بی. بی. سی به گزینش کارکنان این شبکه توسط سرویس امنیتی انگلیس اذعان کرد 

گروه جهان الف،   3970207004 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

افشای اسنادی درباره بی. بی. سی نشان می‌دهد شبکه سلطنتی انگلستان برای چندین دهه تمامی متقاضیان شغل در این رسانه را با مکانیسم سازمان اطلاعات داخلی این کشور بررسی کرده و برایشان تشکیل پرونده‌ می‌داده است.

فارس نوشت: انتشار اسنادی نشان می‌دهد شبکه «بی. بی. سی» رسانه سلطنتی انگلستان برای چندین دهه متمادی بررسی درخواست‌های کار در این شبکه را با ارزیابی‌های سیاسی از سوی سازمان اطلاعات داخلی انگلستان (ام.آی.۵ ) انجام داده است.

سایت شبکه خبری بی.بی.سی نوشت، بررسی سوابق سیاسی متقاضیان کار در بی. بی. سی از همان روزهای اول آغاز به کار این رسانه با همکاری نزدیک با «ام. آی. ۵» انجام گرفته و تا اوایل در دهه نود میلادی نیز ادامه داشت.

«پُل رینولد» اولین خبرنگاری است که تمام فایل‌های بررسی سوابق افراد را دیده و داستان روابط طولانی این شبکه و این سرویس امنیتی را بازگو کرده است.

بر اساس این افشاگری مشخص می‌شود، مدیران ارشد بی. بی. سی و سازمان اطلاعاتی ام. آی. ۵ رسما توافق کردند که فرآیند بررسی سوابق همه نیروهای جدید متقاضی کار در بی‌. بی. سی باید در اختیار این سازمان اطلاعاتی قرار بگیرد.

یکی از بهانه‌های چنین اقدامی ترس از این بود که برخی مهندسان در زمانی حساس در این شبکه خرابکاری کنند و یا افراد خیانتکار، بی. بی. سی را بی‌اعتبار نموده و مسیر را برای یک دولت چپ‌گرا هموار کنند.

هدف از این فرآیند ممنوعیت حضور افرادی بود که عضو یا نزدیک به سازمان‌های ممنوعه شامل حزب کمونیست بریتانیای کبیر، حزب کارگران سوسیالیست و یا حزب انقلابیون کارگری بوده‌اند. در واقع اگر بررسی‌های ام. آی. ۵ به این نتیجه می‌رسید که فردی حتی دوستی یا همکاری با یکی از گروه‌های ممنوعه داشته، بی. بی. سی از استخدام وی خودداری می‌کرد.

فرآیند بررسی ام. آی. ۵ در راستای دسته‌بندی کردن متقاضیان کار بود بدین معنا که افراد نامناسب برای کار در بی. بی. سی در سه دسته طبقه بندی می‌شدند. اگر کسی در رده A شناسایی می‌شد بدین معنا بود که نباید در سمتی استخدام شود که فرصت تاثیرگذاری مستقیم بر محتویات این رسانه را داشته باشد.

اگر ام. آی. ۵ تشخیص می‌داد فردی رده B است ، به بی. بی. سی پیشنهاد می‌کرد این فرد استخدام نشود مگر اینکه ملاحظات دیگری برتری داشته باشد. اگر فردی در بررسی‌های ام. آی. ۵ رده C بود یعنی این سازمان اطلاعاتی، در تحقیقاتش به موارد دردسرسازی برخورد کرده، اما لزوما این موارد مانع اشتغال این افراد در بی.بی.سی نمی‌شوند.

تاکید ام. آی. ۵ بر این بود که افراد رده A اصلا در بی. بی. سی استخدام نشوند. همچنین اگر فردی بعد از استخدام در این رسانه یا بعد از ارتقا‌ء در آن نیاز به بررسی بیشتر داشتند، درختی مانند درخت کریسمس برای فرآیند بررسی زندگی شخصی آنان ترسیم شده و در صورت تشخیص ام. آی. ۵ مواردی چون عدم انتقالی یا عدم ارتقا‌ء شغلی برایشان در این پرونده اضافه می‌شد.

این در حالی است که سر «هاگ گرین» مدیر کل شبکه بی. بی. سی سال ۱۹۶۸ در گفت‌وگو باساندی تایمز گفته بود که ۲۳ هزار نفر در این مجموعه رسانه‌ای کار می‌کنند و از همه طیفی کارمند در آن حضور دارد و بی.بی.سی از افرادی که به این شبکه ملحق می‌شوند، تفتیش عقاید نمی‌کند.

تاکتیک‌های مصاحبه بی. بی. سی برای استخدام را خود سازمان ام. آی. ۵ مشخص کرده بود و بی. بی. سی به بهانه جلوگیری از ورود نفوذی‌ها و خرابکارها، خواستار بررسی‌های بیشتری از کارمندانش شده بود. در سال ۱۹۹۰ بود که با بررسی‌های بیشتر، ۵۲۸ کارمند در بخش‌های مختلف این رسانه اخراج شدند، بدون آنکه دلیل اخراج خود را بدانند.

«هاگ پیرس» یکی از مدیران بی. بی. سی اواخر سال ۱۹۷۹ در گزارشی ۱۰ صفحه‌ای، سیاست‌های این رسانه برای بررسی سوابق افراد را نوشت. وی پیشنهاد داده بود این شبکه فرآیند بررسی‌های سوابق افراد را فقط به موقعیت‌های شغلی حساس در این شبکه محدود کند، چراکه افشای این روند بررسی می‌تواند برای بی. بی. سی دردسرساز باشد.

سال ۱۹۸۵ سیاست شبکه بی. بی. سی برای بررسی سوابق افراد، از طریق نشریه آبزرور افشا شد و آبزرور این اقدامات و سیاست همکاری بی. بی. سی و ام. آی. ۵ را غیرمنصفانه و نادرست عنوان کرد و نوشت بررسی‌های دولت از کارمندانش رسما اعلام می‌شود در حالی که روش بی. بی. سی مخفیانه بوده است.این شیوه بی. بی. سی تا سال ۱۹۹۳ برای استخدام متقاضیان و بررسی کارمندانش ادامه داشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین