وقتی قانون به سبک متولیان ریلی دور زده می شود

گروه اقتصادی الف،   3970202112

در حال حاضر نزدیک به 12 سال از زمان تصویب قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی می گذرد اما این قانون آن طور که باید نتوانسته چراغ راه فعالیت بخش خصوصی باشد.

به گزارش پرشین خودرو، همزمان با اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی در راستای بستر سازی برای نقش آفرینی پررنگ تر بخش خصوصی؛ متولیان و دست اندرکاران قوانین و مقرارت متعددی را برای تسهیل فعالیت های بخش خصوصی درعرصه های مختلف اقتصادی تدوین و تصویب کردند.


تصویب قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی مصوب سال 89 از جمله این قوانین است. متولیان با تصویب این قانون درصدد بودند تا بخش خصوصی بتواند در دو حوزه بار و مسافر به شکل مطلوبی وارد عمل شده و زمینه رقابت بین شرکتها به واسطه آن مهیا شود.

بنای ناعدالتی
اگرچه نوع نگاه متولیان قانونگذار در ظاهر امر، نگاهی خیر خواهانه به شمار می رفت اما گذر زمان و تشدید برخی محدودیت ها در این قوانین به واسطه ماده واحده ها و تبصره های افزوده شده؛ منجر به آن شد که نه تنها این قانون به سرمنزل مقصود نرسد بلکه فعالان بخش خصوصی را به این باور برساند که بنای بی عدالتی در این مسیر برپاشده است.


در حال حاضر نزدیک به 12 سال از زمان تصویب قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی می گذرد اما این قانون آن طور که باید نتوانسته چراغ راه فعالیت بخش خصوصی باشد چرا که در مسیر اجرا با انحرافات و موانعی روبرو شده که اکثر قریب به اتفاق آن ناشی ازاقدامات غیر کارشناسانه متولیان ریلی است.


این اتفاق درحالی رخ داده که در طول سالیان اخیر متولیان ریلی همواره با انتقاد نسبت به برابر نبودن حق دسترسی جاده و ریل اینگونه وانمود کرده اند که در راستای حمایت از بخش خصوصی راضی به حذف و یا کاهش درآمد خود هستند و پیرو آن حق دسترسی به خطوط ریلی را از 57 درصد به حدود 30 درصد کاهش داده اند که در نوع خود اقدام قابل توجهی است.


در کنار اینگونه اقدامات آشکار متولیان ریلی؛ برخی قوانین و مقررات نیز تهیه و تدوین شده است که نه تنها کمک حال بخش خصوصی نیست بلکه موانع بزرگی را در مسیر راه بخش خصوصی پدید آورده است.

تخلف آشکار
سیاست گذاران بخش ریلی در دی ماه سال 96 با استناد به جایگاه حاکمیتی خود نسبت به تغییر قوانین و آیین نامه مربوط به" ماده 10 قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی" پرداختند. در واقع با بهره گیری از نبود نهاد مربوطه به جهت تنظیم مقررات؛ شکل و شمایل جدیدی را برای قانون ترسیم و آیین نامه های آن را نیز تعریف کردند. این درحالی است که این تغییرات تاکنون به تایید هیچ یک از نهادهای ذی صلاح نرسیده است.


اعمال محدودیت های فراتر از قانون، از سوی راه آهن به عنوان یک نهاد حاکمیتی انتقاد کارشناسان و فعالان حوزه ریلی را در برداشت. به عنوان مثال ماده 4 آیین نامه "شرایط و ضوابط استفاده از شبکه ریلی کشور توسط شرکت های حمل ونقل ریلی باری " که در قالب 5 ماده و 14 تبصره به تصویب رسیده، به نحوه پرداخت تعرفه دسترسی و دیگر حقوق راه آهن و تضمین حسن انجام تعهدات پرداخته شده است.


شروط مطروحه در این ماده قانونی به گفته کارشناسان نشان می دهد که راه آهن نقش خود را به عنوان یک جایگاه حاکمیتی را با جایگاه شرکای تجاری اشتباه گرفته است. در واقع تلاش دارد تا از قدرت حاکمیتی خود استفاده برده تا نسبت به تامین منافع تجاری خود با بخش خصوصی و فشار بیشتر به آنها بتواند قدرت مطلق در یک رابطه تجاری داشته باشد. مساله ای که با اصل فعالیت کسب و کار آزاد مغایر است . این درحالیست که راه آهن می تواند در قالب قرار داد فی مابین منافع تجاری خود را پیگیری کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  22. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین