مسابقه تسلیحاتی ترامپ در جهان

گروه جهان الف،   3970131142

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برخلاف وعده های انتخاباتی، در راهبرد اتمی خود به گسترش تسلیحات هسته ای اعتقاد دارد؛ موضوعی نگران کننده که با واکنش جهانی مواجه شده و تداوم این امر به آغاز جنگ سردی دیگر بین شرق و غرب منجر می شود.

به گزارش ایرنا، تنش بین شرق و غرب هر روز وارد مرحله ای تازه می شود و در ماه های اخیر شاهد عبور آمریکا از خط قرمز جهانی و تاکید رئیس جمهوری ستیزه جوی این کشور بر گسترش تسلیحات هسته ای بودیم که چنین موضوعی به صراحت در دکترین اتمی ترامپ بیان شده است.

ایالات متحده در راهبرد اتمی خود کشورهایی چون روسیه، کره شمالی، چین و ایران را نشانه رفته و در بخشی از آن آورده است «برای مقابله با روسیه، زرادخانه اتمی آمریکا تنوع بیشتری پیدا می‌کند و بمب ‌های هسته‌ای کوچک ‌تر تولید خواهد شد.» بنابر برخی گزارش ها، آمریکای ترامپ با هدف متحول کردن رویکرد هسته ای خود برنامه مدونی را تنظیم کرده که هزینه آن بالغ بر 1.2 تریلیون دلار برآورد می شود.

توسعه تحقیقات بر روی موشک های میان برد و مجوز تولید کلاهک های هسته ای جدید از اقدامات دولت یکساله ترامپ به شمار می رود؛ مسائلی که بیش از سه دهه مسکوت مانده بود. بی تردید تداوم همین رویکرد به تمایل کشورهای غیرهسته ای برای هسته ای شدن و همچنین اقدام متقابل کشورهایی که از این قبیل سلاح ها برخوردارند، منجر خواهد شد. جهان هنوز تبعات حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و ناکازاکی (ژاپن در جنگ جهانی دوم را از خاطر نبرده و از تکرار رخدادی مشابه در آینده نگران است. از این رو پس از انتشار دکترین اتمی از سوی کاخ سفید، موجی از اعتراضات داخلی و خارجی علیه آن به راه افتاد.

ایران به عنوان کشوری که خود بزرگترین قربانی سلاح های کشتار جمعی در جنگ تحمیلی بوده از جمله منتقدان به سیاست اتمی ایالات متحده است. در همین ارتباط حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری پانزدهم بهمن ماه در مراسم افتتاح 10 مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس از اهمیت توانمندی دفاعی ایران و نقد استراتژی اتمی آمریکا سخن به میان آورد. وی اظهار کرد: «در دنیایی که معتقد است سلاح کشتار جمعی نباید وجود داشته باشد و استفاده از آن علیه بشریت ممنوع بوده و باید از بین برود، ببینید آمریکایی ها با چه زبان وقیحانه ای روسیه را با سلاح اتمی جدید تهدید می کند لذا هنوز بحث ساخت سلاح‌های جدید و مخرب برای تهدید و استفاده علیه رقیب مطرح است، آیا در این شرایط می‌شود کسی بگوید که دیگر زمان صلح و همزیستی است و نیازی به قدرت دفاعی نداریم؟»

علاوه بر تهران، سران مسکو و پکن نیز به عنوان دو عضو شورای امنیت و برخوردار از حق وتو، راهبرد اتمی آمریکا را به باد انتقاد گرفتند. اگرچه چین ضمن ابراز نگرانی در بیانیه ای که از سوی وزارت دفاع خود انتشار داد تنها به بیان اهمیت صلح و توسعه در دنیا اکتفا نمود اما روسیه دست به اقدام متقابل زد؛ سیاستی توازن بخش که در سال های گذشته همواره مد نظر مقامات کرملین به ویژه شخص «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه بوده است.

رئیس جمهوری روسیه در جمع نمایندگان دو مجلس و مقامات عالی رتبه دولتی این کشور از سلاح ها و جنگ افزارهای پیشرفته هسته ای رونمایی کرد و از چند سیستم جدید همچون آزمایش یک موشک جدید با پیشران اتمی، کلاهک جدید هسته ‌ای با قابلیت قرار گرفتن بر روی موشک‌های کروز و نیز طراحی موشک‌هایی جدید برای نصب روی جنگنده‌ها با قابلیت دور زدن سامانه‌های دفاع موشکی وغیره پرده برداشت و چندی بعد موشک مافوق صوت «کینژال» (خنجر) را آزمایش کرد که البته با موفقیت همراه بود.

روحیه خشن و ستیزه جوی ترامپ و ولع بیش از حد برای سیطره بر جهان باعث سوق دادن وی به سمت نظامی گری شده است. او که در رقابت های انتخاباتی، دموکرات ها را به دلیل هزینه های گزاف جنگ های خارج از خانه محکوم می کرد، اینک از بودجه وزارت خارجه که رسالت دیپلماتیک را عهده دار است کاسته و بر بودجه نظامی آمریکا افزوده است.

ضمن این که افزایش شمار نظامیان خارج از آمریکا و ماجراجویی های این کشور در مناطق مختلف جهان از جمله غرب آسیا، آمریکا را بیش از پیش در مقابل شرق قرار خواهد داد که در نهایت نتیجه ای جز ناامنی بیشتر جهان و از سر گیری جنگ سردی دیگر ندارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین