رضاشاه مریخی و پنهان کاری ما

مهدی نورمحمدزاده، گروه تعاملی الف،   3970217029 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
رضاشاه مریخی و پنهان کاری ما

رضاشاه پهلوی، مریخی و ناشناخته نیست.کارنامه اش مشخص است و آنها که اندک تورقی در تاریخ معاصر کرده اند، خوب می دانند که شخصیت و عملکرد چندان قابل افتخاری ندارد. اینکه عده ای از او قهرمان می سازند، شعار «رضا شاه، روحت شاد!» سر می دهند و برای جسد مومیایی احتمالی اش، مرثیه های سوزناک می سرایند، علت های واقعی و تاریخی ندارد، بلکه واکنشی انفعالی است در برابر برخی خطاها و ناهنجاری های دوره حاضر که متاسفانه تمامی هم ندارد. به نظر این قلم، علم شدن جسد مومیایی رضاشاه، نهیب پرمعنایی است برای همه ما، که یادمان رفته است:

1-مردم ناراضی و معترض، دنبال اسطوره سازی از گذشته ها می روند. وقتی وضعیت اقتصاد و سیاست و فرهنگ امروز، خوب نباشد، خیلی ها دل خوش می کنند به گفتن و شنیدن روایت های مجعول تاریخی تا دردهای خودشان را تسکین دهند. همه ما داستان ها شنیده ایم از نگاه نافذ و وطن پرستی رضا شاه، اقتدار و مدیریت پیشه وری و حتی مردم دوستی و کیاست محمدرضا پهلوی! اشکالی هم ندارد، فقط باید مواظب بود جای داستان و تاریخ عوض نشود!

2-مواجهه صدا و سیما و رسانه های رسمی ما با تاریخ و شخصیت های تاریخی، سیاست زده و دور از واقعیت است.سال ها است که در تلویزیون ما، تاریخ پهلوی ها به عنوان دوران سیاهی مطلق روایت می شود، گویی که هیچ نقطه روشنی در کارنامه پهلوی ها نبوده است. حتی اگر رضاشاه بانی راه آهن سراسری ایران بوده، حتما نیت سوء ای داشته و قصدش اتصال یگان های ارتش به همدیگر بوده است! جالبتر اینکه ما گاهی تاریخ انقلاب را هم به تناسب اوضاع و احوال زمانه، سانسور و ویرایش می کنیم. در مستندهای تاریخ انقلاب سال های اخیر، دیگر خبری از نقش پررنگ و تاریخی آقایان هاشمی و منتظری و طالقانی در حوادث دوران انقلاب نیست! واقعا چه لزومی به این کارها است؟!

3-تاریخ، عرصه نسبیت است و قضاوت های مطلق و منطق «صفر و یک» در آن معنا ندارد. رضاشاه هم به عنوان یک شخصیت تاریخی، بر اساس متون و اسناد تاریخی به جا مانده قابل نقد و قضاوت است. چه لزومی دارد برای تخریب رضاشاه، پا را از تاریخ فراتر بگذاریم و با منطق های ماورایی و علوم غریبه از عذاب جهنمی رضاشاه در عالم برزخ، داستان سرایی کنیم؟! 

4-حالا کارمان به جایی رسیده که از مومیایی یک شاه دیکتاتور هم می ترسیم! واقعا نمی دانم این همه پنهان کاری در مورد کشف جسد مومیایی شده و دفن مخفیانه آن چه توجیهی دارد؟ آن مومیایی پوسیده، رضاشاه باشد یا نباشد، چندان مهم نیست.مهم اعتماد مردمی است که با چنین پنهان کاری و تناقض گویی های عجیب و غریب مسئولان از بین می رود. مردم بی اعتماد هم، به جای آینده به گذشته ها خیره می شوند و می افتند دنبال مومیایی ها! یک روز در مزار کوروش و روز دیگر در مقبره رضاشاه! باور کنید روح رضاشاه به ریش همه ما می خندد که با پیدا شدن جسد پوسیده اش به ولوله افتاده ایم و مثل بلای «خروج ترامپ از برجام»، زبان روشنگری مان به «پت پت» افتاده است!

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۲۱۲۹۰۸:۵۲:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۱۷
مدعیان دموکراسی خواهی در ایران ، عاشق رضا خان شده اند ! خنده دار نیست؟!! اصلاح طلبان عاشق مصدق اند ، اما همزمان دوستدار پهلوی !! که علیه مصدق کودتا کرد...!!
ناشناس۳۳۲۶۲۱۱۲:۵۹:۰۱ ۱۳۹۷/۲/۱۷
توهین نکن اخوی . اگه کسی به شما بگه شما عاشق ....هستی خوشت میاد؟ رضاخان یک دیکتاتور بود و اگر از این بعد نگاه کنیم هیچیک از مردم، اصلاح طلبان و حتا عقلای اصولگرا با دیکتاتوری موافق نیستند . در ضمن اگر رژیم پهلوی و سلطنت دوست داشتنی بود کسی قیام نمیکرد .
ناشناس۳۳۲۶۳۴۱۳:۰۴:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۱۷
نگرفتی ! یکبار دیگه بخوان . نگارنده نمیگه رضا خان شخصیت و عملکرد قابل افتخاری ندارد بلگه می فرماید رضاخان شخصیت و عملکرد ---چندان--- قابل افتخاری ندارد. ما کاری به محمدرضا نداریم زیرا او شاه متفقین بود نه ایران. اما در رابطه با رضاخان بالاخره این آدم خدماتی مانند تشکیل ارتش، تاسیس دانشگاه و راه آهن و احداث راه های جاده ای داشته .
مهدی۳۳۳۱۱۵۱۷:۱۶:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۱۷
بنام خدا- تاریخ و رفتار و کردار پهلوی، مصدق و کاشانی آنقدر پیچیدگی دارند که مردم عادی مثل من در تحلیل عملکردهای مختلف ایشان در بمانند. تاریخ نویسان باید گوشه های تاریک را به مردم دقیق و فارغ از انتسابات جناحی و اقتصادی بنویسند و فقط خدا را مد نظر داشته باشند
حسین۳۳۲۱۴۸۰۹:۰۲:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۱۷
تحلیل منطقی و خوبی بود . موافقم .
زارع۳۳۲۱۷۰۰۹:۲۱:۲۸ ۱۳۹۷/۲/۱۷
خوب یا بد وظیفه حفظ میراث ایران رو داریم
ناشناس۳۳۳۳۰۷۱۹:۳۳:۵۰ ۱۳۹۷/۲/۱۷
از کی تا حالا جسد پوسیده یک گاریچی شده میراث فرهنگی ؟ اگر مسئولین امروز مملکت اینهمه اشتباه نداشتن ، کسی از یک وحشی بیسواد با این عناوین یاد نمیکرد ! قابل توجه مسئولین
ناشناس۳۳۳۷۶۹۰۹:۱۱:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۱۸
از وقتی که ما متوجه نمیشیم به نیاکانمون احترام بگذاریم
ناشناس۳۳۴۲۳۸۱۲:۳۲:۲۹ ۱۳۹۷/۲/۱۸
برو یه کم کتاب بخون داداش ! یه سر هم برو شمال از کدام جاده می ری ؟ بپرس کی ساختش ؟
ناشناس۳۳۲۱۹۵۰۹:۳۷:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۱۷
..از قدیم گفتن تاریخ همچی رو ثابت میکنه از اینکه ایرادهای داشت شک نداریم ولی اینکه شماها هیچ کار مثبت اونو نمیبینین بده بد زمانی حکومت میکرد ایران در بدترین شرایط بسر میبرد اما خیلی کارهای بزرگ انجام داد.
ناشناس۳۳۲۲۰۳۰۹:۴۴:۵۵ ۱۳۹۷/۲/۱۷
من مطالعه ی دقیقی از واقعیت ها و امکانات و فرهنگ و تنگناهای اون دوره ندارم قطعا همه اشتباهاتی دارن ماها هم اشتباهاتی داریم ولی شما خودتون قضاوت کنید از راه آهن سراسری و دانشگاه ها و ... حرف نمی زنم مسیر هراز و چالوس و فیروزکوه که ساخته شد شمال ایران از بن بست فرهنگی و محرومیت خارج شد با امکانات اون زمان و بیل و کلنگ والاغ ودست خالی ماجرای افتتاح پل ورسک را همه می دونن .... یه بزرگراه تهران شمال قراره ساخته بشه . خدا وکیلی با کمک ایرانی ها و چینی ها و اره و اوره چند سال طول کشیده ؟؟؟ ..
ناشناس۳۳۲۲۸۲۱۰:۲۰:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۱۷
احسنت بر نگارنده..
ناشناس۳۳۲۴۴۶۱۱:۳۹:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۱۷
جنازه رضاشاه را با احترام در همان مکان دفن کنید ، سنگ قبر هم برایش بگذارید ، .. یا اگر هم راضی نیستید ، آن را برای خانواده اش در خارج از کشور ارسال کنید تا خود تصمیم بگیرند با آن چه کنند ، اما بی حرمتی به جنازه و توهین به افکار عمومی چه دلیلی دارد ، واقعا" نمی فهمم
ناشناس۳۳۲۴۴۹۱۱:۴۱:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۱۷
..به شعور ملت احترام نگذاشتیم و در اطلاع رسانی شبکه های معاند همیشه پیشتاز بودند!!! مردم همیشه اولین خبرها را راست یا دروغ از اونور و غیر خودی گرفتند!!! و مسئولین و سران همیشه خاموش و بی توجه به افکار عمومی و شایعات و سوالات مردمی!!!
ناشناس۳۳۲۶۱۲۱۲:۵۴:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۱۷
احسنت
ناشناس۳۳۲۶۱۵۱۲:۵۵:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۱۷
البته نظر شما محترم است ولی من بر عکس اعتقاد دارم رضا شاه یکی از مشاهیر ایران است هر کس از یک زاویه دید دارد
ناشناس۳۳۲۶۵۰۱۳:۱۱:۰۷ ۱۳۹۷/۲/۱۷
آفرین افرین! خیلی عالی و منطقی و دور از حب و بغض
ناشناس۳۳۲۷۶۸۱۳:۴۶:۵۶ ۱۳۹۷/۲/۱۷
دمت گرم عالی بود
ناشناس۳۳۲۷۸۵۱۳:۵۲:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۱۷
عملکرد چندان قابل افتخاری ندارد؟؟؟؟!!!!!!! نویسنده فکر کنم یکم تاریخ مطالعه کنید بد نیست....
ناشناس۳۳۲۸۵۸۱۴:۴۱:۰۱ ۱۳۹۷/۲/۱۷
با سلام . رضا شاه خوب یا بد ، باید در ظرف مکان و زمان خودش سنجیده شود . رضا شاه هم نقاط مثبت و منفی در کارنامه اش دارد . به نظر من مهمتر این است کارنامه خودمان را ورق بزنیم . ایندگان هم دوران ما را قضاوت خواهند کرد (مسئولان).
م فلاح۳۳۲۹۱۰۱۵:۱۴:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۱۷
گاهی وقت ها حساسیت های بی مورد به جای بیان واقعیات باعث سردر گمی مردم میشه اصلا اگر جسد مومیایی رو در جایی دفن کنند روی سنگ قبر هم بنویسند مثلا احتمالا قبر رضا خان میر پنج باور کنید به اندازه الان که با مخفی کاری و.. این قدر حاشیه درست کردند مساله کش و قوس پیدا نمی کرد
ناشناس۳۳۲۹۵۳۱۵:۳۷:۵۵ ۱۳۹۷/۲/۱۷
تاریخ خیلی چیزها را ثابت می کند اگر چه خوشمان نیاید
سید۳۳۲۹۶۸۱۵:۵۲:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۱۷
خدمات رضاشاه برکسی نباید پوشیده باشد اگرچه اواخر دولتش بدیکتاتوری گرایید..
محمود۳۳۲۹۸۰۱۵:۵۹:۰۱ ۱۳۹۷/۲/۱۷
افرین. به نظرم منطقی و دور از تعصب بود. خوب بود.
ناشناس۳۳۳۰۰۸۱۶:۲۱:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۱۷
شفاف سازی اقتدار مملکت را نشان می دهد. حالا خودتان مقایسه کنید
ناشناس۳۳۳۰۱۸۱۶:۲۸:۳۰ ۱۳۹۷/۲/۱۷
بسیار مقاله خوب ، منطقی و منصفانه ائی بود.
ناشناس۳۳۳۰۶۵۱۶:۵۵:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۱۷
وقتی قهرمانی نباشد مردم دنبال اسطوره‌سازی می‌روند... حرف به حق و درستی بود...
ناشناس۳۳۳۲۲۱۱۸:۲۰:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۱۷
صرفنظر از شخصیت سیاسی و تاریخی، باید تنویر افکار عمومی صورت گیرد و خود مومیایی هم در اختیار سازمان تخصصی میراث فرهنگی قرار گیرد تا بعنوان یک اثر تاریخی مورد مطالعه و حفاظت قرار گیرد.
ناشناس۳۳۳۲۹۰۱۹:۲۳:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۱۷
آقای نویسنده ,شما بر سر بسیاری از مزارها می روید که جسد پوسیده اند ,آیا باید شماتت شوید ؟یاد بود امثال کوروش احترام به بزرگان سرزمینمان است .
ناشناس۳۳۳۳۸۱۲۰:۴۹:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۱۷
بسیار عالی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین