلاق هشدار می دهند.

به گزارش مهر حجم انبوهی از محتواهایی در خصوص مقابله با رشد طلاق، بررسی علل و عوامل این رشد و دیگر موارد اجتماعی مربوط به آن تولید و منتشر می شود، چرا که طلاق در فرهنگ ایرانی- اسلامی وجهه خوبی ندارد و علاوه بر آن اثرات اجتماعی متعددی در تربیت نسل آینده در پی دارد.

هرچند گاهی انسان ها در برخی موارد ناگزیر به طلاق هستند، اما قطعا رواج این پدیده در جامعه ناثواب است و همین امر سبب نگرانی هایی می شود.

اما خوب است، بدانیم که در این وانفسای رشد طلاق و در برهه ای که غربی ها تبلیغ جشن طلاق و ... را می کنند، روستایی در جنوب پایتخت قرار دارد، که طلاق برای اهالی آن بی معنی است.

مشکلی در «حصاربالا» نیست که حل نشود

اهالی این روستا که «حصار بالا» نام داشته و از توابع بخش «جواد آباد» شهرستان ورامین است، با «طلاق» غریبه هستند.

«حصار بالا» ۱۲۰۰ نفر جمعیت دارد و شغل عمده مردم آن کشاورزی، تولید محصولات باغی و دامپروری است، این روستا در جنوب شرق استان تهران و حدود ۳۵ کیلومتری شهر تهران واقع شده است و اهالی این روستا را عشایر ایل «کتی» تشکیل می دهند، که هر سال از اوایل خرداد ماه و با گرم شدن هوا برای ییلاق به دشت سر سبز «لار» و شهرستان دماوند کوچ کرده و با سرد شدن هوا و در شهریور ماه به حصار بالا باز می گردند.

یکی از اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص «بی طلاق» بودن حصاربالایی ها، اظهار داشت: ما از قدیم الایام رسم داریم، که مشکلات موجود در روستا را با ریش سفیدی حل کنیم، طلاق هم یکی از این معضلات است و زمانی که در خانواده ای در روستا اختلافی بالا بگیرد، به سرعت بزرگ تر های روستا وارد شده و آن اختلاف را حل می کنند.

وی که حسین نام داشته و حدود ۴۵ سال سن دارد، ادامه داد: اختلافات خانوادگی همیشه و همه جا وجود دارد، اما هیچ گاه غیرقابل حل نیست، ما هرگاه در حل مشکلی ناتوان باشیم، نزد پدرانمان می رویم، اگر این مشکل توسط آن ها نیز قابل حل نباشد نزد بزرگ ترهای دیگر رفته و در نهایت آن اختلاف را حل می کنیم.

وی اضافه کرد: تمامی اهالی روستا با یکدیگر نسبت خویشاوندی دارند و لذا چشم در چشم هم بوده و نمی توانند یکدیگر را برنجانند، باید اگر دل خوری باشد، به سرعت حل شود.

رییس شورای اسلامی حصار بالا که بزرگ تر ایل کتی این روستا نیز محسوب می شود، در این خصوص به خبرنگار مهرگفت: ما عادت به شکایت از یکدیگر به محاکم قضایی نداریم و این امر برای مردم روستا یک افتخار محسوب می شود.

مختار عرب بقرایی افزود: زندگی سخت عشایری به ما یاد داده است، که تنها با اتحاد و همبستگی می توان به مشکلات فائق آمد و فرصتی برای صرف انرژی برای اختلافات داخلی نداریم.

احترام به بزرگ ترها و نیز ارزش ها خصوصیت بارز مردم «حصار بالا»

بخشدار جواد آباد، که دکترای حقوق داشته و در این خصوص صاحب نظر است، علت نبود طلاق در بین اهالی روستای «حصار بالا» را استحکام بنیان خانواده دانست و به خبرنگار مهر گفت: اهالی این روستا از ایل کتی و جزو عشایر زحمت کش کشور هستند و یکی از خصوصیات بارز عشایر احترام به بزرگ ترهای فامیل و نیز اطاعت بی چون و چرا از بزرگان خانواده است.

محمد حیدری ادامه داد: زمانی که بنیان خانواده مستحکم بوده و فرزندان دغدغه ای جز خدمت به خانواده و والدین ندارند، در این خانواده کسی به دیگری خیانت نمی کند، ارزش ها بی معنی نشده  و صفا و صمیمیت هم چنان حکم فرما است.

تقویت بنیان خانواده تعداد پرونده های قضایی و نیز طلاق را کاهش می دهد

وی با بیان این که اختلافات خانوادگی در هر خانواده ای ممکن است رخ دهد، گفت: جالب این جا است، که زمانی که اختلافات در یک خانواده حصار بالایی شدت می گیرد، همه به ریش سفیدان و بزرگ ترها اعتقاد دارند و برای حل مشکل خود نزد آن ها می روند و روی حرف بزرگ تر ها حرفی زده نمی شود.

حیدری این روند را نمونه کوچکی از شوراهای حل اختلاف دانست و افزود: حل اختلاف در بین خانواده ها با ریش سفیدی صورت می گیرد.

بخشدار جوادآباد با بیان این که می توان الگوی موفق روستای حصار بالا را در دیگر مناطق و روستاها اجرا کرد، افزود: با ترویج فرهنگ پایبندی به خانواده و استحکام بنیان آن، می توان الگوی موفق «حصار بالا» را در دیگر مناطق پیاده کرد، اگر خانواده مستحکم شود، قطعا بسیاری از معضلات در جامعه و بسیاری از آسیب های اجتماعی کاهش خواهد یافت.

وی عامل دیگر میزان پایین پرونده های قضایی در حصار بالا را عشایر بودن مردم این روستا دانست و افزود: مردم روستای حصاربالا از مشکلاتی که زندگی ماشینی امروز به جامعه تحمیل می کند، به دور بوده و با طبیعت مانوس هستند، لذا روح لطیفی داشته و از بزهکاری ها دوری می کنند.

به نظر می رسد، که بهره گیری از الگوهای موفق روستاهایی مانند حصار بالا، می تواند راهگشای مسئولان امر در خصوص مقابله با آسیب های اجتماعی، کاهش پرونده های قضایی و ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۲۴۲۴۱۱:۲۸:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۱۷
چه زنان با شخصیتی بقولی زن خوب و فرمانبر و پول در بیار و فرشباف پارسا حتما کند مرد درویش را پادشاه .‌مردم و رو گرفتین این دوره دوره ای است که زنان رییس جمهور بزگترین قدرت دنیا شده اند کجایید .
ناشناس۳۳۲۴۳۸۱۱:۳۳:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۱۷
تلگرام رو نصب کنید روی گوشی هاتون بعد یه دفتر طلاق هم تاسیس خواهید کرد !
رضا۳۳۲۸۶۳۱۴:۴۴:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۱۷
شهرستان گرمسار هم در دو سال آمارش صفر بوده ولی کنکاش که کردیم دیدیم دفتر طلاق نداره
ناشناس۳۳۳۵۵۵۰۰:۱۸:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۱۸
کمی صادق باشیم : ______________________ در هر خانواده معنویت و اخلاق و عشق و تعهد بیشتر و دروغ کمتر باشه ، مصونیت بیشتر و آسیب کمتر و استحکام و انسجام بیشتری وجود داره. باید هر چیزی ، هرچیزی که باعث کمرنگ شدن این اصل میشه را از کانون خانواده دور کرد. ______________________ آگاهی که منجر به فروپاشی و ویرانی کانون مقدس خانواده بشه و منجر به بزه کاریهای اجتماعی بشه ، عین جهالت و صفاحت و بردگی است. این عیب و عار نیست اگر در برخی از رفتارهایمان از روستائیان بزرگوار الگو برداری کنیم. افتخار است.
ناشناس۳۳۲۶۲۹۱۳:۰۲:۱۷ ۱۳۹۷/۲/۱۷
از آنجایی که اختلاف نظر و رای و تفاوت شخصیت موضوع ثابت شده ایست، وجود آمار طلاق صفر در یک جامعه خودش بیانگر انواعی دیگر از مشکلات اجتماعی است. در هر جای دنیا یک حداقلی از طلاق قابل پذیرش است.
ناشناس۳۳۲۶۴۲۱۳:۰۶:۲۷ ۱۳۹۷/۲/۱۷
کاش یک اختلاف و ریش سفیدی انجام شده را تعریف می کردید؟ مثلا اگر دختری بخواهد برای ادامه تحصیل بیاید تهران در حالی که خانواده تمایل به ازدواج ایشان و پسر عمو دارد، ریش سفید چه می گوید و نتیجه چه می شود؟
ناشناس۳۳۲۹۲۱۱۵:۲۰:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۱۷
ریش سفید به پیت بنزین و یه فندک میاره میذاره جلوی دختره و پسر عمو هم میاد میشینه کنار دختره، دختره سر به راه میشه !
ناشناس۳۳۳۴۸۵۲۲:۴۳:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۱۷
از اول باید این مسائل رو با هم توافق کنن
تبریزی۳۳۲۷۶۴۱۳:۴۶:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۱۷
بیایین همگی با ازدواج نکردن آمار طلاق رو به صفر برسونیم.
ناشناس۳۳۲۸۹۰۱۴:۵۸:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۱۷
اره خب ...زنها قربانی میشن و‌محکوم به تحمل و امار طلاق صفر .... به قول دوستمون صفر بودن این نشون دهنده یک مشکل جدیتر و بزرگتر در اونجاست
رضا۳۳۳۰۳۶۱۶:۳۸:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۱۷
بسیاری از زنانی که دیدم تازه بعد طلاق قربانی شدن. این بزرگواران با زندگی ساده و طبیعت انس گرفتن و از بسیاری از مظاهر تجدد مثل طلاق! دور موندن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین