فیلمساز ایرانی‌ الاصل پدیده کن ۲۰۱۸ می‌شود؟

گروه فرهنگی الف،   3970201165

فیلم "فارنهایت ۴۵۱" که اقتباسی از کتابی به همین نام برای تلویزیون ( اچ بی‌او) درامریکا ساخته شده قرار است بزودی ( ۱۹ ماه مه امسال) بنمایش عمومی درامریکا درآید، اما قبل از آن نخستین نمایش جهانی خود را در جشنواره کن ۲۰۱۸ در یک سانس ویژه نیمه خواهد داشت. این اثربنا به شنیده‌ها فیلم موفقی در ژانر خود به حساب می‌آید.

رامین بحرانی فیلمسازایرانی امریکائی، که درگذشته موفقیت‌های خوبی برای فیلم‌های کم هزینه‌اش درجشنواره‌ها از جمله در کن – ونیز – تورنتو و غیره داشته است، اینک بشکلی کاملا حرفه‌ای درسینمای هالیوود جابازکرده وبا فیلم قبلی خود” ۹۹ خانه” دربخش مسابقه جشنواره ونیز، استعداد خودرا نشان داده بود. بعد از آن پروژه، وی توانست ساخت فیلم ” فارنهایت ۴۵۱” را از سوی تلویزیون امریکا به‌دست آورد. در این فیلم که یک ساعت و۴۳ دقیقه زمان دارد، بازیگران مطرح سینمای امریکا نقش آفرینی می‌کنند از جمله: سوفیا بوتلا – مایکل بی‌جوردن – مایکل شانون وغیره

کتاب فارنهایت ۴۵۱ که توسط ری برد بری درسال ۱۹۵۳ نوشته شده بود ودر ژانر علمی تخیلی است، محبوبیت فراوان کسب کرد.بعد‌ها فرانسواتروفو، فیلمساز موج نو فرانسه درسال ۱۹۶۶ فیلم مشهوری از آن ساخت. داستان کتاب آن به آینده‌ای نزدیک می‌پردازد که درآن کتاب خواند ن ممنوع می‌شود ومسئولان حکومتی به آتش نشان‌ها دستور میدهند همه کتابها را بسوزانند….فارنهایت ۴۵۱ درجه ایست که کتاب در آن آتش میگیرد.، بدین گونه درواقع یک فرهنگ سوزی عمومی توسط افرادی که درقدرت هستند به راه می‌افتد. وقتی آتش نشان‌ها به جاهای مختلف حمله می‌کنند و کتابها را می‌سوزانند، عده‌ای درخفا شروع به حفظ کردن کتاب‌ها می‌کنند تا برای آیندگان آنها را نگهداری کنند. دراین میان شعله‌های عظیم آتش، یکی ازآتش نشان‌ها برایش سئوالی پیش می‌آید که چراباید کتاب‌ها را آتش بزند؟! وسپس ازوظیفه خود سرباز میزند…و

مراحل ساخت فیلم رامین بحرانی درسال ۲۰۱۷ شروع شده بود و در اوایل ۲۰۱۸ به پایان رسید. امیرنادری فیلمساز مطرح ایرانی که مدت هاست درامریکا بسر میبرد و فیلم می‌سازد، درکارسناریو واقتباس از آن کتاب با رامین بحرانی همکاری کرده و درضمن در مونتاژ فیلم این همکاری را ادامه داده است.

به گزارش سینما سینما رامین بحرانی که در امریکا از والدین ایرانی بدنیا آمده بود، دربازگشتی به ایران، نخستین فیلم بلندش را درسال ۲۰۰۰ درانجا بنام “غریبه ها” ساخت. وی متولد ۲۰مارس ۱۹۷۵ در امریکاست و بعد از ساخت نخستین فیلمش در ایران دوباره به امریکا بازگشت و فیلم‌های کم هزینه ” مردگاریچی” – “اوراقچی” – “خداحافظ سولو” -” به هرقیمتی “- و -” ۹۹ خانه” – را ساخت. برخی از فیلمهایش جایزه‌های گوناگونی در جشنوارهای جهانی به‌دست آوردند. وی برای دومین بار است که فیلمش در جشنواره کن پذیرفته شده، قبلا از او فیلم اوراقچی، دربخش ۱۵ روزکارگردانان شرکت کرده بود.