مروری بر اخبار مهم روز؛ دیدار سران اصلاحات و اعتدال در منزل روحانی و انتقاد ناطق نوری/ دلیل تغییرات اخیر سپاه/ بالاترین برخورد با احمدی‌نژاد/ دردسر گم شدن مرتضوی برای دولت/ معاون جنجالی محیط زیست برنمی گردد

گروه سیاسی الف،   3970127213 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

دیدار سران اصلاحات و اعتدال در منزل روحانی و انتقاد ناطق نوری/ دلیل تغییرات اخیر سپاه/ بالاترین برخورد با احمدی‌نژاد/ دردسر گم شدن مرتضوی برای دولت/ معاون جنجالی محیط زیست برنمی گردد

مافیای کربلا در حال پیگیری است

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح روز دوشنبه در اولین نشست خبری خود در سال 1397 در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از دلالان از خانواده زندانیان ایرانی در کربلا پولهایی را به ادعای آزاد کردن زندانیان آنها اخذ کرده‌اند، اظهار کرد: اخباری در این مورد دریافت کرده ایم و پیگیر این موضوع هستیم. قاسمی افزود: اخباری دریافت کرده‌ایم که برخی افراد سودجو مافیای کوچکی در این زمینه شکل داده اند این موضوع توسط کنسولگری ما در کربلا و همچنین سفارت کشورمان در عراق در حال پیگیری است و امیدواریم باهمکاری مقامات عراقی بتوانیم به زودی این مشکل را رفع کنیم.

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد حمله به سوریه، برجام و بازار ارز ایران

جزییات تردد رایگان ساکنان محدوده طرح ترافیک

در اطلاعیه شماره سه سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره امتیاز ویژه تردد رایگان برای ساکنان محدوده طرح ترافیک ۹۷ آمده است: به اطلاع عموم شهروندان تهرانی می‌رساند؛ در طرح ترافیک جدید، برخلاف سنوات گذشته که اکثر ساکنان به علت محدودیت‌های ناشی از طرح ترافیک، در طول هفته عملا امکان استفاده از خودروی شخصی خود را حتی برای تردد در خارج از محدوده طرح نداشتند؛ تسهیلات جدیدی برای ساکنان محدوده طرح ترافیک در نظر گرفته شده است.

جزییات تردد رایگان ساکنان محدوده طرح ترافیک ۹۷

دیدار اعضای کمیسیون قضایی با دبیر شورای نگهبان

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از دیدار امروز (دوشنبه) اعضای این کمیسیون با دبیر، سخنگو و یکی از حقوقدانان شورای نگهبان خبر داد. این نماینده مجلس با اشاره به حضور هشت نفر از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی در این دیدار، اظهار کرد: آقای جنتی همچنین گفتند که نمایندگان باید به مسائل کشور اشراف داشته باشند و از توان نظارتی خود در بحث مشکل بانک‌ها و مسائل ارزی یا موضوعات دیگری مثل اشتغال و بیکاری استفاده کنند. ایشان همچنین در مورد انتخابات شوراها و مشکلات آن و ضرورت اصلاح قانون نکاتی را مطرح کردند.

 پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی حتمی و مستقیم خواهد بود

روزنامه الاخبار بعد از شهادت تعدادی از پاسداران ایران اسلامی در بمباران تی فور در مطلبی با عنوان در انتظار پاسخ ایران نوشت: بدون تردید ایران تصمیم دارد ارتش و یا سپاه پاسداران بدون درنگ به دشمن پاسخ دهد و در بدنه نظامی آن ضربه ای با همان درد و آسیبی که در بدنه نظامی ایران ایجاد کرد و چه بسا بیشتر ایجاد کند. الاخبار ادامه داد: بی تردید چیزی که دیگران باید بدانند اینکه ایران این ماموریت را خود به عهده خواهد گرفت و نه به متحدی برای نیابت از آن نیاز دارد و نه به نقابی که صورتش را پشت آن پنهان کند و اراده و شجاعت لازم برخوردار است و باید منتظر ماند .

به پدرم گفتم می‌خواهم سیگار بفروشم

علی اکبر صالحی در مراسم رونمایی از کتابش گفت: من سال اول ابتدایی مردود شدم. چون مدرسه را دوست نداشتم. پدر بزرگ من وقتی من را برای ثبت نام می‌برد من را می‌کشید. من فراری بودم. خانه ما در نزدیکی یک بازاری در کاظمین بود. من همیشه می‌دیدم بچه‌های هم سن من در مغازه‌ها کار می‌کردند و انعام می‌گرفتند من می‌گفتم دلم می‌خواهد انعام بگیرم. رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: زمانی به پدرم می‌گفتم من می‌خواهم کار کنم گفتم می‌خواهم سیگار بفروشم. به من گفتند در کتاب سیگار را ننویس، در کتاب نوشتند جنس فروختم. آن موقع سیگار چیز بدی نبود همه علما و مراجع سیگار می‌کشیدند. وقتی می‌خواهید کتاب خاطرات بنویسید با فرهنگ شرقی می‌گفتند چیزهایی را ننویسید ولی اگر ننویسیم این کتاب رسالتش را انجام نمی‌دهد.

صالحی: حمله به سوریه ورشکستگی سیاست آمریکا را نشان می‌دهد

 نامه رسول خادم به شورای عالی امنیت ملی

رسول خادم با ارسال نامه ی به اعضای محترم شورای امنیت ملی از آن ها درخواست کرد با ورود تیم دیپلماسی کشور در برابر مناسبات آمریکایی - صهیونیستی کمیته بین المللی المپیک، مانع از محرومیت کشتی گیران و تعلیق کشتی ایران شوند.

نامه خادم به شورای عالی امنیت ملی: مانع تعلیق کشتی شوید

 ادامه بحث و جدل ها درباره کاوه مدنی

کاوه مدنی معاون سازمان محیط زیست که در زمان انتشار عکس‌های جنجالی او، در سفر خارج از ایران بود، به کشور برنگشت و از همانجا استعفا داد. امروز یکی از سایت ها در این باره نوشته بود: کاوه مدنی، به لحاظ داشتن اقامت انگلیس و آمریکا در زمره مقاماتی بود که در مظان دو تابعیتی بودن قرار داشت و از سوی دیگر، همکاری وی با شبکه بی‌بی‌سی فارسی نیز بر این ابهامات افزوده بود. محمود صادقی، نماینده اصلاح طلب مجلس نیز در توئیتی نوشت: « ‏امروز از یک منبع موثق شنیدم ‎کاوه مدنی معاون سازمان حفاظت محیط زیست، ایران را ترک کرده است. همسر او نیز که ممنوع الخروج شده بود با رفع ممنوع الخروجی کشور را ترک کرد. درس عبرتی برای نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور!»

جهان نیوز نیز درباره کاوه مدنی نوشته بود: یکی از افراد مهم و متهمان در رابطه با پرونده جاسوسان محیط زیستی، کاوه مدنی بوده است. کسی که تا حد معاونت سازمان محیط زیست ارتقا یافته بود و به اسناد و مدارک مهمی دسترسی داشت. وی به راحتی می توانسته هماهنگ کننده تیم های مرتبط با کاووس سیدامامی باشد و قابلیت هماهنگی و مهیا کردن فعالیت های به اصطلاح محیط زیستی را داشته است. ... حال پس از کش و قوس های فراوان کاوه مدنی که مشکوک و متهم به جاسوسی و ارتباط با کاووس سیدامامی بوده به راحتی از کشور گریخته و در یک فرصت مقتضی به بهانه ای دیگر به کشور ایران بازنگشت و از سوی دیگر پروژه مظلوم نمایی و ردگم کنی او نیز از سوی ناآگاهان و هوچی گران در قالب های مختلف به راه افتاده است.

  تکلیف فیلتر شدن تگرام مشخص شد

 سیدابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و رییس مرکز ملی فضای مجازی در برنامه ذره بین رادیو تهران گفت: تلگرام مسدود نمیشود...فعلا تصمیمی در رابطه با انسداد تلگرام اتخاذ نشده... تاریخی برای مسدود کردن تلگرام مطرح نشده،اما هرآن ممکن است شرایطی برای انسداد تلگرام پیش بیاید... از کسب و کارها و موسساتی که کانالهای زیادی دارند دعوت شده از پیام رسانهای خارجی به پیام رسانهای داخلی کوچ کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی: تلگرام مسدود نمی شود/ مشوق جدید برای کوچ از تلگرام به پیام رسان های داخلی

توضیح یک خبر از قول دبیر شورای عالی فضای مجازی/ مسدود نشدن تلگرام برداشتی اشتباه است

مخالفت تلویحی عارف با شهردار‌شدن محسن هاشمی

شرق امروز نوشت: انتخاب شهردار آینده تهران که رئیس شورای شهر وعده داده تا یک ماه آینده باید محقق شود، این روزها یکی از چالش‌های جریان اصلاح‌طلب است. محمدرضا عارف به عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان  تاکید کرده است که «اعضای شورای شهر مطابق میثاق‌نامه عمل کنند». او همچنین بر عدم‌ خروج اعضا از شورای شهر برای احراز پست شهرداری تاکید کرده است...

علیرغم این خبر برخی سایت های اصلاح طلب از علاقه عارف به پذیرش شهرداری تهران خبر داده اند. اما اسماعیل گرامی‌مقدم،‌ عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در واکنش به مطرح شدن نام محسن هاشمی و محمدرضا عارف به عنوان گزینه‌های احتمالی شهرداری تهران گفت: «مثلاً اگر فردی از شورای شهر شهردار شود حتماً یک اصولگرای جای او را می‌گیرد و این نوعی بی‌احترامی به رای مردم خواهد بود. یا اگر یکی از نمایندگان مجلس شهردار شود قطعاً لیست امید آسیب می‌بیند. به‌ویژه آقای عارف که به عنوان رئیس فراکسیون امید در مجلس نقش ایفا می‌کند،‌ خروج ایشان خسارت‌بار خواهد بود.»‌

 اعلام اسامی گزینه‌ های شهرداری تهران

محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران در کانال تلگرامی رسمی خود گزینه‌های مطرح شده برای سمت شهرداری تهران را اعلام کرد. در میان گزینه‌ها، اسامی محمد ابراهیم انصاری لاری، محسن هاشمی، سیدمحمدعلی افشانی، پیروز حناچی، وفاتابش و مناف هاشمی به چشم می‌خورد و به گفته علیخانی فردا پیش از جلسه شورا فرایند انتخاب شهردار آغاز می‌شود. ضمنا مطرح شد که آقایان بیطرف، حجتی و مهرعلیزاده به برخی از دوستان اعلام کرده اند که از دولت خارج نمی شوند.

اعلام اسامی گزینه‌‌های شهرداری تهران

سعیدمرتضوی گریخته است؟/ آخرین بار در بازار آهن دیده شده

روزنامه اعتماد نوشت: مرتضوی مدتی است خانه‌نشین شده و ممنوعیت حضور در مناصب دولتی و قضایی دارد. آخرین بار اسفند ۹۶ مرتضوی گفته بود که «در خانه و مشغول استراحت است»، همان زمان که اخباری مبنی بر اجرای حکم سعید مرتضوی و معرفی او به اوین منتشر شد. بعد از آن هم با انتشار جوابیه اعلام کرد از «طرف اجرای احکام هیچ‌گونه احضار یا دعوتی از این جانب یا ضامن به عمل نیامده...» بعد از آن هم به گفته نعمت احمدی، ‌وکیل دادگستری آخرین بار عکسی از او در بازار آهن منتشر ... کرده است.

گم شدن مرتضوی برای وزرای روحانی دردسرساز شد

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون امید از طرح سوال از وزرای کشور و دادگستری درباره چرایی متواری بودن سعید مرتضوی و عدم تحویل او به زندان خبر داد. فاطمه سعیدی اظهار کرد: نیروی انتظامی بازوی اجرایی قوه قضائیه است که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می کند لذا سوالم از آقای رحمانی فضلی ناظر به عملکرد نیروی انتظامی در جلب سعید مرتضوی است. اینکه آیا اساسا حکم جلب مرتضوی به نیروی انتظامی ابلاغ شده است یا خیر. سوال دیگر از وزیر کشور این است که آیا مرتضوی از کشور خارج شده یا اینکه هنوز داخل کشور است و نتوانستند او را دستگیر کنند. نماینده تهران در توضیح سوال از وزیر دادگستری گفت: سوال از وزیر دادگستری ناظر به این است که آیا اقدامی برای جلب مرتضوی انجام شده یا اینکه اصلا حکمی برای او صادر نشده است. هدفم احضار وزرای دادگستری و کشور به مجلس برای توضیح کامل درباره تحویل ندادن سعید مرتضوی به زندان است. اینکه توضیح دهند که چرا حکم، نهایی و اجرایی نشده است.

کیهان: عضو کارگزاران خواب بود وقتی موشک‌های اروپا سر مردم ما فرود می‌آمد؟

روزنامه کیهان امروز در ویژه‌های خود نوشت: احمد نقیب‌زاده چند هفته قبل...درباره زمزمه‌های جدید در غرب برای تحریم ایران می‌گوید: زمانی که وزیر امور خارجه فرانسه از سفر به ایران دست خالی بازگشت، تقریبا می‌شد حدس زد که اروپایی‌ها چنین واکنشی را از خود نشان خواهند داد.

اروپایی‌ها در موازات پیگیری حفظ توافق هسته‌ای، سعی دارند تا سایر عوامل برهم زننده این توافق به حاشیه برود. در نتیجه، هم دیدار با ترامپ و هم تحریم علیه ایران نوعی سوپاپ اطمینان برای حفظ برجام از جانب اروپا است. واقعیت اینجا است که تاکنون تهران در دیپلماسی موشکی خود قدری غیرشفاف عمل کرده و تاکنون برد نهایی موشکی خود را تعیین نکرده است. ما باید این واقعیت و کم‌کاری خود را بپذیریم.

 جزئیات دیدار سران اصلاحات و اعتدالگرایان در خانه روحانی

اخیرا روزنامه سازندگی خبری را با عنوان «اولین نشست سران اصلاحات و اعتدال در غیاب آیت‌الله هاشمی» منتشر کرد و نوشت حسن روحانی، سیدمحمد خاتمی، علی اکبر ناطق نوری، سیدحسن خمینی و اسحاق جهانگیری در سکوت خبری اولین جلسه خود را برگزار کردند تا درباره آینده وضعیت کشور و مشکلات دولت و جامعه صحبت کنند. امروز یکی از سایت ها از قول فردی با عنوان عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات گفته بود: این جلسه 2-3 ساعته پنجشنبه دو هفته قبل در منزل آقای روحانی برگزار شد. همه مسائل در راستای تقویت دولت مطرح شده است. البته حاج حسن آقای خمینی نبود. جلسه درباره پیگیری جدی تر وعده های انتخاباتی رئیس جمهور، رفع حصر، برنامه های اقتصادی دولت، استفاده بیشتر از ظرفیت های آقای جهانگیری و برطرف شدن ناهماهنگی ها در مجموعه دولت بود.

 آقای خاتمی درباره خودش هیچ موضوعی را مطرح نکرد، بیشتر تاکید بر رفع حصر داشت و اینکه چرا آقای روحانی این موضوع را به عنوان رئیس در شورای عالی امنیت ملی جدی پیگیری نمی کند. همچنین چرایی بی برنامه گی اقتصادی دولت و سردرگمی مردم، استفاده بیشتر و بهتر از آقای جهانگیری در بخش اقتصادی از دیگر موضوعات بود. آقای ناطق نیز بر همین مسائل به ویژه ناهماهنگی های درون دولت خیلی جدی بحث کرد. البته بحث مشترک همه آنها همکاری نکردن دیگر نهادها با دولت بود... (روحانی نیز در جلسه) درباره محدودیت ظرفیت ها و امکانات دولت و عمل نکردن کشورهای خارجی به تعهدات شان در برجام صحبت کرد و قول مشخص و صریحی مطرح نکرد... خود آقای روحانی برگزاری این جلسه را دنبال می کرد. البته قبلا آقای ناطق اظهارتمایل کرده بود و قرار بود در بهمن ماه 96 برگزار شود که آقای خاتمی و یکی دیگر از آقایان وقت نداشتند که برگزاری جلسه به بعد از عید موکول شد که عیددیدنی هم بود.

تغییرات و جابه‌جایی‌های اخیر سپاه برای چیست؟

سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران در مراسم تودیع و معارفه جانشین سازمان بسیج دلیل جابه‌جایی‌های اخیر در این نهاد نظامی را توضیح داد. فرمانده کل سپاه گفت: تحولاتی که در سپاه اتفاق افتاد، نیاز سازمانی سپاه و بسیج بود، زیرا ‌انقلاب پویاست و این تحولات باید ادامه یابد، بسیج همواره باید پویا و با نشاط، آماده نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف باشد. وی‌ با اشاره به تجرییات علی فضلی گفت: بسیج از مدیریت ایشان بهره برده است، ما از سال 60 با سردار فضلی آشنا شدیم و پیمان اخوت ما با ایشان در آن زمان بسته شده است. از زحمات سردار فضلی در مدت مدیریت‌شان در سازمان بسیج تشکر می‌کنیم. 

علت تغییر و تحولات اخیر در سپاه و بسیج از زبان سردار جعفری

زندگی متفاوت یک روحانی در کنار زنبورها

حجت‌الاسلام عبدالامیر فاضل از روحانیونی است که علاوه پرداختن به تحصیل علوم دینی و شرکت در دروس بزرگانی همچون آیت‌الله خویی و حکیم مدنی و... در نجف اشرف این روزها در حال زنبورداری است و در این عرصه نیز به موفقیت یافته است. این روحانی دستی هم در عبادوزی دارد و یکی از با سابقه ترین دوزنده های عبا در قم به حساب می آید که از 15 سالگی وارد این کار شده است.

زندگی متفاوت یک روحانی

 بالاترین برخورد با احمدی‌نژاد بی‌اعتنایی به اوست

آرمان با سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری و عضو جامعه روحانیت مبارز به گفت‌وگو پرداخته که بخش هایی از آن آمده است: ... بدقولی و بدعهدی آمریکایی‌ها که دست آقای روحانی نیست. اینها هر روز دنبال مشکل‌سازی و مشکل‌آفرینی برای ایران هستند که حتما این مسائل بر مسائل داخلی کشور نیز اثر گذاشته، وقت، امکانات و ابزار را می‌گیرد... آقای احمدی‌نژاد پس از ده سال مدیریت در شهرداری و ریاست‌جمهوری، خود را به وضوح نشان می‌دهد. او نشان می‌دهد که کم‌ظرفیت و پرادعاست و چون در دوره شهرداری و ریاست‌جمهوری با وی برخوردی نشد، به این فکر افتاده که سخن او حق و عملکرد او هم کاملا درست است. باید اذعان کرد احمدی‌نژاد دچار وضعیتی شده که تنها خود را می‌بیند.... جامعه‌شناسان می‌گویند بالاترین برخورد با احمدی‌نژاد بی‌اعتنایی به اوست. همین که او را رها کنند که هر چه دلش می‌خواهد بگوید و با او کاری نداشته باشند، مردم می‌فهمند که او چگونه سخن می‌گوید و به عبارت دیگر سخنان او چه عمقی دارد. به‌نظر من نمی‌توان با او چندان کاری داشت، از این نظر که فردی باایمان و دلسوز نسبت به مصالح کشور، جامعه و منافع ملی کمتر سخنانی از جنس سخنان آقای احمدی‌نژاد بر زبان جاری می‌کند.

آمریکایی‌ها به‌دنبال برهم زدن برجام هستند

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با روزنامه ایران می گوید: ... ملک عبدالله به‌عنوان مثبت‌ترین حاکم سعودی در رابطه با ایران، همان فردی بود که به امریکایی‌ها فشار وارد می‌کرد که باید سر مار را زد. بنابراین تصور اینکه عربستان اکنون سیاست جدیدی را در پیش گرفته است، تصور درستی نیست. ریاض همیشه سیاست خصومت و دشمنی را پیگیری می‌کرده است اما الان به‌دلیل شکست‌های متوالی که در منطقه متحمل شده - که آن شکست‌ها هم به‌دلیل رفتار و انتخاب‌های اشتباه خودش بوده است - مجبور شده در تبلیغات مقداری عریان‌تر و تهاجمی‌تر برخورد کند... از ظواهر امر برمی‌آید امریکایی‌ها به‌دنبال برهم زدن برجام اند. البته واضح است آقای ترامپ از ابتدا برجام را نمی‌خواست و مایل نبود این توافق به حیات خود ادامه دهد اما برجام با‌وجود خواسته ترامپ ۱۶ ماه کماکان ادامه یافته و دنیا هم از آن حمایت کرده است... اقدام ما حتماً به نحوه برخورد اروپا و سایر اعضای برجام و جامعه بین‌المللی بستگی دارد. معتقدم هر اقدامی صورت گیرد مورد پسند امریکا نخواهد بود.

ظریف: مهم‌ترین خواسته ما حفظ برجام نیست/ آمریکایی‌ها در برجام کوتاهی و بدعهدی فراوان داشته‌اند

اعتماد‌ عمومی در گروِ تفاهم‌ ملی

احمد توکلی امروز در یادداشتی نوشت: چهارشنبه گذشته، جلسه‌ای پیرامون بررسی مسائل ارزی با ریاست اسحاق جهانگیری، معاول اول رئیس‌جمهور با حضور تعدادی از مسئولان اقتصادی دولت و جمعی از کارشناسان اقتصادی از طیف‌های مختلف سیاسی برگزار شد...این رویکرد، نشانه‌ای از سعه صدر و اعتماد دولت نسبت به منتقدان و گامی به سوی تفاهم ملی است. گفت‌وگو با منتقدان و شنیدن نظرات آنها می‌تواند به یک رویه تبدیل شود و این روند می‌تواند در عرصه‌های مختلف استمرار داشته باشد و در اتخاذ تصمیمات ملی سازنده باشد...

اعتماد‌ عمومی در گروِ تفاهم‌ ملی