هفت نکته مهم درباره برجام و کره‌شمالی

گروه سیاسی الف،   3970129086

سیدحسین موسویان می گوید: هفت نکته در حصول برجام موثر بود و می‌تواند در گفتگوهای هسته ای کره شمالی با آمریکا مورد استفاده قرار گیرد.

هفت نکته مهم درباره برجام و کره‌شمالی
 
 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید حسین موسویان، عضو تیم پیشین هسته ای و معاون اسبق سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی کشورمان، در نشست پانل بین المللی سوخت هسته ای به میزبانی پارلمان کره جنوبی در سئول شرکت کرد. وی هفت نکته که در حصول برجام موثر بود و می تواند در گفتگوهای هسته ای کره شمالی با آمریکا مورد استفاده قرار گیرد را تشریح کرد.

مشروح سخنرانی موسویان به شرح ذیل است:

در جولای 2015، توافقی برای حل بحران هسته ای ایران بدست آمد. توافق از مکانیزمهایی برخوردار است که حتی درصورت خروج ایران، یکسال طول میکشد تا ایران مواد هسته ای لازم برای تولید بمب را بدست آورد. این توافق از عالی ترین استانداردهای شفافیت و بازرسی درتاریخ هسته ای جهان برخوردار است. در این توافق آمریکا و سایرقدرتهای جهانی و سازمان ملل موظف به رفع تحریمهای هسته ای ایران شده اند. توافق از سوی جامعه جهانی مورد استقبال گرفت و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل نیز رسید.

 برجام یک برد برای شش قدرت جهانی بود زیرا از جامع ترین نظامهای راستی آزمایی، شفافیت و بازرسی برخوردار است و زمان گریز برنامه هسته ای ایران را به یکسال افزایش داد. همچنین برجام یک برد برای ایران است برای اینکه قدرتهای جهانی حقوق هسته ای ایران شامل غنی سازی و آب سنگین به رسمیت شناخته شد وتحریمهای دوجانبه، چند جانبه و سازمان مللی هسته ای نیز برداشته شد.

هفت نکته ای که در حصول برجام موثر بود و می تواند در گفتگوهای هسته ای کره شمالی با آمریکا مورد استفاده قرار گیرد، بدین شرح است:

1-اعتقاد به دیپلماسی بجای تحریم و جنگ. این تصور که افزایش فشارها موجب تسلیم ایران خواهد شد، درمورد ایران نتیجه نداد و درمورد کره شمالی هم نتیجه نخواهد داد.

2-مذاکرات باید جدی و باهدف حصول نتیجه انجام شود. در آغاز مذاکرات جدی هسته ای در 2013، کف خواسته های دوطرف مشخص و روشن شد که ایران حقوق هسته ای و رفع تحریمها را میخواهد وآمریکا و قدرتهای جهانی نیزعدم ساخت بمب هسته ای. دیپلماتها و رهبرانشان عزم راسخ برای حصول توافق داشتند تا جایی که وزرای خارجه ایران و آمریکا درمقاطع نهایی مذاکرات، 18 روز دریک هتل مذاکره کردند که طولانی ترین مذاکرات بعد از مذاکرات جنگ جهانی اول درجریان کنفرانس 1919 ورسای بود.

3-کنارگذاشتن خواست های حداکثری و جستجوی راه حلی مرضی الطرفین و آبرومندانه برای هردو طرف که قابل دفاع در داخل کشورهای طرفین بود.

4- توافقی جامع با اجرای گام به گام. دلیل اینکه امروزه برجام آسیب پذیر است، این است که آمریکا به تعهداتش عمل نمیکند درحالیکه ایران به تعهدات خود کامل عمل کرده ومنتظر است که طرف مقابل به تعهدات کامل خود در رفع کامل تحریمها عمل کند. برای بدست آمدن یک توافق پایدار در مورد کره شمالی به گونه ای که در سالهای اولیه اجرا مورد تهدید قرار نگیرد، باید اقدامات گام به گام متقابل، دقیق و متناسب با هم تعریف شوند.

5- با توجه به تجربه برجام، کره شمالی باید مذاکرات هسته ای خود را براساس بی اعتمادی کامل به آمریکا انجام دهد زیرا تجربه برجام نشان داده که با تغییر رییس جمهور در آمریکا، تعهدات بین المللی این کشور زیر پا گذاشته می شود.

6-مذاکرات باید چند جانبه باشد.مذاکرات برجام با حضورهرپنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان بود. درمذاکرات هسته ای آمریکا و کره شمالی، کره جنوبی، ژاپن و سایر قدرتهای مرتبط باید حضور داشته باشند زیرا که هرتوافق دوجانبه کره شمالی با آمریکا، ناپایدار خواهد بود.

7-شورای امنیت سازمان ملل باید توافق را به تصویب برساند تا یک تعهد بین المللی برای طرفهای درگیر باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین