متن طرح تعیین ضوابط تعرفه واردات خودروها

گروه اقتصادی الف،   3970202079 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نمایندگان مجلس طرحی را تدوین کردند که در صورت تصویب نهایی آن، تعرفه واردات خودرو تا ۲۰ درصد کاهش می یابد.

متن طرح تعیین ضوابط تعرفه واردات خودروها

به گزارش مهر در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی دو فوریت طرح تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو که به گفته بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز به امضای ۲۱۴ نفر از نمایندگان رسیده بود، در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و دو فوریت آن تصویب شد.

متن کامل طرح را در زیر می خوانید: 

ماده واحده- به منظور ساماندهی واردات خودرو و تعیین حقوق ورودی موثر با هدف دستیابی به افزایش رقابت پذیری و کیفیت خودروهای تولید داخل، افزایش استانداردهای ایمنی و زیست محیطی، کاهش آلایندگی، کاهش مصرف سوخت و مدیریت بر واردات و بازار خودرو، دولت مکلف است حقوق ورودی خودروهای سواری را بر اساس حجم موتور، میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی به صورت پلکانی و هدفمند تا سقف حقوق ورودی ۵۵ درصد ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون تعیین نماید.

تبصره ۱- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است به منظور افزایش رقابت پذیری خودروهای تولید داخل به گونه ای برنامه ریزی کند که حقوق ورودی خودروهای سواری از سال ۱۳۹۷ به صورت تدریجی و با میانگین سالانه ۵ درصد تا ۱۰ درصد کاهش یابد تا در سال پایانی سند چشم انداز بیست ساله (۱۴۰۴ هجری شمسی) میزان حقوق ورودی خودروهای سواری حداکثر به ۲۰ درصد برسد.

تبصره ۲- خودروهای سواری تمام برقی ( fully hybrid) مشمول سود بازرگانی خواهد بود و وضع هر گونه حقوق ورودی بر این خودروها ممنوع است.

تبصره ۳- جمع سایر عوارض خودروهای وارداتی نباید بیشتر از ۵۰ درصد تعرفه واردات قید شده ماده واحده باشد.

تبصره۴- واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیر از نمایندگی رسمی با رعایت ماده ۵ قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶.۵.۱۱ و ارائه خدمات پس از فروش واردکننده با نمایندگی رسمی بر اساس ضوابط تعیین شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است.

تبصره ۵- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است جهت مشارکت فعال و موثر نمایندگان اتاق ها، انجمن ها و تشکل های تخصصی کارگری و کارفرمایی ذی ربط در کمیسیون ماده ۱ و کارگروه های آن بسترهای لام را مهیا سازد.

تبصره ۶- هرگونه تعیین حقوق ورودی خودروهای سواری فقط بر اساس این ضابطه صورت می گیرد.

تبصره ۷- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است بستر لازم برای ورود فناوری های جدید و مستقل تولید خودرو با همکاری شرکت های معتبر خودروسازی جهان و یا به صورت سرمایه گذاری مشترک با شرکت های فعال موجود فراهم سازد. آیین نامه اجرایی این تبصره ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون با همکاری اتاق ها، تشکل ها و انجمن های تخصصی ذیربط تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد.

تبصره ۸- سازمان ملی استاندارد مکلف است در اجرای استانداردهای حداقلی ۸۵ گانه تولید خودرو در سال ۹۷ به گونه ای برنامه ریزی کند که از تولید خودروهای خارج از استانداردهای مذکور تا پایان سال جلوگیری کند. ارتقای این استانداردها باید سالانه توسط سازمان ملی استاندارد تعیین و به هنگام سازی شود. همچنین شماره گذاری خودروها توسط نیروی انتظامی منوط به تاییدیه سازمان ملی استاندارد است.

تبصره ۹- درآمد ناشی از این قانون به تولید داخلی و ایجاد اشتغال اختصاص می یابد.

تبصره ۱۰- پلیس هنگام ترسیم و تهیه گزارش تصادفات و نیز کارشناسان موظفند میزان عیب و نقص خودرو در ایجاد تصادف و عامل حادثه را ذکر نمایند. شرکت سازنده به میزان دخالت نقص خودرو در علت وقوع تصادف و نقش ایمنی خودرو در تلفات مسئول و مقصر و باید پاسخگو باشد.

تبصره ۱۱- شرکت های خودروسازی موظفند هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه کنند. تخلف از این امر تدلیس در کسب محسوب و مرتکبان به مجازات دو ماه تا یک سال حبس محکوم می شوند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۲۸۷۸۱۲:۵۱:۴۹ ۱۳۹۷/۲/۲
بهتر است طرحی هم برای ایجاد مالیات بر مصرف و مالیات بر ثروت نسبت به خودروها به صورت سالیانه وضع شود . به این ترتیب برای خودروهای بالاتر از 100 میلیون تومان در سال مالیات بر ثروت به صورت سالیانه از 2 درصد تا 10 درصد در نظر گرفته شود . درامد حاصل از این کار صرفا برای مسائل محیط زیستی ، ساخت تصویه خانه های اب و فاضلاب ، درختکاری و ساخت آب شیرین کن در سواحل خلیج فارس و کمک به حل مشکل ریزگردها در خوزستان اختصاص یابد . اگر 500 هزار خودرو مشمول این طرح شود و متوسط هر کدام سالی 4 میلیون پرداخت کنند میشود سالی 2 هزار میلیارد تومان که رقم مناسبی برای کمک به طرح های ذکر شده است .
احمد۳۱۳۶۴۳۰۱:۱۰:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۳
شما خواهشن نظر نده چقه بده آدم کاسه داغتر از آش باشه!
مهدی۳۱۲۹۴۱۱۳:۲۵:۳۰ ۱۳۹۷/۲/۲
سلام درود بر این 214 نماینده شجاع مجلس تو رو به علی ما رو از دست این تابوتهای مرگ نجات بدید. من پراید دارم تصادف کردم الان از ناحیه کمر دو ساله مشکل دارم و تقریبا خانه نشین شدم. کی پاسخگوست؟ سایپا؟ تولید ارابه های مرگ؟. به خدا ضرر انسانی و جانی و زیست محیطی و ... حساب کنید بیشتر از یه مقدار سود اشتغال مونتاژ کاریه. اشتغال به قیمت معلولیت و مرگ من و امثال من. تو رو به علی و آل علی به دادمون برسید به فریادمون برسید. امان از ظلم و جور و .....الف تو رو قرآن درد دل من سینه سوخته رو منتشر کن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین