واردات بنزین با کدام پول و مجوز؟

گروه اقتصادی الف،   3970207011 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مشخص نیست واردات بنزین در حالی که در بودجه سال ۹۷ ردیف مالی برای آن تصویب نشده، با چه مجوزی در حال انجام است و منابع مالی آن از چه محلی تامین می شود. وارداتی که بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان در هر روز برای کشور هزینه در بر دارد.

به گزارش تسنیم، بر اساس گفته های اخیر علیرضا صادق‌آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ، تولید بنزین در سه ماه پایانی  سال گذشته به روزانه 78 میلیون لیتر رسید.

تولید روزانه 78 میلیون لیتری بنزین که تولیدات فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز در میان آن است، با بهره برداری از فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در هفته های آتی (تا پایان اردیبهشت) به 90 میلیون لیتر در روز می رسد؛ این در حالی است که میزان مصرف فعلی بنزین در کشور در مرز 80 میلیون لیتر در روز است.

مقایسه میزان تولید و مصرف بنزین، از مازاد 10 میلیون لیتری تولیدات بنزین ایران نسبت به مصرف تا چند هفته آینده حکایت دارد. این موضوع نشان می دهد نه تنها به خودکفایی در تامین نیاز داخلی بنزین رسیده ایم، بلکه می توانیم در نیمه نخست سال جاری، یکی از صادرکنندگان این فرآورده استراتژیک نفتی باشیم. شنیده ها حاکی از این است که مطالعات و بررسی هایی در مجموعه امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران برای شناسایی ظرفیت های صادرات بنزین حتی به صورت تک محموله آغاز شده است.

نکته جالب توجه اینجاست که با وجود این ظرفیت، وزارت نفت همچنان اصرار به واردات بنزین دارد. سید محمدرضا موسوی خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره واردات بنزین در سال جاری گفت: "برای سه ماه نخست امسال میانگین 9 میلیون لیتر اعلام شده که البته نیازی به آن نیست و در صورت مصرف نشدن، بنزین وارداتی ذخیره خواهد شد، افزون بر این، به‌طور حتم مقدار واردات بنزین در سه ماه دوم امسال به نصف این رقم می‌رسد."

وزیر نفت نیز فروردین ماه سال جاری در جلسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که "از 6 ماهه دوم سال جاری دیگر واردات بنزین نخواهیم داشت."

ادامه واردات بنزین تا شهریورماه، آن هم با حجم قابل توجه روزانه 9 میلیون لیتر در سه ماهه نخست، در حالی در برنامه دولت قرار گرفته و در حال اجرا است که مجوزی در قانون بودجه برای واردات بنزین به دولت داده نشده است.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی (17 دی‌ماه 96) در نشست مشترک با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و مدیران صنعت پالایش کشور با بیان اینکه "ما از سال آینده برای واردات بنزین ردیف بودجه‌ای نداریم"، عنوان کرد: "باید هرچه سریع‌تر به صادرکننده بنزین تبدیل شویم."

معاون وزیر نفت (18 دی ماه 96) در جمع خبرنگاران در بندرعباس گفت: "طبق برنامه ریزی انجام شده بودجه ای برای واردات بنزین در سال 97 تعیین نشده، از ابتدای سال آینده واردات بنزین به کشور متوقف خواهد شد. برنامه وزارت نفت جلوگیری از واردات بنزین است، به همین دلیل بودجه ای برای واردات در سال 97 در نظر نگرفته ایم و تمامی پالایشگاه های کشور برای حفظ ظرفیت 80 میلیون لیتر همت کنند."

هدایت‌الله خادمی نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز بیستم فروردین ماه سال جاری در این خصوص اظهار داشت: "با افتتاح فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس دیگر نیازی به واردات بنزین نیست و در بودجه سال 97 نیز بودجه‌ای برای واردات بنزین در نظر گرفته نشده است، در صورتی که واردات متوقف شود دیگر نیازی به بررسی کیفیت بنزین‌های خارجی نیست، اما اگر واردات بنزین به کشور ادامه یابد قطعاً این موضوع را در قالب سوال از وزیر نفت پیگیری خواهیم کرد."

سوال مهم اینجاست که واردات بنزین در حالی که در بودجه سال 97 ردیف مالی و مجوزی برای آن تصویب نشده، با چه مجوزی در حال انجام است و منابع مالی آن از چه محلی تامین می شود؟ وارداتی که بین 15 تا 20 میلیارد تومان در هر روز برای کشور هزینه در بر دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۸۵۹۳۱۲:۰۱:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۷
اکر برای بعضی ها آب نمیشود برای خیلی ها نان که می شود .معلوم است از کجا تامین میشود از عوامل بابک خان در خارج از زندان .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین