نقدی بر افزایش بی رویه عوارض خروج زمینی در کشور

عبدالسلام معروفی، گروه تعاملی الف،   3970205029 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
نقدی بر افزایش بی رویه عوارض خروج زمینی در کشور

در لایحه بودجه سال 97 تعرفه عوارض خروج زمینی از کشور رشد 10 برابری داشته است و مسئولان بلند پایه کشوری اعم از قوه مجریه و مقننه با طرح و تصویب این طرح بر آن بودند تا جلوی خروج ارز از کشور و مسافر را بگیرند و تا حدودی بتوانند سفر ایرانیان را به خارج از کشور محدود کنند.

در حالی که طرح و تصویب این مساله بدون در نظر گرفتن شرایط آن و همچنین ایجاد زیر ساخت های جذب گردشگر و مسافر و یا نگهداشتن خود ایرانیان در داخل، پاک کردن صورت مساله است و در این بین بدون شک افراد متمول و یا ثروتمندی که قصد خروج از کشور و یا مسافرت را داشته باشند اگر مبلغ تعرفه 100 برابر هم بشود اقدام به این کار خواهند کرد و این مهم را در افزایش نرخ بنزین در داخل کشور هم شاهد بودیم که مسئولان وقت معتقد بودند افزایش باعث کاهش مصرف و یا مدیریت مصرف به صورت اصولی خواهد شد ؛ در حالی که این مهم به سرانجام درخور و شایسته نرسید و کماکان شاهد استفاده بیشتر مردم از وسایل نقلیه شخصی هستیم ؛ حال با طرح و تصویب لایحه افزایش تعرفه خروج از کشور هم درصدد هستیم تا جلوی خروج ارز و مدیریت سفر در داخل گرفته شود.

بدون شک راهکار جذب و حفظ و مدیریت مسافر و یا جلوگیری از خروج ارز با تصویب این مهم به سرانجام در خور نخواهد رسید و بار مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و روانی استان های مرزی از جمله آذربایجان غربی را بیشتر می کند و مرزنشینان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم خواهند کرد. چند روزی از تصویب و ابلاغ این لایحه می گذرد و هنوز به یک ماه نرسیده؛ نارضایتی عمومی در جامعه و ساکنین استان در حاشیه مرز و افرادی که شغلشان داد و ستد مرزی و تجارت چمدانی و همچنین کولبرانی که ممر و معاششان تجارت مرزی است، دیده می شود.

در حالی که چند سال اخیر موضوع کولبران مرزی و مسدود شدن معابر و تعطیلی بازارچه های مرزی و دادوستد کمر مرزنشینان و تجار منطقه را خم کرده است بدون شک با تداوم اجرایی کردن این لایحه نفس بقیه ساکنین که در نوار و جوار مرزی به تجارت چمدانی مشغول هستند خم تر شده و قدرت نفس کشیدن را از مردم منطقه بخصوص ساکنین مرز و مرزنشینان که پاسداران و نگهبانان واقعی کشور هستند، خواهد گرفت.

یکی از محورهای توسعه و اشتغال بدون شک مسیر آبادانی منطقه از مرزها می گذرد و با توجه به مشکلات معیشتی و تولیدات بومی در حوزه کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی و غیره ضروری است مسئولان ، نمایندگان مردم در خانه ملت با اجماع عمومی نسبت به اعتراض این مصوبه و ضرورت تغییر و کاهش در آن همت گمارند.

برخی از کارشناسان و صاحب نظران امر نیز معتقدند با اجرای تصمیم جدید در خصوص افزایش 10 برابری عوارض خروج زمینی از کشور ، تجارت چمدانی معکوس در مرزهای زمینی در حال شکل گیری است. به این معنی که تا بحال بخاطر گرانی نسبی اقلام مانند سیگار و چای در ترکیه ، این اقلام توسط مسافرین ایرانی به ترکیه برده شده و بدلیل ارزانی پوشاک عمده مسافران از ترکیه با خود پوشاک به کشور می آورند.

حال همین روند در حال انجام است اما میزان افزایش عوارض خروج باعث شده تا این کار برای مسافران ایرانی سودی نداشته ، مرزنشینان ترکیه اقدام به این کار می کنند و با توجه به اینکه خروجی نمی پردازند سود سرشاری به جیب می زنند.

اوضاع مرز و مرزنشینی و تجارت مرزی و به تبع آن اقتصاد و اشتغال در منطقه خوب نیست و مردم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند، شاید این لایحه بتواند تا حدودی جلوی مسافران و افرادی که به قصد تفریح و یا گردش به کشورهای همسایه از جمله ترکیه که در سال های اخیر با رشد فزاینده روبرو هستیم ، بگیرد ؛ ولی بدون شک مشکلات و چالش های معیشتی برای مرزنشینان و مطمئنا افزایش خروج غیرقانونی و قاچاق در منطقه را در برخواهد داشت.

پس ضروری است مسئولان کشوری با تجدید نظر در این لایحه بخصوص در استان های کم برخوردار و کمک به فعال سازی وضعیت اقتصادی و توسعه تجارت چمدانی که در دنیا به یک شغل و محل درآمد تبدیل شده ؛ کمک کنند تا بار مشکلات به حداقل برسد و مردم منطقه بیش از این با مشکلات درگیر نشوند و همچنین شایسته است و نمایندگان مردم هم با یک اجماع عمومی نسبت به روند تغییر در این لایحه و چه بسا تسهیل شرایط تجارت مرزی و چمدانی و کاهش چالش های پیش رو همت گمارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۷۳۶۱۰۸:۵۱:۳۵ ۱۳۹۷/۲/۶
دوستان عزیز خبر ندارید. در تمام طول این خیابان تورنتو که متاسفانه این جنایت علیه مردم عادی و اغلب کره ای و چینی و ایرانی انجام شد دهها صرافی ایرانی مشغول کار هستند و بیشتر تعجب خواهید کرد که به راحتی می توانید با عابر بانک ایرانی خود به این صرافیها مراجعه کنید و ریال را کارت به کارت کنید و دلار کانادا و امریکا را تحویل بگیرید. یعنی باباها در ایران حسابها و عابر بانکهای ژنهای برتر خود را در ایران با ریال پر می کنند و انها هر زمان نیاز داشتند به راحتی با عابر بانک خود در تورنتو هر اندازه دلار بخواهند خرید می کنند. تازه این فقط تورنتو است. ببینید در دهها شهری که از برکت دلار ارزان ایران در این سالها در سرتاسر نقاط جهان دهها صرافی ایرانی برای این نسل جدید سرمایه دار و مهاجر باز شده چه خبر است. ولا باز هم معجزه است که دلار روی 5000 تومان باقی مانده. ما که اینجا هستیم می دانیم و می بینیم چه خبر است. اقازاده های ایرانی و ژنهای برتر در اینجا تنه به تنه اقا زاده های عرب و چینی می زنند و اصلا هم کم نمی اورند چون به هر حال انها می توانند!
فرناز۳۱۸۶۲۲۱۲:۲۰:۲۶ ۱۳۹۷/۲/۷
اصلا" چرا عوارض خروج از کشور باید از مردم گرفته بشه؟ حالا چه زمینی چه هوایی. طبق چه قاعده ای؟ کدوم کشورها چنین پول زوری از مردم می گیرند؟ عملاً این کار یعنی تنیبه مسافرین خارج از کشور
ناشناس۳۱۸۶۹۳۱۳:۲۳:۰۷ ۱۳۹۷/۲/۷
ما به نمایندگان رای نمی دهیم که وضع مردم، خوب بشه، نمایندگان، ریاست جمهوری فکر به این فکر میکنند که چطوری از جیب ملت بزنن
ناشناس۳۱۹۷۱۸۱۰:۱۳:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۸
خب اینها نماینده مردم که نیستند اینها نماینده خود مسولان هستند که منافع مادی و جایگاه مقام آنها راحفظ کنند
amin۳۱۸۷۵۲۱۴:۰۶:۵۰ ۱۳۹۷/۲/۷
نماینده مجلس در تلویزیون گفته بود نه 75 نه 220... وسطشو میگیریم کجاست ایشون؟
ناشناس۳۱۸۸۰۶۱۵:۰۱:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۷
مدیران و تصمیم سازان جمهوری اسلامی سالهاست عادت به پاک کردن صورت مسئله کردن در تمامی مسائل اقتصادی فرهنگی سیاسی هم مجلس و نمایندگانش و هم دولت و هم مقامات قضایی
آزاد۳۱۸۸۲۳۱۵:۲۷:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۷
این کار دولت برداشت آشکار از جیب مردم مخصوصا دانشجویان ایرانی خارج از کشور است. چرا باید یک دانشجو که برای دیدن خانواده آش به ایران می اید این مبلغ زیاد را پرداخت کند ؟
ناشناس۳۱۹۰۹۱۱۸:۵۳:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۷
دانشجویان میتونن با مراجعه به سفارت یا کنسولگری ایران در کشور مکان تحصیلشون و تشکیل پرونده دانشجویی، مهر خروج دانشجویی بگیرند و با اون مهر روی پاسپورتشون سالانه 3 بار بدون پرداخت عوارض از کشور خارج بشن
ناشناس۳۱۹۳۳۱۲۳:۱۴:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۷
ای بابا مگه هر روز میای ؟ اونجا ماهی زیر هزار دلار مگه کمتر خرجته ؟ این پول میشه 100 دلار در سال . ول کن توام
ناشناس۳۱۹۶۴۰۰۹:۲۰:۴۱ ۱۳۹۷/۲/۸
عوارض خروچ از خانه برای کودکان و زنان در هشرها به قیت جانشان تمام می شود؟ چرا؟ همه در فکر فرار از کشوری هستند که مسوولانش اینقد رمومن و متعهد و میلیاردر هستند!
ايراني۳۱۹۹۹۰۱۲:۵۶:۵۳ ۱۳۹۷/۲/۸
خود افزایش عوارض خروج از کشور که موجب درآمد بیشتر دولت می شود به خودی خود مشکلی ندارد. باید تلاش شود که مشکلات دیگر حل شود. مثلا اگر اتباع ترکیه که تجارت چمدانی می کنند خروجی نمی پردازند باید از آنها هم خروجی گرفته شود. یا اگر مرزنشینان برای کولبری و تجارت چمدانی دچار مشکل می شوند باید برای اشتغال آنها در زمینه های دیگر اقدام شود تا مجبور نباشند به کولبری و تجارت چمدانی روی بیاورند یا اگر قاچاق کالا افزایش می یابد باید مرزها و بازارها به خوبی کنترل شود تا کسی نتواند قاچاق انجام دهد. نباید یک مصوبه خوب را به دلیل مشکلات جانبی تخطئه کنیم بلکه باید مشکلات جانبی را حل کنیم.
ناشناس۳۲۰۵۰۰۱۷:۵۴:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۸
اصولا عوارض خروج آیا غیر قانونی نیست
شیبانی۳۲۰۹۵۶۰۶:۱۶:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۹
عوارض خروج از کشور مساوی است با باجگیری با نام خروجی از کشور.......
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین