حداد عادل: فضای مجازی یک فضای بی‌صاحب است

گروه فرهنگی الف،   3970204161 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون صدا در آیین راه‌اندازی رادیو کتاب و رونمایی از پایگاه جامع کتاب گویا که صبح سه‌شنبه (چهارم اردیبهشت‌ ماه) برگزار شد، ابراز امیدواری کرد که موانع بر سر راه‌ها برداشته شود و شاهد تداوم جدی و مستمر فعالیت رادیو کتاب باشیم.

آیین راه‌اندازی رادیو کتاب و رونمایی از پایگاه جامع کتاب گویا، صبح امروز با حضور حمیدرضا شاه‌آبادی معاون صدا، غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و جمعی از مدیران و اهالی رادیو و پیشکسوتانی از جمله بهروز رضوی، رضا سرشار، مسعود فروتن، اسماعیل آذر، میکائیل شهرستانی، بیوک میرزایی و اهالی رادیو برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حدادعادل در سخنانی ضمن انتقاد به برخی مجریان رادیو و همچنین تلویزیون اظهار کرد: یکی از مشکلات در صداوسیما این است که اندک‌ هستند مجریانی که شعر را درست بخوانند. اغلب مجریان شعرها را غلط و بد می‌خوانند؛ اگر گوینده‌ها خوب انتخاب شود این یک خدمت بزرگی است.

او با بیان اینکه باید به لوازم و شرایط راه‌اندازی رادیو کتاب مقید باشید، اظهار کرد: اگر عده‌ای را تربیت کنید که این‌ها بتوانند کتاب و به ویژه کتاب‌های قدیمی را درست بخوانند به زبان فارسی خدمت بزرگی کرده‌اید و طعم شیرین ادبیات فارسی را به مردم چشانده‌اید.

حدادعادل گفت: پشتوانه راه‌اندازی رادیو کتاب داشتن یک کتابخانه خوب است. شما باید به یک کتابخانه غنی دسترسی داشته و روزآمد باشید. کتاب‌هایی که به تازگی مجوز گرفته‌اند باید تا زمانی که داغ هستند، برای مردم و مخاطبان خوانده شوند.

او در ادامه با اشاره به وضعیت فضای مجازی یادآور شد: فضای مجازی یک فضای بی‌صاحب است و هر که هر چه می‌خواهد می‌گوید. برای رفع شبهه می‌توان به منابع موثق رجوع و شبهات را رفع کرد. شما احتیاج به کتاب‌شناس و کتابداری دارید که خوب بخواند و صداها را درست انتخاب کند. لحن صدا، آهنگ جملات، تست گرفتن همه نکته‌های باریک‌تر از مو است که باید به آن توجه زیادی شود.

حدادعادل در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم افتتاح رادیو کتاب درباره این شبکه فصلی گفت: برقراری رادیو گویا ولو موقت برای ما مژده خوبی بود. از زمانی که فناوری ارتباطات گسترش پیدا کرده است همراه شدن صدا با کتاب به تدریج رواج پیدا کرده است. برخی از شاعران صدای خود را با کتاب خودشان همراه می‌کنند و حس و حالت شاعر در کلام متجلی می‌شود. چاپ ناتوان است از اینکه احساس شاعر و نویسنده را منعکس کند اما صدا آن حال درونی را تا حدود زیادی می‌تواند منعقد کند. اهتمام رادیو به این کار نیز ستودنی است.

او با اشاره به رادیو کتاب که سال‌ها پیش هم راه‌اندازی شده بود اما متوقف شد، گفت: چند سال پیش رادیو کتاب آغاز به کار کرد و بسیار هم خوش درخشید اما دولت مستعجل بود. خوب بود اما متوقف شد. پیشنهاد می‌کنم این بار رادیو کتاب را متوقف نکنید. دوباره رادیویی ۲۴ ساعته راه بیاندازید و برای مردم کتاب بخوانید که اگر خوب مدیریت شود جای خود را باز خواهد کرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه یادآور شد: اگر ما رادیویی داشته باشیم که برای مردم کتاب بخواند یکی از فواید آن این خواهد بود که رادیو کتاب فواید کتاب‌خواندن به شیوه سنتی را دارد از طرفی کمک خوبی است به اشخاصی که نمی‌توانند کتاب بخوانند؛ مثل روشندلان. از فواید دیگر رادیو کتاب این است که مردم از این طریق درست خواندن را یاد می‌گیرند. نکته‌ای که وجود دارد این است که شعر خوب را گوینده بد می‌تواند به شعر بد تبدیل کند و روح را از متن بگیرد و برعکس؛ بنابراین اگر گوینده رادیو استاد باشد جلوه شعر و متن را مضاعف می‌کند.

به گزارش ایسنا حدادعادل همچنین مطرح کرد: اگر ما رادیویی داشته باشیم که متون کهن ادبی ما در آن درست خوانده شود اطمینان می‌دهم حتی اشخاص بی‌سواد و کم سواد در جامعه دشوارترین متن‌ها را هم حداقل تا ۵۰ درصد متوجه می‌شوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  9. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  10. وحدت ملی با وعده صادق

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  17. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  20. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  23. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  24. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین