روابط پیچیده ترامپ و پوتین/بازی دادن یا بازی خوردن!

گروه جهان الف،   3970130089

قرار بود که روز چهارشنبه بازرسان سازمان ملل، برای بررسی جزییات حمله شیمیایی به دومای سوریه کار خود را شروع کنند. رویترز در همان ساعات ابتدایی روز اعلام کرد که کار بازرسان گره خورده و با تاخیر مواجه شده است. بر اساس آنچه به صفحات رسانه ها آمد، گروهی ناشناس به بازرسان تیراندازی کردند!

به گزارش قانون، معلوم نیست این گروه گماشته چه کسانی هستند اما گلوله های آن‌ها بدون شک برای پنهان ماندن حقیقت حمله شیمیایی در دوماست. در واقع، مقصران اصلی ماجرا، دوست ندارند که حقیقت روشن شود و با ترفندها و تاکتیک‌های مختلف سعی دارند که همه چیز در هاله ای از ابهام بماند!

رویترز دیروز گراش داد که بازرسان تسلیحات شیمیایی قرار بود کارشان را روز چهارشنبه شروع کنند و از محل احتمالی استفاده از سلاح شیمیایی بازرسی و نمونه برداری کنند اما تیراندازی ها مانع کار آن‌ها شد.

خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه به نقل از منابع دولتی سوریه گزارش کرده بود که تیم بازرسان وارد دوما شده اند؛ با این حال رویترز می گوید که آن‌ها هنوز وارد این شهر نشده اند!

یک منبع مطلع در سازمان ملل به رویترز گفته است که مشخص نیست که آیا روز چهارشنبه این بازرسان به دوما می روند یا این بازرسی به تاخیر خواهد افتاد. بازرسان روز یک شنبه وارد دمشق شده‌اند. حمله شیمیایی ادعایی روز هفتم آوریل در دوما، ده‌ها کشته بر جای گذاشت. آمریکا، فرانسه و بریتانیا یک هفته بعد در پاسخ به این حمله، چندین مرکز نظامی و تحقیقاتی در استان‌های دمشق و حمص را موشک باران کردند.

معلوم نیست بازی نمونه برداری و تیراندازی‌ها در سناریوی پیش رو برای چه نتیجه ای منظور شده است اما بی شک برای تحلیل داده ها، پیچیدگی مضاعفی به دنبال دارد.

فرصت پوتین به ترامپ!

در میان همه بیم ها و امیدها درباره سرزمین شام، این صحبت ها و موضع گیری های تزاری و آمریکایی است که تکلیف آرامش پایدار در سوریه را مشخص می کند. تقریبا در سه ماه اخیر، روزی نبوده که روسای جمهور روسیه و ایالات متحده، حرفی از سوریه نزنند. سوریه 2018، در واقع آن کشور تاریخی و همیشگی نیست. این سرزمین به آوردگاهی برای بلوک بندی جدید شرق و غرب تبدیل شده و دو قدرت اصلی شرق و غرب، یعنی مسکو و واشنگتن در این میدان جنگی پیچیده، روزآزمایی می کنند.

ارتباطات پوتینی ترامپی!

دیروز در تازه ترین خبرها از خط و نشان های پیاپی و بده بستان های بین پوتین و ترامپ، موضوعی مطرح شد که بسیار عجیب به نظر می رسد. بلومبرگ گزارش داد که «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه حتی پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه کشورش و حمله واشنگتن به سوریه که احتمال رویارویی این دو قدرت هسته‌ای را تقویت کرد، مایل است به «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا فرصت دیگری برای کاهش تنش‌ها بدهد».

گویا چهار منبع مطلع در این خصوص گفته اند که کرملین به مقامات روسیه دستور داده است از به‌کارگیری لحن ضد آمریکایی بپرهیزند. در پی این تصمیم پوتین، قانونگذاران روس در روز دوشنبه به طور ناگهانی قانونی را که قرار بود تحریم‌های متقابل علیه آمریکا اعمال کند،کنار گذاشتند.

قضیه وقتی پیچیده می شود که معلوم نیست چرا باید پوتین در مقابل ترامپ این‌قدر انعطاف به خرج دهد. همین چند روز پیش بود که رییس جمهور روسیه، اتمام حجت کرد که اگر آمریکا به سوریه حمله کند، جواب دندان شکنی خواهد داد اما پس از حمله نه تنها مسکو واکنشی نشان نداد که حالا حتی از حملات لفظی هم خودداری می کند. مشخص نیست چه اتفاقاتی در پشت پرده وجود دارد که ماجرا این‌گونه پیش می رود. بی شک اگر در شرایط فعلی، اوباما یا هر کس دیگری جز ترامپ رییس جمهور آمریکا بود، بعید به نظر می رسید که پوتین، سیاست سکوت و مدارا را در پیش بگیرد. دوگانه ترامپ - پوتین بسیار پیچیده است و شاید سال ها زمان ببرد که از حقایق دوستی یا دشمنی این دو نواده تزاری، رمزگشایی شود!

بازی دادن یا بازی خوردن!

در واقع ما این روزها، دشمنی تمام عیاری بین پوتین و ترامپ را شاهد هستیم اما بعید به نظر می‌رسد که در پشت صحنه، این چنین باشد. در واقع دنیای سیاست بیشتر عکس آن چیزی است که می‌بینیم و دور از ذهن نیست که تمام ماجراهای اخیر، یک بازی مشترک باشد و عده زیادی در این ماجرا، بازی خورده باشند؛ به‌خصوص افکار عمومی جهان!

نکته جالب اینجاست در حالی که این روزها همه از بازی مشترک روسیه و شخص پوتین در ماجرای لو رفتن اطلاعات کاربران فیسبوک حرف می زنند و پرونده آن به جاهای باریکی کشیده شده، دیروز اعلام شد که مسکو پس از تلگرام حالا در صدد فیلتر فیسبوک است! این‌قدر بازی در بازی شده که رمزگشایی از این تاکتیک و تکنیک‌ها واقعا کار سختی است. درست در زمانی که از یک رفتار یا بهتر است بگویم یک ضد رفتار، تحلیلی ارائه می شود، بازی جدیدی شروع می شود. به عبارت دیگر، سرعت رویدادها در دیپلماسی جهانی سال 2018، بسیار شتاب گرفته و لحظه ای غفلت، هر کسی را از همراهی با روند تغییرات، عقب می اندازد!

باید منتظر باشیم و ببینیم در روزهای آتی، پرونده‌های سیاسی و اخلاقی ترامپ به کجا می رسد و چه سرنوشتی در انتظار او و پشتیبان شماره یکش در جهان خواهد بود!

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین