مصرف 75 میلیون متری پارچه چادری/ فاستونی ایران، بهترینِ دنیا

گروه اقتصادی الف،   3970214098

رئیس اتحادیه صنف پارچه، پتو، پارچه مبلی و پرده اصفهان از همه نقاط قوت و ضعف تولید داخلی انواع پارچه و پتوی ایرانی صحبت کرد و با برشمردن موانع تولید از فرار سرمایه‌ها از اصفهان گفت.

احمد تقی‌زاده امروز در گفت‌وگو با فارس در خصوص آخرین وضعیت پارچه اظهار کرد: تولید داخلی پارچه جوابگوی کل نیازهای داخلی نیست، چراکه تولیدمان هنوز به قدری پیشرفته نداشته است که بتواند پاسخگوی تمام نیاز داخلی باشد.

وی با بیان اینکه در تولید پارچه ملحفه و پارچه فاستونی بسیار قوی هستیم و اصلاً نیازی به واردات نداریم اما در تولید پارچه‌هایی که با آن لباس زنانه می‌دوزند توانایی کافی نداریم و بخش عمده این نوع پارچه وارداتی است، یادآور شد: در تولید پارچه چادری هم بعد از 40 تنها یک کارخانه در ایران فعال است که آن هم بسیار ساده عمل کرده و پارچه چادری ساده را تولید می‌کند و هنوز در تولید چادرهای طرح‌دار و چادرهایی که با ظرافت و کیفیت همراه باشند مشکل داریم.

*مصرف سالانه 75 میلیون متر پارچه چادری و دریغ از یک تولیدکننده داخلی

رئیس اتحادیه صنف پارچه، پتو، پارچه مبلی و پرده اصفهان با اشاره به مصرف سالانه 75 میلیون متر پارچه چادری در کشور، تصریح کرد: با توجه با این حجم مصرف اما تنها یک کارخانه داخلی تولید چادر مشکی داریم که آن هم تولید سالانه 3 هزار متر پارچه چادری داشته که اخیراً حجم تولید خود را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه در تولید پارچه مبلی بسیار قوی هستیم، عنوان کرد: استان یزد در تولید پارچه مبلی بسیار قوی است، البته در شهرهای دیگر نیز تولیدات پارچه مبلی داریم، پتوی ایرانی نیز در بهترین کیفیت تولید می‌شود و از انواع کیفیت پایین تا کیفیت بسیار بالا تولیدکننده هستیم و اصلاً نیازی به واردات نداریم.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه در تولید پتوی مسافرتی کمی کمبود تولید وجود دارد، اشاره کرد: به زودی تولید این نوع پتو نیز آغاز می‌شود و در صحبتی که با تولیدکنندگان داشتیم قرار بر این شد که خط تولید این نوع پتو را نیز راه‌اندازی کنند.

*اصفهان، منچسترِ ایران

وی با بیان اینکه کالای قاچاق وجود ندارد و اجناس خارجی از مبادی اصلی و رسمی وارد کشور می‌شود، مطرح کرد: اگر پارچه‌ای در کشور تولید شود دیگر کسی به سراغ نمونه خارجی آن نمی‌رود، چراکه کیفیت پارچه‌های تولید ملی از کیفیت خوبی برخوردارند، حدود 120 سال پیش ایران و اصفهان بهترین تولیدکننده پارچه دنیا شناخته شدند.

رئیس اتحادیه صنف پارچه، پتو، پارچه مبلی و پرده اصفهان ادامه داد: زمانی اصفهان به عنوان منچستر ایران شناخته می‌شد و یکی از با کیفیت‌ترین پارچه ایران و دنیا در اصفهان تولید می‌شد، اما بگذریم که نسبت به یک قرن گذشته، دستگاه‌های پیشرفته‌ای در اصفهان نداریم و تکنولوژی هنوز به آن صورت که در دنیا هست وارد کشور نشده است.

*ضعف در توجه به نیاز مصرف کننده داخلی

وی در همین خصوص خاطرنشان کرد: باید فناوری روز در تولید پارچه وارد کشور شد تا بتواند پارچه متناسب با سلیقه امروز را در اختیار مصرف کننده داخلی قرار دهد، هنوز در بخش سنتی تولید پارچه بسیار قوی هستیم اما در بخش مد و لباس به توانایی کافی نرسیدیم و نیاز به یک فرهنگ‌سازی است تا هم از محصول ایرانی حمایت شود و هم خریداری شود.

تقی‌زاده با اشاره به نقش پررنگ فناوری در محصول با کیفیت ایرانی، تاکید کرد: تجهیز و به‌روزرسانی دستگاه‌های تولید پارچه بسیار مهم است، باید همراه با فناوری پیش برویم، و گرنه سهم تولید ما از بازار مصرف را کشورهای دیگر می‌گیرند.

*مصرف داخلی پارچه بیش از تولید داخلی است

وی با بیان اینکه قدرت ریسک تولیدکنندگان در تجهیز دستگاه‌های خود پایین آمده است، تبیین کرد: با حمایت از طرف دولت و هر جایی که امکان حمایت را دارد و از طرفی هم فرهنگ‌سازی برای مردم که تولید ملی را حمایت کنند، لازم است اما زمانی که مصرف داخلی بیشتر از تولید داخلی باشد مشخص است که به سمت مصرف جنس خارجی سوق پیدا می‌کنند.

رئیس اتحادیه صنف پارچه، پتو، پارچه مبلی و پرده اصفهان، تقاضای حمایت از تولیدکنندگان از جانب دولت را داشت و عنوان کرد: رسانه‌ها برای مصرف داخلی فرهنگ‌سازی کنند اما نباید از این موضوع هم غافل شد که تولیدکننده هم باید کیفیت تولیدات خود را افزایش دهد و هم محصولاتش از تنوع بیشتری برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه مردم تنوع‌طلب هستند و لازم است تولیدکنندگان این تنوع طلبی را مدنظر قرار دهند؛ معتقد است که مسوولان باید موانع تولید را از سر راه تولیدکننده بردارند، افزود: تولیدکننده‌ای که می‌خواهد دستگاه جدیدی را وارد کشور کند باید حمایت شود تا هم کارآفرینی و ایجاد اشتغال کند و هم این که پارچه مورد نیاز کشور که باید با دلار وارد شود را تولید شود.

*عزم اصفهان در فراری دادن تولیدکنندگان

تقی‌زاده، مسائلی مانند مالیات، قوانین اداره کار، قوانین بیمه و ... را موانعی بر سر راه تولید دانست و به یکی از تولیدکنندگان اصفهانی اشاره کرد که به خاطر همه این مشکلات از اصفهان فرار کرد و برای ایجاد اشتغال به شهر دیگری رفت و با رایزنی‌های صورت گرفته مجدد به اصفهان بازگشت تا کار را در اصفهان آغاز کند و با همه سختی‌ها دستگاه‌های مورد نیازش را تهیه کرده است اما چند ماهی است که یک برق ساده مورد نیاز راه‌اندازی دستگاه‌ها را به او ندادند و او مجدد کار را رها کرد و رفت.

وی با بیان این که مسوولان به راحتی می‌توانند کارها را برای تولیدکنندگان راحت کنند، اما چنین اتفاقی نمی‌افتد، تصریح کرد: مردم باید به جنس ایرانی اعتماد کردند و زمانی هم که تولیدکننده کیفیت خود را افزایش دهد این اعتماد بیشتر می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف پارچه، پتو، پارچه مبلی و پرده اصفهان در پایان گفت: زمانی که چیزی را تولید نمی‌کنیم نمی‌توانیم هم اعلام کنیم از نمونه داخلی آن استفاده کنند، تولید عینک و ساعت مچی نداریم پس نمی‌توانیم بگوییم از تولید داخلی حمایت شود، در خصوص پارچه هم آن چه مردم نیاز دارند در کشور تولید نمی‌شود، باید ابتدا نیاز مردم را بسنجیم و آن را تامین کنیم و بعد اعلام کنیم از نمونه داخلی استفاده کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین