دلیل نابودی تدریجی بازار منطقه‎ای ایران

گروه اقتصادی الف،   3970130105 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با بیان اینکه در گذشته ایران در کشورهای منطقه همچون عراق بازار خوبی برای فروش کالای خود داشت هشدار داد: اما اکنون این بازار به تدریج از ایران گرفته و کشورهایی همچون ترکیه جایگزین می شوند.

به گزارش تسنیم، حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس در برنامه چوب خط شبکه افق با بیان اینکه یکی از الزامات حمایت از تولید ایرانی اجرای واقعی اصل 44 قانون اساسی است گفت:  کالای ایرانی مفهومی فراتر از تولید داخلی دارد و ممکن است تولیدی در داخل صورت بگیرد که کالای ایرانی محسوب نشود چون مونتاژی است یا اصل فنآوری آن از خارج وارد شده است.

وی با بیان اینکه معنای کالای ایرانی کالایی است که فنآوری آن ایرانی باشد یا بیش از 50 درصد فنآوری آن از کشور باشد گفت: بر اساس این تعریف کارهای حمایتی که می توان از کالای ایرانی کرد احصا شدند از قبیل کارهای بیمه­ای، تعرفهای و گمرکی که بسیاری از آنها را در قوانین تصویب شده در نظر گرفتیم مثل قانون رفع موانع تولید و برنامه ششم توسعه که در این راستا برای تسهیل تولید مواردی در نظر گرفته شده است که اگر دولت این قوانین را اجرا کند به تولید کمک بزرگی کرده است.

فولاد گر با بیان اینکه بخشی از قوانین مصوب شده برای رفع موانع تولید است گفت: به عنوان نمونه قانون بهبود فضای کسب و کار و بخشی از اصل 44 قانون اساسی است که در این حوزه باید مقررات زدایی صورت بگیرد تا در تولید سهولت ایجاد شود.

وی با انتقاد از مقرراتی که مانع رونق تولید در کشور است گفت: اکنون برای رونق تولید در کشور  بیش از اینکه تولید کنندگان نیاز به قوانین حمایتی داشته باشند نیازمند رفع موانعی است که با مقررات ایجاد شده است. رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی افزود: رویکرد مجلس دهم بیشتر نظارتی است و کمتر سراغ تصویب قانون در حوزه تولید رفته است و فقط در مواردی که بر اساس گزارشات نظارتی فقدان آن احساس می شود می رویم.

فولادگر با بیان اینکه قوانین حوزه کسب و کار ایرادتی دارد که باید اصلاح شود گفت: برخی از قوانین به جهت هم پوشانی باید اصلاح  شوند،‌ برخی دیگر نیازمند تنقیح و پالایش هستند و برخی دیگر از قوانین باید لغو شوند؛ چرا که در شرایط فعلی برخی از قوانین خود مخل تولید و رونق آن هستند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ضعف دیپلماسی اقتصادی در کشور گفت:‌ در حالی که به لحاظ سیاسی رابطه کشور ایران با عراق مراتب بهتر از کشور ترکیه با عراق است اما بازار اقتصادی کشور عراق در اختیار ترکیه است به لحاظ اینکه کشور ترکیه با کشورهای مختلف منطقه پیمان دو جانبه بسته است اما وزارت خارجه ایران این کار را انجام نمی دهد و بیشتر برای روابط اقتصادی به دنبال قوانین و تعرفه های بین المللی است.

وی با بیان اینکه در سابق بازار بسیار خوبی در منطقه داشتیم که اکنون به تدریج در حال از بین رفتن است گفت: باید وزارت امور خارجه و وزارت اقتصاد کمک کنند که شرایط به سابق بازگردد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۹۲۷۴۰۸:۲۰:۱۳ ۱۳۹۷/۱/۳۱
کشورهای دیگه دقیقا بر اساس منافع ملی با دیگران رابطه دارند .کشور برادر عراق!!! هیچگاه به واسطه برادر بودنش با ایران اجناس بی کیفیت و یا حتی باکیفیت ایرانی رو نمی خرد .عراق از ایران تنها جهت حمایت مالی ونظامی استفاده می کند .مطمئن با ید در مسائل اقتصادی به سمت ترکیه وعربستان متمایل می شود .هر کشوری به فکر ملت خودش هست .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین