تئاتر خصوصی جای تئاتر جریان‌ساز را می‌گیرد!

گروه فرهنگی الف،   3970207086

یک کارگردان و بازیگر تئاتری درباره ارزیابی‌اش از شرایط کنونی تئاتر کشور گفت: نه ساختمان و نه آمد و شد یکی پس از دیگری مدیران نمی‌تواند راهگشا باشد. زیاده‌روی، رانت خواری، ایجاد گَنگ‌هایی که تمامی سالن‌ها را به اشغال خود درآورده‌اند و راه تئاتر به «اصطلاح خصوصی» را هموار کرده‌اند، تئاتر «جریان‌ساز» را تحت تاثیر قرار داده و جای تئاتر واقعی را دیر یا زود خواهد گرفت.

میکائیل شهرستانی بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر در گفتگویی با ایسنا درباره وضعیت تئاترهای دانشجویی و میزان موفقیت و همچنین حمایت‌هایی که باید از آنها صورت بگیرد، گفت: واقعیت این است که تئاتر دانشجویی باید تئاتری سراسر اعتراض، جسارت، خلاقیت و شکوفایی تجربه‌های متفاوت باشد. دانشجو باید به خود این مهلت را بدهد تا فروتنانه در پی راه‌های بدیع و تازه، در عین حال پایبند به اصول کهن به رشد و نوع‌آوری بپردازد و درنهایت شیوه‌های نوینی را به وجود آورد.

او ادامه داد: خَمودگی که تماما بازتاب شرایط جامعه ماست نباید باعث سکون و بی‌اعتنایی و انفعال آن‌ها گردد و صد البته لازمه این تفکر، داشتن استادانی دلسوز، مجرب، اندیشمند و صاحب فکر و سیاست‌گذاری سنجیده و سپردن مسئولیت‌های جدی در این عرصه به دانشجوست و باز صد البته حمایت و پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری و اختصاص بودجه‌های کافی بدین امر است.

این هنرمند با اشاره به اینکه "درجوامع پیشرفته بیشترین بودجه به مراکز تربیتی، دانشگاهی و آموزش و پرورش تخصیص داده می‌شود"، بیان کرد: در سایه چنین تفکری «دانشجو» به خود اجازه می‌دهد بی‌ترس تجربیات متفاوت و جسورانه خود را به پایان برد زیرا هنگامی که پا به عرصه تئاتر حرفه‌ای گذارد فرصت این گونه تجربیات بسیار کمتر وجود خواهد داشت یا اصلا وجود ندارد و توقع مخاطب چیزی فراتر از تجربیات جاری خواهد بود.

در ادامه شهرستانی درباره برگزاری جشنواره‌های تئاتری در کشور مانند جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی اظهار کرد: جشنواره‌ها فی نفسه می‌توانند کارکردی مثبت داشته باشند به شرط آنکه اهداف از برگزاری آن‌ها کاربردی بوده و همان طور که در پاسخ قبل عرض کردم به سمت و سویی باشد که از دانشجو متوقع بود و از آن‌ها تنها حضور بی‌ثمر و صوری نداشت و در سایه شرایطی منصفانه و برابر به آن‌ها فرصتِ رقابتِ سالم و تجربه اندوزی و بدعت و نوع‌آوری داد.

او درباره ارزیابی‌اش از شرایط کنونی تئاتر کشور و همچنین تغییرات در مدیران تئاتری و همچنین افتتاح ساختمان جدید خانه تئاتر بیان کرد: نه ساختمان و نه آمد و شد یکی پس از دیگری مدیران نمی‌تواند راهگشا باشد و موجب اتفاق خاص و متفاوتی شود. تنها تفکرات ماست که می‌تواند با تشکل و هماهنگی و هدایت آن به سویی که ارتقاء کمی و کیفی هنر فاخر تئاتر را فراهم می‌کند. زیاده‌گویی، زیاده‌روی، رانت خواری، ایجاد گَنگ‌هایی که تمامی سالن‌ها را به اشغال خود درآورده‌اند و راه تئاتر به «اصطلاح خصوصی» را هموار کرده‌اند، تئاتر «جریان‌ساز» را تحت تاثیر قرار داده و رفته رفته این نوع تئاتر جای تئاتر واقعی را دیر یا زود خواهد گرفت.

این هنرمند ادامه داد: در آن صورت نه تنها هیچ تحول و جریان شکوفنده‌ای رخ نخواهد داد بلکه حضور تئاتری بی‌ریشه، بی‌هویت، متکی به گیشه با حضور تنها چهره‌هایی کارنابلد و آموزش ندیده رشد کرده جایش را خواهد گرفت. بی‌تردید با کاستن بودجه تئاتر سهم شهرستان‌ها در تئاتر کشور کمتر از گذشته هم خواهد شد و این امر بی‌شک حضور اساتید کارآزموده و کارشناس، آموزشِ مداوم و اجرای تجربیات ارزنده را غیرممکن کرده و تنها باید به ظهور و حضور تصادفی و ناگهانی بعضی از استعدادها آن هم دیر به دیر و دور به دور دلخوش کرد، در حالیکه بسیاری از چهره‌های خوشنام، صاحب اندیشه و پرسابقه از شهرستان‌ها ظهور کرده‌اند و با کم توجهی و بی‌توجهی به شهرستان‌ها این روند روز به روز به تعویق می‌افتد و نهایتا به نابودی جریان‌های فرهنگی خواهد انجامید.

شهرستانی در پایان درباره جدیدترین فعالیت‌های تئاتری‌اش گفت: در حال حاضر پنجمین نمایش را توسط دانش آموختگان آموزشگاه «ژیوار» در سالن سه نقطه به اجرا گذاشته‌ایم. اثری از داریو فو به نام «همه دزدها که دزد نیستند» به سرپرستی و طراحی اینجانب و کارگردانی یکی از شاگردانم مهدی ارجمند صورت گرفته و قرار است در پایان بازی‌ها فوتبال جام جهانی (تیرماه) در سالنی به نام «مِهرگان» نمایش «هملت» را آماده و اجرا کنم. در حال حاضر تمرینات به مرحله طراحی میزانسن رسیده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین