چیزهایی هست که مزه می‌دهد

احسان رضایی*،   3970201062

گیریم که خود آدم هم خیلی دوز روشنفکری‌اش بالا نباشد، اما همین دیدن فضای فرهنگی کشور در یک ذره جا و باخبر شدن از کل وضع و اوضاع ظرف چند ساعت، لذتی دارد که اهلش می‌دانند

چیزهایی هست که مزه می‌دهد

می‌گویند دیگر نمایشگاه کتاب رفتن حال نمی‌دهد. اتفاقا دلایل مفصلی هم برای خودشان دارند. می‌گویند دیگر مثل آن قدیم‌ها نیست که کل بازار کتاب ما به یکی، دو راسته محدود، خلاصه شود و حالا کلی کتابفروشی جدید توی شهر باز شده که برخلاف شکل سنتی فروشگاه‌های کتاب،  هم نمایشگاه هستند و هم فروشگاه؛ یعنی امکان دیدن و خواندن و چرخیدن بین کتاب‌ها و چه بسا لم‌دادن توی فروشگاه و ورق‌زدن و خواندن سر فرصت کتاب‌ها را برای ما فراهم کرده‌اند. سیستم‌های کامپیوتری فروش و شبکه‌های جدید توزیع را هم به این امکانات اضافه کنید. الان برای پیداکردن یک کتاب خاص،  لازم نیست حتما تا نمایشگاه رفت.

 به علاوه دیگر از آن تبلیغ که «کی میره تو غار» هم خیلی گذشته و الان دوران نوه عمویادگار است و راه‌های جدیدی برای دسترسی به کتاب پیدا شده.
شبکه اینترنت،  خودش کتابخانه بزرگی است که علاوه بر همه آن چیزهایی که قبلا به راحتی نمی‌شد در کتاب‌ها پیدایشان کرد،  حتی بسیاری از کتاب‌ها را هم می‌شود در آن پیدا کرد،  با قابلیت سرچ اضافه. الان سایت‌های زیادی هستند که e-book‌های کتاب‌های فارسی را به اشتراک گذاشته‌اند یا به قول باکلاس‌ها «همخوان» کرده‌اند. چه بسا با چند دقیقه جست وجو در شبکه هم بشود کتاب مورد نظر را پیدا کرد. تازه بیشتر کتابفروشی‌ها در همین ایام به همان اندازه نمایشگاه تخفیف می‌دهند.

 امسال که نشر قطره هم اعلام کرده به نمایشگاه کتاب نمی‌آید. پس تیک ایت ایزی،  این یکی نمایشگاه نشد،  نمایشگاه بعدی، ... اما این وسط یک نکته کوچک هم هست. اینکه هنوز هم مهم‌ترین دلیل نمایشگاه رفتن به‌خاطر کتاب دیدن و کتاب خریدن و کیف کردن با کتاب است. نمایشگاه کتاب،  واقعا ویترین است.

 درست است که الان امکانات کتابفروشی‌ها خیلی زیادتر و بهتر از قبل شده،  اما واقعیتش این است که هنوز هم هیچ کتابفروشی نیست که با تمام ناشرها کار بکند و بشود همه سفارش‌ها را یکجا از آن کتابفروشی تهیه کرد. با این حال حتی اگر نخواهیم هم کتاب بخریم،  باز همان دیدن کتاب‌های تازه و اسم‌های تازه،  لذت چیزی را دارد که در پاساژگردی‌ها و ویترین دیدن‌های دیگر هم دارد؛ یعنی لذت کشف اتفاقی. معمولا هر روز یک کتاب جدید به نمایشگاه می‌رسد،  هر ساعت توی یک غرفه،  یک نویسنده یا مترجم حاضر است،  هر بار یک اتفاق فرهنگی جدید می‌افتد.

گیریم که خود آدم هم خیلی دوز روشنفکری‌اش بالا نباشد،  اما همین دیدن فضای فرهنگی کشور در یک ذره جا و باخبر شدن از کل وضع و اوضاع ظرف چند ساعت،  لذتی دارد که اهلش می‌دانند. نمایشگاه کتاب،  هنوز هم یکی از جاهایی است که می‌شود دوست‌های قدیمی را دید و دوست‌های تازه کشف کرد. مثلا فرض کنید جلوی غرفه ناشری که به‌صورت تخصصی در کار کتاب‌های فانتزی است،  ایستاده‌اید و دارید کیف کتاب را می‌برید،  بعد یک نفر دیگر پیدا بشود که حرف‌هایی درباره کتاب محبوب شما بزند. بعدش چی؟ بعدش هیچی. همان خوشی آنی و لحظه‌ای مگر کم چیزی است؟ به قول آن آقای شاعر: «دلخوشی‌ها کم نیست.»

*روزنامه‌نگار

 

منبع: روزنامه همشهری/ چهارشنبه 970129

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین