سیاست‌های عجیب بانک مرکزی در بازار سکه/ سیف: سکه در شرایط خاص است/ متقاضیان سردرگم

گروه اقتصادی الف،   3970203037 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس‌کل بانک مرکزی روز گذشته از حباب قیمتی سکه و پیش‌فروش آن برای کاهش قیمت سخن گفت؛ اما سیاست‌های بانک مرکزی برای بازار طلا و سکه تاکنون اثربخش نبوده و این سخنان در حالی است که بانک مرکزی با تغییر رویه پیش‌فروش سکه را متوقف کرد و این موضوع باعث افزایش قیمت شد.

 سیاست‌های عجیب بانک مرکزی در بازار سکه/ سیف: سکه در شرایط خاص است/ متقاضیان سردرگم

به گزارش الف؛ انتقادات به سیاست‌های بانک مرکزی این روزها پررنگ‌تر از گذشته شده و به گفته کارشناسان عملکرد آقای سیف باعث شد؛ اعتماد مردم به ساختمان شیشه‌ای بانک مرکزی کمرنگ شود.  باوجود سیاست‌های بانک مرکزی به‌منظور تعدیل قیمت‌ها در بازار سکه اما همچنان این بازار با حباب قابل‌ملاحظه‌ای روبرو است و طبق آخرین وضعیت بازار قیمت سکه تمام رکوردشکنی کرده است.

 طی ماه‌های اخیر بیشتر توجه‌ها به بازار ارز بود و بازار سکه کمتر موردتوجه قرار گرفت که این در حالی بود که همین بازه زمانی قیمت سکه رکوردشکنی کرد و به بالاترین نرخ خود در تاریخ قیمت سکه رسید. به همین دلیل بانک مرکزی به‌منظور به تعادل رساندن بازار سکه سیاست‌های مختلفی رو در پیش گرفت که حراج و پیش‌فروش سکه ازجمله این سیاست‌ها بود.
 
حدود سه ماه از برگزاری حراج سکه و حدود یک ماه از برگزاری پیش‌فروش سکه در دو طرح بانک مرکزی گذشته است، اما سکه نه‌تنها ارزان نشد، بلکه گران‌تر هم شده و حباب قیمتی آن پابرجاست.  علت این موضوع به گفته دست‌اندرکاران بازار طلا و سکه افزایش تقاضا و محدودیت عرضه است، چراکه حدود سه - چهار ماه گذشته، سود سپرده‌های بانکی کاهش یافت اما سرمایه‌ها به بازار طلا راه پیدا نکرد و فقط برخی سرمایه‌های خرد به بازار آمد و با افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت جهانی تقاضا در بازار طلا افزایش‌یافته است.

با بررسی اظهارنظرهای ولی ا... سیف بالاترین مقام پولی کشور، نشان می‌دهد مدیریت صحیح و منطقی در بانک مرکزی به حلقه مفقوده‌ای تبدیل‌شده است که این موضوع حتی برخی سیاست‌های دولت را خنثی کرده و می‌کند و امروز همه کارشناسان به انجام تغییر و تحول در بانک مرکزی تاکیددارند؛ باید منتظر تصمیم رئیس‌جمهور ماند.

بنابراین گزارش بعد از موضوع موسسات اعتباری و حقوق سپرده‌گذاران که سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی باعث ایجاد تجمعات شد و دولت به این دلیل از مجلس بارها تذکر گرفت، موضوع افزایش نرخ ارز و سکه رخ داد و بانک مرکزی با تصمیمات خود بر طبل افزایش قیمت کوبید (قطع ارز مسافری و دانشجویی به‌عنوان یک نمونه از این اقدامات است که باعث افزایش تقاضا ارز در بازار شد) و وعده‌ها و سخنان سیف هیچ‌گاه عملی نشد و  طبق اظهارات وی هر بار مقصر بانک مرکزی نبود؛ یک‌بار سفرهای اربعین، بار دیگر ژانویه و... و زمانی سخنان ترامپ مقصر افزایش نرخ ارز بود و بانک مرکزی علاوه بر آن نتوانست بازار را پیش‌بینی و مدیریت کند و بر آن دامن زد تا اینکه خود دولت وارد ماجرا شد و تصمیمات خوب و ناتمامی برای موضوع ارز گرفته شد و توانست بازار ارز را تا حدودی مدیریت کند.

مدیریت فعلی در بانک مرکزی (درباره موضوع یادداشت پیش رو - سکه-) علاوه بر ناکارآمدی، به‌نوعی استقلال بانک مرکزی را زیر سوال برد و به جاری تصمیم‌گیری برای سیاست‌های پول در ساختمان میرداماد؛ پاستور وارد ماجرا شد. (اگر دولت ورد نمی‌کرد، معلوم نبود امروز نرخ دلار تا چه قیمتی بالا آمده است). خریدوفروش سکه نیز تحت تاثیر تصمیمات اخیر بوده و به‌نوعی شاهد اعلام چند نرخ بر تابلوی صرافی‌ها هستیم و آقای سیف از حباب قیمتی سکه سخن گفته است. بهای تمام سکه امام (ره) در محدوده یک‌میلیون و هشت‌صد هزار تا یک‌میلیون و هشت‌صد و پنجاه‌هزار خریدوفروش می‌شود. کارشناسان معتقدند بعد از آرام گرفتن ارز در ماه‌های آتی قیمت طلا و سکه نیز افت خواهد کرد؛ البته به دنبال تعدیل نرخ دلار و تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومانی برای آن به‌عنوان ارز تک‌نرخی، قیمت سکه از حدود دو میلیون تومان با کاهش ۲۰۰ هزارتومانی روبرو شده بود.

بنابراین گزارش در هفته‌ای که گذشت قیمت سکه روند افزایشی داشت و مجدداً شیب صعودی پیدا کرد. در شروع هفته قبل سکه تمام با نرخ یک‌میلیون و ۷۸۵ هزار تومان در بازار معامله شد. در میانه‌های هفته به یک‌میلیون و ۸۵۶ هزار تومان رسید تا به‌یک‌باره بیش از ۷۰ هزار تومان افزایش قیمت پیداکرده باشد. هرچند در انتهای هفته تا حدودی کاهشی شد و به یک‌میلیون و ۸۲۹ هزار تومان رسید.

البته در هفته گذشته در اقدامی غیرقابل‌پیش‌بینی بانک مرکزی دست به توقف پیش‌فروش یک‌ماهه باقیمت یک‌میلیون و 590 هزار تومان زد و این هفته هم پیش‌فروش سکه با سررسید سه‌ماهه یک‌میلیون و 540 هزار تومان متوقف شد؛ در حالی بانک مرکزی پیش‌ازاین از روال جدید پیش‌فروش سکه خبر داد و ولی‌الله سیف اعلام کرده بود که قرار است پیش‌فروش با سررسید هفت مرحله‌ای انجام شود که به فاصله کوتاه ظاهراً بانک مرکزی از بخشی از سیاست خود منصرف شده و دست به توقف پیش‌فروش زده است؛ این موضوع موجب شد که قیمت سکه کمی خود را بالا بکشد و فقط پیش‌فروش در سایر سررسیده‌ای تعیین‌شده ادامه دارد.

آذرماه سال گذشته بود که بانک مرکزی با توجه به افزایش قابل‌توجه قیمت سکه و حبابی شدن آن‌که تا حدود ۲۵۰ هزار تومان پیش‌بینی می‌شد طرح حراج سکه در بانک کارگشایی را اجرایی کرد. بر این اساس سه روز در هفته و در روزهای زوج متقاضیان می‌توانستند با مراجعه به بانک کارگشایی در حراجی سکه شرکت کرده و بسته‌های ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ تایی که اخیراً تا بسته‌های ۲۰۰ تایی نیز پیش رفته بود را خریداری کنند. روال به این منوال بود که در هرروز حراجی، بانک مرکزی قیمت پایه را به بانک کارگشایی اعلام و حراج در بالاترین قیمت انجام می‌شد که متقاضی باید علاوه بر مبلغ نهایی ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده را پرداخت می‌کرد.

گرچه در برگزاری حراج، قیمت سکه در بازار کاهشی نداشت و حتی گران‌تر شد و در روزهای اخیر تا مرز یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هم پیش رفت و با همین قیمت در حراجی فروخته شد، ‌ اما بانک مرکزی معتقد بود که اگر حراج برگزار نمی‌شد به‌طور حتم قیمت سکه حبابی‌تر بود.

بر اساس گزارش الف؛ قیمت سکه در بازار تهران در حدود یک‌میلیون و 850 است و به نظر می‌رسد توقف پیش‌فروش سه‌ماهه هم حاشیه سود بالای این پیش‌فروش‌های در مقایسه باقیمت بازار است. ابراهیم محمد ولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره افزایش قیمت سکه در یک ماه اخیر گفت: قیمت سکه در حال حاضر واقعی نیست و حدود ۱۰۰ هزار تومان حباب دارد. وی نوسانات قیمت و احتمال ایجاد ضرر در پیش‌فروش سکه علت متوقف کردن سررسیده‌ای یک‌ماهه و سه‌ماهه عنوان کرد و افزود:  قیمت واقعی سکه در حال حاضر حدود یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

 وعده جدید سیف: حباب نرخ سکه از بین می‌رود
رئیس‌کل بانک مرکزی پس‌ازاینکه بانک مرکزی پیش‌فروش سکه را متوقف کرد و این موضوع برافزایش قیمت آن در بازار تاثیر داشت؛ از احتمال آغاز حراج سکه در آینده خبر داد و گفت: بانک مرکزی باعرضه سکه، حباب پیش‌آمده را از بین می‌برد.

ولی ا... سیف رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص اینکه چرا بازار طلا از دلار 4200 تومانی تبعیت نمی‌کند و قیمت سکه طلا بالاتر از ارزش واقعی آن است، گفت: سکه شرایط خاص خود را دارد. درگذشته نیز شاهد حباب در نرخ سکه بودیم و بانک مرکزی از طریق پیش‌فروش و حراج سکه را به بازار عرضه می‌کرد تا حباب از بین برود و با دلار هماهنگ شود.  ممکن است در آینده بحث حراج سکه را نیز داشته باشیم.

این سخنان سیف تائید از حباب قیمتی سکه است؛ اما سیاست این بانک با وضعیت موجود همخوانی ندارد؛ اینکه چرا پیش‌فروش سکه متوقف شد و چرا قرار است دوباره اجرایی شود؛ آیا سازوکار آن تغییر خواهد کرد و یا نه. همه این موارد در حالی است تصمیمات بانک مرکزی از آذر سال گذشته تاکنون موفق نشد بازار سرکش سکه را مدیریت کند و اقدامات اخیر در حالی است که علاوه بر حضور دلالان در بازار که با سفته‌بازی دنبال افزایش سودآوری خود هستند (مردم فقط ضرر می‌کنند)؛ مثلاً اعیاد شعبانیه و اینکه برخی مردم می‌خواهند ارزش دارایی خود را حفظ کند در کنار بازار بسته ارز (خریدوفروش وجود ندارد) می‌تواند باعث افزایش تقاضای سکه شود و شاهد افزایش قیمت و حباب بیشتر آن باشیم.